Jump to content

Prosjekt: Sagen 30


M/S Bastard

Recommended Posts

Tror ikke det blir så værst.

 

Fikk gjort litt i dag også, selv om det blåste hatter og høy. Litt av taket på Hydro Aluminium gikk i dag også, glad det ikke blåste mot havna :smiley:

Pianohengsler montert, og stolene ble montert.

Jeg fikk ikke tatt ut dører i konsollen i dag, for det laget jeg limte på herdet seg ikke ferdig, så det får ligge i press til i morgen kveld

Skal bare ned og rydde i morgen, så blir det antaglig ikke gjort noe før til helga igjen, tror jeg.

 

Det ble bare ett bilde i dag, og det ser ut til at tv´n kan monteres under lokket til førerstol

Har 2 stolsøyler til over, hvis noen skulle trenge

 

Har også en liten utfordring, motorlukene er det litt svai i, og det går utover konsollen til venstre, den blir stående og vippe litt.

Vet ikke helt hvordan jeg løser det enda

 

 

bilde

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, tror det er grei tv plassering.

Satser på og og få beiset og lakkert de til helga, men utforming av dør er jeg usikker på. det blir bare dør(er) på den til venstre.

 

På den andre kommer benken inntil, så der blir det bare lokk. Det blir en utfordring det også, fordi lokket tar i listene ved vindu :cryin:

Jeg må antaglig hengsle 10cm av lokket til høye for stolen, så må denn lille delen vippet opp før lokket kan åpnes

 

Har du mye igjen på prosjektet ditt da Jarle B

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det går i rykk og napp - planen er å få satt på bakplata / transomen og få oppi motoren - da får jeg frigjort garasjen litt også så jeg får plass til og ordne litt på 28m min - ellers er det bare og trykke på linken under og titte :giggle: er ikke mye støy der men, det går så sent at folk orker knappt og titte innom / kommentere :lol:

Link to post
Share on other sites

Har vært og tatt mål av ett par dørkplater so mskal på plass, måtte jo knipse ett bilde av konsollene som nå har fått veden i riktig retning. Kvaliteten på foto ble heller dårlig, mobil med blitz er ikke det beste. Skal ta bilder med fotoapparatet heretter

 

bilde

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Joa, det blir ikke så værst, syns jeg

 

Skal ned og hente ei finérplate etterpå, 15mm, til dørkplater. Så da får jeg disse ned i båten i kveld eller i morgen

Har bestemt meg for og laminere en bæring til motorlukene av finér, den 2x4 " sim ligger der i dag har god svai.

 

Noen som vet hvor varmt det må være for og lime med epoxy?

Alternativt, hva kan jeg lime teak med til finér?

 

Hadde håpet og lagt teak på dørkene etter nyttår

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg gjort litt igjen, vises ikke så mye på bildene dog

 

Ny motorluke på plass, og jeg fikk også lagt den plata som erstatter den det var råte i.

Konsollene også endelig plassert, har skrudd ett par lekter i dørkplatene, men må ha flere slik at konsollene blir stående uten og skli.

Pianohenglsene ferdig skrudd, måtte ha kortere skruer til lokket, ellers ville de gått igjennom

Ny bæring til motorlukene lamninert og skrudd sammen, skal bare tilpasses på lengde

Begynner på forlenging og ombygging av benkene i romjula håper jeg på

Tanken blir liggende under dørken

 

 

bilde

 

Skal lage en hylle nedi den ene konsollen, for her skal tv´n henge i lokket

Avstivinger rundt kanten ble også skrudd på i dag, det var etter at jeg tok bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Kan jo ikke bare ligge på sofaen og stappe i seg i romjula, så jeg må passe på og få hendlet det jeg trenger til romjula

Får bare håpe det ikke blir altfor kjølig, så lenge det er mildere en 15 minus drar jeg ned og holder på :smiley:

 

Gleder meg til benkene er ferdig, og kan få nye puter, det har vært en drøm lenge nå

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fikk gjort bittelitt i dag, ny bæring til motorlukene er på plass.

Begynte såvidt på reisverket til den ene benken, da ble batteriet på drillen flatt, og dette er en billigdrill som det tar evigheter og lade opp så denne går nok i søpla.

 

Vanntanken skal jeg ikke bruke, jeg har jo en svær tank i baugen, hadde glemt det.

Tanken er en del av skroget,og påfyllingen er i dreggrommet på dekk.

Stuss for slange er også ferdig fra før av.

 

Denne tanken er jo støpt i glassfiber, denne bør kanskje males innvendig? Hva bør det males med?

Det eneste som mangler på denne tanken er ett tett lokk

Link to post
Share on other sites

Hehehe...

Nå drikker jeg ikke så velig mye vann, det blir jo ikke særlig kaldt vann ombord.

Så lenge det er godt nok til tannpuss og kaffe er det greit

 

 

Hva med 2-komp maling av ett eller annet slag, jeg skla sjekke med malingssjappa her i byen også.

Den bør vel uansett behandles, det er jo skrog på 2 sider, plastet finér i bakkant, også er det støpt inn slingeskott i lengderetning.

Ser ubehandlet ut, men i dag var det rimet, så det var ikke enkelt og se,

 

Jeg tok bilde også, men jeg klarte ikke og klappe igjen og holde pusten, så da ble det bare tåke :giggle:

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Revet mesteparten av det som skulle rives av benkene før det skal bygges opp igjen.

Begge benkene er ferdig forlenget, de skal breddes 5 cm ca i bakkant, da jeg skal ha skrå rygg for best sittestilling.

I bakkant blir det også skap, dette vil også fungere som ryggstøtte, dette vil bli lettere og se etterhvert som jeg bygger.

 

Mulig tv blir hengt opp i skapet bak der, da jeg også har ryggstøtte mot konsoller og pentry.

Må få snekret dette ferdig nå, slik at jeg kan få Nam hit og tå mål av nye puter osv, er sikkert ventetid hos henne nå

 

Som man ser i nedre venstre bildekant her stablet jeg opp de gamle putene, blir fin krok dette.

 

bilde

 

Den andre benket ferdig forlenget

 

bilde

 

Nesten ferdig revet, og har lagt omtrentlig plassering av skapet bak der

 

bilde

 

Godt jeg jobber ettermiddag denne uka, da rekker jeg og få gjort litt på formiddagen.

I morgen skal jeg ihvertfall bli kvitt det jeg rev vekk i dag, og få lempet inn matrialer jeg skal bruke

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Kjekk lesing denne tråden din. Flink du er skal du ihvertfal ha. Akkurat kommet over en Sagen 30 selv som blir et lite prosjekt, så godt med inspirasjon fra tråden din. Min er av varianten med akterkabin i tillegg til fremme. Men uten noen konkret info om båten dessverre.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Da er jeg kanskje i gang igjen, vi har hvertfall fått vasket i dag, men pga tørkesommeren så tok jeg ikke sjansen på og spyle med ferskvann. Vi vasket med sjøvann og skylte med ferskvann fra bøtte. Jeg skulle hatt båten oppe nå i ferien for og spyle vekk båskjell farmen, men tok ikke sjansen med og søle med vann nå, tar den opp en helg litt senere.

 

Regner med at jef poster litt her etterhvert som prosjektet skrider frem igjen:smiley:

 

image.png.c78cb38b7c134970989798189e40f8ba.png

Link to post
Share on other sites

Så hyggelig at tråden våkner til liv etter 4 år!

 

Hvor langt har du kommet i prosjektet? Har du brukt båten de siste 4 årene?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...