Jump to content

Prosjekt: Sagen 30


M/S Bastard

Recommended Posts

Det tror jeg ikke går, jeg tok ett bilde av dette.

Her ser man at innsuget er kappet av på siden og sveiset inn på toppen.

Og flytte dette til bunn blir for trangt.

 

Denne motoren har vært i en gaffeltruck, så innsuget er modifisert

 

Kunne jeg bare tatt av hele innsugsmanifoilen og hatt netting foran inntakene ville det løst mye :yesnod:

 

innsug4.jpg

 

Obs.Skal titte på dette i morgen jeg, for nå ble jeg usikker på om det er plass på undersiden av varmeveksleren.

Denne tanken har jeg ikke tenkt engang, men det ble fort intressant.

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er plass til og snu innsuget, problemet er at utblåsninga kommer i veien :sad:

Trenger man egentlig stussen som er til og montere filteret på?

Kapper jeg vekk stussen så er det ikke lenger noe problem.

 

Neste problem da blir det rørbendet som står over termostaten, tror jeg.

 

Får ta en vurdering over helga.

 

Var kjølig på Kommer´s i dag også, var en tur der i dag og hilste på mannskapet ombord på Trudelutt

Link to post
Share on other sites

Du kunne ikke bare koble innsuget til undersiden av stolbenet, og sette et filter ca mitt på. :lol: Det hadde blitt en original løsning. Du måtte kanskje flytte stolen litt for at det skulle komme rett over innsuget.

 

Folk hadde spurt hvorfor det er filter på stolbenet, hehe.

Link to post
Share on other sites

Da ble det kuttet hull i plata, for sent og angre her

 

doerker11.jpg

 

Fóret opp med 5 cm

 

doerker13.jpg

 

Jammen ble det ikke plass til filteret også, selv med isolasjon :cheers:

Når jeg har isolert blir det en klaring på ca 1 cm

 

doerker12.jpg

 

Står igjen og legge på plate her, den kommer på plass i morgen.

doerker14.jpg

 

Nå har jeg prøvd og lage ett bilde som viser hvordan det vil se ut engang med 2 stoler.

Skulle ønske jeg hadde hatt tålmodighet til og sette meg skikkelig inn i disse fotoprogrammene :blush:

 

doerker15.jpg

 

Jeg fant frem motorroms isolasjon som jeg har hatt liggende, men hva er best og bruke til og lime fast disse med?

Isolasjonen er den vanlige typen med folie på en side, 30 mm tykk.

Link to post
Share on other sites

Denne liminga tok jo hele dagen, men det gjenstår og lappe inn noen biter ellers i motorrommet.

Det hjalp noe på støynivået med isolerte dørkplater ihvertfall. Blir nok bedre når jeg får kledd alt sammen.

 

Nå hører jeg til om med radioen, så den var en god pekepinn.

Vanlig lydstyrke når jeg har på radio er på trinn6-7 (uten motor i gang)

Før isolasjon, måtte jeg ha radioen på trinn 14-15 (motor i gang)

Etter isolasjon går det fint på trinn 10-11 :smiley: (motor i gang)

 

Her er andre dørkplata ferdig kledd

doerker16.jpg

 

Og, det ble 1 cm klaring til filteret

 

doerker17.jpg

 

Så var det plassering av skipperstolen igjen da.

 

Har lyst til og montere den ute av senter, for da kommer stolen i midten av båten.

Estetisk blir det ikke bra, men det er praktisk.

Slik den var plassert før hadde jeg sikt rett i stolpen mellom midtvindu og styrbord vindu.

 

skipperstol4.jpg

 

Den bør helst enda ett par cm til babord, da blir det perfekt, men helt ute av senter på konsollen

 

skipperstol5.jpg

 

Konsollen er langt fra ferdig enda, må avrunde hjørner og legge belegg og listverk.

Blir forøvrig belegg på alle dørkplater, blir for kostbart med teakdørker

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag handlet jeg inn litt mere isolasjon, men isolering ble det ikke noe av.

Det har dryppet inn litt ekstra cash, og da investerte jeg i vindusvisker, etter 2 turer i regnvær var ikke avgjørelsen så vanskelig.

Skal etterhvert ha 2 viskere til, men det er det ingen hast med.

 

visker1.jpg

 

visker2.jpg

 

Neste investering bli nye motorlabber (dempere), men det tar jeg via jobben, blir innpris da vøtt :wink:

Link to post
Share on other sites

Motorlabber står for tur, er det disse som er best og bruke?

 

motorlabb13.jpg

 

Jeg har slike som dette i dag, men disse tar vel ikke opp aksialkrefter på samme måten?

 

motorlabb10.jpg

 

Også lønner det seg vel og bruke labber som tåler mere vekt bak på motor, siden gearkasse ikke har labber?

Link to post
Share on other sites

I dag ble det ventiljustering, litt knotete og dreie motor når jeg ikke har mutter på reimhjulet, men fikk det til med litt strev.

 

Ventilene var jo helt gærne, med åpning på 0,10.

De skulle være 0,25, og da ble vibrasjon på tomgang borte også.

 

Når jeg først var i gang skrudde jeg ut dysene også, og tenkte at nå flyr tusenlappene ja :eek::cryin:

 

dyser2.jpg

 

Leverte dem på båtsjappa, og skulle komme tilbake etter to timer.

 

Siden det ikke så pent ut nedi hullene med løs rust så tok jeg og satt støvsugern nedi, og skvatt skikkelig når jeg så det kom vann i støvesugern.

Det var saltvann, og da tenkte jeg at, nå blir det og ligge ved brygga i hele sommer :nonod:

Hvor kom dette vannet fra tru, men fant ut etter en del rullings at jeg må ha sugd vann fra eksosslangen.

Jeg kjørte motoren på startern fler ganger så jeg fikk blåst ut vannet igjen.

 

Etter og ha forsikret meg om at det var blitt tørt igjen, så jeg jeg bort til båtsjappa for og høre dommen.

Vel, ingen til gale med dysene, perfekt åpningstrykk og fin forstøving :cheers:

Betalte 290 penger for dette og labbet bort i båten igjen.

 

dyser3.jpg

 

Disse er montert, men fikk ikke montert return da de ikke hadde kobberpakninger som passet.

Så jeg må finne ei sjappe som har disse i morgen, så jeg får montert ferdig gg prøvet motor igjen.

 

Jeg ligger nok på grensen når det gjelder eksosen, ser det på bildet her.

Den rød pila er på topp av slangen, og man ser at denne ligger noe høyere.

Han på båtsjappa så det burde holde med den høyden om jeg fikk lagt eksosslangen dypere mellom den "rød pila" og stussen på varmeveksleren.

 

eksos1.jpg

 

Ogsaå er jeg veldig glad for og ha god plass i motorrommet ja

 

dyser4.jpg

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har skjedd noe med oljetrykket også, men giveren er ikke riktig.

Så jeg var innom den lokale pusheren i dag for og få tak i vdo giver, alternativt en wema som skal være komaptibel

Pusheren skal sjekke opp litt priser, så da får jeg høre innom i morra eller før helga ihvertfall.

 

Har hatt noe problem med vhf´n også, den hakker når motor går. Kan jo være at antenneledningen ikke kan gå med strømførende.

Jeg kappet antenneledninga til vhf i dag, og loddet også på ny kontakt.

Her sees hvordan antenneledning ligger sammen med strøm, i tilegg kommer også kabel til radarantenna. Er det meget uheldig?

Jeg koblet opp radaren slik at den gikk, samtidig som jeg lyttet på tjøme radio, ble ikke noe skurring da. Skal teste igjen med motor i gang, fikk ikke startet i dag da oljetrykksgiveren er plukket ut

 

vhf2.jpg

 

vhf3.jpg

 

Har fått lagt opp luft til hornet også, om det ble vakkert vet jeg ikke, men tanken er og bytte ut slangen med ett blankt rør eller messing.

 

kompressorhorn5.jpg

 

Det ble tidlig kvelden i dag, fordi jeg må bestille mere kabelsko og annet elmatriell, det var tomt for kabelsko. :headbang:

Satt strøm på for og test da, men sjekket først at det ikke kom noen forbi, da hadde de vel gått til vanns :eek:

 

Harry...ja :cool:

Nå kan jeg ihvertfall gi signal når flagget skal opp om morran :tongue:

 

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt usikker på hvem den lokale båtsjappa er hos deg, men den ligger kanskje der hvor du har båten? Tenkte kanskje de var greie å bruke og hadde en god pris, for jeg har et par dyser som skulle vært gått over etterhvert.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig!

 

Venter fortsatt på ny giver, så da ble det ikke noe motormekk i dag.

Jeg brukte hele dagen på og legge opp luftslangen til hornet, og endelig fikk jeg lagt antennekabelen til bilradion skjult.

Nå er det bare radarkabelen igjen som skal legges opp skikkelig.

 

Merker nå at jeg er skikkelig dritlei, så da er det på tide med pause på prosjektet.

Skal bare legge opp noe strøm, når matriellet kommer fra elfa.

Da skal kjøleskapet få strøm på skikkelig vis.

 

Neste prosjekt må være og få på plass nytt instrument panel, slik det er nå får jeg ikke montert bryterne jeg trenger

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Her har det visst blitt borte en del innlegg :confused:

 

Samme det egentlig, fordi den giveren der den var ikke god.

Kommer ny fra Vdo en av dagene :smiley:

 

Det skjer litt andre ting om dagen.

Alle motorlabber skal byttes, og mere strøm skal kobles.

Kalesjer er vasket, skulle til og impregnere i dag siden jeg ikke fikk gjort det før helga.

Venta meg en masse vannsøl etter denne helgen, men ikke en dråpe vann var og se.

Jeg har vasket kalesjer med kun grønnsåpe, impregnerer den så godt?

 

Motorlabber skal være i rute.

Elfa venter jeg fortsatt på, de sliter med transporten, både inn og ut.

 

Siden jeg venter fikk jeg gjort noe fornuftig idag, jeg begynte og forberede batterirommet for der har alt vært provisorisk til nå. Nå øyner jeg muligheten til og få koblet ferdig duppedittene fra Jørg (Sterling), er vel på tide etter 2 år :tongue:

 

Jeg starter fra dette

 

batterirom10.jpg

 

Fant ut at jeg må ha ett panel og koble kabel på, der vil jeg også ha fordeling, slik at ikke alt kobles på batteripolene.

Tror dette vil bli stort nok.

 

batterirom11.jpg

 

Også må det males da, regner med at det er tørt til i morgen.

Prøvde ut plassering av komponenter også, men det endres nok underveis.

 

batterirom12.jpg

 

Noen som vet hvor man får store koblingsbokser med klart lokk?

Link to post
Share on other sites

hei per chr.

 

angående vhf .Dersom du sliter med vhf når motor går (dynamo lader) då kan det hende at du får innslag på på strøm tilkobling (støy )fra dynamo .D.et kan rettes med ferrit på +ledning på 12 volt til vhf.Dynamo skaper masse rf støy.'

Ferrit er er bare en jernkjerne som er rund som monteres rundt strømtilførsel .Den spiser støy slik at radioen får ren 12 volt.bare ring meg på 41253226 så fixer vi dette

Link to post
Share on other sites

Burde haq nevnt det tidligere, men vhf problemet er løst

Hei! Hva var løsningen på problemet med VHF`n? Nu vet jeg også hvor jeg skal plassere min ut fra bildene dine.

Men er spent på hva du fant ut slik at jeg kan ungå samme problem med støy.

Mvh.

spilli

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...