Capitaine Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Produksjonsstopp av påhengere fra Yamaha - På grunn av svikt i det globale markedet kutter Yamaha i produksjonen i februar og mars. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 23.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2009 Mistet båtsalg pga banken - Hos Sulander Yachting er man er frustrert over banker som har rådet kundene sine til ikke å kjøpe båt under finanskrisen. Etter min mening er det sunt at bankene er blitt mer restriktive i sin utlånspolitikk. Flere banker har jo selv problemer med å skaffe nok kapital til utlån. Bankene og næringslivet både her i Norge og i flere andre land ser ut til å være avhengige av redningspakker fra staten og skattebetalerne for å holde hjulene i gang. I tillegg har boligprisene falt, og for noen boliger er verdien av de allerede lavere enn låneopptaket. Som om ikke det er nok, går flere og flere boliger på tvangsauksjon, og borettslag har endatil gått konkurs. Og som kjent øker arbeidsledigheten, og børsene har falt kraftig selv om aksjeverdiene kan svinge mye fra dag til dag. Sitér dette innlegget Link to post
Runar Svart 23.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2009 å bedere blir det ikke om alle, selv de som har penger. putter de inn i madassen. la alle spare til dårlige tider, for da kommer de tidene fortere. kansje du selger sko. for der skal jeg spare inn. eller kansje du har en sikker job i stat eller komune. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 23.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2009 å bedere blir det ikke om alle, selv de som har penger. putter de inn i madassen.la alle spare til dårlige tider, for da kommer de tidene fortere. I tilfelle du har mye penger til overs, kan du jo alltids kjøpe en eller flere borettslagsleiligheter med lave innskudd. Det er en del av disse til salgs nå for tiden. Da vil både eiendomsmeglere og boligselgere bli glade, og du kan bidra til å holde hjulene i gang. Men ikke forvent raske penger om du vil selge dem kjapt. Du må se på dem som en langsiktig investering. Jeg kjenner til personer som i tillegg til å eie en bolig, har kjøpt flere borettslagsleiligheter med lave innskudd for å gjøre raske penger på den tiden da flere mente markedet kom til å vokse inn i himmelen. En del av disse er gjeldsslaver i dag. Slikt bidrar ikke akkurat for å øke båtsalget og heve båtprisene. Å bruke penger over evne som man selv ikke besitter, kan med andre ord straffe seg. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 23.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2009 Jeg kjenner til personer som i tillegg til å eie en bolig, har kjøpt flere borettslagsleiligheter med lave innskudd for å gjøre raske penger på den tiden da flere mente markedet kom til å vokse inn i himmelen. En del av disse er gjeldsslaver i dag. Slikt bidrar ikke akkurat for å øke båtsalget og heve båtprisene. Å bruke penger over evne som man selv ikke besitter, kan med andre ord straffe seg. Slike personer får i alle fall ikke min sympati, men du skal vel være rimelig risikovillig hvis du prøver samme strategi med båt. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 23.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2009 Slike personer får i alle fall ikke min sympati... Jeg kan ikke bli mer enig. Da alle piler pekte oppover, bidro folk som kjøpte lavinnskuddsborettslagsleiligheter for raskt videresalg, til å skape kunstig høye boligpriser, og de gjorde det vanskeligere for unge å etablere seg på boligmarkedet. Men fullt lovlig var det, bortsett fra at en del solgte uten å ha bodd i boligen(-ene) i minst ett år, og unnlot å skatte av salgsbeløpet. Noen er tatt av skattemyndighetene og ilagt straffeskatt, men langt fra alle. Og nei, jeg er ikke misunnelig om noen skulle finne på å beskylde meg for det, eller mene at dette er jantelov. Sitér dette innlegget Link to post
Runar Svart 23.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2009 (redigert) jeg snakker heller ikke om oppkjøpshaier, og ikke snakker jeg om båtransjen spesifikk heller. mere generelt. om det skulle være noe tema, selsakt burde alle handle etter god fornuft. og jammen er jeg enig med at de siste år har vært svært opphetet. men det er langt derfra til å skjære ned til beinet. men antagelig er det ikke det du mener heller. det er vanskelig å beskrive en mening uten at noen (meg ?) missforstår. men folk må ikke overdrive. jeg har slett ikke for mye penger til overs.men håper jeg beholder jobben. og da har jeg ikke dårligere råd enn før. å det kan da ikke være meningen at jeg skal spare mere fordi naboen har dårligere råd enn før ?? kansje jeg burde hjelpe han.........hmm Redigert 23.Januar.2009 av Runar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2009 Jeg kjenner til personer som i tillegg til å eie en bolig, har kjøpt flere borettslagsleiligheter med lave innskudd for å gjøre raske penger på den tiden da flere mente markedet kom til å vokse inn i himmelen. En del av disse er gjeldsslaver i dag. Mener det nettop var en artikkel om hvordan du kommer deg ut av det? Hvis jeg ikke husker helt feil så flytter man ut av leiligheten og da svarer man kun for sin andel av fellesutgiftene i to måneder og deretter så sitter borettslaget igjen med svarteper og du selv går fri! Det eneste du taper er innskuddet og hvis dette er null nix og ingenting så er det også lite å tape? - Det har vært stort negativt søkelys på borettslagsboliger. Men det er imidlertid også fordeler. Gjeldstyngede beboere i borettslag risikerer, i motsetning til selveiere, kun å tape innskuddet. Fellesgjelden kan de slippe unna, sa underdirektør Torgeir Øines i Forbrukerrådet til DinSide for ikke lenge siden. Kanskje en ide for de du kjenner? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Careka Svart 23.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2009 fryktelig OT: Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Capitaine Svart 23.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2009 fryktelig OT: Her er jeg uenig. At det er dystre tider i båtbransjen, skyldes hovedsaklig amerikanske bankers aggressive og grådige utlånspraksis og misligholdte lån fra kundene med påfølgende konkurser i banknæringen. Det er dette som utløste en finanskrise som har rammet flere verdensdeler og land, inkludert lille Norge. Og det at boligprisene her til lands har gått ned, påvirker også båtbransjen. At man da diskuterer låne- og gjeldsproblematikk, er vel ikke det helt off-topic? Hvis jeg ikke husker helt feil så flytter man ut av leiligheten og da svarer man kun for sin andel av fellesutgiftene i to måneder og deretter så sitter borettslaget igjen med svarteper og du selv går fri! Det eneste du taper er innskuddet og hvis dette er null nix og ingenting så er det også lite å tape? Du er inne på noe her, men jeg mener man må si opp boretten og betale felleskostnader i seks måneder før borettslaget overtar ansvaret for disse kostnadene. Etter dette har man tapt innskuddet, men har altså ikke lenger plikt eller ansvar overfor fellesgjelden, slik du skriver. Men, slik jeg har forstått det, må man fortsatt betale på det eventuelle lånet man inngikk for kjøp av andelen i borettslaget da dette er uavhengig av felleskostnadene og -gjelden i borettslaget. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2009 (redigert) Men, slik jeg har forstått det, må man fortsatt betale på det eventuelle lånet man inngikk for kjøp av andelen i borettslaget da dette er uavhengig av felleskostnadene og -gjelden i borettslaget. Ja, det må man. Så kan jeg selvfølgelig si at hvis man attpåtil har måttet låne penger for å kunne betale innskuddet, ja da har man virkelig forkjøpt seg og på et eller annet punkt så slutter også min sympati med hensyn til dumhet. Dumhet er her også begått av den som har lånt ut pengene. Trodde det var bare to måneder man var ansvarlig for fellesutgiftene, men det kan godt være at det er lenger. Fant noe som viser at du har rett mht 6 måneder; http://www.hegnar.no/personlig_okonomi/article354574.ece Redigert 23.Januar.2009 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Capitaine Svart 24.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2009 Det at du minnet om og luftet dette om muligheten til å kunne unnslippe felleskostnadene i et borettslag, Mouche, kan nok ha interesse for flere i disse dager, kanskje endatil av brukerne av baatplassen.no? Et rimelig alternativ kan det være dersom gjeldsslave eller personlig konkurs er alternativet. Hvor etisk og moralsk riktig dette er overfor andre beboere i det aktuelle borettslag, er derimot et annet spørsmål. Her er en liten gladnyhet midt oppi det noe labre båtmarkedet: Optimisme hos selgerne - Auto Marine har solgt seks Ryds siden nyttår. Også Bavaria-importør Lunde Båt har hatt en god start på året. Men som salgssjef Halldor Holm i Lunde Båt AS sier: "Holm vil ikke uten videre tolke salget som tegn på at markedet når er i ferd med å svinge seg opp igjen til gamle høyder. – Vi har solgt disse båtene til gammel eurokurs og fjorårets priser fra verftet. Det er ca 25 prosent under dagens priser, sier han." Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Viksund 770 til 220K og Rana 20 til 120k synes å bekrefte at prisene har ramla noe... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Seiljåtten Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Bankene er skyld i at boligprisene har tatt av, og at folk dermed sitter med stor gjeld. Det igjen fører til at luksus som båter ikke er like lett å omsette som før. Men vi må ikke glemme at de samme båtprodusentene også skummet godt av bankenes dumskap. Hvor har de gjort av pengene de burde ha høstet fra 2004-2007? Tipper mange båtprodusenter angrer på valg de har gjort, og urealistisk tro på gode tider fremover. De produsentene som overlever dette uten å gå konkurs, har nok vært ute en vinternatt før. Nå nytter det ikke lenger å bare kunne produsere nok båter. I tidene som kommer overlever de som kan produsere mest båt for pengene, slik at de kan konkurrere med bruktmarkedet. Selvfølgelig uten å senke kvaliteten. Jeg tipper bransjen må samarbeide mer om den skal overleve. Feks felles innkjøp og produksjon av skrog og moduler. Mer maskiner, og mindre folk.... Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Jeg tipper bransjen må samarbeide mer om den skal overleve. Feks felles innkjøp og produksjon av skrog og moduler. Mer maskiner, og mindre folk -Yepp.... Kostnadsreduksjon er hva Norske bedrifter er avhengig av. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 felles innkjøp og produksjon av skrog og moduler. Mer maskiner, og mindre folk.... Har foregått i årtier. SMS i Strömstad og Skrovab i Arvika bygger skrog for en bråte forkjellge merker. Ett slikt verft i Danmark bygger for X-yachts, Arcona og Najad. Najad har vel nå flyttet til sitt eget skrogverft, HMS i Åmål. Her har tyskerne mye å lære, og bør komme etter. b Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Har foregått i årtier.SMS i Strömstad og Skrovab i Arvika bygger skrog for en bråte forkjellge merker. Ett slikt verft i Danmark bygger for X-yachts, Arcona og Najad. Najad har vel nå flyttet til sitt eget skrogverft, HMS i Åmål. Her har tyskerne mye å lære, og bør komme etter. b Men har nordmennene noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Düsseldorf messen i år var betydelig mer forsiktig enn tidligere. Flere av de store aktørene har dratt ned på standene sine - mens andre har dratt opp på størrelsen. Princess var som i fjor. Fairline hadde bare 1 båt utstilt. Windy hadde bare 2 båter utstilt. Dog slo Benetti gruppen mer på stortromma i år enn i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Men har nordmennene noe slikt? Windy vacuumstöper skrogen i Västervik http://www.vt.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=2372195 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Capitaine Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Håper på "krisetilak" - Dagen etter at regjeringens "krisepakke" på 20 milliarder kroner ble lagt fram mandag, besøker Arbeids- og inkluderingsminister Dag Terje Andersen båtbransjen i Arendal. Sitat: Agder topper konkursstatistikken over bransjer generelt, og spesielt i Aust-Agder har nedgangstidene i båtbransjen gjort seg sterkest bemerket. Fritidsbåtprodusentene i agderfylkene har tidligere fått finansiell støtte, som ett av tre prosjekter med status som Arena-prosjekt. For fritidsbåtklyngen i Agder innbærer det blant annet faglig og økonomisk støtte over en treårsperiode, med en kostnadsramme på mellom tre og fem millioner kroner per år. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Ja, når Dag Terje Andersen kommer på banen, da blir det fart i sakene gitt. Men siden han kommer fra Vestfold, er vel kanskje Huseklepp den nærmeste? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Krisetiltak? Spent på hvordan de skal hjelpe båtindustrien. Regjeringen skal ikke hjelpe enkeltbedrifter ble det sagt idag. Enig i at man ikke skal spytte inn penger der det ikke er liv laga. Et tiltak var jo at tapene i 2009 og 2010 kan skrives av på regnskap i tidligere år med overskudd. Det vil vel si at skatt som er innbetalt tidligere nå vil tilbakebetales mot tap i 2009 og 2010 hvis jeg skjønner det rett. Vet ikke hvor stor gulrot det er? Er jo noen bedriftsledere her så får vel svar på det Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Vet ikke hvor stor gulrot det er? Anslaget fra Finansdept. er at dette betyr ca 6 til 7 milliarder kroner og dette er reelle, ikke fiktive, penger! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
BårdK Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Det båtbransjen kan håpe på er bedre etterspørsel som følge av mindre fall i arbeidsledighet enn fryktet, økt sysseslsetting i off.sektor, lavere rente og noe mindre pesimisme blant potensielle båtkjøpere. Kanskje Windy, Viksund og andre som tidligere har annonsert i DN og deres glansa bilag bør satse på bladet Kommunalrapport i stedet . Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Enig i at man ikke skal spytte inn penger der det ikke er liv laga. Et tiltak var jo at tapene i 2009 og 2010 kan skrives av på regnskap i tidligere år med overskudd. Det vil vel si at skatt som er innbetalt tidligere nå vil tilbakebetales mot tap i 2009 og 2010 hvis jeg skjønner det rett. Vet ikke hvor stor gulrot det er? Suverent tiltak. Bedrifter som har bidratt til Statskassa i gode år kan nå få noe tilbake når de sliter. Er vel greit for da er det de som har evnen til å levere overskudd i normalår som nå får hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.