Jump to content

Dystre tider i båtbransjen


Jan Rune

Recommended Posts

Ja, uten tvil! Det er ikke mange land i verden som har høyere omkostningsnivå enn Norge.

Det har nok spøkt lenge for mange produsenter som har overlevd i de gode vi hadde de siste årene. Finanskrisen blir nok den utløsende faktor for mange. Og jo flere som flagger ut, desto verre blir det for de som blir igjen.

 

Off topic, men kurven som viser Temp og CO2 i din signatur......hva kommer først, temp eller CO2.....? ;-)

Link to post
Share on other sites

Det er vel nå anerkjent at historisk sett kom alltid CO2 fasefoskjeøvet ETTER temp. Hva som skjer i vår tid er gjenstand for mange meninger og teorier og jeg vet det ikke.

Men det som er sikkert er at i de siste 11 år har temperaturen på jorda sunket ifølge satelittmålinger. Hva det betyr for fremtiden har jeg heller ikke noe svar på.

 

For å gjøre det hele litt båtrelatert:

Det kan se ut som om CO2 teorien kan være på vikende front, slik at det ikke lenger blir så skammelig å kjøre båt igjen. Uansett vil det ta mange år før vi vet noe sikkert.

 

Og tilbake til topic:

Desverre tror jeg vi må se i øynene at stadig mer industri vil måtte flagget ut. Når det gjelder båter, er det imidlertid en faktor som går i favør av innenlandske produsenter. Båtfrakt er svindyrt dersom båten ikke passer i en container. Fra Asia snakker vi fort om over 120 - 150 000 kroner (inkl 25% MVA) for en 32 fot cabincruiser.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Men det som er sikkert er at i de siste 11 år har temperaturen på jorda sunket ifølge satelittmålinger. Hva det betyr for fremtiden har jeg heller ikke noe svar på.

For å gjøre det hele litt båtrelatert:

Det kan se ut som om CO2 teorien kan være på vikende front, slik at det ikke lenger blir så skammelig å kjøre båt igjen. Uansett vil det ta mange år før vi vet noe sikkert.

 

Denne tråden bør vel ikke avspores til å bli en klimadebatt, det finnes jo allerede en slik her, men utsagnet over kan ikke stå uimotsagt. En oppdatert presentasjon av de globale temperaturtrender finnes f.eks hos NASA og her inngår satelittobservasjoner som en del av grunnlaget. At "CO2-teorien" skulle være på vikende front er også nytt for meg, så gode referanser til dette hadde vært kjekt.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Avsporing av debatt er kjent tema på Båtplassen, så ikke noe nytt det.

 

Norske båtprodusenter vil alltid ha problemer hvis ikke det er høy etterspørsel , sier seg selv, hvis man kan ha 5 mann i arbeid i Polen eller Latvia for samme kostnad som en Normann hjemme så trenger man ikke være Alfred Nobel for og forstå for at tjene penger ,så bør man flytte på seg, eller flytte produksjon og ha bare salgsapparat igjen der hjemme.

 

Hvis vi alle tenker positivt og oppføre oss som at Verdens krise ikke angår oss så mye ,så kommer ting og gå mye bedre , handle det vi vil ha og oppføre seg normalt er tingen.

 

Ser at bruktmarked på større Europa så det er bevegelse og de bra dealer blir solgt , og for min egen del har jeg 6 klar som vil ha bra tilbud på båter .

 

så og sitte på gjerdet og vente er ingen good ide. Blir buisness as usual , men roligere tider ja en det var tidligere det er klart.

Link to post
Share on other sites

Trist lesning dette...ikke lett å klare seg i denne bransjen, dersom ikke en har opparbeidet seg en så solid egenkapital at en kan klare å redde stompene i dårlige tider. Det er det få forunt, nettopp fordi de bruker store ressurser itil utvikling av nye modeller i de gode tidene....og glemmer sikkerhetsnettet. Noen vil bli større og klarer det, men andre vil bli større og klarer det ikke.

 

Hvem blir den neste dersom ikke nybåtmarkedet tar seg opp igjen snart? Viknes? Windy? Skilsø? NB Marine? Alle disse 4 har jo brukt store ressurser på utvikling av nye store modeller uten å få effekt av dette i form av salg...

Link to post
Share on other sites

Windy har nok en solid eier, men er usikker på hvor lenge eieren vil "tape penger".... slik som jeg kjenner finansfolkene så liker de ikke å tape penger.... De driver ikke sosialkontor.. Fortsetter dette i ett år eller to så tror jeg det er kroken på døra for svært mange

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en lang prat med Knut Heiberg Andersen, (CEO Windy) på London Boatshow. Han fortalte at produksjonen var (selvfølgelig) skrudd ned og tilpasset den lave etterspørslen.

De hadde dog solgt noen nye båter den senere tiden. Utviklingen av nye båter og produksjonsmetoder gikk forøvrig for fullt.

Knut var rimelig trygg på at Windy kom til å "stå an av"

 

Sydvestens kommentar om hvor lenge eieren vil "tape penger".... er jo relevant, men ikke så lett å bedømme.

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...