Lagavulin Svart 9.Januar.2009 Del på Facebook Svart 9.Januar.2009 http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.6332999 Hydrolift har permittert halve staben, men det er vel gammelt nytt, og ikke akkurat overraskende i dagens situasjon. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post Share on other sites More sharing options...
mhemil Svart 9.Januar.2009 Del på Facebook Svart 9.Januar.2009 Ja, uten tvil! Det er ikke mange land i verden som har høyere omkostningsnivå enn Norge.Det har nok spøkt lenge for mange produsenter som har overlevd i de gode vi hadde de siste årene. Finanskrisen blir nok den utløsende faktor for mange. Og jo flere som flagger ut, desto verre blir det for de som blir igjen. Off topic, men kurven som viser Temp og CO2 i din signatur......hva kommer først, temp eller CO2.....? ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 9.Januar.2009 Del på Facebook Svart 9.Januar.2009 Det er vel nå anerkjent at historisk sett kom alltid CO2 fasefoskjeøvet ETTER temp. Hva som skjer i vår tid er gjenstand for mange meninger og teorier og jeg vet det ikke. Men det som er sikkert er at i de siste 11 år har temperaturen på jorda sunket ifølge satelittmålinger. Hva det betyr for fremtiden har jeg heller ikke noe svar på. For å gjøre det hele litt båtrelatert: Det kan se ut som om CO2 teorien kan være på vikende front, slik at det ikke lenger blir så skammelig å kjøre båt igjen. Uansett vil det ta mange år før vi vet noe sikkert. Og tilbake til topic: Desverre tror jeg vi må se i øynene at stadig mer industri vil måtte flagget ut. Når det gjelder båter, er det imidlertid en faktor som går i favør av innenlandske produsenter. Båtfrakt er svindyrt dersom båten ikke passer i en container. Fra Asia snakker vi fort om over 120 - 150 000 kroner (inkl 25% MVA) for en 32 fot cabincruiser. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
mhemil Svart 9.Januar.2009 Del på Facebook Svart 9.Januar.2009 Takk, Kunne du sende meg kurven på IM ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørktun Svart 9.Januar.2009 Del på Facebook Svart 9.Januar.2009 http://www.bt.no/na24/article688120.ece Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 9.Januar.2009 Del på Facebook Svart 9.Januar.2009 Men det som er sikkert er at i de siste 11 år har temperaturen på jorda sunket ifølge satelittmålinger. Hva det betyr for fremtiden har jeg heller ikke noe svar på.For å gjøre det hele litt båtrelatert: Det kan se ut som om CO2 teorien kan være på vikende front, slik at det ikke lenger blir så skammelig å kjøre båt igjen. Uansett vil det ta mange år før vi vet noe sikkert. Denne tråden bør vel ikke avspores til å bli en klimadebatt, det finnes jo allerede en slik her, men utsagnet over kan ikke stå uimotsagt. En oppdatert presentasjon av de globale temperaturtrender finnes f.eks hos NASA og her inngår satelittobservasjoner som en del av grunnlaget. At "CO2-teorien" skulle være på vikende front er også nytt for meg, så gode referanser til dette hadde vært kjekt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr. Import Svart 9.Januar.2009 Del på Facebook Svart 9.Januar.2009 Avsporing av debatt er kjent tema på Båtplassen, så ikke noe nytt det. Norske båtprodusenter vil alltid ha problemer hvis ikke det er høy etterspørsel , sier seg selv, hvis man kan ha 5 mann i arbeid i Polen eller Latvia for samme kostnad som en Normann hjemme så trenger man ikke være Alfred Nobel for og forstå for at tjene penger ,så bør man flytte på seg, eller flytte produksjon og ha bare salgsapparat igjen der hjemme. Hvis vi alle tenker positivt og oppføre oss som at Verdens krise ikke angår oss så mye ,så kommer ting og gå mye bedre , handle det vi vil ha og oppføre seg normalt er tingen. Ser at bruktmarked på større Europa så det er bevegelse og de bra dealer blir solgt , og for min egen del har jeg 6 klar som vil ha bra tilbud på båter . så og sitte på gjerdet og vente er ingen good ide. Blir buisness as usual , men roligere tider ja en det var tidligere det er klart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 9.Januar.2009 Del på Facebook Svart 9.Januar.2009 Etap mangler penger. Det tradisjonsrike belgiske verftet ble kjøpt opp av Dehler i fjor. Det var ikke noe sjakktrekk. Dehler gikk som kjent konkurs før jul i 2008. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
wave Svart 9.Januar.2009 Del på Facebook Svart 9.Januar.2009 Hvis vi alle tenker positivt og oppføre oss som at Verdens krise ikke angår oss så mye ,så kommer ting og gå mye bedre , handle det vi vil ha og oppføre seg normalt er tingen. Det har du ganske sikkert rett i. Men det er ikke noe råd jeg ville gitt til den enkelte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 9.Januar.2009 Del på Facebook Svart 9.Januar.2009 Den store forskjellen etter finanskrisens inntreden er vel at de fleste nå kjøper etter evne og ikke over. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan Rune Svart 10.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2009 Vil krympe Askeladden Stadig større båter bidro til at Askeladden til slutt gikk konkurs. Nå vil Johs Lunde-gruppen satse på mindre Askeladden-båter. Sitér dette innlegget Jan Rune Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...3F?OpenDocument Slik vil det nok bli ja. Og de minste produsentene blir taperne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Den store forskjellen etter finanskrisens inntreden er vel at de fleste nå kjøper etter evne og ikke over. ... enn så lenge ... Den finansielle hukommelsen er for mange sørgelig kort. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 14.Januar.2009 Del på Facebook Svart 14.Januar.2009 Bryggespesialist slått konkurs - Med et underskudd på rundt 10 millioner kroner i fjorårets regnskap og en underbalanse på tre millioner er Telebryggen AS i Porsgrunn nå slått konkurs. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 14.Januar.2009 Del på Facebook Svart 14.Januar.2009 Vestfold Båt konkurs - Etter å ha slitt med tomme ordrebøker siden november 2007 har Vestfold Båt valgt å legge inn årene. Tirsdag ble bedriften konkursregistrert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JonnyBoy Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Viksund Båt AS trues av konkurs Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Trist lesning dette...ikke lett å klare seg i denne bransjen, dersom ikke en har opparbeidet seg en så solid egenkapital at en kan klare å redde stompene i dårlige tider. Det er det få forunt, nettopp fordi de bruker store ressurser itil utvikling av nye modeller i de gode tidene....og glemmer sikkerhetsnettet. Noen vil bli større og klarer det, men andre vil bli større og klarer det ikke. Hvem blir den neste dersom ikke nybåtmarkedet tar seg opp igjen snart? Viknes? Windy? Skilsø? NB Marine? Alle disse 4 har jo brukt store ressurser på utvikling av nye store modeller uten å få effekt av dette i form av salg... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Windy tror jeg er ganske så sikre - både med tanke på deres egen egenkaital og at de har en unormalt solid eier. I faresonen av de større ser jeg Nidelv Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Underleverandør sliter Västerviks Tidning Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Windy har nok en solid eier, men er usikker på hvor lenge eieren vil "tape penger".... slik som jeg kjenner finansfolkene så liker de ikke å tape penger.... De driver ikke sosialkontor.. Fortsetter dette i ett år eller to så tror jeg det er kroken på døra for svært mange Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 (redigert) Jeg hadde en lang prat med Knut Heiberg Andersen, (CEO Windy) på London Boatshow. Han fortalte at produksjonen var (selvfølgelig) skrudd ned og tilpasset den lave etterspørslen. De hadde dog solgt noen nye båter den senere tiden. Utviklingen av nye båter og produksjonsmetoder gikk forøvrig for fullt. Knut var rimelig trygg på at Windy kom til å "stå an av" Sydvestens kommentar om hvor lenge eieren vil "tape penger".... er jo relevant, men ikke så lett å bedømme. Redigert 16.Januar.2009 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Nidelv er selvfølgelig en sterk kandidat...skjønt de har vel ikke vært blant de fremste når det gjelder å bruke ressurer på større båter. Men Marex derimot... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Hvordan er ståa hos Spirit Boat, Nimbuster ? Har du hørt noe ? De var jo i gjeldsforhandlinger. Men det så ut som de ville kunne reddes. Siden har det ikke vært noe nytt i media. Hvordan gikk det egentlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Det har ikke skjedd såå mye i det siste. Det går nok mot låste dører der også.....om det blir for godt vites ikke men... De rakk aldri å få hodet over vannet før finanskrisen satte inn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Det er synd, men de starter vel opp igjen der også, bare tidene snur. Slik sett er det nok en fordel å være liten i denne sammenhengen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.