Jump to content

Dystre tider i båtbransjen


Jan Rune

Recommended Posts

Allerede i juni satser de nye eierne av konkursrammede Askeladden på å starte opp igjen produksjonen av nye båter

 

Allerede mandag blir det aktivitet igjen ved konkursrammede Scand Boats lokaler på Haslatangen i Fevik. Da starter nye eiere, med Terje Bårdsen i spissen, opp igjen båtproduksjonen.

 

 

Hvor mye har disse konkursene kostet kreditorene til Askesladden/ Scand? I dagens DN nevnes det et tall på 90 millioner i tap på Askeladden-konkursen. Det er nok noen leverandører som har vond smak i munnen når produksjonen starter igjen uten denne gjelden.

Link to post
Share on other sites

Selv gjør jeg det slik at jeg benytter et kredittforsikringsselskap, de kundene dette selskapet ikke vil forsikre må forhåndsbetale varene sine. Om ikke kundene vil det, må de se seg om etter en annen leverandør.

 

Man skal ikke levere for en hver pris, det skal selges mye varer for å kompensere for en ubetalt leveranse eller flere. Dessuten er det ikke noe fair at de andre kundene må være med å betale kaka for de som ikke gjør opp for seg.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Velvel..

 

De aller fleste båter er prisgunstige nå. Aller mest seilbåter, fordi de ikke har store motorer. Her får du mye volum for pengene, sier Nissen-Lie og henviser til den svenske 80-tallsfavoritten Maxi 77.

 

- Dette var kanskje den mest populære seilbåten, og en drømmebåt på 80-tallet, som man nå kan får kjøpt for rundt 100 000 kroner, sier han.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anta at dette salgsfremstøtet er innført som følge av finanskrisen:

 

Brunswick tar regninga. Har du kjøpt deg båt av merkene Bayliner, Maxum eller Trophy, er Brunswick villig til å punge ut for deg i ni måneder om du skulle være så uheldig å miste jobben.

 

Sitat:

 

Inntil 500 amerikanske dollar per måned i ni måneder er Brunswick villige til å legge ut for sine kunder om de skulle være så uheldige å miste jobben sin innen ett år etter at de kjøpte ny båt. Det skriver International Boat Industry.

 

Det er nok ikke norske lønnsforhold man har tatt utgangspunkt i ved introduksjon av denne "lønnsgarantien"... :giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Denne informasjonen er allerede nevnt av Oteren i innlegg nr. 5876 under tråden "Båt-relaterte nyheter i mediene", men jeg tillater meg å legge den til i denne "samletråden":

 

Hegnar-eid båtprodusent stenger - Produksjonen hos Windy Boats i Arendal stoppes og bedriften permiteter de fleste av sine ansatte.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hørte et intervju med adm.dir hos Windy på radioen i ettermiddag og det han sa der var at de permiterer de aller fleste av de 150 ansatte og stopper produksjonen frem til november. Salget i år var 40% lavere enn i fjor.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...