Jump to content

Dystre tider i båtbransjen


Jan Rune

Recommended Posts

  • 3 måneder senere...

Det er vel en grei illustrasjon det.. .

 

De "sterkeste" og mest tilpassningsdyktige vil ha størst sjanse til å overleve i mindre skala. Flere sammenslåinger?

 

Blir det slikt vær som nå fremover, og nok en dårlig sommer kan det bli værre enn vi har sett hittil, tror jeg.

Mange av de jeg har vært i kontakt med som skal selge bruktbåt, og har priset båten bra i mine øyne skal ikke ha ny båt. De skal ikke ha ny båt.

Noen av de jeg har vært i kontakt med der jeg (subjektivt) synes prisen er for høy har tenkt kjøpe større båt. Er det en heimsko for omsetingen?

At markedet er så usikkert mht prisutvikling/omstetning er jo i seg selv en heimnsko for omsetningen.

 

Spennende utvikling.

Link to post
Share on other sites

Den sterkeste indikatoren i markedet er kanskje i hvilken grad vi låner penger til båtkjøp, og med så lav rente vi har nå og i overskuelig fremtid er det vel merkverdig lite lyst til å låne til båtkjøp. Men det jeg hører fra folk i bransjen er at selv om endel vil selge, eller la skuta stå på land, så virker det som at de som har sittet på gjerdet et år eller to er i ferd med å komme ned. Det ser ut til å stabilisere seg. Betydelig økt arbeidsledighet er det eneste som kan ødelegge en positiv trend.

Link to post
Share on other sites

Interessant da å se at NordWest har økt omsetningen år for år. De selger noe mindre nytt, mer brukt enn da det var på topp. Men bare siden nyttår har de solgt 6 Najader, og de er utsolgt på nye NordWest frem til sommerferien. De tilpasser seg og har hodet over vannet. Men det krever mer å få til et salg sier de.

Link to post
Share on other sites

Jeg er usikker på HR. Ingen bevisst identitet. Selger kostbare kapitalvarer, pådrar seg dype sprekker i lakken med håndtering av Norde-saken. Totalt skaper dette spørsmål, og ikke svar. For håpe jeg tar feil. Bransjen fenger også

Motvekt til samlebånd.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke vi opplevd dårlige ferier på flere år. Vi har dratt til Danmark og hatt bra vær. Når det gjelder båter har vi en god venn som byttet ut sin Hanto 24 snekke mot en ny NW 420. Han betalte den kontant. Og de er ikke alene.

 

Uansett, kos dere med båten dere har

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Sliter litt med å skjønne hva annonser for nye båter har for relevans. De båtene er ikke bygd :giggle:

her er nw sine bruktbåter

 

http://nordwest.se/index_2.php?option=boats

 

1 stk 2012, resten 2010, 2011 eller eldre... :rolleyes:

 

Dvs 1 stk NY, resten overliggere eller bruktbåt.

 

"NY" betyr ikke årets modell...

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Poenget mitt var ikke bare hvor mange NW som ligger til salgs, ikke bare fra NW fabrikken. 2012 modellen som det annonseres for er sikkert ikke produsert som du sier. De andre fra 2010, 2011 og eldre er vel det? M.a.o. er det bare en annonse for nybåt, de andre er brukte eller oveliggere fra 2010 og 2011?

Du kunne ikke forstå hvorfor jeg listet opp nye båter. Jeg søkte bare NW båter til over 1 mill på FINN, og da kom disse opp:

Link

 

Tillagt: Ser jo nå når man går inn på annonsene at noen av dem som er 2011-annonser er ikke-oppdaterte annonser, men gamle annonser på nye båter. Beklager.

 

De fleste skandinaviske produsenter bygger vel også etter bestilling tror jeg.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Når det gjelder båter har vi en god venn som byttet ut sin Hanto 24 snekke mot en ny NW 420.



Den båten var en norsk demobåt. Kundegruppen til NW er meget kjøpesterke. Og gjerne konservative. Båter til ca 5-6 mill og selge så mange betyr at de har truffet rett. Det er bare og ta hatten for det.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

 

Tillagt: Ser jo nå når man går inn på annonsene at noen av dem som er 2011-annonser er ikke-oppdaterte annonser, men gamle annonser på nye båter. Beklager.

 

:thumbsup:

De har fullt opp frem til sommeren nå.

 

Hr skal levere 70 nye båter i år. Kan vel tenkes at nedgangstidene har gjort de mer effektive også

 

Nw sier selv:

 

Från aug-2009 till juli-2010 har vi sålt 81 begagnade båtar till ett värde av 157 MSEK.

 

Från aug-2010 till juli-2011 har vi sålt 74 begagnade båtar till ett värde av 159 MSEK och är därmed en av de största motorbåtsmäklarna i Skandinavien. De sålda båtarna som visas nedan är sålda efter den 1 augusti 2011.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...