Jump to content

Dystre tider i båtbransjen


Jan Rune

Recommended Posts

Hmmmm...med halvdelen af Volvo Pentas kunder i konkurs og med "moderselskabet" i voldsomme økonomiske problemer/ til salg...?

 

Man kan godt blive lidt bekymret for fremtiden for Volvo, ikke? Jeg håber, at det kommer til at gå dem godt, men "it makes you think..."

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Ref. innlegg nr. 605.

 

Frykter ikke for framtida - Den norske importøren Lars Erik Solvang i Lunde Båt frykter ikke for Bavarias økonomiske framtid. Senest idag ble det sendt ut en redegjørelse fra Bavaria Yachtbau, etter at tyske medier meldte om økonomiske problemer.

 

Det er flere eksempler på bedrifter som har avvist økonomiske problemer i disse finanskrisetider, men hvor de etter en tid har måttet innse at konkurs er et faktum. Det skal bli spennende å se hva som skjer med Bavaria.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Bavaria overlever, kanskje med nye eiere eller at Bain skyter inn mer kapital eller at gamle eierne kjøper tilbake til halv pris og mindre gjeld slik Mr. Feretti gjorde. Volvo klarer seg nok. Om man leser kvartals presentasjonen deres ser man at Volvo konsernet hadde ca. 55 miliarder i likvide midler. De tapte ca 7 mrd siste kvartal så de holder nok et par kvartaler til :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Brunswick kan ta svensk stolthet ut av Sverige. Utternbåter som holder til i nesten nye produksjonslokaler utenfor Skellefteå kan bli flyttet ut av Sverige.

 

Sitat:

 

Brunswick som eier det tradisjonsrike verftet vil styrke merket ved å finne et billigere sted å produsere båtene, i følge International Boating Industry. Flyttingen kan begynne å skje allerede i de neste månedene.

Link to post
Share on other sites

Ref. innlegg nr. 599.

 

Raymarine kan bli kjøpt av Garmin. For første gang bekrefter engelske Raymarine at de er i direkte forhandlinger om et salg til den amerikanske elektronikkgiganten Garmin.

 

Sitat:

 

Raymarine ønsker å offentliggjøre dette nå, fordi spekulasjonene har gått en tid om at dette var en av alternativene for et hardt presset selskap.

Link to post
Share on other sites

Seilbåtsalg halvert i Europa - Seilbåtsalget stupte i fjor med 85 prosent i Storbritannia og 70 prosent i Skandinavia, viser tallene til en av verdens største produsenter.

 

Sitat:

 

Franske Jeanneau er sammen med søsterselskapet Beneteau blant verdens største produsenter av seilbåter. Siste året har salget stupt for de to gigantene. Jeanneau har avvikende regnskapsår, og kan melde om en halvering av salget i Europa i år sammenlignet med i fjor.

 

Ifølge Jeanneau-forhandler Heitmann Marin har salget gått ned med ca 55 prosent her i Norge.

 

Vår skandinaviske naboland er enda hardere rammet av finanskrisen enn oss. Nedgangen i salget av Jeanneaubåter i Skandinavia er på 70 prosent. Aller hardest rammet er Storbritannia, men en nedgang på hele 85 prosent, opplyser Heitmann.

Link to post
Share on other sites

Da er det duket for atter nye båtmerker/fabrikater. Mange båt merker blir slettet for evig og alltid, og nye oppstår i kjølevannet av de dårlige tidene. Men, like fullt er det dramatisk det som skjer. Det påstås at den internasjonale økonomien er i ferd med å friskmeldes, men tror nok det er en stund til ennå. I mellomtiden skal adskillig flere enn de vi har sett gå konkurs. Så begynner oppbyggingen av nye selskaper, nye produkter, inovative løsninger, kostnadsbesparende produksjon, nye og rimeligere materialer osv.

Link to post
Share on other sites

Normalt i slike tider som vi opplever nå er selv ikke "de beste priser" nok til at nye båter selger godt nok til at produsenten overlever.

 

Men klart, i noen grad selges jo rimeligere åpne båter, skjærgårdsjeeper...men vi leser jo at selv seilbåtene som i seg selv har solgt på pris bukker under nå.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Wallas Norge AS gir seg

Fra og med torsdag 1. oktober overtar Sunwind Gylling AS agenturet for Wallas marineprodukter i Norge.

 

Sitater:

 

- Årsakene til at vi nå legger ned er delt. Det har blant annet blitt tøft etter hvert, siden 2007 har vi mistet alle båtprodusentene. Det er ingen igjen å selge til. For det andre fikk vår salgsansvarlig et veldig godt tilbud fra Flak som han ikke kunne si nei til.

 

I følge Christophersen hadde bedriften neppe klart å holde hodet over vannet ett år til, som følge av nedturen i båtbransjen som står for 50 prosent av markedet.

- Vi har god egenkapital og kunne sikkert fortsette, men da ville vi nok ha sluttet etter et års tid likevel - fordi vi var nødt.

Link to post
Share on other sites

Jeg tillater meg å poste disse to sakene, som alt har vært nevnt i andre tråder, i denne "samletråden":

 

Najad vil kutte mer

Den nye ledelsen tar grep for å tilpasse seg markedssituasjonen.

 

Sitat:

 

Najad-verftet ha varslet 25 arbeidere om at de kanskje må gå. Det svenske verftet har 144 ansatte på Orust og 40 på støperiet på Åmål.

I fjor måtte 21 forlate selskapet og 16 har gått tidligere i år, meldr IBI News.

 

 

Tapte en millard euro på Bavaria

Bain Capital som kjøpte det tyske verftet i 2007 har mistet kontrollen og tapt svimlende summer.

 

Sitat:

 

Det private finansieringsselskaper Bain Capital må gi fra seg kontrollen over det tyske verftet til sine kreditorer.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja nå har en av Trondheims mest seriøse aktør gått under. Titek AS har de to siste år hatt betydelige underskudd og har begjært seg selv konkurs. Dette var veldig synd for det er ikke mange seriøse aktører her i byen.

 

Trondheim Marine er useriøs og lover kundene lanht mer enn de holder. Lundamo auto selger godt og til en hyggelig pris, men der er det null oppfølging og intresse når oppgjør er kommet på bok Synd at det ikke er slike som bukker under. Heldigvis gikk Nerdahl Motor konkurs for en tid tilbake, men desverre ryktes det at dette firmaets sentrale aktør er med i det nye firmaet som holder hus i samme lokale.

 

Tilbake av de seriøse er blant annet Industri og Marinediesel. Får håpe de berger over på tross av redusert etterspørsel. Personlig velger jeg fortrinnsvis å handle mitt båtutsyr hos en av de lokale forhandlerne fremfor norske nettbutikker.

Link to post
Share on other sites

Ref. tidligere innlegg nr. 356 som omtaler konkursen hos Vaagen Båtbyggeri i november 2008 og nr. 592 som beskriver det nyetablerte firmaet Vaagen Boats i mai 2009 med Aukra kommune som medeier.

 

Ny driv for Vaagen BoatsMed Aukra kommune og fem nye eiere om bord, satser konkursrammede Vågen Båtbyggeri nå videre på båtproduksjon, reparasjon og forsikringsskader under nytt navn og med nye eiere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...