Jump to content

Dystre tider i båtbransjen


Jan Rune

Recommended Posts

Enig i at man ikke skal spytte inn penger der det ikke er liv laga.

Et tiltak var jo at tapene i 2009 og 2010 kan skrives av på regnskap i tidligere år med overskudd. Det vil vel si at skatt som er innbetalt tidligere nå vil tilbakebetales mot tap i 2009 og 2010 hvis jeg skjønner det rett.

Vet ikke hvor stor gulrot det er?

 

Suverent tiltak. Bedrifter som har bidratt til Statskassa i gode år kan nå få noe tilbake når de sliter. Er vel greit for da er det de som har evnen til å levere overskudd i normalår som nå får hjelp. :wink:

Link to post
Share on other sites

Fairline på billigsalg - To fabrikknye luksusyachter skal vekk på billigsalg. Den tidligere norske Fairlineforhandleren vil etter salget kun satse brukt.

 

Sitat:

– Men skal dere kjøpe båten? Hvorfor skal du skrive om dette? Jeg har ikke så mye mer å si, sier Sundal og legger på.

 

Til Tønsbergs Blad sier han at han ser med medlidenhet på konkurrenter i inn- og utland som har bestilt flere titalls millionyachter, men kundene, både dem med og uten egne penger, holder seg hjemme.

 

Jeg antar det er disse:

 

Fairline Phantom 40

 

Fairline Squadron 58

 

(Nå er ikke dette båter for hvermansen uansett. Kanskje de kan passe for en sjef i næringslivet som har fått fallskjerm eller bonus etter å ha gjort en dårlig jobb? Det er det eneste eksemplet i skrivende stund i arbeidslivet jeg kommer på hvor man gir ekstra belønning får dårlig utført arbeid. :lol: )

Link to post
Share on other sites

Fairline Phantom 40

 

(Nå er ikke dette båter for hvermansen uansett. Kanskje de kan passe for en sjef i næringslivet som har fått fallskjerm eller bonus etter å ha gjort en dårlig jobb? Det er det eneste eksemplet i skrivende stund i arbeidslivet jeg kommer på hvor man gir ekstra belønning får dårlig utført arbeid. :lol: )

På tross av manglende fallskjerm for dårlig utført jobb forsøkte vi å være interessert i å kjøpe den Phantom 40 før den ble levert til Norge. Det var før vi bestemte oss for å kjøpe NordWest. Av en eller annen grunn slet vi med å få svar på våre henvendelser (vi var og så på båten og sa klart i fra at vi var interessert og vi fikk også tilbud). Det stoppet opp da det viste seg at pga pundets utvikling kunne vi spare ca 1/2 million på å vente 1 år med å kjøpe båt og vi da ikke var veldig interessert i å betale de 5,2 millioner (om jeg husker rett) Sundal ville ha. Diskusjonen rant ut i sanden pga manglende oppfølgin fra selger.

 

Jeg er ikke typen som ringer og spør om jeg vær så snill kan få lov til å kjøpe en båt til 5 millioner så jeg antok den gang at Sundal&Co hadde mer enn nok med å selge store båter til andre kunder og at vi ikke var prioritert. Ser kanskje ut som om jeg tok feil.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ingen trøst at Windy på langt nær er alene om å være i den situasjonen. Om andre båtprodusenter har begynt å ta inn folk igjen, er nok tvilsomt. Har kjøpelysten tatt seg opp i utlandet da, allerede? Eller er det heller slik at dersom de får inn en bestilling, så tar de inn folk for å gjøre denne ferdig. I mellomtiden håper de jo på at nye bestillinger skal komme, vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Skulle tro at det var full trøkk hos forhandlerne på Østlandet. har en kjenning som sendte en forespørsel på mail til 4 forskjellige forhandlere på ny Beetle, men kun en av dem har svart på 4 dager :crazy:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg oplever samme reaktioner. Jeg har henvendt mig til adskillige forhandlere med forespørgsel om både - brugte og nye.

 

Mange svarer slet ikke tilbage! Mange vil gerne, men har ikke mod på at tage en brugt ind i bytte - uanset prisen. Nogle lover at komme med et oplæg men vender så ikke tilbage??

 

Jeg talte lige med Nord West, der hævdede at de har solgt tre, måske fire, både på Düsseldorf-messen - hvilket er imponerende, tiden taget i betragtning. Men kursen på den svenske krone trækker jo visse nye kunder til, da...

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Det gjelder nok ikke bare båtforhandlere, men i høyeste grad også utstyrsleverandører. Jeg har sendt mail til Flataker Industrier AS 3 ganger, for å få pris på levering av trekk etc til båten. Men svar uteblir...Selvfølgelig kan jeg ringe, og det har jeg gjort. Bedt en av de ansatte om å få sjefen til å ringe meg tilbake, men samtalen uteblir...

 

 

Jeg har også sendt mail til Seatronic AS i Moss...og der får jeg alltid svar på dagen! Et eksempel til etterfølgelse...

Link to post
Share on other sites

Selv elkelte ultrarike har sine problemer å stri med i disse tider preget av finanskrise:

 

Blir verdens største yacht noen gang ferdig? Chealsea eier Roman Abramovich er i gang med å bygge verdens største yacht. Spørsmålet alle stiller seg nå, er om han har penger til å fullføre båten.

 

Kanskje Roman Abramovich må innfinne seg med å bare eie et par yachter istedet for en håndfull? :lol: Og kanskje han må slutte med å være generøs ved å gi bort yachter? :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg talte lige med Nord West, der hævdede at de har solgt tre, måske fire, både på Düsseldorf-messen - hvilket er imponerende, tiden taget i betragtning. Men kursen på den svenske krone trækker jo visse nye kunder til, da...

 

Andy

Det var ikke det de sa til meg. De sa at de antakelig kom til å selge en 420 ... SEK'en hjelper nok på. Men NW selger nok greit. De har nedskalert virksomheten til ca 50%. Dog har de kjøpt på seg en hel del eiendom/kapasitet - så de faste kostnadene er nok litt store.

 

Jeg registrerer at de stadig får inn nye innbyttebåter - så de selger nok ganske OK med nye.

Link to post
Share on other sites

Verdens største båtprodusent lever farlig. Ingen tør å slå Ferrettigruppen konkurs, til det er gjelden på nesten 8 milliarder kroner for stor, mener Skandinaviaimportør Jon Olav Lefdal.

 

Sitat:

 

Det jeg kan bekrefte er at siste avdrag på gjelden fra Ferretti til sine långivere, ikke er blitt betalt. Men det handler like mye om spill som om realiteter, sier Jon Olav Lefdal til Båtliv fredag kveld.

Link to post
Share on other sites

I samme artikkel opplyses:

Ferrettigruppen regnes som verdens største fritidsbåtprodusent med stallen full av det beste av det beste. Gruppen har drevet et intenst oppkjøp av andre produsenter de siste årene, og teller nå 9 forskjellige merker. Ferretti, Riva, Pershing, Mochi, Apreamare, Bertram, Itama, CRN og Customline. Alle tilhører skiktet av verdens dyreste yachter.

 

Jeg trodde at Ferrettigruppen hadde så mange "rike onkler" at konkurs var utelukket? Men det meste er tydeligvis mulig.

Link to post
Share on other sites

Viksund sliter økonomisk, men begjæring om konkurs er utsatt for andre gang. Viksund og Norsk Modell og Formsenter har frist til 11.02.2009 med å komme frem til en løsning:

 

Fortsatt i forhandlinger - Viksund er fortsatt i forhandlinger om å finne en løsning på sin økonomiske situasjon, og forhåpentligvis unngå konkursbegjæring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...