Jump to content

Dystre tider i båtbransjen


Jan Rune

Recommended Posts

Når jeg så det programmet på tv fra den fabrikken , hvor stort det blei og hvor fort dem bygde en båt. Da har dem kansje satsa litt stort , var jo som Lada fabrikken . Inn men div i ene enden og ny båt ut i andre enden på en dag , burde kansje tatt høyde for at det salget som har vært dem siste 2 åra ikke kan bli varig kansje ? Men mye vil ha mer , men jeg trur dem har rett å slett bygd for stort . Da salget går ned litt da , så kommer vel smellen .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Askeladden har vel stor sett solgt båtene sine på hjemmemarkedet. Det er skummelt å bare ha ett ben å stå på....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Begynner å minne om slutten av 80-tallet dette.

 

På en måte minner det om -80 tallet, men en ting er annerledes, ting endres i raskere tempo. Vi mennesker(i sær Nordmenn) går i "saueflokk". Når noen spår storm, så går det på folkemunne at stormen kommer og alle trekker innendørs. I vår elektroniske hverdag og med så stort mediatrykk så spres budskap raskere og raskere. Saueflokken snur seg i samme rettning hurtigere, men den drar hele tiden samme vei. Jeg skrev i en annen tråd litt paraleller til byggemarkedet. Dette markedet er mer oversiktlig og endrer seg ikke like raskt som fritidsbåtmarkedet. Utsiktene i byggemarkedet er ikke sorte, men lysegrå og trenden ventes å snu i 2009/2010. Ut fra dette vil jeg tro at de båtprodusenten som klarer å omstille seg raskt vil leve videre dette ene eller to årene med drastisk lavt salg. Kanskje de i tillegg vil utvikkle produkter som vi ikke drømte om i dag. Det er tross alt i nedgangstider man skal tørre å satse.

 

Tittet på FINN nå og ser at antallet annonserte båter minker for hver dag. Ut fra dette leser jeg følgende: De siste årene har det norske folk faktisk spart penger, de sitter på båter som er nedbetalt og må ikke selge. Derfor utsettes nå båt-bytte og annonsene uteblir. Dette er veldig ulikt slutten av -80 tallet hvor gjeldsbyrden var langt høyere og folk ble presset til å selge for dumping-priser. Det at folk utsetter båt-bytte slår selvfølgelig hardt ut for båtprodusentene.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er skummelt å bare ha ett ben å stå på....
Jo, men det virker jo som om de i praksis legger ned hele produksjonen, noe må de da vel selge?

 

På en måte minner det om -80 tallet, men en ting er annerledes, ting endres i raskere tempo.
Det gikk da enda raskere midt på 80-tallet? Alt var totalt snudd om fra en sesong til neste, mener det var 86-87.

Nå bor jeg ikke i Oslo lenger, men det er mulig at situasjonen i dag ikke er så satt på spissen som den gangen. Da ble det solgt mye rent "leketøy for nyrike" i øvre prisklasse.

Bl.a. var det en Scarab (Miami Vice) importør på Kongen som solgte som "hakka møkk", krydde av disse båtene i Middagsbukta. Året etter var brygga på Kongen igjen fylt opp, men nå av de samme båtene på tvangssalg.

Link to post
Share on other sites

Det Askeladden gjør er å tilpasse seg markedet. De utvider i oppgangstider og begrenser i nedgangstider. Askeladden har nok ikke gapt over for mye, de følger markedet. Det koster endel å holde på sånn og som produsent/forhandler så lønner det seg å være noenlunde visjonær mtp. markedskonjunkturer. Askeladden er et bunnsolid selskap og ting virker nok litt verre enn de er. Det som er trist er alle ansatte som må finne seg andre jobber. Det er de som får belastningen, ikke ledelsen.

Link to post
Share on other sites

Derfor utsettes nå båt-bytte og annonsene uteblir. Dette er veldig ulikt slutten av -80 tallet hvor gjeldsbyrden var langt høyere og folk ble presset til å selge for dumping-priser. Det at folk utsetter båt-bytte slår selvfølgelig hardt ut for båtprodusentene.

 

Det samme legger jeg merke til. Det blir liksom ikke noe av dumpingprisene på bruktmarkedet. Det ser ut til at folk har råd til å beholde båten, de MÅ ikke selge.

Kjøpte meg nettopp båt selv og forsøkte å få noen nybåtselgere til å gi et godt tilbud, men heller ikke der var det noe skikkelig avslag å få. Så da ble det en 2004 modell som jeg fikk prutet 3% (ikke rare greiene) :nonod: , men båten er super :yesnod:

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Share on other sites

Begrunnelsen til Askeladden og bl.a Volvo Personvagnar for permittering er at det ligger for mye båter og biler ute i forhandlerleddet. Dette må bort helst før 2009 modellene lanseres. Tror dette kan være situasjonen for flere båtpodusenter og agenturer, spesielt i påhengssegmentet.

 

For biler går dette sikkert greit å få unna til jul inkl. diverse navigasjonspakker etc. Kanskje det er dette båtselgerne også må gjøre.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket i dag med en ansatt hos Citroen importøren, og han kunne fortelle at i bilbransjen står det også "helt stille" om dagen. Helt stille er det sikkert ikke, men det kommer vel noe statistikk derfra innimellom.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

vil vel ikke kalle 20% nedgang for total stillhet, men det er vel slik de opplever det i bilbransjen kanskje :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tror nok Askeladden overlever, at de nå stopper opp er enten svært dårlige nyheter som ingen pt vet hva er eller så har det med lagerrydding, det hoper seg selvsagt opp når salget reduseres så mye som nå og kanskje er disse mindre båtene mer utsatt enn de som kjøper en større båt, ser vel for meg at i svært gode tider er det lett å bare slå til på en skjærgårdsjeep til 100-300`når en først var ute å handlet litt matvarer, men slikt gjør ikke folk lengre... Det har mye mer å gjøre med psykologi enn penger.

 

Pt er det slik at folk har penger, men vil ikke bruke dem. Ok, mange har hentet pengene i banken, det er ikke så lett lengre, men mange kan fortsatt hente penger i banken, enten sine egne eller banken sine, men vil ikke. Dette går helt fint så lenge det snur før det har gått så langt at mange begynner å miste jobben. I Norge har jo dette sett veldig bra ut, og i sær på vestlandet, men hva nå når også oljeprisen går i dass? Godt valutaen enn får betalt i har tatt seg... Nei, den som vet hvordan dette går ville med letthet blitt meget rik :cool

 

Jeg har som andre i denne tråden studert finn.no litt, jeg har tatt for meg en del båter jeg før har fulgt veldig godt med på, NB 870, Viknes 880 samt div seilbåter og eneste båten jeg finner at har gått mye ned i pris er Bavaria 42 og det er egentlig bare en båt som nå ligger til 1,1 2005 modell. DET er billig, ellers er resten som før og annonsene ser ikke så desperate ut heller, selv om det nå er den goddel annonser der du oppfordres til å gi bud så det er klart, en kan nok gjøre noe gode kjøp nå..., men krise ser det ikke ut til å være, men den kan komme. Skulle jeg kjøpt båt, ville jeg ventet nå...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg kjøpt båt, ville jeg ventet nå...

 

Det er nok denne tanken som går i alles hoder om dagen. Derav mit uttrykk om "Saueflokken". Noen gode kjøp blir det sikker der ute, men det at folk ikke har like dårlig likviditet som på slutten av -80 tallet gjør nok at det store prisraset uteblir. Markedet gjør hva man kan kalle en korreksjon og til våren selges båter jevnt og trutt igjen, men ikke like mye ny-båter som tidligere. Det markedet er nok mer "mettet" med mindre man får rekrutert masse nye "båtfanter".

Kan jo være att man kan gjøre noen gode nybåt kjøp hos forhandlere som går over ende.....

 

 

I USA har jo boligmarkedet "krakket" med bank-krise og dårlig likviditet(dette har vi jo også hårt på nyhetene) dette har jo ført til at det importeres USA-båter i stor stil til en billig penge. Jeg tror de største avtakerene var Australia og Skandinavia.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nyheter i BT:

Askeladden ber om gjeldsordning

Båtprodusent Henrik J. Askviks Sønner AS har gått til tingretten og bedt om frivillig gjeldsordning med beskyttelse. Banken sier nei til ytterligere driftskreditter.

askeladden.jpg

BÅTBERGET: På Askvik ligger det et båtberg på 200 båter - det dobbelte antall av hva det skulle vært. Summen av lystbåter på lager og som ligger usolgt - fra alle produsenter - gjør at det nå kan ventes billigsalg på lystbåter.

Jan Rune

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...