Jump to content

Dystre tider i båtbransjen


Jan Rune

Recommended Posts

Er ikke den lederen til Ingvar Johnsen gansk arrogant, da? "Kun det "ekte norske" er godt nok og det er JEG som bestemmer hva det er"? Skuffende endimensjonalt etter min mening. Er det OK at de som har satset på import taper pengene sine men fælt at innenlands produsenter taper? Sjåvinisme ... dårlig.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Arrogant? Sakset fra "En bedre båthverdag" av Ingvar Johnsen:

 

at en positiv konsekvens av dette er at dette rensker opp i underskogen i bransjen.

 

profitører som trodde båthavn og marinadrift skulle vokse inn i himmelen. Måtte de få mange ledige båtplasser i årene som kommer.

 

Jeg har ikke sansen for slike utsagn om en bransje som opplever bråstopp, nærmest ligger med brukket rygg, mange som har mistet jobben sin, kompetanse som forsvinner. Er det noe verre å tjene penger i båtbransjen enn i andre "normale" bransjer?

Var f.eks Askeladden en del av "underskogen" i bransjen?

Link to post
Share on other sites

Vi tolker nok teksten til Ingvar Johnsen litt etter egen erfaring vil jeg tro. Jeg har kontrollert og sett importbåter hvor flytemediet mellom skrog og innerliner er tomme plastflasker.

 

Dette er neppe i tråd med byggestandarden og følgelig vil jeg tro at de fleste kundene av disse båtene vil føle seg lurt. Men jeg vil jo ikke si at Norge og nordmenn er best bare på grunn av slike enkelttilfeller som drar gjennomsnittet noe ned..

 

Askeladden er nok heller ikke underskogen i dette tilfellet, men det var vel heller ikke Ingvar Johnsens påstand. Jeg tror det blir feil å diskutere bare for diskusjonens del når det kommer til negative uttalelser om båtbransjen, for dette handler om å komme på rett kjøl igjen med minimal konsekvens både for de som arbeider i bransjen og for båteierne.

Link to post
Share on other sites

:headbang: At bransjen sliter og vil komme til å gjøre det framover er vel hevet over enhver tvil nå. Det er billig å handle ny båt, spesiellt om du klarer å få tak på en "lagerbåt" som er kjøpt inn før euroen gikk til himmels (9,58 i dag)Vet om flere som har båter som er på lager og er kjøpt inn på kurs ca 8,00 Da er det faktisk over kr 100 000,00 å spare på en normal 37 fots seilbåt.Bare på kursdifferansen. I tilegg kan man oppnå rabatter utover dette. Da er det faktisk slik at verditapet de første årene er minimalisert til nesten ingen ting. Båter som bestilles fra verft nå blir jo utsatt for valutakorreksjon.

At Ingvar Johansen ønsker at det blir mange tomme båtplasser er jo helt hinsides å skrive fra en som vil framstå som seriøs. Når han i tilegg uttaler seg på en måte som om Rednings selskapet er en flott og stuerein organisasjon så synes det meg som om hans hukommelse er mer enn vanlig kort. Det er vel ingen som har glemt alt snusk og uredelighet som har foregått i den organisasjonen de siste årene. Nei la oss alle håpe at bransjen vil overleve med flest mulige aktører slik at vi som kunder kan nyte godt av et fungerende serviceapparat og en sunn konkurranse i markedet.

Referanser til utenaldske produsenter som bruker tomflasker som oppdriftsmiddel er bare dumt. Dette er svindel og den dumme kjøperen får bare skylde seg selv Denne båten er i hvertfall ikke CE-godkjent og det er som alle vet et krav for å importere en båt til Norge/selge i europa.

Link to post
Share on other sites

:cryin: Hvis det er en båt som er importert til Norge etter 1998 så er den CE godkjent (med mindre den er privat importert) kjøper man en ikke CE godkjent båt så får man faktisk skylde seg selv. Men det er jo fremdeles lov å være dum nok til å gjøre det. Så da får folk sitte der med "plastflaskene" sine. Synes problemet er helt uintressant da det ikke på noen måte representerer det vanlige ved et båtkjøp.
Link to post
Share on other sites

Ingvar Johnsen har aldri vært helt god i hodet , kjøpt og betalt av Norske produsenter han karen der ... og hvilken båt som var CE merket med tomflasker , høres for dumt ut . Man kan si mesteparten av USA bygde båter er og har hatt mere solide skrog enn Norsk produserte båter.

 

Marked vil ta seg opp igjen , men ikke noe vill vekst , priser vil gå opp på båter fra Februar , renta ned på lavt nivå nå , så de som skal handle bør benytte sjangsen med de billige båter det er nå , og sitte på gjerdet og venta på sol og sommer blir ikke billig...

Link to post
Share on other sites

Prisene på båter opp i februar , hvordan kan du si det da ?

kanskje han har stort lager av båter som han trenger å selge :wink:

 

Jeg tror det er greit å vente litt til. Og jeg tror ikke markedet vil snu 180 grader til våren. Nedturen fortsetter. De som overlever er det med god egenkapital og en drift som raskt kan tilpasses mindre volumer.

Link to post
Share on other sites

Sannsynligvis vil det være kjøpers marked en god stund fremover med mindre noe helt dramatisk skulle skje. Styringsrenta gikk ned 1.75 % i dag, så får vi se om bankene er villige til å følge på med rentereduksjon. Tror nok mange har fått seg en liten vekker denne høsten, pengene sitter ikke like løst lenger er mitt inntrykk.

Link to post
Share on other sites

Har kun 2 bruktbåter på lager, men har mange bra tilbud ,tilogmed med dårlig dollarkurs som er nå , og i pund er det endel bra saker og. Tror ikke marked vil snu fort , men mere edrulighet vil det være . Men normalt så starter stor ettespørsel i Februar, det som er bra med Normenn ,de planlegger i lang tid før sommeren , så vil nok bli mye stillere en vanlig , men mere tid pr kunde. Og ikke avhengig av og ha lager , går på bestilling nytt som er produsert og som kan leveres . Brukte det samme.

 

Men kjipt for de som tenkte handle store motorer, over 100 000 opp bare på dårlig valuta i kostpris.

 

Det jeg mener , er når de som desperate for og selge, og får solgt , så blir det mindre av bra dealer for båter som sitter i Norge.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Med tanke på at noen båtprodusenter har flyttet ut deler av produksjonen til utlandet, er det noen som tror norsk båtproduksjon i Norge blir redusert i fremtiden? (Som følge av økonomikrisen og at det blir vanskelig å komme i gang igjen).

Ja, uten tvil! Det er ikke mange land i verden som har høyere omkostningsnivå enn Norge.

Det har nok spøkt lenge for mange produsenter som har overlevd i de gode vi hadde de siste årene. Finanskrisen blir nok den utløsende faktor for mange. Og jo flere som flagger ut, desto verre blir det for de som blir igjen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...