Jump to content

Dystre tider i båtbransjen


Jan Rune

Recommended Posts

Og en amerikansk båt som f.eks kostet 2 mill. før sommeren koster nå 2,8 mill! :rolleyes:

 

Og når prisene på nye båter går så kraftig opp så vil vel det kunne ha en betydning også på bruktprisene vil jeg tro.

 

 

Nei. Bruktprisene vil være i fritt fall. I alle fall på båter som koster en slant og som regel er lånefinansiert. Bruktbåtpriser dreier seg utelukkende om tilbud og etterspørsel. Etterspørselen vil forsvinne. For det første er folk skeptisk til å bruke penger i usikre tider. I tillegg er det kredittmangel. Sikkerheten er dårlig da det du kan pantsette minker i verdi. Bankene vil prioritere å lånefinansiere nødvendige ting slik som bolig, ikke luksus som båt. Kun de færreste finansierer nye båter med hva de har på kistebunnen; ikke nok av dem til å holde bruktmarkedet oppe. I tillegg har vi hatt kjøpefest de siste fem åra slik at alle som kan krype og gå og ønsker seg båt har allerede kjøpt en. Mange vil nå bli kvitt dem.

Nybåtprisene dreier seg om produksjonskostnader og normal profitt. Verftene vil ganske enkelt produsere færre båter når etterspørselen synker.

Bruktbåtprisene i Norge er latterlig inflaterte; enkelte averterer båtene deres på finn til samme pris du kan kjøpe en splitter ny maken båt med samme utstyr. Jeg vil tippe at bruktbåtprisene skal ned med 30% i hvertfall.

Redigert av Voff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kunne ikke vært mere enig... :flag: men frågen er hvor lenge er vi på vei mot himmelen :rolleyes: ... intet vokser inn i himmelen, ei heller dollaren... men nå må vi passe på at vi ikke sporer av tråden mere...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Seilbåtimporten øker

 

Det ble importert flere seilbåter i august og september i år enn samme måneder i fjor, viser ferske importtall fra Statistisk Sentralbyrå. For båter over 7,5 meter er veksten på hele 28 prosent fra 74 millioner kroner i fjor til 95 millioner kroner i år. For båter under 7,5 meter er veksten på ni prosent fra 2,3 millioner kroner i fjor til 2,5 millioner kroner i år.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke det OLPI?

 

På den annen side er det litt rart at ikke noen produsenter har satset på seilbåtproduksjon. Foruten vg-jolla og andre seiljoller da.

Det burde vel være (ha vært...) mulig å kunne få til det, like mye som det å produsere motorbåter? Men, vi er et lite land, og egentlig er det rart at det i det hele tatt lages motorbåter med salgsverdi over 1,5 mill-2 mill.

 

 

På den annen side (igjen...) så er ikke konkurransen på motorbåter så stor rundt om i verden. Motorbåtkonseptet er litt unikt for Norge, med vår lange og spesielle kyst, vårt spesielle behov og bruksmønster.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Uff, dette er bare trist.

 

Jeg har tidligere vært en av de optimistiske som har hatt tro på at detet var en korrigering i markedet, og at Norge hadde ryggrad til å takle dette. Det viser seg jo at det har vi ikke. Det er innskrenkninger og nedbemanning i en rekke bransjer, og dette er i ferd med å bli en ond sirkel som det er vanskelig å komme ut av. Vi kommer ikke ut av den før folk flest igjen får tro på fremtiden, og begynner å handle biler og båter i en mer normal salgstakt.

 

Veldig trist når en stor og hittil solid bedrift som Askeladden må kaste inn årene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...