Jump to content

Dystre tider i båtbransjen


Jan Rune

Recommended Posts

Jeg har tidligere vært en av de optimistiske som har hatt tro på at detet var en korrigering i markedet, og at Norge hadde ryggrad til å takle dette. Det viser seg jo at det har vi ikke.

 

Norge har fortsatt ryggrad til å takle dette, men for den enkelte bedrift (en god del av dem i allefall) så er det langt tyngre. Viktig å gjøre skille her!

 

Har norske båtprodusenter noen gang egentlig tjent gode penger? Og har noen av disse noen gang fortøyd for storm eller bare gitt jernet og trodd at i morgen blir alt (enda) bedre enn igår? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå er renta på vei nedover igjen , den blir ihvertfall ikke høyere og det demper usikkerheten hos folk flest , truseskvetterne er ute av aksjemarkedet og det Norske folk innser nok snart at det er dårligere tiden men vi står han av og da tror jeg ærlig talt at en totalt kollaps i båtmarkedet slik vi så for 15-20år siden det blir det ikke noe av , skal råtippe på at det ikke blir klondyke for de som sitter med penger og skal handle båt til våren ,mulig vi skal litt ned men det er nok marginalt og det vil nok ikke ramme alle deler av markedet like hardt.

De som kjøpte båt fordi naboen har båt de vil nok bli borte men de som handler båt av entusiasme de vil handle nesten som før

Link to post
Share on other sites

Windy driver med nyutvikling fortsatt... Tre nye modeller er paa "beddingen" alle modellene er lukket uten kallesje hvor det satses paa gode boforhold ombord.. dog satsetys det ikke mot de raskeste modellene, men snarere mer type helaarsbaat... Storrelsen vil etter hva jeg kjenner til vaere fra rundt 35 til 42-43 fot.

 

Tror dette kan bli spennende naar/om disse er klare... Det ere vel en kjenngjerning at kallsjebaater i denne stoerrelsen er paa vei over i historien..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det var interessant nytt Sydvesten. Vet at Windy tidligere har pratet om båter i denne størrelsen - men jeg har ikke sett det på mange år (de kalte konseptet Scandinavian ett eller annet)

 

Windy holder også på med en +70 foter som skal bygges i Sverige.

 

Hvem neste blir? Tja - jeg er litt urolig for Nidelv som har doblet omsetningen fra 50 til 100 millioner og fortsatt knapt tjener penger (de hadde vel 4 mill i overskudd siste år). Hydrolift er kanskje i faresonen - men han Bård Eker pleier å tjene godt på andre områder - så han har sikkert litt å ta av.

 

Joda og Skilsø tror jeg har vært litt forsiktige

Link to post
Share on other sites

og hvordan går det med Hansvik som forøvrig har markedets beste skrog i klassen "planende båt med strak aksel" i Hansvik 950 Sportcruiser

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Mange er flinke til å bygge båter, men det er ikke sikkert att de er like flinke med økonomi. Når vi ser størrelsen på enkelte båtbyggerier bør det ikke sitte en båtbygger på toppen, men en som kan økonomi. Har ikke sjekket dette nøye, men tror litt att det ligger noe her.

 

Hvor mange har ikke startet som små og vokst raskt. Kapitalkrevende å skifte former, feile og feile før man blir fornøyd, forbedre/utvikle. Og kanskje er ikke seriene vært store nok til att man har tjent nok på modellen.

 

Det å gi slipp på endel og heller drive med noe en er flink til er ikke lett. Men når vi ser veksten på enkelte, så kan de ha blitt for store for eier/eiere.

 

Men selvfølgelig er det trist for de ansatte, de som har satset penger og kundene.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Mange er flinke til å bygge båter, men det er ikke sikkert att de er like flinke med økonomi. Når vi ser størrelsen på enkelte båtbyggerier bør det ikke sitte en båtbygger på toppen, men en som kan økonomi.

 

Bare vent - snart kommer en og hyler at blårussen ikke er løsningen :wink: det beste er mekaniske løsninger - og statlig regulering. Selv bankene i USA elsker jo statlige løsninger nå

Link to post
Share on other sites

det beste er mekaniske løsninger -

 

Her må det nok mer enn blåruss til ja :lol::smash:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ikke lenge siden det var et program på tv om den nye fabrikken til Askeladden , kansje dem gapa litt høyt ? Heller holdt seg på jorda å lagd det dem har holdt på med i alle år , lagde en båt om dagen på sammlebånd i den nye fabrikken . Greit det blir andre tider å du må fornye deg , men kansje dem blei litt for store på det å ville ha for mye . Aner lite om dette jeg , bare en tanke som slo meg . Ser jo flere konkurser i lokalavisa idag , snart kommer båtutstyr buttikkene også tipper jeg . Så da er det bare å være klar med visakortet , om du trenger duppeditter å andre ting du ikke trenger . Tragisk for dem annsatte å få den i tryne før jul , men det er jo gjerne da det skjer . Har vært med på å få oppsigelse en gang for mange år sia , det var et sjokk som satt godt i kroppen . Enda den gangen gikk du bare til neste jobb dagen etter , men andre tider nu .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...