Suzumar Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Utrolig hvor sårbare båtbedrifter er. Et par måneder med finanskrise og så er det slutt? Nei, dette må være en taktisk sak og båtproduksjonen i Os er nok i gang igjen bare vi runder 2008. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 ta en kikk på regnskapene til båtprodusenter og se på hvor mye de har i egenkapital. Da ser man at de ikke er robuste. Jeg ser fare for at flere går overende. Windy er nok sikre pga eieren. Resten av de norske er jeg litt mer skeptiske til desverre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Jeg har tidligere vært en av de optimistiske som har hatt tro på at detet var en korrigering i markedet, og at Norge hadde ryggrad til å takle dette. Det viser seg jo at det har vi ikke. Norge har fortsatt ryggrad til å takle dette, men for den enkelte bedrift (en god del av dem i allefall) så er det langt tyngre. Viktig å gjøre skille her! Har norske båtprodusenter noen gang egentlig tjent gode penger? Og har noen av disse noen gang fortøyd for storm eller bare gitt jernet og trodd at i morgen blir alt (enda) bedre enn igår? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Los Endos Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Vi får håpe at Windy er trygge. Nå er ikke Hegnar kjent for å drive med veldedighet, så hvis han ikke klarer å få lønnsom drift i forutsigbar fremtid er ingenting sikkert. Men jeg tror også at de vil klare seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Hegnar har i hvertfall kapital nok til å drive gjennom et par harde år. Men det blir nok en del endringer der også. De bedriftene som kommer gjennom stormen pleier å komme styrket ut på andre siden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Nå er renta på vei nedover igjen , den blir ihvertfall ikke høyere og det demper usikkerheten hos folk flest , truseskvetterne er ute av aksjemarkedet og det Norske folk innser nok snart at det er dårligere tiden men vi står han av og da tror jeg ærlig talt at en totalt kollaps i båtmarkedet slik vi så for 15-20år siden det blir det ikke noe av , skal råtippe på at det ikke blir klondyke for de som sitter med penger og skal handle båt til våren ,mulig vi skal litt ned men det er nok marginalt og det vil nok ikke ramme alle deler av markedet like hardt. De som kjøpte båt fordi naboen har båt de vil nok bli borte men de som handler båt av entusiasme de vil handle nesten som før Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Salget av seilbåter går jevnt og trutt sies det. Motorbåter selges det nesten ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Windy driver med nyutvikling fortsatt... Tre nye modeller er paa "beddingen" alle modellene er lukket uten kallesje hvor det satses paa gode boforhold ombord.. dog satsetys det ikke mot de raskeste modellene, men snarere mer type helaarsbaat... Storrelsen vil etter hva jeg kjenner til vaere fra rundt 35 til 42-43 fot. Tror dette kan bli spennende naar/om disse er klare... Det ere vel en kjenngjerning at kallsjebaater i denne stoerrelsen er paa vei over i historien.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Hvem blir den neste?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Det var interessant nytt Sydvesten. Vet at Windy tidligere har pratet om båter i denne størrelsen - men jeg har ikke sett det på mange år (de kalte konseptet Scandinavian ett eller annet) Windy holder også på med en +70 foter som skal bygges i Sverige. Hvem neste blir? Tja - jeg er litt urolig for Nidelv som har doblet omsetningen fra 50 til 100 millioner og fortsatt knapt tjener penger (de hadde vel 4 mill i overskudd siste år). Hydrolift er kanskje i faresonen - men han Bård Eker pleier å tjene godt på andre områder - så han har sikkert litt å ta av. Joda og Skilsø tror jeg har vært litt forsiktige Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mhemil Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Merkelig at produsentene har så lite å gå på, det er jo relativt kort tid siden nedgangen begynte. Kanskje vi skulle lage en liste over produsenter som har gått konkurs........ .... Askeladden: 13/11 .... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Sjekk regnskapene til de mest kjente båtprodusentene. I mine øyne har de en fantastisk evne til ikke å tjene penger Sealine har stengt to fabrikker - sagt opp nesten 300 ansatte i følge siste nr av MBY Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Og ihht samme kilde permitterer Farline 90 stk av sine maur. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 på denne siden kan vi se litt av regnskapet til vågen båtbyggeri. Ser ut som dem har slitet litt en stund. http://www.proff.no/proff/search/keyFigure...p;org=857863852 Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Noen som vet hvordan det går med Saga Boats? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 og hvordan går det med Hansvik som forøvrig har markedets beste skrog i klassen "planende båt med strak aksel" i Hansvik 950 Sportcruiser Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Mange er flinke til å bygge båter, men det er ikke sikkert att de er like flinke med økonomi. Når vi ser størrelsen på enkelte båtbyggerier bør det ikke sitte en båtbygger på toppen, men en som kan økonomi. Har ikke sjekket dette nøye, men tror litt att det ligger noe her. Hvor mange har ikke startet som små og vokst raskt. Kapitalkrevende å skifte former, feile og feile før man blir fornøyd, forbedre/utvikle. Og kanskje er ikke seriene vært store nok til att man har tjent nok på modellen. Det å gi slipp på endel og heller drive med noe en er flink til er ikke lett. Men når vi ser veksten på enkelte, så kan de ha blitt for store for eier/eiere. Men selvfølgelig er det trist for de ansatte, de som har satset penger og kundene. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Mange er flinke til å bygge båter, men det er ikke sikkert att de er like flinke med økonomi. Når vi ser størrelsen på enkelte båtbyggerier bør det ikke sitte en båtbygger på toppen, men en som kan økonomi. Bare vent - snart kommer en og hyler at blårussen ikke er løsningen det beste er mekaniske løsninger - og statlig regulering. Selv bankene i USA elsker jo statlige løsninger nå Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan Rune Svart 13.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2008 Mer om Askeladden - fryktelig trist......... Eventyret over for Askeladden VIDEO Sitér dette innlegget Jan Rune Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Fortalt av en professor i økonomisk historie en gang: 1. generasjon starter en bedrift2. generasjon bygger det opp 3. generasjon sløser det bort Askeladden ble 97 år - de var vel inne på sin 3. generasjon nå. De deler skjebne med mange andre -desverre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 det beste er mekaniske løsninger - Her må det nok mer enn blåruss til ja Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Ikke uenig i den Bitteliten. Etterpå-klokskap er lett, men ett styre som er uavhengig av eier-interessene kan også være greit . Nå kjenner jeg ikke til Askeladden, men vi ser det ofte. Ett aktivst styre med aktive medlemmer er viktig. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
skage Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Ja med 170 millioner i gjeld så må det jo gå sånn det går. Trenger vel ikke så mye økonomiutdannelse for og skjønne det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr. Import Svart 14.November.2008 Del på Facebook Svart 14.November.2008 Askeladden, er vel noen bekjente av bobestyrer som får handlet hele fabrikk og utstyr til 1 / 4 av verdi og som vil tjene bra penger i fremtiden... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 14.November.2008 Del på Facebook Svart 14.November.2008 Ikke lenge siden det var et program på tv om den nye fabrikken til Askeladden , kansje dem gapa litt høyt ? Heller holdt seg på jorda å lagd det dem har holdt på med i alle år , lagde en båt om dagen på sammlebånd i den nye fabrikken . Greit det blir andre tider å du må fornye deg , men kansje dem blei litt for store på det å ville ha for mye . Aner lite om dette jeg , bare en tanke som slo meg . Ser jo flere konkurser i lokalavisa idag , snart kommer båtutstyr buttikkene også tipper jeg . Så da er det bare å være klar med visakortet , om du trenger duppeditter å andre ting du ikke trenger . Tragisk for dem annsatte å få den i tryne før jul , men det er jo gjerne da det skjer . Har vært med på å få oppsigelse en gang for mange år sia , det var et sjokk som satt godt i kroppen . Enda den gangen gikk du bare til neste jobb dagen etter , men andre tider nu . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.