Jump to content

Bavaria er som folkevogn

Pelle Parafin

Recommended Posts

Innen seilbåter så er det jo Bavaria som har stått for omtrent 50% av markedet de siste årene,det er vel litt derfor så mange er enten for eller imot. Hadde et bilmerke hatt 50% av nybilsalget, ville vel det også vært feil.

Ærlig talt synest jeg ikke det er så mange som er skeptiske til Bavaria lenger, men det er blitt veldig mange andre flotte båter å velge mellom innen samme prisklasse de siste årene. Jeg tror derfor at vi vil se et bredere utvalg av nye båter på sjøen fremover, og at vi alle kan takke Bavaria for å ha presset konkurrentenes priser nedover. Bavaria har også flere nyheter på tegnebrettet i følge ryktene, så det er nok ikke over ennå....(men billigere blir det neppe)

Bavaria er vel de billigste båtene på markedet?

Nei det er de ikke det finnes billigere båter.

Ser du quotet Sun flyer som spurte:

Men kan du vise til noe konkurrenter som har dårligere kvalitet i samme prisklasse ?

Men du svarte ikke på det , er det noen i samme prisklasse som leverer dårligere kvalitet ?

Om de omså brukte maskiner til testseilingen av hver enkelt båt så betyr det ikke at de leverer en bedre vare enn konkurrentene.

Jeg sier ikke at de er dårligere enn hanse,jean,bene,dufou,delphi men jeg forstår det slik at du mener de er bedre , er de det ?

Redigert av Enzo (see edit history)

Takker for korreksjonen, Mulligan.

Jeg har vært der og var imponert, -

ikke i sammenheng som båtinteressert,

og heller ikke på grunn av hvilke typer eller merker av utstyr de velger å utstyre båtene med,

andre kan vurdere dette mye bedre enn meg,-

men fordi jeg profesjonelt jobber med de samme styringsprinsippene som Bavaria har lagt til

grunn for for sine produksjonsmetoder.

Der ligger de milevis foran sine konkurrenter.

Når Bavaria i tillegg fortløpende vurderer kundenes tilbakemeldinger på feil og utstyrskrav

+ "kaizen"-prinsipper (løpende forbedringer i produksjonen) og legger dette inn i sine produksjonsstandarder,

vil dette forspranget bare øke.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Men vi skal også ha i minne at dersom noe går galt i en automatisk prosess, så får det påvirkning på mange eksemplarer av ett produkt.

Dette blir kanskje teknisk og "off-topic", men det er stor forskjell på "batch" og enkeltstykkproduksjon i automatiske prosesser.

Automatiske batchprosesser kan være livsfarlige, som du poengterer over.

Går noe galt, serieproduserer man feilen i alle enheter.

Automatisk enkeltstykkproduksjon i små serier gir derimot full kontroll.

Dette er Tps og Lean-prinsipper i et nøtteskall

(Tps - Lean; se mitt innlegg 50 i denne tråden).

EDIT:

"Det de sikkert gjør, er å få motorene levert uten fundamentet, som ellers følger med. De har fundamentet integrert i innerliner."

Mulligan; Du imponerer igjen med dine utrolige detaljkunnskaper om seilbåter;

hvordan de er bygget, konstruksjoner, osv.... :yesnod:

Sikkert.. men forskjellen er at Bavaria lager like mange båter på 20 minutter

som årsproduksjonen til din produsent.

Det typiske med Lean-prosesser er at produksjonen kontinuerlig"fin-tunes"

inntil du teoretisk kun skal produsere feilfrie serier.

Begrensingen ligger kun i hvilke løsninger og valg konstruktøren legger i sine spesifikasjoner.

Dette utelukker ikke feil, - feilkilder kan det alikevel være mange av.

Eksempler på dette er leveranser fra underleverandører (f.eks. motorprodusent, elektronikk, m.m.),

men derfor vil heller ikke Bavaria ha store lager med deler til produksjonen, men mottar dette løpende flere ganger i i uken.

Er det feil på komponenter, kan de raskt skifte uten å sitte med store, innkjøpte lager av deler med feil fra underleverandør.

Av samme årsak kan de raskt endre modellene uten å ta hensyn til restlager av deler som kun passer "forrige" modell.

Kvalitetsmessig ligger begrensingen kun i hvilke løsninger konstruktøren legger i sine spesifikasjoner.

Et eksempel; Toyota og Lexus; begge fra samme leverandør;

Spec fra Toyota: Image: Feilfri, driftsøkonomisk, sikker og klimavennlig (Prius)

Spec fra Lexus : Image: ---------------------"---------------------------- og verdens beste bil?

Begge er bygget på samme produksjonsplattform (Tps/Lean) , men kun med forskjellig spec.

Alle dere som hevder å vite så mye om båtproduksjon:

1. hvor mange av dere har erfaring med produksjon?

2. hvor mange har erfaring med båtproduksjon?

3. hvor mange har vært på Bavaria fabrikken

4. hvor mange har vært på andre båtfabrikker

5. hvor mange har bare sett Bavarias salgsvideo og hørt på selgernes argumenter?

Jeg har ikke så mye erfaring med produksjon at jeg vil si at det ene er bedre enn det andre. Det er sikkert mange her som har mye mer erfaring enn meg. Min lille erfaring er at det er mange veier til lønnsomhet. Bavari har en av de - og de treffer sin målgruppe.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ikke vet jeg hvilken tid de tar Bavaria å bygge sine båter men førrige model av Oceanis fra Beneteau var litt mer komplisert i byggning en serien som har vært lansert nå. Til 373 brukte dem 7 arbeidsager fra gelcoat ble sett i formen til båten hadde vært lekasjetestet og kjørt ut. 523 tok litt lengre tid, 11 dager. De er ikke dårligt resulatat av verft som er på steinaldertiden ennå :wink:

Alle dere som hevder å vite så mye om båtproduksjon:

Jeg vet ikke om den var til meg, Bitteliten;

Jeg vet svært lite om båtproduksjon, men har tilfeldigvis vært hos Bavaria,

dog da i et helt annet ærend enn som "kjøper" eller "båtinteressert".

Derimot burde jeg kunne litt om prossesser og organisasjon, herunder Lean og Tps,

det er det folk betaler meg for og som igjen finansierer båtlivet mitt.

Det er disse prinsippene Bavaria har lagt til grunn for sine produksjonsmetoder,

og som igjen er hentet fra bilindustrien.

Det er kun denne vesentlige forskjellen fra andre produsenter jeg uttaler meg om,

ikke noe annet.

Jeg vet ikke hvilken produsent gjør de ikke. Kanskje du kan fortelle?

Et verft (ref. Mulligan) med en årsproduksjon på 10 båter utvikler antagelig hver eneste båt med endringer.

Jeg tar utgangspunkt i volumproduksjon.

Dette krever organisering, standarder og prosesser som er optimale i alle ledd for å skape tilnærmet feilfrie produkter.

Det motsatte ser man f.eks. fra bilindustrien når man må innkalle 200.000 biler på verdensbasis pga av komponentfeil.

Dette er kanskje "off-topic" og utenfor tråden, men jeg uttaler meg kun om hvilke produksjonsstyringsprinsipper

Bavaria har lagt til grunn for sin produksjon.

Bavaria er ikke feilfrie, det er det mange eksempler på, men svært få andre produsenter er i nærheten av deres produksjonsvolum med samme fokus på forbedringer, (produksjons-)kvalitetsfokus og optimalisering.

Bavaria er vel de billigste båtene på markedet?

Jada, noen av modellene er billigst. Spørsmålet mitt var hvilke båter som er dårligere og dyrere?

Innen seilbåter så er det jo Bavaria som har stått for omtrent 50% av markedet de siste årene,det er vel litt derfor så mange er enten for eller imot. .

Det er vel en myte. Beneteau alene produserer flere seilbåter enn bavaria. Utsagnet stemmer kun i enkelte deler av Norge.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Sikkert.. men forskjellen er at Bavaria lager like mange båter på 20 minutter

som årsproduksjonen til din produsent.

Betyr det at bavaria lager bedre båter ?

Det typiske med Lean-prosesser er at produksjonen kontinuerlig"fin-tunes"

inntil du teoretisk kun skal produsere feilfrie serier.

Det høres veldig flott ut det gjør det , hvor mange år tar det å stille inn disse maskinene da slik at ting som innredning passer skikkelig osv , jeg har snakket med et par båtverft som sier/påstår de bruker det absolutt siste innen teknologi i sin båtproduksjon og med denne teknologien klarer å levere topp produkter. Snakker de da om noe annet enn LEAN eller er fler som produserer på den måten ?

Et verft (ref. Mulligan) med en årsproduksjon på 10 båter utvikler antagelig hver eneste båt med endringer.

Jeg tar utgangspunkt i volumproduksjon.

Dette krever organisering, standarder og prosesser som er optimale i alle ledd for å skape tilnærmet feilfrie produkter.

Det motsatte ser man f.eks. fra bilindustrien når man må innkalle 200.000 biler på verdensbasis pga av komponentfeil.

Dette er kanskje "off-topic" og utenfor tråden, men jeg uttaler meg kun om hvilke produksjonsstyringsprinsipper

Bavaria har lagt til grunn for sin produksjon.

Bavaria er ikke feilfrie, det er det mange eksempler på, men svært få andre produsenter er i nærheten av deres produksjonsvolum med samme fokus på forbedringer, (produksjons-)kvalitetsfokus og optimalisering.

De er ikke mange i nærheten av dem i produktsjonsvolum, de er sant. Men disse som er foran dem, du mener dem er sluvrende handarbeiderer og produserer båtene som dem liker men ikke som kunden ønsker?
.... Men disse som er foran dem, du mener dem er sluvrende handarbeiderer og produserer båtene som dem liker men ikke som kunden ønsker?

Nei på ingen måte,

Jeg uttaler meg kun om de produkjonsprinsippene Bavaria har valgt.

Ikke noe annet.

Det jeg hevder er at Bavaria, forutsatt samme produksjonsfokus,

vil kunne bli enda større, over tid med høyere kvalitet og vil kunne bli en enda større trussel for de små verftene.

Prosessfokus vil over tid utligne kvalitetsforskjellen fra masseproduksjon til håndtverk.

Se japansk biler mot europeiske biler for 30 år siden og i dag.

Se på klokker;

Du får antagelig en mer nøyaktig klokke fra Casio for kr. 250,- enn om du kjøper en håndlaget til kr. 250.000,-.

Heldigvis vil folk fremdeles betale for håndtverk, men av helt andre grunner enn bare tidsnøyaktigheten.

Men i bruk er antagelig alikevel Casio`en mer anvendelig, elektronisk, enkel, vanntett, mer nøyaktig, osv, osv...

vil kunne bli enda større, over tid med høyere kvalitet og vil kunne bli en enda større trussel for de små verftene.

Prosessfokus vil over tid utligne kvalitetsforskjellen fra masseproduksjon til håndtverk.

Internett er fantastisk , her kan vi mennesker sitte og kverulere :smiley: og for å fyre opp litt så må jeg jo si at jeg er veldig uenig i dine spådommer , jeg tror aldri bavaria vil bli en økende trussel mot småverftene , de er en trussel mot de andre store verftene som produserer båter på samlebånd i budgetklassen , de små verftene vil lage båter som de gjør i dag da de overhodet ikke er noen konkurrent med disse store som beneteau, jeanneu , bavaria ol

Var dette ikke sagt også i husbransjen før i tiden. Billige serieproduserte moduller tar markaden men dem er produsert ennå flere år senere uten å ha tatt markeden. De er flere verft som vokser med samme farten og Bavaria og dem kommer til med å få mer konkuranse inne på billigemarkeden. Mellomklassen og dyre markeden berøres ikke av disse merkene uten dem beginner å lage mer påkostete båter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...