Jump to content

Bavaria er som folkevogn


Pelle Parafin

Recommended Posts

Mnja Ulysses.

Innredningene lages i Tjekkia, gjør de ikke?

Etter oplysninger jeg sitter med,iflg bl.a film fra fabrikken,så blir innredningen laget på samme verft i tyskland som båtene :confused:

Eller :crazy:

En telefon til Lunde Båt kunne kanskje være på sin plass,så vi slipper "å tro/mene" noe igjen? Fakta er ofte ganske kjekt :lol:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Hvor mange båter har installert batteriene i henhold til byggestandarden?

Nå vet ikke jeg hva byggestandard sier om dette men det er vel en god del båter med batteriene under madrassen i akterlugaren med eneste lufting i rommet og opp gjennom madrassen , vet ikke om det er lovlig/godkjent men jeg kan ikke si at jeg synes det er en god løsning

Link to post
Share on other sites

Det fasinerende med den måten de bygger båt på er at arbeiderne er stolte av det de gjør, de vet hva de gjør, hvorfor de gjør det og tar tilbakeblikk samtidig som de ser seg selv inn i fremtiden.

 

Nå skal jeg ikke snakke nedsettende om de båtene som er billigere, men bruker bare et eksempel på hva stolthet er i faget. Hvis du studerer en av de mer kostbare båtene mer inngående, så vil du merke at du ikke drikker vannet gjennom en dieselslange, at slangene til varmvannberederen er ”food quality 105 grader C.

Dieselslangen er ”Marine grade” etc. etc.

 

Betyr det noe?

Ja det gjør det, for når du går i en billig båt så lukter det kanskje litt råttent vann, litt septik osv.

 

 

Alle båter bygges vel i dag med godkjente slanger etc. Håndverket i disse svenske seilbåtene er middelmådig og ikke i nærheten av hva f.eks Holenderne gjør med sine nye mototbåter som i tillegg koster mindre! Enten ler noen hele veien til banken eller så betaler man for ineffektivitet.

Link to post
Share on other sites

:sleep::sleep: så var vi igang igjen. Nå må jo noen snart starte et forskningsprosjekt om hvilke sosiologiske og psykologiske faktorer som gjør at Bavaria trigger så til de grader til diskusjon. Dette er mer interessant, spør du meg, en argumenter vi har hørt en del hundre ganger før. :lol:

 

Er vi ikke for lengst over det stadiet at "Bavaria hetses" og at "hvorfor er det så mange som er imot Bavaria"?

 

Jeg opplever ytterst få som hetser og enda færre som synes Bavaria er dårlige båter. De fleste jeg snakker med eller har besøk av i båten synes de er lekre, store, smart innredet og er mye båt for pengene (Bittelitens yndlingsutrykk som jeg nå bruker bare på pur f.. :lol: ).

 

Jeg klarer ikke lengre å hisse meg opp over de som har motforestillinger mot Bavaria. Bare hyggelig - vi er etterhvert så overdøvende mange som velger disse båtene, at det igrunnen taler for seg selv.

 

Bavaria er vel de billigste båtene på markedet?

Feil. Bavaria ligger midt på treet. Du finner en rekke båter som er rimeligere både av amerikanske og europeiske. Men prisgunstige - ja - det er riktig.

 

Og ser du videre vil du se at det meste av oppstyret er generert av de som eier slike.

Feil - de fleste trådene er startet av folk som ikke eier Bavaria. Mitt inntrykk er at mange av de som er ivrigst knapt har vært ombord og aldri kjørt/seilt en Bavaria. Vi som eier kommer med kvalifisert brukererfaring.

 

Artig diskusjon :yesnod: . Var en som kommenterte en gang at Bavaria-eiere er Vannabee-rikinger :lol:

Du skal være temmelig enkel mellom øra om du kjøper en Bavaria - og båt generelt for den del - for å vise rikdom. I dag har jo alle båt! Det blir for dumt.

 

Jeg tror aldri bavaria vil bli en økende trussel mot småverftene , de er en trussel mot de andre store verftene som produserer båter på samlebånd i budgetklassen

Bare tull. Ikke fortell meg at f.eks. norske Joda, Marex og Nor Star (småverft) ikke opplever Bavaria som en sentral konkurrent. Forunder meg ikke om noen av disse får problemer, nettopp fordi bl.a. Bavaria selger i bøtter og spann.

Link to post
Share on other sites

Feil - de fleste trådene er startet av folk som ikke eier Bavaria

 

Det har ikkeno med det å gjøre.

Bråket kommer fra de som har en sånn.

Og du kan da ikke på ramme alvor mene at en som har sett på mange båter og IKKE velger Bavaria skal være meningsuberettighet.

Som sagt. Har ikkeno mot dem. Jeg vil bare ikke ha en.

Link to post
Share on other sites

Bare tull. Ikke fortell meg at f.eks. norske Joda, Marex og Nor Star (småverft) ikke opplever Bavaria som en sentral konkurrent. Forunder meg ikke om noen av disse får problemer, nettopp fordi bl.a. Bavaria selger i bøtter og spann.

Det har du sikkert rett i , jeg kjenner ikke til de merkene du nevner , overført til seilbåter så er de kanskje i samme klasse som Najad,Swan,Maxi,Sweden yachts,X-yachts osv ?

Jeg snakket seilbåt da det er noe jeg føler jeg behersker , motorbåt har jeg mindre peiling på enn Gro Harlem Bruntland.

 

Om du misforsto meg så kan jeg jo si hva jeg mente litt mer spesifikt.

 

Jeg tror ikke de verftene som leverer små serier av båter i spitzenklasse segmentet blir truet av Bavaria , de som er i markedet for en Maxi 1300 går ikke til Bavaria om det ser litt dårligere ut i markedet , da kjøper de heller en mindre Maxi.

De som derimot vurderer en båt som ligger nærmere en bavaria i pris de kan nok tenkte at nå er det dårlige tider så shit au vi går for en billigere båt og hvorfor ikke velge en Bav.

De båtene som er nær bav i pris er somregel ikke fra småverft , det er verft med store serier

 

Håper du ikke misforstår meg , jeg skiller mellom små verft som produserer båter i høy prisklasse og små verft som produserer båter i mer human prisklasse som er nærmere de rimeligste båtene

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper du ikke misforstår meg , jeg skiller mellom små verft som produserer båter i høy prisklasse og små verft som produserer båter i mer human prisklasse som er nærmere de rimeligste båtene

 

Najad produserer ikke så store serier, etter sigende så sliter de. Najad er høyprisklasse.

 

Store verft av rimelig, middels og kostbare båter vil også merke dette. Ingen av segmentene er "forsikret" mot dette.

 

Motvind i markedet gjør at enkelte sliter mer en andre. Et godt utbygget serviceapp., bra egenkapital og langsiktig strategi kan hindre de største nedgangene. For noen båter skal alltid selges. Så for vi se hvor sultne lev er. Nå har enkelte drevet pølsebod hvor kundene står i kø. Noen kan derfor ha glemt å jobbe aktivt for det.

 

Nå skilles klinten fra hveten og vi får se hvem som har steyer-evnen. Jeanneau/Heitman har vist at de har klart det før.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Baatsman , joda jeg tror mange av de i den høye prisklassen også vil begynne å slite , det er nok neppe så mye mer skånet enn de rimeligere båtene men jeg tror ikke det er slik at de kundene kjøper bav slik det var snakk om over her om jeg forsto det rett.

Jeg tror det er veldig få som kjøper en 40fots seilbåt til 4millioner uten å ha gått gradene oppover fra båt til båt og de tar neppe skrittet hele veien tilbake , de driter i å handle MALØ de går ned et hakk og kjøper HR istedet , det dropper ikke Sweden yacht til 10mill på 50fot og kjøper bav 50 til 1,8mill istedet , de kjøper noe midt i mellom

Link to post
Share on other sites

Baatsman , joda jeg tror mange av de i den høye prisklassen også vil begynne å slite , det er nok neppe så mye mer skånet enn de rimeligere båtene men jeg tror ikke det er slik at de kundene kjøper bav slik det var snakk om over her om jeg forsto det rett.

 

Jeg tror ikke Najad kunder kjøper Bavaria hvis de avventer kjøpet av Najad. Da tror jeg heller de "legger" det litt på is. Men å kjøpe en Najad til mange båtpenger, tror jeg kundene avstår fra vis selskapet sliter. Da ser man heller ann sit og mulig ser på andre alt. X 42/45 XC kan være brukbare alt i den størr.

 

Jeg hadde XC42 i sikte selv helt til jeg fant ut at prisene var oppgitt i DKK eks mva. Men det skyldes heller min iver. Så det prosjektet er skrinlagt. Det ble plutselig en 1 mill til, og nytte/nyte sit endret seg.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke de verftene som leverer små serier av båter i spitzenklasse segmentet blir truet av Bavaria , de som er i markedet for en Maxi 1300 går ikke til Bavaria om det ser litt dårligere ut i markedet , da kjøper de heller en mindre Maxi.

De som derimot vurderer en båt som ligger nærmere en bavaria i pris de kan nok tenkte at nå er det dårlige tider så shit au vi går for en billigere båt og hvorfor ikke velge en Bav.

Må nok arrestere deg litt ,Enzo, :nono: har selv vurdert(drømmebåten :flag_sw: ) Maxi 1300(hadde selv en Maxi 999 fra den var ny i 18 år),men fant utat det var uhørt med en pris på 2,9 mill med samme utstyr og tilnærmelsesvis samme innredningsløsning som min Bavaria 38AC til 1,1mill.Maxi 1050(arvtager tilmin 999) var ikke aktuell,pris 1,2.Med litt fornuft i hva man skal leggei en båt ,med bruk 6-7mnd pr år,var valget lett.Hadde jeg hatt stort markeringsbehov hadde jeg antagelig "flesket til" med en Maxi 1300. :flag_sw:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Ja du må gjerne arrestere men jeg mener å tro (håper) at det vanligvis ikke er slik.

Jeg tror mellomlegget mellom forrige og ønskede båt har noe å si så de som selger en båt til 2mill vil lettere fleske til på den maxien enn en som selger en båt til 500k.

Jeg ville ihvertfall tenkt slik.

Hadde jeg gjennom mange år kjøpt dyrer og dyrere båt og så kommet til det punktet at jeg ville fleske til på maxi 1300 så ville jeg mye lettere kunne rettferdiggjøre det den dagen jeg måtte legge 1mill på bordet for mellomlegget og ikke 2mill.

 

Når vi snakker maxi 1300 så er den ihvertfall knallfin , den ligger høyt på drømmelista men den er i største laget , ihvertfall slik jeg nå tenker

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror mellomlegget mellom forrige og ønskede båt har noe å si så de som selger en båt til 2mill vil lettere fleske til på den maxien enn en som selger en båt til 500k.

Hadde jeg gjennom mange år kjøpt dyrer og dyrere båt og så kommet til det punktet at jeg ville fleske til på maxi 1300 så ville jeg mye lettere kunne rettferdiggjøre det den dagen jeg måtte legge 1mill på bordet for mellomlegget og ikke 2mill.

Når vi snakker maxi 1300 så er den ihvertfall knallfin , den ligger høyt på drømmelista men den er i største laget , ihvertfall slik jeg nå tenker

Jeg er tildels enig,men det er faktisk ikke "alltid" mellomlegget som er avgjørende.Har aldrig hatt behov for å kjøpe dyrere og dyrere båt.For meg (og mange med meg) har ikke båtbytte vært tema så ofte, så lenge man er storfornøyd.Årsmodell osv har ikke samme betydning her som med bil,i og med at verditapet er "minimalt".Båt får man etter min mening et forhold til,det gjørman ikke med bil,som alltid er et tapsprosjekt.Det finnes faktisk en mulighet for at noen faktisk velger bort båtkjøp /båtdrøm man har mulighet for,tenker fornuftig økonomisk(alternativt pengebruk),og ser at i Norge er den faktiske båtsesong 6-7 mnd.Etter min oppfattning har "båtmarkedet" i Norge de siste 5-6 år gått helt av skaftene,folk bytter bare man ser en ny modell.Er det rart Finn.no er full av båter?Båt er etter min oppfattning noe man beholder over tid,masse glede,et forhold til båten ,og minimalt tap. :cheers: Skal forøverig bli spennende å se hva som skjer nå,som Nimbus har"solgt" Maxi til Najadeierne.Konseptet skal nå vistnok deles i 3 segmenter.Spenende :flag_sw:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Fram til i år har båtalg vært noe man har fått igjen pengene sine på. Jeg skriver til i år. Hva fremover? I 2008 fallt prisene. Hva neste år?

En båtkompis solgte motorbåten sin i sommer og har ventet med å handle en nyere brukt. Vi pratet sammen denne uken og jeg ga ham følgende råd: - Kjøp i høst! Neste år vet vi lite om. Det vi vet nå er at prisene har fallt og at det er høstpriser i tillegg. Løp og kjøp!

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Fram til i år har båtalg vært noe man har fått igjen pengene sine på. Jeg skriver til i år. Hva fremover? I 2008 fallt prisene. Hva neste år?

Kjøp i høst! Neste år vet vi lite om. Det vi vet nå er at prisene har fallt og at det er høstpriser i tillegg. Løp og kjøp!

mvh Astor

For oss som gjerne beholder båten endel år,og som ikke er avhengig av/opptatt av at det kommer nye modeller,vil nok det samme gjenta segnå som på slutten av 80-tallet og helt fram til siste halvdel av90 tallet(bortimot et 10år).Det ble nesten ikke solgt båter i denne perioden.Og når nybåtsalget tok seg opp igjen,var prisdiff.opp til nye båter så stor,at vi fikk meget godt betalt for våre bruktbåter. :cheers: Vi er nok nå inne i "7 magre". :sad:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

.Årsmodell osv har ikke samme betydning her som med bil,i og med at verditapet er "minimalt".Båt får man etter min mening et forhold til,det gjørman ikke med bil,som alltid er et tapsprosjekt.mvh

fem@il

 

 

For oss som gjerne beholder båten endel år,og som ikke er avhengig av/opptatt av at det kommer nye modeller,vil nok det samme gjenta segnå som på slutten av 80-tallet og helt fram til siste halvdel av90 tallet(bortimot et 10år).

mvh

fem@il

 

veldi enig med deg i dette fem@il

 

Båt får man ett forhold til.......Båt kjöper ivartfall jeg för att ha på ubestemd framtid...

det gör oxo att det att ner man finner en ny båt så er det den båtens tillstand som er avgörande!

en 20 år gammel båt kan vare i betydligt bedre skikk enn en 3 år gammel 'sönderseglad' båt !

jeg er ikke det minste opptatt av 'årsmodell', det er skrog/rigg/allmännt tillstand etc som er avgörande.

 

att hele bransjen er litt 'svajjig' just nu....er helt normalt, det har varit sådana perioder så länge jeg kan minnes.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Seilere holder seg bedre.

 

Det skal du ikke se bort fra.

Det har vist seg at golfspillere blir uforskammet gamle og holder seg svært friske.

Man skal ikke se bort fra at det også gjelder de som seiler med den aktiviteten man da har.

Dette gjelder selvsagt ikke de som kjører lugarene sine for motor fra havn til havn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...