Jump to content

Bavaria er som folkevogn

Pelle Parafin

Recommended Posts

OK(?)

Altså: Rør som leder vannet inn i båten - og så ned til vannlinjen. Du slipper riktignok sorte striper, som jeg pusser bort 1-2 ganger i løet av en sesong, men er det ellers noen fordeler ved denne patenten?.

Jeg spør siden jeg tidligere hadde en båt der vannet ble ledet ut tilnærmet som beskrevet. Dette var jeg ikke helt fornøyd med. Bl.a. siden disse rørene hadde en tedens til å bli tette.

Jeg skulle gjerne hatt en HR40, men de spillvannrørene er da temmelig idiotiske - nok en kilde til lekasje (akkurat som teakdekk).

Vurderte kjøp av en (dårlig vedlikeholdt) Malö engang; den hadde samme løsningen og den hadde fått lekkasje i disse rørene, noe som medførte lekasje med påfølgende mugg og råte i inredningen.

Redigert av runes (see edit history)
OK(?)

Altså: Rør som leder vannet inn i båten - og så ned til vannlinjen. Du slipper riktignok sorte striper, som jeg pusser bort 1-2 ganger i løet av en sesong, men er det ellers noen fordeler ved denne patenten?.

Jeg pusset sorte striper ca hver 14dag påforrige båt men så går det jo noen fly over her så kanskje det er mer sur nedbør her enn der du holder til.

Fordelen slik jeg ser det er at det på den båten er vakkert samt at patenten er lagd slik at det er lett å komme til å rense rørene om de skulle gå tette og evnt lekkasje vil bli ledet rett ned til kjølen uten å treffe treverk.

Har ikke pusset ene eneste sort stripe i år så det er definitivt forskjell.

Jeg skulle gjerne hatt en HR40, men de spillvannrørene er da temmelig idiotiske - nok en kilde til lekasje (akkurat som teakdekk).

Tror ikke klassiske båter av typen HR,Malø osv er noe for deg da , de har vel teakdekk og denne løsningen alle som en hvis vi ser bort fra mindre HR da.

Jeg er ikke redd for lekkasjer og tror neppe det er noen større fare for det , tror nok HR vet hva de gjør når de legger et teak dekk.

Men jeg skal neppe ha teak dekk på neste båt selv om det er veldig pent og godt å gå på

Såg på diverse Bavaria på messen i Bergen denne helgen og likte det vi fikk se. Kona likte veldig godt innredningen. Synd at folk skal være så nedlatende til Bavaria bare fordi de er masseprodusert. Som regel så vil vel disse båtene holde for hvermannsen som turseiler og vil kose seg på sjøen. Er iallefall ikke alternativ for oss som småbarnsfamilie å handle svensk båt som er innredet av møbelsnekkere og som koster 1mill mer. Får mye bra utstyr til Bavariaen for mindre enn 1 mill.

Vinner vi i lotto så blir det Lagoon 38 eller 40 foteren som neste båt, men sjangsene for det er så små at vi sterkt vurderer Bavaria 38, må iallefall ha vinkelbysse og 3 lugarer.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Jeg slipper også billig unna slike sorte striper på min Bavaria 38. Vannet renner på dekk fra baug til akter, helt ut mot rekkelisten. Ettersom listen er tett er det kun akter og av og til ved halegatt midtskips at det renner ut vann. Dette er en behagelg løsning, gnikking på sorte striper er ikke min hobby nummer en.

De selger noe på Biltema som jeg bruker på vanskelige flekker, tror det heter "Båtvask"Dette er på pumpeflaske -spray på, tørk bort. Syntes den var veldig effektiv.

Alt er dette investeringsgrupper som har kjøpt opp produsenter. VAG-gruppen eier VW, Bentley, Lamborghini, Porche, Audi og flere. Beneteau-gruppen eier Beneteau, Jeannau og flere. Bavaria eier seg ikke selv, den er eid av en grupp som kjøpte dem i år av en annen grupp. Bavaria kommer ikke til å kjøpe opp noen annen produsent men hvort eierene investerer mer i båtbransjen vet man ikke.

Nå har ikke jeg greie på Bavaria, men bilbransjen har jeg lest litt om og det er faktisk slik at Porsche har kjøpt og eier en kontrollerende del av VAG gruppen....

http://www.carmagazine.co.uk/Community/Car...rs-to-buy-Audi/

Beklager OT, kos dere videre med Bavaria diskusjonen der har jeg nok ikke så mye å tilføre annet enn at en 44 visjon eller hva den het så fin ut utvendig og invendig :-D

Du kan ikke lage Hr, Najad og bli bestselger.

Men du kan tjene forbaska mye penger om du gjør det rett. Om du ser på HR's regnskaper ser du hvordan det skal gjøres. Ser du på Najads regnskaper ser du hvordan man ikke skal gjøre det. Najad sliter med å betale lønninger for tiden sies det fra folk som bor og jobber i området

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Mac Donalds blir aldri en god burger. De kommer til å selge som hakka møkk, være rimelige og markedsføre seg som verdens beste hamburger.

Bavaria gjør det samme.

Det er deres filosofi. At de får noen til å tro at de er verdens beste båt ler de seg sikkert skakke av.

Tjaa. Ut fra dette kan vi konkludere med følgende:

Du liker ikke hamburgerne v/Mc Donalds, og spiser følgelig ikke der. Det er greit for meg.

Du liker ikk Bavaria, og kjøper ikke slik båt. Greit for meg det også......

Håper det er greit for deg at JEG faktisk liker Bavaria og at jeg syntes det er gode seilbåter. Men jeg har aldri sagt at de er verdens beste båter :smash:

Når det gjelder hamburgerne fra Mc Donalds - vel de er greie sånn en gang i blandt :wink:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Vinner vi i lotto så blir det Lagoon 38 eller 40 foteren som neste båt, men sjangsene for det er så små at vi sterkt vurderer Bavaria 38, må iallefall ha vinkelbysse og 3 lugarer.

Ja, du kan jo få ønskene oppfylt og fortsatt sitte igjen med flere 100.000 ifht en Bav 38 om du velger en Hanse 350... Har både 3 kabiner og vinkelbysse :yesnod: Det er jo synd at en må opp i 38 fot og langt over 1 mill hos Bavaria for få en båt med 3 lugarer. Både Beneteau og Hansen leverer jo dette i båtene som er hakket mindre. Jeg mener så objektivt jeg kan at dette er en løsning som fungerer også i praksis. Ok, du har ikke digre lugarer, men det er god plass og ofte skal du ha med barn som ikke trenger så enormt med plass. I 350en har de gjort et riktig valg etter min mening og gjort den ene akterlugaren større enn den andre... Vi bruker den 3. lugaren til lagring når vi er på langtur oss 4 og så er den super å ha til gjester, weekendturer og andre turer der vi f.eks er 3 mannfolk på tur som vi har vært ved et par anledninger. Er ikke så keen på å dele lugar med andre enn mine barn eller min fru lenger... Begynner å bli litt sær der. Fikk vel nok når vi delte forpigg i Færderen på en Dehler 29... :eek:

Både salong og ikke minst cockpit er diger i 350en og det er etter vår mening det som betyr noe. Dessuten er forpiggen stor, du har god plass til avkledning og toalettet er akkurat passe, men lite om du ønsker å dusje som hjemme...

Vel, det er alltid forskjellige synspunkter, men hadde jeg likt Bavaria ville jeg valgt noe på brukmarkedet siden det er mange gode tilbud der nå.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

[quote ...

Vel, det er alltid forskjellige synspunkter, men hadde jeg likt Bavaria ville jeg valgt noe på brukmarkedet siden det er mange gode tilbud der nå.

Det er kjøpers marked nå når det gjelder båt,så det er en del "snadder" å velge i på bruktmarkedet.Var jeg på jakt etter seilbåt, ville jeg vurdert mange andre merker enn Bavaria, når jeg ser hva som er kommet av uttalelser i denne tråden. :rolleyes:

Tror jeg ikke du skal henge deg for mye opp i.

De er ikke noe dårligere eller bedre enn andre båter i dette segmentet.

Folk har forskjellige krav. De som kjøper slik båt har store krav til plass under dekk og antall lugarer. Og det får du tilfredstillt til gagns med en Bavaria.

Jeg personlig har ikke det. Jeg har større krav til funksjonell sittebrønn.

Under dekk går jeg på dass, spiser og sover.

Ellers er jeg aldri der.

Så velger man.

[quote ...

Var jeg på jakt etter seilbåt, ville jeg vurdert mange andre merker enn Bavaria, når jeg ser hva som er kommet av uttalelser i denne tråden. :rolleyes:

Valg av båt velges ut i fra erfaringer eiere av den aktuelle båt-typen, tester og andre som har leid/seilt de. Dette gjelder kjøp av kapitalprodukter. Jeg sjekker derfor referanser nøye før jeg går til innkjøp av kapitalprodukter.

Så for enkelte vurdere hva de forskjellige erfaringe går ut på og ta beslutninger ut i fra det.

Om hvilke merker som passer den enkelte er gjerne fra egenopplevet kvalitet.

Vi sees!

En bekjent av bekjent kjøpte landets første norsksolgte Lamborghini Countach for mange år siden. Han var på fabrikken både før og under byggingen av sin bil. Da han underveis i prosessen bestemte seg for at han ikke ville ha en svart bil, men heller gikk for en mørkeblå metallic, tok daglig leder frem notatblokka fra innerlomma i lagerfrakken, og endret farge på denne bilens spec med viskelær og blyant.

Dette sier litt om seriestørrelser, og håndverk? Likevel forhindret det ikke at instrumentbelysningen døde 3 uker etter levering til Norge...

Så ja, dyrt og eksklusivt håndverk vil nok alltid ha sitt marked. Men ikke til wannabe-rikinger. De er sannsynligvis litt for opptatte av hva de får for pengene.

Lamborghini var kjent for å lage verdens desidert dårligste biler før Audi ble involvert og moderne prodoksjonmetoder benyttet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...