function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Ny bil som trekker båthenger


ADNOH

Recommended Posts

Jeg har denne bilen (med diesel) og synes den oppfører seg helt utmerket både som personbil og som trekkvogn. Har vært litt på tur med 1000kg hengervekt og må nok si at man fort 'glemmer' at man har ting etter. Førersetet i 'elegance' passet meg ikke helt dog, og vi endte derfor med å svi av litt ekstra penger på el-sete (executive) og noe stasj vi egentlig ikke trengte. Jeg vet det er mulig å få justert førersetet på elegance hvis det trengs. Det blir da litt høyere i forkant, noe som løser mye.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Jeg ser her at det står totalvekt 3500 på bil og henger tilsammen og det stemmer for vanlig B førerkort, men den som har førerkort fra tidligere med lov til å kjøre lett lastebil (inntil 7500) har etter det jeg forstår lov å kjøre 4250kg (3500+750)i totalvekt.

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

Hei, hadde egentlig ikke tenkt å bytte bil i år, men det var helt til jeg så den nye Subaru Forester. Nå må jeg virkelig i tenkeboksen.. 4x4,diesel, skinninteriør, navigasjon med stoor skjerm, takluke i glass, 6 gear etc.. 399.000.- Helt ny!!! i hvit perlemor!!


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Er selv på jakt etter bil som kan trekke mer enn den jeg har idag. Men jeg ser etter eldre dieselbiler, feks Pajero. Mange av disse kan trekke 3 tonn, sies det...

Vil ikke kjøpe for ny bil, slik at det ser "doddas" ut når jeg har båthengeren på :wink: ...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

men den som har førerkort fra tidligere med lov til å kjøre lett lastebil (inntil 7500) har etter det jeg forstår lov å kjøre 4250kg (3500+750)i totalvekt.

 

Det stemmer ikke. De som tok førerkort som også var gyldig for lastebil inntil 7500 kg, hadde muligheten til å fornye førerkortet og få klasse C1 i 2001. Har du klasse B/ BE i førerkortet kan ikke vogntoget (bil + henger) veie mer enn 3500 killo. Om du har gammelt førerkort eller om tanta di er fra Toten, så gjelder de samme regler ffor totalvekt for alle som bare har klasse B/BE. Det var noe av hensikten ved å innføre nye klasser og til passe vårt system med EU (vekk med alle særordninger)

Redigert av Spinner (see edit history)

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

På vanlig B -førerkort er max tillatt total vekt for bil OG henger 3500 kg dvs at hvis bilen har en tillatt totalvekt på 2000 kg, og hengeren din har max tillatt totalvekt på 1501 kg får du bot, uansett om hengeren er tom og veier 300 kg på kontroll tidspunktet. Jeg ble stoppa med en volvo 240(max 1980kg) og en tom bilfrakter tilhenger(max 2500kg/aktuell vekt 600 kg), og fikk gleden av å bidra til ytterlige 4500 blanke norske kroner i statskassa. Da tilhenger førerkortet(C1E) kosta 2200 kroner, angrer jeg litt på at jeg ikke skaffa det først.

Med vennlig hilsen

 

Henrik Nygaard

Link to post
Share on other sites

Har du klasse B/ BE i førerkortet kan ikke vogntoget (bil + henger) veie mer enn 3500 killo.

 

Dette stemmer vel heller ikke. Har du BE har du lov å kjøre bil med tillatt toltalvekt intil 3500 kg, og henger som begrenses av hva som står i bilens vognkort.

Jeg kjører daglig med en Mercedes Vito med tillatt totalvekt på 2980kg, og tillat tilhengervekt på 2500KG, og da har en person bed BE lov å kjøre dette "vogntoget" med vekt 5480 kg.

Med vennlig hilsen

 

Henrik Nygaard

Link to post
Share on other sites

Har jeg lov å kjøre bil med totalvekt 2160kg og tilhenger med totalvekt 1500kg hvis jeg har førerkort klasse C1?

 

Nei, det har du ikke lov til. Du må ha BE, for C1 er kun lastebil opptil 7500kg.

Kjører du en pickup type Ford F250 el liknende med henger, må du ha C1E, da den er registrert som lastebil klasse 1... Den er det en del som ikke tenker på...

Så konas Mondeo har tillatt totalvekt på 1875 kg og tillatt hengervekt på 1800. Hvis man da tar 3500kg minus 1875kg får man 1625kg. Da tenker man at det kan jeg jo trekke lovlig med kun B-lappen. Men nei, da er det egenvekt på bilen som gjelder, og den er 1396kg. Så uten BE kan jeg lovlig med Mondeoen trekke 1396kg, mens med BE kan jeg trekke de 1800 kg som er oppgitt. For da er hengeren hvis den veier 1800 totalt under den tillatte totalvekta på bilen...

 

 

 

Tror jeg :wink: ...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

hvordan er du fornøyd med varmeapparatet i Cr-V diesel? jeg vet at den har en spesiell løsning her med varmepumpe!

Jeg er helt fornøyd. Det vil si at jeg aldri har hatt trøbbel med varmekapasiteten, selv om jeg har kjørt en del 20-30 minus.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Hvit er fint men gir ofte litt lavere verdi når den skal selges igjen.. Regner med du får bra pris nå..

 

En gammel sannhet som står for fall. Hvit er en av de mest populære fargene på nye biler nå.

 

Er vel mer trolig at man får dårlig pris for sølv, sort, grå bil etterhvert. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tiden er nå inne for å kjøpe ny bil, mange gode tilbud på 2008 modeller! Jeg trekker en del båttilhenger (totalvekt ca 1400kg)

...

Hva tror dere? synes den er fin i hvit!

 

 

Er selv på jakt etter bil som kan trekke mer enn den jeg har idag. Men jeg ser etter eldre dieselbiler, feks Pajero. Mange av disse kan trekke 3 tonn, sies det...

Jo, både Hona CR-V og Subaru Forester er fine biler, men er de noe bedre enn andre vanlig personbiler til å trekke en henger på 1400 kg? 4WD betyr ikke noe særlig i en slik sammeheng, viktigere er om de har lavgirserie. Har disse det? For den store utfordringen er når båten skal trekkes opp av vannet. Det røyner på drivverk og clutch. Og tror ikke CR-V og Forester er noe bedre enn andre i akkurat den øvelsen.

 

For min egen del, etter noen tidligere opptrekk med dertil tilhørende svidd clutch, har jeg nå alliert meg med en kamerat som har en eldre Pajero. Det er solide saker med skikkelig lavgir. Han trekker båten opp av vannet så lett som bare det, og når den har kommet opp så hekter jeg hengeren på min egen bil. På vanlig vei fungerer en vanlig forhjuls- eller bakhjulsdrevet greit, men må selvsagt sjekke hva vognkortet sier om max. tilhengervekt.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 30 år gammel Chevy Blazer med V8, automat, 4x4, lavserie og sperre.. Den koster nesten ingenting å ha og drar båten opp bratte og våte ramper uten å mukke det minste :lol:

Den drar selvfølgelig et par-tre liter bensin på mila så den er ikke akkurat i daglig bruk..

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Det er jo galskap å kjøpe ny bil uten automat. :nono:

 

Det er det. Men mange av diesel-automatene er faktisk utrolig dårlig med tanke på å utnytte motoren der den har høyest dreiemoment. Gir man på slippes motoren opp i turall og så kommer bilen etter etter hvert som automaten slipper mer kraft til hjulene. Oppleves som temmelig treigt.

 

CR-V har ikke lavgirserie og det er en av de tingene den gjerne kunne hatt. I tillegg til mulighet for å sette på fast firhjulstrekk. Men i praksis går det helt flott å hale opp en båt+henger på tusen kilo helt uten trøbbel selv om det er glatt og sleipt i rampen. Og da mye bedre enn f.eks med den Avensisen (med forhjulstrekk og bensinmotor) som jeg hadde før.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...