Jump to content

Ny bil som trekker båthenger


ADNOH

Recommended Posts

Honda CRV og tilsvarende "SUV" med med manuelle gir uten lavgirserie er IKKE egnet til å trekke i gang hengere i litt brattere bakker, det vil i mange tilfeller ende med ødelagt clutch. Har selv vært med på å svi clutch på å prøve å rygge en CRV med henger og et lett kjøleskap på opp en litt bratt bakke :sad: Kjenner også til slike tilfeller med henger og båt!

 

Igangsettelse på glatt underlag vil i de fleste tilfeller gjøres like bra eller bedre med en bakhjulstrekker som har diffbrems/sperre, pga av manglende senterdiffsperre på CRV og de fleste i denne klassen.

 

Anbefaler en av Toyota Land Cruiser modellene til oppgaver med henger, spesielt med tanke på utsetting og opptrekking av båt.

 

Patrol og Pajero, er også biler med god driftsikkerhet og solide driverk :wink:

For tiden båtløs.

Link to post
Share on other sites

Pajero får man vel med den uslåelige kombinasjonen av automatgir og lavseriegir :yesnod:

Da kan man trekke nærmest hva det skal være så lenge dekkene har friksjon nok.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alle 4x4 som har lavgirserie med automat selv om de har det med manuell kasse, tror jeg da etter å ha sett litt på finn.no. Men har ikke pløyd markedet for info så er ikke 100 % sikker her.

Man kan jo tenke seg at noen produsenter har tenkt at med automat så trengs ikke lavgirserien da det ikke er noen ordinær clutch å svi opp/ned.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Subaru 98-mod med konstant 4x4 og en Octavia 04-mod med Haldex 4x4, begge bilene er helt suverene på hver sin måte. Men når det gjelder å dra henger er det lite som kan måle seg med ekte Subaru 4x4. Og det spesielt når det gjelder å ta i gang i motbakke, de "uekte" 4x4 systemene måler hastighetsforskjeller på hjulene. (Jada forhandlerne sier det går så fort at du ikke merker det...men det funker ikke slik i praksis)

Fordi du har hjulspinn før 4x4 slår inn, har selv stått fast i motbakke med hjulspinn på alle 4 med Octavian. Fikk koblett Subaruen over på tilhengeren, og dro dermed hengeren rolig opp. Ganske enkelt fordi Subaruen drar på alle 4 hjulene fra første cm..... :cool:

 

Dere som aldri har forsøkt ekte 4x4 kontra de andre utgavene bør prøve dette ut i praksis, det er en forskjell :yesnod:

Hvis jeg skulle bytte bil snart hadde den nye Forester m/diesel med 6-trinn kasse vært første valget. Den leveres ikke med automat eller lavgir, men automat hadde vært helt topp !!!

1-gir på diesel versionen er med vilje lavere giret en "normalt" og fungerer dermed utmerket som lavgir når det gjelder å ta i gang. Tenk også hvilket moment du har i diesel motoren kontra bensin.

 

http://www.dinside.no/motor/bil/tester/sub.../art792482.html

Link to post
Share on other sites

Subaru må jo nesten bare komme med automat til denne motoren etterhvert. Noe annet går rett og slett ikke an.

 

Vi kjøpte inn en arti gammel bil på jobb som brukes til søppel og skrotbil, samt genial å trekke tunge ting oppover/løs.

Mazda E2000 kassebil type lang 1989 modell med ekte 4x4, automatiske frihjulsnav foran og lavserie. Ingen midtdiff på denne.

Store hjul og bra bakkeklaring gjør at denne er morsom på vinterføre også. Dessverre ikke turbodiesel men bensin.

Kosta 6000,- + nye piggdekk kr 3000,-. Ingen luxus der i gården men trakk løs flere biler med 4WD sist vinter :lol:

Hmm handla ikke tråden om litt nyere biler kanskje ? jaja...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Og det spesielt når det gjelder å ta i gang i motbakke, de "uekte" 4x4 systemene måler hastighetsforskjeller på hjulene. (Jada forhandlerne sier det går så fort at du ikke merker det...men det funker ikke slik i praksis)

Fordi du har hjulspinn før 4x4 slår inn, har selv stått fast i motbakke med hjulspinn på alle 4 med Octavian. Fikk koblett Subaruen over på tilhengeren, og dro dermed hengeren rolig opp. Ganske enkelt fordi Subaruen drar på alle 4 hjulene fra første cm..... :cool:

 

Tiltredes. Så faktisk dette i praksis for to vintre siden. Leid hytte i trysil, smeltet snø som deretter frøys til is. Bratt bakke på ca. 30 meter opp til hytta. To kompiser var med - en Nissan Primera, en Volvo xc70(haldex) og jeg med Jeep Grand Cherokee m/ konstant 4wd. Primeraen måtte, etter flere forsøk, bli stående igjen nede. Volvo og Jeep gikk uproblematisk opp. Så foretok vi en liten test: Jeg rygget ned til midt i bakken, stoppet bilen for deretter å ta igang igjen. Bilen gikk rett opp helt uten problemer. Tilsvarende test med Volvo - helt umulig å få grep. Var bare å rygge ned igjen til flatmark for deretter kjøre opp igjen. Jeg hadde 3 år gamle piggdekk mens Volvoen hadde 1 år gamle piggdekk....

 

Så en annen ting. Ser stadig vekk at dieselmotor fremheves ved trekk av henger pga. høyt moment. Etter min mening er virkeligheten litt mere nyansert. Husk på at moderne turbodieseler har et veldig høyt dreiemoment i området 2000-3000rpm, med et markert fall under 1500. Dette er svært uheldig hvis man skal trekke noe tung opp av vannet. Da er en stor(mye volum) bensinmotor med automat tingen! I fart derimot vil en turbodiesel egne seg svært godt da du har mye krefter til rådighet i det turtallsområdet du vanligvis befinner deg.

Link to post
Share on other sites

Da er en stor(mye volum) bensinmotor med automat tingen!

 

Det er også min erfaring med min nå 12 år gamle Chrysler Voyager med 3,3 liter bensinmotor og automatgir. Etter sigende er bilen på enhver måte en katastrofe, ifølge ekspertisen, selv kan jeg ikke tenke meg å skille lag med den! :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så en annen ting. Ser stadig vekk at dieselmotor fremheves ved trekk av henger pga. høyt moment. Etter min mening er virkeligheten litt mere nyansert. Husk på at moderne turbodieseler har et veldig høyt dreiemoment i området 2000-3000rpm, med et markert fall under 1500. Dette er svært uheldig hvis man skal trekke noe tung opp av vannet. Da er en stor(mye volum) bensinmotor med automat tingen! I fart derimot vil en turbodiesel egne seg svært godt da du har mye krefter til rådighet i det turtallsområdet du vanligvis befinner deg.

 

Dette gjelder vel de nye små dieselmotorene. Det er jo fleste av dagens litt større 4x4 biler har dieselmotorer fra 3.0l og oppover og med et dreiemomment som uten unntak er bedre enn på bensinmotorer på samme størrelse. Du skal ha mye større bensinmotor for å utkonkurere en dieselmotor i moment på lave turtall!

 

Blir feil å sammenligne en 1.7td med en 6.0 bensin.

 

Selv har jeg en 4x4 riskoker med 4.2TD, automat og lavgir. Har du mer nm på 800rpm en den :wink:

For tiden båtløs.

Link to post
Share on other sites

Sannsynligvis ikke. Omtrent like mye ved 800, en god del mindre mellom 2000 og 3000, og vesentlig mere fra 3500 og oppover tenker jeg? Men du har rett, jeg tenker i hovedsak på 2-2,2 l tdi motorer hvor effektuttaket er relativt høyt(130-170hk) og momentet på papiret imponerende høyt. Men det er jo disse motorene som sitter i veldig mye som selges i dag da!

Link to post
Share on other sites

Min gamle Subaru har bare en 1.6l bensin og ca 90hk, så den må normalt ha litt turtall for å orke noe. Så på biler som denne er man avhengi av lavgir serien for å kunne dra tunge ting (opp av vannet ol), som tidligere nevnt her av mange. Så finnes det et Veldig stort utvalg av biler som kan klare å dra en henger, så en total vurdring av bruksområdet og behov må jo ses på.

 

Mine råd til kjøp av trekkbil er uansett: Må ha 4x4, har den stor (nok) motor kan du glemme lav-gir serie. Har den liten motor Bør den ha lav-gir serie. Biler med konstant 4x4 eller mulighet for å koble det inn er klart å foretrekke fremfor Haldex ol.

 

Selv hadde jeg valgt den nye Forester.. :flag: ..men jeg er litt miljøskadd og innhabil kanskje :crazy:

 

Kan legge til at Imprezaen min nå nærmer seg 190 000km kjørte, helt uten problemer av noe slag. Passert gjennom EU-kontr. uten prob hver gang.

Driftsikkerheten på disse bilene og et meget holdbart driverk gjør dette til en vinner hos meg. :cheers:

Link to post
Share on other sites

...er man avhengi av lavgir serien for å kunne dra tunge ting (opp av vannet ol), som tidligere nevnt her av mange. Så finnes det et Veldig stort utvalg av biler som kan klare å dra en henger...

Nettopp, det er å dra båten opp av vannet som røyner på. Å ta av og kjøre på normal vei klarer alle biler. Jeg benytter en kjenning som har en god gammel Pajero med lavgir til å dra båten opp. Når den er vel oppe på flata hekter jeg på egen bil. (Dette av erfaring fra et par år siden da jeg med egen bil opplevde mye sluring og svidd clutch før båten var på tørt land. Ønsker ikke å gjenta den opplevelsen.)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Har selv en 220 cdi automat, som ikke har noen problemer med å trekke opp båten som veier ca: 1100 kg. :yesnod:

Det er nok automaten som redder deg 'chagall'. Motormessig greier de fleste biler 1100 kg, men med manuell gir så hadde det nok blitt litt sluring og svidd clutch på Mercedes og.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Her er min versjon. Full pakke med førerkort, hele regla på plass og litt til( extra utstyr som kran etc).

 

Bruker normalt en landrover Discovery serie II Denne har luftfjæring bak som tillater 150 kg kulevekt, lovlig hengervekt 3500. Har kikket på japsene, de stopper på 2800kg, noe som er for lite da båt og henger veier 3500kg+.

 

Hengeren er 9,5m i rammelengde, hele slepet er 11m langt når båten er på. + 4,4 meter bil. Bredden er 3m så her må varsellys og skiltene være i orden.

 

Dette her anbefales ikke å kjøre uten at du har fullsize førerkort pga man trenger kunnskap om bremsing, lastesikring og plassbruk på veien. (har sett for mange amatører med stor henger og hva det fører med seg).

 

Har kun kverket 1 girkasse på denne bilen enda, automat versjon, hittil. Gikk på garantien.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Hører at det er et "must" at en må ha en 4x4 for å få båten opp av sjøen. :confused: Har selv en 220 cdi automat, som ikke har noen problemer med å trekke opp båten som veier ca: 1100 kg. :yesnod:

 

Bakhjulstrekk og entung "mærsje" funker som bare det :yesnod: Denne bilen har vel en egenvekt på rundt 1700 kg?

Link to post
Share on other sites

Her er min versjon. Full pakke med førerkort, hele regla på plass og litt til( extra utstyr som kran etc).

 

Bruker normalt en landrover Discovery serie II Denne har luftfjæring bak som tillater 150 kg kulevekt, lovlig hengervekt 3500. Har kikket på japsene, de stopper på 2800kg, noe som er for lite da båt og henger veier 3500kg+.

 

Feil igjen, Land Cruiser 80/100/200, 3500kg, Nissan Patrol 3500kg og Pajero 3300kg

For tiden båtløs.

Link to post
Share on other sites

Feil igjen, Land Cruiser 80/100/200, 3500kg, Nissan Patrol 3500kg og Pajero 3300kg

 

Kikket da senest igjennom disse i fjor, da mente jeg at Landcruiser stoppet på 2800kg. Dessuten er luftfjæringen et must når det blir så tungt. Da synker den ikke ned bak.

 

Det er ikke aktuelt med bil med bladfjæring, skal kunne brukes på vinteren også.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...