Jump to content

Ny bil som trekker båthenger


ADNOH

Recommended Posts

Tydeligvis en del ulike erfaringer her. Setter ut og tar opp båten sånn ca. 12-15 ganger i året, og kjører 1000-1500 km med båten. Båt +henger veier ca. 1300 kg og bilen er en vanlig forhjulsdrevet Passat med 1.9TDI og manuell kasse. Har aldri hatt problemer med det. Gått 250 000 uten clutchbytte. Men det er klart det kommer an på underlaget. Hvis det hadde vært løs grus eller gress eller mosegrodd så hadde det sikkert blitt umulig å trekke opp. Men med godt underlag (asfalt/betong) har det funka helt greit. Er ikke mange meterne du trenger å slure clutchen.

Det er min erfaring (under mine forhold).

Link to post
Share on other sites

Hørt om tems?

 

 

Kall det hva du vil, bladfjærer hører steinalderen til. Det skal ikke jeg ha på min bil. Neste trekkvognen for båthengeren skal ha luftfjæring, 4x4, lavgirserie, diffsperrer og traction controll. Er lei av å ikke ha grep nok om vinteren til trekke opp båten til nødvendig service.

 

Båtene brukes såpass mye om vinteren også, så de må opp for service av og til.

 

 

Båtene veier hhv 2800 kg og 1800 kg med tomme tanker. hengeren veier 700kg. Og Trondheim er et U-land når det gjelder båtutsett.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

De ufjonge kan jo gjøre et kupp her visstnok :lol:http://www.ssangyong.no/rexton/kampanje/ eller hva med en Actyon Sports ? Koreaneren er nemlig utstyrt med moderne bakhjulsoppheng med skrufjærer.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Drit i lavgearet. Vær en mann Black_pearl. Du har bare et godt valg. BMW X5. 3.0d og automat. Kongebil for båtfolk.

 

 

Tror ikke X5 kassa egner seg. Bilen må være godkjent for 3500kg hengervekt, alt annet er bortkastet tid for meg.

 

Det er ikke fritidsbåter jeg driver med, så her snakker vi kun solid utstyr som kjøpes inn.

 

Lavgirserie er et must for meg.

 

Imidlertid så er bilparkeringa der jeg bor slik at bilen må ikke ha mere enn 105" akselavstand, ikke høyere enn 195 cm. dette pga trang innkjørsel til parkeringa i bakgården.

 

Så jeg sitter igjen med LR og RR å velge i.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Kall det hva du vil, bladfjærer hører steinalderen til. Det skal ikke jeg ha på min bil. Neste trekkvognen for båthengeren skal ha luftfjæring, 4x4, lavgirserie, diffsperrer og traction controll. Er lei av å ikke ha grep nok om vinteren til trekke opp båten til nødvendig service.

 

Da er det dette du trenger. Brukes bl.a. til å slepe løs LR,RR og X5 når de sliter i terrenget.

LC V8 D

Link to post
Share on other sites

Er det høydeforskjell på flo og fjære på rundt 2-3 meter har jeg vanskelig for å tro at en ikke må slure litt clutch på en bil uten lavgir! :confused:

 

Man gir litt ekstra gass (til ca 2000 omdreininger), slipper clutcen litt saktere enn normalt og ruller så opp rampen et sted mellom 1000 og 1500 omdreininger. Om rampen er 3 eller 15 meter lang har ikke mye å si. Det er klart det sliter mer på clutchen enn å starte i unnabakke, men det går helt greit. Og med en eller annen 4-hjulstrekk går det bra også hvis det er litt glatt i rampen.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Tror ikke X5 kassa egner seg. Bilen må være godkjent for 3500kg hengervekt, alt annet er bortkastet tid for meg.

 

Det er ikke fritidsbåter jeg driver med, så her snakker vi kun solid utstyr som kjøpes inn.

 

Lavgirserie er et must for meg.

 

Imidlertid så er bilparkeringa der jeg bor slik at bilen må ikke ha mere enn 105" akselavstand, ikke høyere enn 195 cm. dette pga trang innkjørsel til parkeringa i bakgården.

 

Så jeg sitter igjen med LR og RR å velge i.

 

 

Tror nok jeg beveger meg ut i storm når jeg skriver dette men det får så være. Bare det å skrive "solid utstyr" og LR/RR i samme setning tar mye av din troverdighet, LR/RR er faktisk uansett vilken verdensdel, blitt kåret til de bilene med mest feil og reklamasjoner. Noen er heldige og slipper unna det meste av problemer, men sjansen for å få det er blant de største i dagens bilverden. Dette er ikke noe jeg sier for å kvervulere, eller hevde at det jeg selv kjører er best, men rett og slett basert på fakta :smash:

 

For all del, LR og RR er blant de mest behagelige å kjøre blant "traktorene" og har et ekslusivt image :yesnod: noe som er viktig for mange.

 

Det er vel snart 20 år siden siste Land Cruiser for det europeiske marked ble levert med bladfjærer, de siste fem år har alle modeller blitt levert med luftfjæring som standard eller ekstrautstyr!

For tiden båtløs.

Link to post
Share on other sites

Tror nok jeg beveger meg ut i storm når jeg skriver dette men det får så være. Bare det å skrive "solid utstyr" og LR/RR i samme setning tar mye av din troverdighet, LR/RR er faktisk uansett vilken verdensdel, blitt kåret til de bilene med mest feil og reklamasjoner. Noen er heldige og slipper unna det meste av problemer, men sjansen for å få det er blant de største i dagens bilverden. Dette er ikke noe jeg sier for å kvervulere, eller hevde at det jeg selv kjører er best, men rett og slett basert på fakta :smash:

 

For all del, LR og RR er blant de mest behagelige å kjøre blant "traktorene" og har et ekslusivt image :yesnod: noe som er viktig for mange.

 

Det er vel snart 20 år siden siste Land Cruiser for det europeiske marked ble levert med bladfjærer, de siste fem år har alle modeller blitt levert med luftfjæring som standard eller ekstrautstyr!

 

 

Stemmer at de kan være utsatt for feil. Men de har blitt langt bedre med årene. Men de er langt bedre å kjøre en de japanske konkurentene. Mitt eksemplar er ikke den mest feilfrie bilen, men jeg har ikke skrekk for verktøykassa så det går bra.

 

Har vokst opp med dette merket, så man får det i blodet. Det er vanskelig å bytte. Men har hørt om feil på japsene også, så dette må avgjøres av bilbransjen sin statistikk.

 

Men de er av de få traktorene jeg faktisk får ned på parkeringsplassen til leiligheten min, pga noen særheter med bygget.

 

Så blir det litt sånn som med Harley Davidson, det finnes bare 1 motorsykkel. LR/RR, det finnes bare 1 offroader. Det betyr nødvendigvis ikke det at LR/RR er totalt sett det beste kjøpet.

 

 

Når vi kommer til motorer til å henge bakpå båten så er det kun Yamaha som gjelder for å si det slik.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Da fant jeg den bilen som passer meg. Siden jeg ikke ville låne masse kroner til ny bil ble det en 99 Caravelle 2,5 TDi. Kan trekke 2 tonn lovlig, har rikelig med plass inni og ser ikke helt på tryne ut...

 

Kjetil S

 

...og hvis du vil ettermontere original cruicecontrol for 65 Euro på den så må du trykke her:

 

http://www.cum-cartec.de/

 

GRA-Tempomat-T4.jpg

 

Hilsen en som har en 2009 Transporter 174 TDI - 4 motion på bestilling :yesnod:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Har lurt på om det egentlig er noe vits her på vestlandet. Manuell gir og ingen strekninger lange nok til å trenge aut fartsholder. Bare rundkjøringer og fartsgrenser som endrer seg hver 100 meter. Men senkesett og litt styling kommer nå på ønskelista...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så mye med ny bil! Jeg er fortsatt godt fornød med tilsvarende valg.

 

Husk å lese bruksanvisninga med tanke på (å unngå) hengerbruk i innkjøringsperioden. Hvis du har henger på tidlig er det visst nok ekstra viktig å la motoren (og turboen) gå seg kald før du stopper den.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Finanskrisa er vel av faktorene som gjorde at jeg handlet ny bil nå! kr.40000-50000,- i avslag, co2 avgift som går opp ca kr.10000,- på denne bilen over nyttår, synkende kronekurs og prisøkning fra fabrikk gjør vel at prisen på denne bilen utpå nyåret raskt vil være 15-20% høyere enn det jeg betalte nå.

 

ps. tar ikke opp lån for å kjøpe bil da!

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har også bestilt ny bil. Trengte slett ikke ta opp noe lån nei.

Rimeligst ble den å importere fra Hong Kong av en eller annen grunn (de tar vanlige kredittkort).

Men jeg ble litt skeptisk da det virker som den faktisk må bygges ferdig etter levering (kommer flatpakket ?). Men den bør iallefall ha nok trekkraft :lol:

 

gallery_58414a.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...