Jump to content

Ny bil som trekker båthenger


ADNOH

Recommended Posts

Skal man ha en god trekkvogn best mulig egnet for båtopptrekk, er det vel først og fremst 4X + lav-gearserie som er avgjørende for å unngå unødvendig slitasje på clutch og drivverk,egentlig nokså uavhengig av merke. Spesielt hvis det er bratt og sleipt  i utsettet, men også om man setter ut på en sandstrand. Har måttet bistå andre 4 hjulstrekker som ikke har lavgearserie, deriblant en Q7 og en Vw Caravelle på stranden. De spølte seg fast og ble stående hjelpeløse.

Av ordinære personbiler har jeg best tro på Subaru....hvis man bare har råd å spandere clutch..... Har selv en L200, men ville ikke kjørt på langtur med den. Er vel med blier som med båt, et kompromiss :-)..

Link to post
Share on other sites

Kan nye subaruer har tidenes dårligste clutch. Søstra mi sliter med henger på flata omtrent fordi 1 gir er alt for høyt. Ellers fine biler. 

 

Trenger uansett ikke lavgir for å komme opp med 12-1300 kg båthenger.. 

 

møtte engang en i båtslippen med en Askeladden 585 på henger, han kjørte en hyunday i30 manuell. Han mente det var uproblematisk. Jeg har mine tvil, men han hadde vist kjørt 30 mil å henta båten..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde å dra opp båt og henger på 2 tonn med en ganmel BMW 520 med sliten clutch. Det funka så klart dårlig. Da kom det en Nissan patrol. Han dro opp både bil og båt uten å anstrenge seg en smule. Imponerende rett og slett. Var vel over 3500 kg som sto fast i slippen...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
glalaks skrev for 6 timer siden:

Kan nye subaruer har tidenes dårligste clutch. Søstra mi sliter med henger på flata omtrent fordi 1 gir er alt for høyt.

 

Det med for høy førstegear stemmer, også på min gamle Legacy. Men i dag kjøper en automat. 

Link to post
Share on other sites

TS spør jo om en bil som skal primært brukes til alt mulig annet, båtopptrekk på 1000kg er slik eg tolker det noen få ganger.

 

Da syns eg råd om svære firehjulstrekkere med lavgir og full pakke er et bortkastet råd.

 

Bortimot ALT av biler trekker lett opp en 1 tonns henger et par ganger i året.

 

Eg vil anbefale ts å tenke på de andre tingene bilen skal brukes til. Det er der du kommer til å merke valget ditt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...