Jump to content

Ny bil som trekker båthenger


ADNOH

Recommended Posts

Det er jo innlysende logisk (iallefall for andre enn mørkerødgrønne byråkrater) at om man har en henger med f.eks, egenvekt 500 kg og nyttelast 1000 kg og benytter denne for å transportere en planke med vekt 10 kg så skal man da ikke nektes dette bare fordi hengerens teoretiske totalvekt er 1500 kg og at dette går utenfor førerkortets omfang :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Her har et bra eksemplar av en god trekkvogn!

Sønnen min har denne for salg!

 

Simen har denne for salg (aner ikke hvem han er :lol: ) men her er det mye drakrefter under panseret iallefall og lav kjørelengde

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men har skiftet mange clutcher i automatgearkasser.

felles for disse er at alle har båt eller campingvogn. Tviler på at de drar rundt på vognene/båtene sine året rundt. :wink:

 

Det som sliter på automatclutchene er stadig opp og nedgiring under fullt pådrag med henger, særlig i oppoverbakker.

Hvis man legger automaten i et lavere gir enn Drive så unngår man gjerne dette.

Å trekke en båt opp av vannet har ingen betydning for slitasjen på automatclutchene siden det hverken gires opp eller ned.

Så dette er en perfekt oppgave for automatkassen så lenge man ikke prøver å dra en 2 tonns båt opp med en VW boble automatic

:wink:

 

(sorry det ble visst 3 på rad.. jaja)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jo, både Hona CR-V og Subaru Forester er fine biler, men er de noe bedre enn andre vanlig personbiler til å trekke en henger på 1400 kg? 4WD betyr ikke noe særlig i en slik sammeheng, viktigere er om de har lavgirserie. Har disse det? For den store utfordringen er når båten skal trekkes opp av vannet. Det røyner på drivverk og clutch. Og tror ikke CR-V og Forester er noe bedre enn andre i akkurat den øvelsen.

 

Kjenner ikke dagens Forester modell, men tidligere modeller hadde iallefall lavserie på utgaven med manuelt gir.

Har automat på min 98mod, og iallefall ingen problemer med å dra opp ca 1200 kg. Og Subaru er kjent for solide drivverk.

 

Nå er vel ikke den bilen den ultimate trekkvogn etter landeveien , da motoren ikke er av de kraftigste mtp. dreiemoment...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg skjønner ikke en puck. Har BC1D1, hvilken henger kan jeg trekke? Jeg tror jeg kan trekke maks 750kg, i tillegg til "campingvognregelen" innen B.

 

Men gjelder Campingvognregelen for D1, slik at jeg kan kjøre med totalt 7500kg hvis jeg trekker med en lastebil?

 

Evt. kan jeg kjøre med tilsvarende total hvis jeg trekker med en minibuss, eller kan jeg overskride totalen på 3500 med personbil fordi jeg har D1C1?

 

Noen som kan nøste? :-)

Link to post
Share on other sites

Drivverket på Forester er det samme som på Legacy.

Jeg har lagt bak meg ca 3500km siste to år, først med ca 1250kg på kroken, og dette året med ca 1600kg+ på kroken.

Bilen er outstanding som trekkvogn. Den er ekstremt stabil, og awd hjelper så absolutt med på å stabilisere vogntoget også på vanlig flat asfaltvei. Lavgiret er genialt. Det er fullsynkronisert, og legges inn i fart. Da får man giret ned hele bilen, og kassa blir tettsteget og fin i lange, seige motbakker.

Legacyen har veldig langt overheng fra bakaksel og til tilhengerkula, og er derfor følsom for overlast på kula.

Foresteren er nok bedre sånn. Husk at biler med viscosekoblinger som " føler " på underlaget har en forsinkelse i innkoblingen av bakhjulene, mens biler med konstant 4x4 drar dette rundt hele tiden, klar til innsats.

Effekten på min Legacy, er for lav. 115hk blir snaut på vogntogvekt på 3300-3500kg. Særlig på vestlandet. Nyere modeller har bedre / mer effekt, dagens har 167 hester. Velger du Turboutgaven av Forester, fins det årganger som trekker 2000kg. Resten trekker 1800kg.

Alikevel, Boxeren trekker bra, og er ganske seig bare man tør piske den litt. Likevel holdes forbruket på moderate 1,5-1,6l mila, og da snakker jeg om konstant opp og ned fra fjellet, svingete vestlandsveier, fergekø med AC igang osv. Fullt akseptabelt, bensin er uansett det rimeligste jeg kjøper.

 

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke en puck. Har BC1D1, hvilken henger kan jeg trekke? Jeg tror jeg kan trekke maks 750kg, i tillegg til "campingvognregelen" innen B.

Korrekt

Men gjelder Campingvognregelen for D1, slik at jeg kan kjøre med totalt 7500kg hvis jeg trekker med en lastebil?

Nei, " campingvognregelen" gjelder kun for klasse B

Evt. kan jeg kjøre med tilsvarende total hvis jeg trekker med en minibuss, eller kan jeg overskride totalen på 3500 med personbil fordi jeg har D1C1?

Nei, se over. Campingvognregelen gjelder kun for B

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ok, så min "max" er da en lastebil på 7500kg med en liten 750kg henger på slep, altså totalt 8250kg, eller skal også hengeren være innen de 7500kg ?

 

Og tilsvarende med minibuss?

 

Og det betyr at jeg nå må "ned" til personbil hvis jeg ønsker å slepe en henger over 750kg?

 

Dvs at jeg kan hekte en 1000kg henger bak Poloen, men hvis jeg hekter den på lastebilen så gjør jeg noe ulovlig.

 

Jaja... :lol:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og det var en ting til jeg lurte på. Hvis jeg nå vil ta E, kan jeg ta den på B. Dvs kjøre opp med personbil og henger og dermed slippe billig unna? Vil da E henge seg på D slik at jeg ender med DE og kan kjøre totalt 12000kg?

 

Eller må jeg kjøre opp med lastebil og henger for å få DE? (evt CE).

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har kjørt den store Hondaen, er det H-RV den heter? Dog med automat og bensinmotor, syns det er en hengekøye å kjøre. Har også kjørt Legacy sedan en del, den har, i mine øyne, fantastiske kjøre-egenskaper. Særlig på vinteren er den helt utrolig stabil i forhold til 2wd/viskose varianter.

 

Og jeg har også hatt noen turer i den nye Outback dieselen. Må bare si at kombinasjonen av 4wd systemet til Subaru og boxerdiesel er ganske så utrolig. Jamn og fin gange, støysvak og sterk. Utover lukta er alle ulempene med diesel mer eller mindre fraværende, når man samtidig får verdens beste 4wd system med på kjøpet, ja da er det gode greier.

 

En ting er at Outback/Legacy ikke er høyreiste, men i tillegg gir det lave tyngdepunktet til motor og drivverk også en fordel ifht typiske SUV som fort blir topptunge.

 

Har byttet direkte mellom å kjøre den nye Outbacken og Legacy. Legacyen er noe fastere og beveger seg mindre ved svingkjøring, gir noe bedre "bakkekontakt". Outbacken har jo en god del bedre bakkeklaring og føles også litt høyere og beveger seg litt mer enn Legacyen.

 

Om jeg hadde bruk for bakkeklaringen så hadde jeg gått for Outbacken, ellers ikke. Syns Legacyen har såpass mye bedre kjøre-egenskaper. Etter min smak så er Legacyen også en mye penere bil enn Outbacken, jeg får sånne "spoiler og sideskjørtkit" vibber med den bilen (i likhet med cross og diverse volvo varianter). Men det er nå bare smak og behag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Dette er utrolig.

 

Trådstarter spurte om "Ny bil som trekker båthenger". Nå dreier tråden seg om to helt andre diskusjoner. Automatkasser og lovlig vekt. :eek::eek::eek::flag:

 

Huff ja, og den tredje diskusjonen om avsporing. Verste tilfellet siden siden spanskesyken! :eek::lol:

 

Men seriøst, syns at både lovlig vekt og automatkasser er relevant i en diskusjon om bil som trekker båthenger.

Link to post
Share on other sites

Ok, så min "max" er da en lastebil på 7500kg med en liten 750kg henger på slep, altså totalt 8250kg, eller skal også hengeren være innen de 7500kg ?

 

Korrrekt.

Campingregelen gjelder ikke for C1 evt D1 førerkort.

Altså; maks tilhenger på 750kg.

Det er faktisk regelen på personbil også det, men så finne UNNTAKSREGELEN også omtalt som campingvognregelen.

 

Husk også at om du kjører ulovlig og et trafikkuhell oppstår, ja da kjører du faktisk HELT uten forsikring.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det var vel å dra det litt langt Suzuki. Mulig grov uaktsomhet vil medføre avkortning men forsikring har du.

 

Prøv.

Jeg kjenner til minst to konkrete tilfeller der bilfører endte med HELE regninga etter utforkjøring med tilhenger.

Heldigvis for bilfører var det bare snakk om materialle skader i begge tilfeller, på tilsammen noen hundre tusen kroner.

 

Hadde han kjørt på en person, ville regnestykket sett HELT annerledes ut.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...