function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Ny bil som trekker båthenger


ADNOH

Recommended Posts

Drar du båten stort sett bare opp av sjøen og kjører lite med svintung henger er automat løsningen. Ingen svidde clutcher og automaten tåler knallhard behandling i korte intervaller.

 

Det er jo bare tull!

Vet ikke hvor mange automat kasser du har hatt opp, men det er clutcher innv i denne også, Ved hard belastning er det fort gjort og svi disse clutchene også. :wink:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Javel Draco aq 140.

 

Om du har fagbrev å faktisk skrudd litt automat så ville du vist bedre. Lamellene på en automat bader i olje og ved belastning korte intervaller vil man ikke ha noe varmgang på olja og heller ingen svidd clutch. Største belastninga er ofte på konverteren, men det skal utrolig mye til før denne raser.

 

Du får tro va du vil men jeg har ingen faglig betenkelighet med å dra opp båt å henger på et par tonn med en normal familiebil med automat. Problemet er i såfall å få tilstrekkelig grep. :wink:

 

Har du mot formodning fagbrev og litt automaterfaring, og mener hva du skrev, så tror jeg du bør gå igjennom både teori og praksis på nytt. :smash::smash::smash:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Det er det. Men mange av diesel-automatene er faktisk utrolig dårlig med tanke på å utnytte motoren der den har høyest dreiemoment. Gir man på slippes motoren opp i turall og så kommer bilen etter etter hvert som automaten slipper mer kraft til hjulene. Oppleves som temmelig treigt.

 

Må si at DSG kassa i vår diesel Touran ikke oppleves som hverken treg eller mistilpass på noen måte. Bruker mindre drivstoff enn manuellkasse også.

 

Men det er strengt tatt ikke en automat, men en automatisk dobbelkasse, eller noe i den dur.

Link to post
Share on other sites

Om du har fagbrev å faktisk skrudd litt automat

 

Har fagbrev jeg vet du :tongue: Hvis du tror at det ikke er mulig og brenne en clutch i en automatkasse pga overbelastning, så tro gjerne det!

 

Kombinasjonen: varm olje, høy belstning er nok det beste for kassa :lol::lol::lol:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Helt korrekt det Draco men derfor så spesifiserte jeg i mitt innlegg at belastning i korte intervaller (som ikke gjør olja gloheit og brent) og for de som belaster hart over lengre tid stiller det seg annerledes. Du siterte meg jo på dette så hvorfor mener du da at det er feil.

 

Mulig din olje blir varm om kassa belastes i et kort intervall. :eek::eek::eek:

 

Vet du hva en "ståltest" er. (mulig noe feil skrevet) Da gir man full gass når bilen står i drive samtidig som bremsene er låst. Så avleser man maks turtall. Bør ikke overstige 2500 omdreininger. Testen tar ca 2 sek.

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mine utalelser grunner i erfaringer jeg har gjort meg. Jeg har i løpet av 12år aldri skiftet en momentforsterker :yesnod: Men har skiftet mange clutcher i automatgearkasser.

felles for disse er at alle har båt eller campingvogn. Tviler på at de drar rundt på vognene/båtene sine året rundt. :wink:

Redigert av Draco aq140 (see edit history)

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Har ikke skiftet momentforsterker selv men har hatt kurs i regi av RATS og de mente den største faren ved hard belastning i korte øyeblikk lå til konverterhavari, men at dette var uhyre skjeldent.

 

Sist jeg reparerte automat var på en BMW 730 hvor clutch-huset var revnet. Kassa hadde gearet for hardt pga feil justert vaier, var alt for kort.

 

Nå spesifisrerte jeg at jeg ikke var betenkt med belastning i korte intervaller og at jeg ikke anbefalte å kjøre lengre strekk med alt for ting last nettopp for at det ikke skulle oppstå misforståelser. Så jeg er forundret over at du alikevell trekker mine uttalelser til noe annet enn hva de var.

 

Automatgear er ypperlig for hard belastning i korte intervaller, til eksempel å trekke båt ut av sjøen.

Manuell gear/clutch går mye fortere varm og skades derved lettere.

 

At man klarer å slite ut clutcher over tid og spesielt ved overoppheitet olje, det vet jeg.

 

Forstår ikke at du kverulerer på dette om du har fagbrev å den erfaring du påberoper deg.

 

Min egen bil er med automat, har gått ca 400000km og blir årlig utsatt for opptrekking av henger og båt som tilsammen veier over to tonn. Ingen tull med automaten av den grunn. Bilen er forøvrig en gjennomsnitts bakhjulsdrevet familiebil på 1,5 tonn. Olja på automaten skiftes forøvrig ihht. anbefalte skiftintervaller fra produsent.

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En bekjent som kjører mye båter på henger i næring kjøpte en ny pickup av kjent merke i våres. Clutchen røyk allerede etter noen få måneders bruk. Om det var feil bruk, mandags clutch som var årsaken vet jeg ikke. Men trodde i min enfoldighet at en pickup med 2.5 TDI og ca 170 hk skulle tåle mer enn som så.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En bekjent som kjører mye båter på henger i næring kjøpte en ny pickup av kjent merke i våres. Clutchen røyk allerede etter noen få måneders bruk. Om det var feil bruk, mandags clutch som var årsaken vet jeg ikke. Men trodde i min enfoldighet at en pickup med 2.5 TDI og ca 170 hk skulle tåle mer enn som så.

 

Kreftene og dreiemomentet er blitt flerdoblet de siste 20 årene.

 

Grovt eksempel:

En 1988 Mercedes Gelendewagen med 3 liter diesel og automat bruker 28,5 sek 0-100km/t.

En 2008 Mercedes Gelendewagen med 3 liter diesel og automat bruker 8,8 sek 0-100km/t.

 

Clutchene er nesten samme skiten som før.

 

Hva tror dere for noe?

 

Slur i vei med 450 NM dieselmotor, og tro at en clutch det holder i mange minutter?

 

FEIL!

 

:boxing::smiley:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Men trodde i min enfoldighet at en pickup med 2.5 TDI og ca 170 hk skulle tåle mer enn som så.

 

Tja, tenkte svak motor var bedre jeg. Jo sterkere motor dess mer må jo resten av drivverket tåle, eller hva?

 

Men når det først er 170 hk så bør det jo være tilpassa da.

Link to post
Share on other sites

For de av dere som nå skal ta BE førerkort, så husk at dersom du har C1 fra før, så trenger du IKKE lastsikringskurs, som ellers er en del av det obligatoriske for BE. Dette visste ikke jeg, og ble "snytt" av kjøreskolen for drøye 1000-lappen.... :discuss:

 

 

Ellers vil jeg oppsummere reglene for tilhenger slik:

 

Førerkortbegrensning B:

Maks TILLATT TOTALVEKT summert bil og tilhenger 3500 kg

Tilhengers TILLATTE TOTALVEKT får ikke oversitige bilens TILLATTE TOTALVEKT selv om det i vognkortet er godkjent.

 

Begrensning på BILENS TILLATTE TILHENGERVEKT:

Du kan slepe den tilhengeren du vil, så lenge den VIRKELIGE VEKTEN ikke overstiger bilens TILLATTE TILHENGERVEKT. Altså kun på vektkontroll du kan bli huket.

 

Førerkort klasse C1 påvirker ikke noe forhold rundt B eller BE, annet enn det jeg nevner på toppen.

Link to post
Share on other sites

Begrensning på BILENS TILLATTE TILHENGERVEKT:

Du kan slepe den tilhengeren du vil, så lenge den VIRKELIGE VEKTEN ikke overstiger bilens TILLATTE TILHENGERVEKT. Altså kun på vektkontroll du kan bli huket.

 

Nei og nei. Dette er feil. Det er ikke den virkelige vekten som gjelder. Står det at hengers vognkort at totalvekt er 2tonn og bilens vognkort sier at maks totalvekt for henger er 1800kg. Så har du aldri lov å dra denne hengeren, selv om den er ulastet.

Link to post
Share on other sites

Er selv på jakt etter bil som kan trekke mer enn den jeg har idag. Men jeg ser etter eldre dieselbiler, feks Pajero. Mange av disse kan trekke 3 tonn, sies det...

Vil ikke kjøpe for ny bil, slik at det ser "doddas" ut når jeg har båthengeren på :wink: ...

 

Kjetil S

 

HVa med en Jeep Grand Cherokee ZJ utgaven? 1993 til 1998. Med 5.2 V8 bensin kan du trekke 3500kg. Hadde en slik tidligere, sterk som en bjønn, kontinuerlig 4x4 og ekte lavserie. Slukte bensin riktig nok.. Brukte vel rundt 1,2 liter på langkjøring og 1,6 på blanda.

Link to post
Share on other sites

Dette blir vi tydligvis ikke enig om "motor" Husk og skifte olja ofte nok, så går det sikkert bra :cheers:

 

Nå jeg tror vi kan bli enige etter noen :drink::drink::drink: Eller du kan ringe automatekspertene på RATS eller noen andre firma som kun jobber med automat. Men for all del glem ikke at min påstand om knallhard belastning gjelder kun for et kort intervall, som det jo er snakk om når vi skal dra opp båten. :cheers:

Link to post
Share on other sites

HVa med en Jeep Grand Cherokee ZJ utgaven? 1993 til 1998. Med 5.2 V8 bensin kan du trekke 3500kg. Hadde en slik tidligere, sterk som en bjønn, kontinuerlig 4x4 og ekte lavserie. Slukte bensin riktig nok.. Brukte vel rundt 1,2 liter på langkjøring og 1,6 på blanda.

 

Er det forbruket med henger? På min Citroen XM 2,0i TCT med aut er forbruket greit uten henger... Den drikker rett over literen uansett, men så snart jeg har hengeren på vil den ha nesten det doble... Og siden den har automaten er tillat totalvekt på henger kun 1300kg, så jeg er 200 kg over når jeg har hengeren med Hydromarinen på... Derfor på jakt etter annen bil...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Nei og nei. Dette er feil. Det er ikke den virkelige vekten som gjelder. Står det at hengers vognkort at totalvekt er 2tonn og bilens vognkort sier at maks totalvekt for henger er 1800kg. Så har du aldri lov å dra denne hengeren, selv om den er ulastet.

Det står i vognkort "aktuell totalvekt". Det vil si det hengeren veier i øyeblikket.

 

Eksempel.

Min bil kan dra henger som har maks aktuell totalvekt på 1000kg. Jeg kjører ofte med henger som har tillatt totalvekt på 2000kg. Så lenge jeg ikke laster denne hengeren over 1000kg kan jeg dra den lovlig på min bil med BE førerkort.

Link to post
Share on other sites

I Mondeo-vognkortet står det:

Tillatt totalvekt 1875kg

Tillatt aksellast 970/985kg

Egenvekt med fører 1396kg

Tillatt nyttelast inkl passasjerer 479kg

Tillatt vogntogvekt 3460kg

Tillatt hengervekt, med brems 1800kg

Tillatt hengervekt, uten brems 690kg

Tillatt koblingslast 75kg

 

 

Altså ingenting om aktuell vekt...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Det står i vognkort "aktuell totalvekt". Det vil si det hengeren veier i øyeblikket.

 

Eksempel.

Min bil kan dra henger som har maks aktuell totalvekt på 1000kg. Jeg kjører ofte med henger som har tillatt totalvekt på 2000kg. Så lenge jeg ikke laster denne hengeren over 1000kg kan jeg dra den lovlig på min bil med BE førerkort.

 

 

Har du rett i dette så er det skjedd en vesentlig endring det siste året. Inntill det motsatte er bevist så nekter jeg å tro dette. Det er irrelevant i denne sammenheng hvor mye hengeren veier i det aktuelle tidspunkt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...