Jump to content

Ny bil som trekker båthenger


ADNOH

Recommended Posts

Ser etter ny bil. Den må kunne trekke båt på tilhenger (tilsammen drøye 1000 kg). Aktuelle biler kan være Mazda 6 AWD, Octavia 4x4, BMW 3-serie m/x-drive.... eller lignende.

 

Noen som kan bidra med erfaringer, og som eventuelt har de ovennevnte bilene. Hvordan fungerer de som trekkbiler, og kanskje spesielt ved opptak på rampe? Diesel eller bensin, manuelt gear eller automat? Det siste når det gjelder de spesifikke biler som nevnt ovenfor, ser at det har vært mye generell diskusjon forøvrig i denne tråden. Spesielt kunne jeg tenke meg å høre litt rundt hvordan 4x4 systemet på de nevnte bilene fungerer ved opptrekk av båt. Burde jeg vurdere andre biler, for eksempel Subaru med konstant 4x4??

 

 

Link to post
Share on other sites

4WD og gammeldags automatgir, evt. med lavserie er alltid best for å dra opp båter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Da tenker du kanskje på en (eldre) SUV? Eventuelt er det neppe aktuelt med tanke på at bilen også skal brukes til annet enn å trekke opp båten :-)  Bilen bør for eksempel ha gode kjøreegenskaper i tillegg, pluss et par andre ting som er årsaken til at de tre nevnte kan være aktuelle. 

Link to post
Share on other sites

1000kg kan jo nesten alle biler dra på vanlig B lapp. Bortsett fra noen små biler.

 

Så da er jo spm mer om den er god til å kjøre med 1 tonn på henger.

Men min mondeo kan eg trekke vel 1200kg uten BE og 2 tonn med BE.

Men båten bakpå og ferie er bortimot uaktuelt, da det er direkte slitsomt å kjøre med båten bak. 

 

Det har jo noe med breidde  og lengde å gjør også....

Link to post
Share on other sites

Det er fortsatt nye bilmodeller som har "skikkelig" automatgir og ikke bare dobbeltclutchkasse, CVT-kasse eller lignende.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har kjørt bil nå i 5 år med det dere kaller for noe annet enn "skikkelig" automatgir. 

 

Helt fantastisk. ALDRI tilbake til manuell, og hvertfall ikke aktuelt med konvensjonell kasse. BMW sin funker. Merc sine har eg ikke prøvd. 

 

Så hva er problemet med disse dobbeltclutchkassene? Nostalgi?


Var bare litt nysgjerrig. Denne tråden omhandler jo noe litt annet.... Men for the fun?

 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uten å ha lest hele tråden.... dersom pris er tema slår jeg et slag for gammel amcar, type fullsize pickup eller tilsv. Rammebygget bil, v8 diesel, automat og 4x4 ? Mdg(og deres medsammensvorne) vil hate deg som pesten, -men du får ei stor solid og tung trekkvogn som er stabil å dra med, har plenty med krefter og som «sitter»  i bakken godt nok til å dra no tungt i oppoverbakke(tung båt opp av vannet feks). Kan du leve med forbruket har du en dugende bil til mye annet også! 

-Og nei, ift mitt innspill, ingen vits å trekke frem argumenter om forbruk, miljø, asiatiske/tyske 4x4 (ikke no negativt sagt!), men med ei sånn vogn har tar du et valg om å ha no som funker og samtidig er et statement! (Opptatt av miljø og forbruk? -ikke no negativt i det, men da kjøper du nyere av samme og har penger nok til at valgmulighetene er fler.....)

Uansett, ditt valg, så lykke til?

Link to post
Share on other sites

Dobbeltclutch er sikkert helt fortreffelig. Det er jo bare det at om man drar mye og tungt fra stillestående i oppoverbakke så slites jo clutchene.

En tradisjonell converter/momentomformer automatkasse slites ikke, siden det er hydraulisk overføring av kraften.

Så alt kommer jo an på bruken. Jeg har dratt hengere på 3,5-4 tonn innimellom men det gjør jo ikke folk flest.

 

Bilen er en gammal Jeep 3,1 TD med 4WD, lavserie og kraftig automatkasse. 

Drar hva som helst hvor som helst :saint:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
"Mathilde" skrev 54 minutter siden:

Ser etter ny bil. Den må kunne trekke båt på tilhenger (tilsammen drøye 1000 kg). Aktuelle biler kan være Mazda 6 AWD, Octavia 4x4,

 

 

Har hatt 4x4 octavia med dsg og 180hk bensin i to-tre år nå. Suveren bil det. Har ikke halt opp båt men 1000 kg kan jeg garantere den drar opp rampa og hjem før "en rammebygd amcar med V8 og gammeldags automat" har fått løsna håndbrekket ;-) Har dradd hengere med grus/pukk osv på over 1000kg. 

 

Pluss at du har en moderne bil som ikke nødvendigvis bruker en årslønn i drivstoff alene. Men om du vil spare drivstoff ville jeg gått for en diesel eller mindre bensiner. 180hk motoren er sånn passe tørst. Men 0-100kmt på rundt 7,5 sekunder er jo verdt noen kroner da ;-) 

 

Vi bestilte med forsterka understell som også er litt høyere. Dvs at den er like høy som "scout" modellen, men uten bryggefendere rundt hele bilen. Hadde tidligere en octavia med vanlig understell og den var rett og slett litt for lav til dårlig vei opp til hytta osv. For å hale opp på diverse ramper ville jeg nok hatt høyere understell enn standard. 

 

Så om du finner en octavia med 4x4, dsg, i scout utgaven, eller med høyt understell, ja da ville ikke jeg lurt så mye, om jeg ellers likte bilen. 4x4 systemet de har i octavia nå kobler inn med en gang. Og om du finner en bil med knapp for å endre mellom ulike modus har du god kontroll på antispinn osv slår inn. Bruker du sportsmodus og slår av antispinn så går kreftene rett i bakken uten å bli styrt i hytt og vær elektronisk. 

--

En ting, høyt understell/scout gir litt dårligere kjøreegneskaper ifht standard understell, særlig i sving. Om du er en av de som kjører litt "aktivt". Det blir litt "svai" over midtpunktet om du kaster den inn/ut av sving. Men til vanlig bruk er det kun behagelig og fint å ha "litt høyde". 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
LALUNA II skrev 31 minutter siden:

Feilen med Skoda Octavia 4x4 (automat og manuell) er at reversen er alt for høyt giret så blir mye sluring og varmgang hvis en får litt motbakke

 

Det har du helt rett i. Men den oppleves som langt bedre på den versjonen vi har enn forrige (også dsg). Og nå har det vel kommet en versjon til, vet ikke hvordan den er på akkurat det. 

 

Men uansett, å rygge med 1000 kg er jo ikke den helt store utfordringen, selv ikke for octavia med dsg. Spørs om Mathilde skal rygge i bratte bakker med båten?  

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, "Mathilde" said:

Ser etter ny bil. Den må kunne trekke båt på tilhenger (tilsammen drøye 1000 kg). Aktuelle biler kan være Mazda 6 AWD, Octavia 4x4, BMW 3-serie m/x-drive.... eller lignende.

 

Noen som kan bidra med erfaringer, og som eventuelt har de ovennevnte bilene. Hvordan fungerer de som trekkbiler, og kanskje spesielt ved opptak på rampe? Diesel eller bensin, manuelt gear eller automat? Det siste når det gjelder de spesifikke biler som nevnt ovenfor, ser at det har vært mye generell diskusjon forøvrig i denne tråden. Spesielt kunne jeg tenke meg å høre litt rundt hvordan 4x4 systemet på de nevnte bilene fungerer ved opptrekk av båt. Burde jeg vurdere andre biler, for eksempel Subaru med konstant 4x4??

 

 

Det kan jo være at ved opptak og utsetting - hvis bare en gang i løpet av sesongen - så leier man eller låner man den perfekte trekkbilen. Generelt er jo kjøring med 1000 kg på en henger intet problem for noen bil som har litt kapasitet. Men kan jo være greit å tenke seg om litt hvis man stadig driver bakkestart og stort sett kø-kjøring etc.

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 3 timer siden:

Dobbeltclutch er sikkert helt fortreffelig. Det er jo bare det at om man drar mye og tungt fra stillestående i oppoverbakke så slites jo clutchene.

En tradisjonell converter/momentomformer automatkasse slites ikke, siden det er hydraulisk overføring av kraften.

Så alt kommer jo an på bruken. Jeg har dratt hengere på 3,5-4 tonn innimellom men det gjør jo ikke folk flest.

 

Bilen er en gammal Jeep 3,1 TD med 4WD, lavserie og kraftig automatkasse. 

Drar hva som helst hvor som helst :saint:

Ja super tunge laster mange ganger ser eg. 

 

Min båt og henger veier over 2 tonn. 

Det er en lek å dra den opp. Gjør jo dette såpass sjeldent at eg tror ikke det er noe problem.

 

Men enig i at det kanskje ikke er ideelt hvis man gjør dette ukentlig.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg en bil med 2,0 liters dieselmotor og forhjulsdrift. Ikke helt ideelt å dra opp båthenger med. Det er en av grunnene til av vi nå ønsker å bytte bil, foruten det faktum at vi også har hytte på fjellet der det for eksempel også vil være ideelt med 4x4. Har tenkt tanken som Ventus er inne på, å leie/låne en bil for opptak, men når vi nå skal bytte bil likevel så er det jo greit at den passer best mulig til mitt fremtidige behov :-)

 

Octavia er vurdert, og veldig interessant å lese Pinkvins erfaringer med denne. Gjør ikke dette alternativet mindre aktuelt i alle fall. 

 

Men så er det slik at min bedre halvdel syntes denne bilen virker noe kjedelig(?) Ja ja.....:rolleyes:  Det er vel egentlig i den forbindelse at Mazdaen og BMW en har kommet opp som alternativer. Sistnevnte som GT utgave, skal være ca 20 cm lengre enn standard 3-serie, og med ditto bedre bagasjeplass. Så kanskje ikke et dumt valgt, skjønt prisen blir jo stivere. Noen som har erfaringer med disse to. Jeg tenker på firehjulsdrift-systemet først og fremst, men også automatgearet...siden vi nærmest har falt ned på at manuelt gear er utelukket. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Mathilde hvis bruken av tilhenger begrenser seg til 1000 kg  utsett og opptak en gang i året så hadde jeg latt andre forhold styre bilvalget. Det er en jobb som alle biler med tilhengerfeste klarer greit. Så får du heller vurdere om det er lurt å rygge ned en rampe som er våt og grønskegrodd for å dra opp båten, eller vente til dagen etter, evt hive på sand på rampa først. Jeg har en RIB med 115 hk, har tatt den opp med BMW 3 serie (bakhjulsdrift og automat), nå har jeg stv med forhjulsdrift og manuell. Det lukter brent klutsj, men en gang i året tåler jeg det. Kjøper jeg Geländewagen.., nei tror ikke det....

 

 

Redigert av Code0
Skrev dette før jeg så Mathildes innlegg postet 8 min før jeg postet dette... (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Eneste Mazdaen jeg har kjørt med 4wd var en sånn jungelaktig sak, CX5 som vi hadde på hjemlån. 4wd systemet var begredelig. Slo seg av og på midt i svinger og gjorde vel egentlig alt mye verre om man kjørte litt aktivt på vinterføre. Muligens helt ok for å komme opp bakker, som jo er det viktigste for de fleste ;-) Om Mazda 6 har samme 4wd systemet ville jeg vært skeptisk. Det er da egentlig bare en vanlig forhjulstrekker med tidvis 4wd som melder sin ankomst på feil tidspunkt og alltid for seint. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 35 minutter siden:

@Mathilde hvis bruken av tilhenger begrenser seg til 1000 kg  utsett og opptak en gang i året så hadde jeg latt andre forhold styre bilvalget. Det er en jobb som alle biler med tilhengerfeste klarer greit. Så får du heller vurdere om det er lurt å rygge ned en rampe som er våt og grønskegrodd for å dra opp båten, eller vente til dagen etter, evt hive på sand på rampa først. Jeg har en RIB med 115 hk, har tatt den opp med BMW 3 serie (bakhjulsdrift og automat), nå har jeg stv med forhjulsdrift og manuell. Det lukter brent klutsj, men en gang i året tåler jeg det. Kjøper jeg Geländewagen.., nei tror ikke det....

 

 

Ja, med hensyn til vekt, så dreier det seg om en 19 fots bowrider m/115 hk påhengsmotor. Har ikke fin-regnet, men antar at totalvekten da inkludert tilhengeren havner på drøye tonnet, med litt slingringsmonn(?)

 

Nei, vekten er i utgangspunktet ikke noen utfordring på flat vei. Problemet er opptak når friksjon på drivhjulene blir i minste laget. Regner med at du har merket forskjell på BMWen og bakhjulsdrift, kontra den du har nå med forhjulsdrift?! Det var egentlig brent klutsj og spinn på framhjulene jeg ønsket å oppnå ved valg av 4x4. Ser at du ikke opplever det som et problem, men du er vel sikkert enig i at det ikke er en ideell løsning(?) Og når jeg nå står foran nybilkjøp, så tenker jeg at 4x4 må være det rette valget, siden jeg også har hytte på fjellet :-) Hvis ikke disse argumentene skulle holde, hvem trenger da egentlig firehjulsdrift? :confused:

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 37 minutter siden:

Eneste Mazdaen jeg har kjørt med 4wd var en sånn jungelaktig sak, CX5 som vi hadde på hjemlån. 4wd systemet var begredelig. Slo seg av og på midt i svinger og gjorde vel egentlig alt mye verre om man kjørte litt aktivt på vinterføre. Muligens helt ok for å komme opp bakker, som jo er det viktigste for de fleste ;-) Om Mazda 6 har samme 4wd systemet ville jeg vært skeptisk. Det er da egentlig bare en vanlig forhjulstrekker med tidvis 4wd som melder sin ankomst på feil tidspunkt og alltid for seint. 

 

 

 

Dette var nyttig informasjon - som må sjekkes nærmere!! Takk for det :-)

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med BMWs x-drive system, og hvordan dette fungerer for opptak båt på rampe?  

 

Et annet spørsmål; det fremgår i tråden lengre oppe at å trekke med automatgear over lengre distanser kan føre til varmgang i gearkassa, trøbbel med klutsj-systemet i kassa osv. Et reelt problem med  drag på "kun" ca 1000-1200 kg, eller noe jeg kan se bort fra?

Link to post
Share on other sites

"Mathilde" skrev 13 minutter siden:

 

 

Et annet spørsmål; det fremgår i tråden lengre oppe at å trekke med automatgear over lengre distanser kan føre til varmgang i gearkassa, trøbbel med klutsj-systemet i kassa osv. Et reelt problem med  drag på "kun" ca 1000-1200 kg, eller noe jeg kan se bort fra?

 

Da må det jo isåfall være mange med campingvogn som sliter ? 

Link to post
Share on other sites

Jau. Vet en kompis med mercedes leste i manualen at i motbakke skulle ikke turtallet under 2000 omdreininger på hans automatkasse. Nettopp for å sikre kjøling og olje etc.

 

På min virker det som om den endrer oppførsel når eg kobler til tung henger. Litt som når kona har kjørt bilen lenge uten at eg har kjørt den. Moderne automatkasser justerer seg inn etter kjøringen til føreren, og det virker på min bil som den reagerer på tilkoblet henger, og at hvis den er litt tynge på så blir det litt som i sportsmodus. Skal mer til før den girer til 6 gir.

 

Tror neppe det er et problem. Kjørte med 1600kg campingvogn i sommer og merket ikke noe annet enn at det ble brukt en del mer diesel og at motoren kunne vært noen hk sterkere :p

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv Mercedes og trenger derfor ikke firehjulsdrift for å dra båthengeren, det er bakhjula som gjør jobben når bilen er tungt lastet. BMW har derfor laget sitt X-drive system slik: Konstant bakhjulstrekk og en trinnløs kobling som overfører 0-100% moment til forakselen. Dette er laget slik for å gi ESP-systemet maksimal autoritet uten å kompromittere sportslige kjøreegenskaper eller framkommelighet. Fra 0-30 km/t er koblingen delvis aktivert og ved høyere hastigheter brukes den til å stabilisere bilen/ redusere hjulspinn. Koblingen er elektromekanisk operert og virker svært hurtig. Automatkassa tåler fint å dra henger men bruk helst manuelt girvalg ifølge brukerhåndboken.

Jeg vil for øvrig fraråde kjøp av VAG med DSG. 

Link to post
Share on other sites

  

Sitat

Det var egentlig brent klutsj og spinn på framhjulene jeg ønsket å oppnå ved valg av 4x4. Ser at du ikke opplever det som et problem, men du er vel sikkert enig i at det ikke er en ideell løsning(?) Og når jeg nå står foran nybilkjøp, så tenker jeg at 4x4 må være det rette valget, siden jeg også har hytte på fjellet :-) Hvis ikke disse argumentene skulle holde, hvem trenger da egentlig firehjulsdrift? :confused:

 

Dine penger og ditt valg. Når du vurderer BMW GT og Skoda Oktavia så har du jo mye å velge mellom. 20 sek i året med sluring på kløtsj er ikke utslagsgivende for mitt bilvalg, men vi er alle forskjellige. Jeg synes det er viktigere at bilen er ideell til / fra jobb, trening, kommer inn i garasjeporten osv. En bil som er ideel 100% av tiden har ikke jeg funnet, da må jeg nok ha flere. Du spør hvem trenger egentlig 4x4, ..., jeg klarer meg uten.

 

Link to post
Share on other sites

Oktavia og BMW GT er ganske riktig to ytterpunkter av det vi har vurdert. På en del punkter er de ulike biler, som dekker ulike behov. En bil kan ikke være 100% ideell hele tiden, enig med deg der.

 

Spørsmålet blir nok heller hvilke hensyn som veier tyngst, samt hvor fornuftig man egentlig strengt tatt MÅ være :wink:  Vi har klart oss uten 4x4 frem til nå, betyr det at vi ikke trenger det? Vi har klart oss uten automatgear også, kanskje ikke nødvendig? Egentlig har det rast på med nytt utstyr ved hvert  bil skifte, men trenger man egentlig elektriske vinduer, servostyring, elektrisk justerbare speil, setevarmere og stereoanlegg?  Mange vil si at man klarer seg godt uten dette også. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...