Jump to content

Ny bil som trekker båthenger


ADNOH

Recommended Posts

Her er min nye trekkbil (den til høyre). Gikk fra 2011 LC150 som fungerte utmerket til en 1999 LC100 som fungerte minst like utmerket.

Begynte med en 120 med manuell, det gikk også fint. Men automat gjør det enklere i båtstøa (og generelt egentlig).

 

kan trekke 3500 kg nå...

 

bilde

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Må si jeg synes det er utrolig vanskelig å tolke disse henger reglene, ikke lett å bli klok på!   Jeg har bare ABMST så jeg kjørte en sånn test på den hengerkalkulatoren og fant ut at jeg ikke har lov å dra båten min. Har en Subaru Legacy som er veldig god å dra henger med. Lurer på å høre med trafikkskolen her om dem har kurs på B96.

Så foresten at noen sørafor hadde dratt båt som var 160kg for tung og fikk 11000 i bot!   Her er det jo noe som ikke henger på greip. De norske reglene er jo helt ute å kjøre!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hvis man ikke har altfor mye penger og kan mekke litt selv så er en Jeep Grand Cherokee 1993-2004 det åpenbare valget med dagens bruktpriser (riktignok noe høyere priser for 2002-2004 modeller da).

Relativt moderne, sikker, komfortabel, velutstyrt, automatgir, lavserie, stive akslinger med skikkelig firehjulstrekk og automatisk hydraulisk diffbrems på for og bakaksling.

Sterk 5-syl turbodiesel eller kraftig 4,7/5,2/5,9 liter V8 bensin (eller 4 liter R6 om man ønsker). Say no more.

(4-syl TD med manuell kasse samt noe enklere 4WD system finnes på 1993-1998 modeller men ikke anbefalt som trekkvogn for altfor tung last).

 

Har prøvd å dra 3,5 tonn henger opp relativt bratte stigninger og det funker greit det også (riktignok godkjent for "kun" 3360 kg)  :saint:

 

Litt for høy krok her sammen med litt høy kroklast (siden bilen også er litt hevet) men det lar seg fikse.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men jeg har ikke noe å selge, så hvorfor finn.no  :giggle:

 

Men smaken er som baken. Er egentlig ikke så viktig hvor bilen er produsert eller hvilken nasjonalitet den har (så lenge den ikke er japansk da, men japsene har jo fabrikker i England også)  :saint:

Min Jeep er bygget (iallefall montert) i Østerrike med italiensk motor og amerikansk drivverk forøvrig. En tvilsom resept men det funker da.

Bortsett fra galvanisert karosseri som sjelden ruster (men andre ting kan ruste) så er jeg mest imponert over det elektriske og elektroniske. 

Aldri et eneste problem med det. Ikke uten grunn at amerikanerne var først på månen. 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Outlander PHEV drar nok bare 1500 kg men vil anta den er ganske optimal om man ofte tar båten opp, siden den har 4WD med elmotorer både foran og bak.

Bensinmotoren uten turbo er vel forøvrig ganske masete med tung last pga CVT-kassen så det blir nok mye turtall.

 

Tesla model X drar som nevnt 2200 kg men er for de mere velbemidlede  :giggle:

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

X5 40e drar 2700 kg men er jo i en prisklasse opp da.

 

http://www.hegnar.no/motor/artikkel574064.ece

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

begrensningen ligger visst ifm rygging og dersom pådragsbremsen går på. Da er det noe hybridgreier som ryker.

Kanskje litt på siden av tråden. Men oppsummert så er kanskje ikke hybrid foreløpig den beste løsningen dersom man ofte trekker og parkerer båthengere :-)

 

Med mindre man er riktig så holden mann eller dame og har råd til stort fartøy OG et slikt kjøretøy ?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

pysjå sin hybrid, 508sw (?) trekker også i øvre sjiktet blant hybridene. tror kanskje det var 1500 kg

Tror den har bare 1000 kg.. Mener det var det. Men en meget god bil å kjøre er det, men dårlig 4x4

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Veldig fornøyd med grand cherokee. Drar 3500kg på kroken. Drivsystemet virker bra. Brøyter med brøyteskjær oppoverbakke der andre biler står. Drar mykje henger med minigraver, pakken bakpå er då 3t. Har lyst å bytte bil pga rust i kanaler og forbruk, lyst på pickup nå. Men faller ikkje for nokon andre biler. Vanskelig.

Litt nyere grand cherokee med 4.7 i stedet for 5.2 er alternativ. Men hevet jeep med store hjul krever begge hendene på rattet.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeep har hatt mange forskjellige firehjulstrekk systemer opp gjennom tiden. Det er stor forskjell på hvordan disse virker, part time awd som altså er stiv kobling i senter er vanlig på eldre firehjulstrekkere og generelt på pick-up. Dette er sammen med lavserie prima til å dra båthengeren opp en glatt rampe men er ikke egnet til vanlig kjøring på vei. Sjekk derfor hva slags system som sitter på den bilen du tenker å bruke. Det er også verdt å merke seg at det er forskjell på jeep med originalmontert hengerfeste og biler med ettermontert. Selv syns jeg 1600kg egenvekt er for lite til å dra 3500kg henger.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2000 4,7. Den har samme forbruk som min gamle Cherokee med 4.0 HO motor. Er litt glade i bensin begge for å si det slik. Min erfaring er at Quadradrive systemet på Grand Cherokeen fungerre veldig bra. På Cherokeen jeg hadde  var part time 4wd systemet kun beregnet for snøkjøring elle lignende gladde forhold men den hadde også full time 4wd til vanlig bruk. Grand Cherokeen min har ikke disse mulighetene men har automatiske sperrer osv. Er enig i at 1600 kilo bil som drar opp mot 3500 kg er noe lett. Mitt båtoppsett på henger veier ca 3100+ og er mye bedre å dra med Grand Cherokeen enn med vanlig Cherokee. Er jo ca 400 kg i forskjell på bilene .

Redigert av TerjeFjern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig fornøyd med grand cherokee. Drar 3500kg på kroken. Drivsystemet virker bra. Brøyter med brøyteskjær oppoverbakke der andre biler står. Drar mykje henger med minigraver, pakken bakpå er då 3t. Har lyst å bytte bil pga rust i kanaler og forbruk, lyst på pickup nå. Men faller ikkje for nokon andre biler. Vanskelig.

Litt nyere grand cherokee med 4.7 i stedet for 5.2 er alternativ. Men hevet jeep med store hjul krever begge hendene på rattet.

 

3360 kg i vognkortet (WJ 1999-2004) men ser at noen ZJ har 3500 kg (ikke alle). Men 3600 kg går helt fint, har testet  :giggle:

Og i 4Lo drar de hva som helst tror jeg.

 

Egenvekt på min 2000 3,1TD er 1935 kg eks. fører.

 

Egenvekt på 1994-1998 5,2 V8 er 1870 kg. eks. fører.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Min er 1995 zj 5.2 med quadratrack. Savner mulighet for rwd av og til. Men eg har ikkje kjennskap til de forskjellige quadradrive/quadratrack osv.

Eg har hatt eit par oppbremsinger der eg er glad tyssehengeren bremser bra, kanskje litt lett bil men eg kjører bare på vei med henger og har ikkje prøvd 3500kg på glatt slipp...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Land cruiser 100 med 4.2l diesel. egenvekten er på ca 2.6 tonn. Men min er nok noe mer etter å ha forsøkte å løfte på dekkene... 315x70x17.

 

100'ene har konstant 4x4, med mulighet til å låse sentersperre. Flere har også baksperre. Og med luftfjæring så slipper man at rumpa siger ved oppbremsing..

 

Eneste feilen er at sentersperren går på nårman aktiverer lavserien. Men det er bare en ledning som må klippes (pin7-mod). Står på min "todo-list".

 

Nesten så jeg gleder meg til å taue litt henger for å kjenne forskjellen! Foreløpig bare flytta båten en uetydelig distanse.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Jeep Quadradrive 4WD system var kun brukt på Grand Cherokee 1999-2004 og er et mekanisk/hydraulisk system.

Fra 2005 fikk etterfølgeren samt Commander elektronisk styrt 4WD-system.

 

Quadradrive leverer i utgangspunktet all kraften til bakaksling, men kobler lynraskt inn kraft på foraksling ved vesentlig forskjell i rotasjonshastighet mellom for og bakaksling.

Fordelingkassen har for dette formål en flerlamellkobling styrt av en hydraulisk pumpe (Gerotor pump).

Lignende type hydraulisk styrt kobling/pumpe finnes integrert i diffene i bak og foraksling, som kobler inn som en diffbrems/sperre ved vesentlig forskjell i rotasjonshastighet mellom venstre og høyre hjul.

Skal i teorien kunne overføre det meste av kraften til det hjul som har best grep, men man trenger litt turtall for at dette skal skje.

Dette gjør systemet til helautomatisk og man trenger ikke tenke på spaker og knotter eller andre innstillinger.

I 4Lo er fordelingskassen mekanisk låst mellom for og bakaksling.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...