Jump to content

Tukle med andre sine fortøyninger


truls8

Recommended Posts

jeg ville holdt vedkommende som hadde flyttet på min båt ansvarlig for enhver skade dette hadde medført! Jeg er sågar nesten 99% sikker på at jusen også er slik.

 

:yesnod: Du kan trygt legge til den siste prosenten også. Det er ikke tvilsomt at den som forhaler annen manns båt etter eget forgodtbefinnende, får ansvaret for skade som kan henføres til forhalingen. Det skulle bare mangle! At dette overhodet "diskuteres" tolker jeg nesten som et utslag av det alminnelige moralske forfallet i samfunnet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Du kan trygt legge til den siste prosenten også.

 

Jeg valgte å bruke 99% for vil nødig fremstå som påstålig! :lol:

 

Mener å huske at du har, som vanlig :rolleyes: , uttrykt deg rimelig klart om dette i tidligere tråder uten at jeg i farten kan huske trådens tema eller tittel, men kan nok ha hatt med bergning å gjøre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så lenge båten din ikke er låst fast til brygge som mange forsikringselskaper forlanger.. Så hadde ikke jeg hatt noen betenkeligheter å flytte en båt som lå litt "dumt" til.. Men det er jo klart at en ser båten an. Men så hadde jo jeg også flyttet en bil som sto ulåst..

 

vil du ha tingene 100 prosent i fred.. Så er det nok tryggest å sette på en liten kjetting. Utrolig hva en bitteliten kjetting på noen millimeter kan gjøre. Da blir det plutselig masse jobb å flytte båten.. En klipper jo ikke over dem..

Link to post
Share on other sites

vil du ha tingene 100 prosent i fred.. Så er det nok tryggest å sette på en liten kjetting. Utrolig hva en bitteliten kjetting på noen millimeter kan gjøre.

Jeg har hatt en liten diskusjon med forsikringsselskapet om dette. Her fortøyer jeg båten med nokså lange liner med gummidempere, og så venter noen at jeg skal bruke kjetting eller wire. Den dagen jeg får kjøpt en 5-6 meter FG-merket wire med god gummifjæring og strømpe som ikke lager riper i båten så skal jeg vurdere det.

Link to post
Share on other sites

Observerer forskjellige synspunkt og som andre tråder tar det litt av. Trådstarter sin båt hadde blitt flyttet 1 m akterover på en kai for å få plass til en ekstra båt alongside. Trådstarter sier ingen ting om at det er hans sin private plass, privat eller offentlig kai. Med det som utgangspunkt kan jeg ikke se noen som helst problem med å flytte båten så sant dette blir gjort på en forsvarlig måte med hensyn til fenderer og fortøyninger.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik flytting hadde jeg ikke satt pris på så lenge det hadde vært flytting på min faste båtplass. Faktisk hadde jeg blitt grinete. I gjestehavn, der vil jeg være mere forståelsfull. I uthavn er det helt uhørt. At folk fikler med fortøyningene mine er helt OK hvis det er for å avverge skade.

Link to post
Share on other sites

Du kan jo bruke låsewire også men jeg synes ikke man burde trenge det for at noen ikke skal flytte båten din

Dette med låsing av fortøying er blitt diskutert i andre tråder, og da har vel konklusjonene vært at dette ikke er så klokt. Da med tanke på at det kan oppstå en sitvasjon hvor noen er avhengig av å flytte båten din for å unngå ulykker som fek ved brann eller uvær

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde klikket totalt. Man flytter ikke andres båter, uansett!

Hva om man kom til butikken og en bil sto litt skrått, og ved å flytte denne litt, fikk du også p-plass nær inngangsdøra. Skal man da begynne å sjekke om den er åpen og eventuelt rattlåsen ikke virker, slik at man får skjøvet den litt bort? Selv om den kom farlig nær handlevogn-skuret og at det var stor fare for skader fra disse? De som synes det høres greit ut, håper jeg bor laaaangt vekke fra meg og min båt og mine biler...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg slutter ikke å undres over folk; det er visst helt ok å benytte andres bøyer, terrasser, brygger, gårdstun og flytte andres båter uten at man skal føle noe ansvar for konsekvenser av denne type bruk/handlinger. Ser også at en del av de samme anser seg selv for å være "båtfolk", visstnok en selvoppnevnt adelsstand som vet mere og bedre om alt som har med båt og båtliv å gjøre. Nei, takke meg til måkene selv om ikke de heller alltid er like populære i følge Odd Børretzen! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi er stort sett enige om det meste ser det ut som , som jeg sa så er det ok å flytte en båt litt for å få plass til en til . Hvis det er snakk om gjestehavner osv ,men ikke en fast plass .

 

Har stadig gått ombord i seilebåter som ligger longside utenfor bølgedemper'n våres , båter som ikke har fast plass eller hører til i havna vår men . Når det blåser opp som det gjør innimellom , så har jeg stramma fortyninger og satt på flere fendere osv . Flere tillfeller så tviler jeg på om dem hadde hatt noen båt som hadde vært like hel om jeg ikke hadde gjort dette , det er vel sjelden eller aldrig at det er noe takk å få ( ikke at jeg må ha det ) men jeg mener det at jeg ikke kan sitte ombord å se på bare . Men hva om en av disse fortøyningene mine svikter , sitter jeg økonomisk ansvarlig plutselig da eller ? Syntes jeg kunne tolke det dit hen , lengere oppi tråden her . Om det stemmer , så har jeg redda min siste båt tipper jeg . Da tør jo ikke jeg å prøve å redde flere båter , det er jo litt risiko sport også noen ganger . Sterk vind og bølger , å surre med det aleine . Ikke altid det er like lett .......

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde klikket totalt. Man flytter ikke andres båter, uansett!

 

 

Det syntes jeg var veldig bastant. Er selv tilbakeholden med å flytte på andres båter, men slikt kan av og til ikke unngås.

Eksempler på dette kan være:

- Du befinner deg i en by - kommer tilbake til båten din etter en handletur - og skal av gårde. På utsiden av din båt har det lagt seg en annen longside. Båten på utsiden ligger der folketom. Hva gjør du?? Bytter plass med den selvfølgelig.

- Du har bestilt opptak og lastebilen kommer til avtalt tid. Det ligger en folketom båt foran slippen. Hva gjør du??. Flytter den selvfølgelig.

 

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Mageføelelsen sier meg at jeg ikke rører andres fast-plass fortøyning.

 

Spesielt med dagens landstedsbåter til noen hundre tusen ønsker jeg ikke være den som har tuklet med andres fortøyning...spesielt ikke i disse høststormtider.

 

Hvis det er korttid"parkering" ved lokal iskrembrygge ville jeg vel være litt mer vågal.

Link to post
Share on other sites

tror jeg hadde klikket helt på trynet , og slått vilt rundt meg til alle i nærheten hadde logge rett ut. etter det ville jeg hoppet på alt vitalt inni kroppene deres, og da når ingen lagde lyd lengre , ville jeg ryddet plass i helvete til dem. :smash:

hadde de fortsatt da , ville jeg blitt sint. :tongue:

 

ellers så har jeg det bra takk :-)

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hmm... Jeg hadde ikke satt pris på at noen flyttet min båt i en gjestehavn for å lage plass.

Har flere ganger syntes synd på eiere av daycruisere i gjestehavner. De har kommet inn til en brygge med ok plass. Lagt seg til slik at de får sol og ikke ligger i skyggen av høye flybridgebåter. Båtene har blitt flyttet med det resultatet at de ligger innesperret av andre store båter uten en slikk kveldssol mens nabobåten koser seg i solen.

Andre ganger har jeg sett at de har lagt seg til ved en fast brygge som er høy for de mindre båtene. Om det er stiger ned langs bryggen velger de gjerne å legge seg til slik at de kan bruke dem for ilandstigning. Ikke alltid like lett å klatre på gummidekk med kone og barn, men mange har måtte gjøre dette fordi båten er blitt flyttet på for å få plass tl en større båt.

Synes gjerne at noen av oss med flybridgebåter tenker lite på dem med mindre/lavere båter.

 

Og til trådstarter. Uansett grunn hadde jeg blitt steike f om noen hadde flyttet båten min uten å fendre skikkelig og om årsaken til forhalingen hadde med bekvemmelighet å gjøre hadde jeg blitt f.... uansett om fendringen var i orden.

Link to post
Share on other sites

Det er ofte slik at det som hever stemmen kraftig i slike settinger om flytting av båt nok er de som er minst kompetente til å føre sin egen båt... De legger gjerne til midt på en langbygge for at det er lettest for dem å manøvrere båten inn... De ofrer medseilene svært sjelden en eneste tanke og legger seg slik at også de kan finne en plass... Andre egositer fortøyer gjerne ved den eneste leideren ved brygge siden det er best for dem.... i stedenfor å sende konemor og de 8 små på land via leideren og deretter flytte båten selv slik at også andre kan komme i land senere..

 

Små joller og daycruiserer legger serg gjerne på de største båplassene i gjestehavner uten tanke for at disse hadde vært mere egnet for de med båter som er av en slik størrelse at de hadde hadde passet bedre for en større båt...

 

Hadde flere hatt omtanke for andre og ikke vært så grådig og egoistisk med tanke på valg av plass når de fortøyer så tror jeg mye av dette som deabtteres i denne tråden kunne vært unngått..

 

Selv etter å lest denne tråden så er jeg av den oppfattning at jeg ikke under noen omstendigheter vil røre andres fortøyninger med mindre det er fare for liv og helse... Er det bare båten som blir skadet så kan den gjerne få ligge siden dette er en død dings... Har eier fortøyd så dårlig så har egoisten kun seg selv å takke..

 

Hva om en flytter en båt som ligger utsatt til og den blir skadet i ettertid.... hvordan kan da de av dere som mener det er ok å flytte en båt med tanke på fare for skade da kunne dokumentere at båten ville fått mere skader om den ikke ble flyttet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

enig håp. :-) uansett hvilken grunn folk hadde til å flytte min båt en meter , hadde det ikke gjort noen verdens ting for meg , med mindre det medførte ulempe . de må gjerne gjøre det uten mitt samtykke. men forventer som sagt ingen ulempe i forbindelse \på grunn av flyttingen. helt ok, hvis det er for å få plass til en stakkar til.

trodde det var greit for båtfolket . og at det var endel av samhholdet på sjøen , å være litt flexibel.

ingen gidder vel flytte båten helt aldeles uten grunn????

og ja , jeg ville flyttet en båt etter beste evne om den lå og gnagde mot brygga. uten å tenke konsekvenser.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

hifo, det er helt ok, og de mener nok de fleste her. Så lenge ting blir gjort skikklig og eier informaert er det ok å flytte båter. Selfølgelig det må være en god grunn til å flytte den. F.eks lage plass til fleire båter eller for å unngå skade.

 

Det er disverre slik at hvis du flytter en båt for å forhindre skade, er du ansvarlig for den nye fortøyningen. Dette har eg og gjort noen ganger, men da passer eg på å informere eier og gjør det skikkelig slik at båten ikkje blir skadet.

Derimot å flytte en båt og ikkje fortøye den skikkelig og fendret godt, hvis den var det i utgangspunktet er fyfy, og bør politi anmeldes. Vi vil ikkje ha slike personer rundt omkring i gjestehavner og båtforeninger.

Link to post
Share on other sites

Det beste er å ha en oppmerksom havnesjef eller -vakt. Da får du anvist plass, gjerne slik at det blir plass til flest mulig andre. Ikke noe sludder om at du kom først og vil ligge i sola eller diskusjoner om du skal en båt eller tre liggende utenpå når sommeren er på det travleste. :smiley:

 

Da jeg spurte om plass i vinterhavna i år fikk jeg veldig ryddig beskjed. Legger jeg til før jeg får anvist plass er det mulig båten må flyttes. Enklere kan det ikke sies.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...