Jump to content

Tukle med andre sine fortøyninger


truls8

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Derimot å flytte en båt og ikkje fortøye den skikkelig og fendret godt, hvis den var det i utgangspunktet er fyfy, og bør politi anmeldes. Vi vil ikkje ha slike personer rundt omkring i gjestehavner og båtforeninger.

 

Da blir det nok god stemning i båtforeninger og havner rundt om kring. :eek:

 

Kanskje alle bør ha med egen advokat når de skal i båten, evt. bør man satse på advokatvakt fremfor andre typer vakthold i båthavner.

 

Da blir det orden på ting tenker jeg...

 

 

:nonod:

Link to post
Share on other sites

Om noen hadde flyttet båten min. Erstattet fortøyningstauet med 2 hyssinger og fjernet fenderene. Ja da hadde jeg blitt forbanna.

 

Hadde noen i en gjestehavn for å få plass til en båt til. Forhalt båten min en meter eller to og fortøyd og fendret som det i utgangspunktet var.

Så hadde det vært helt greit.

Hvis man flytter en båt ett par meter bortover ei flytebrygge, så er det vel vanligvis ikke så mye gæærn't man kan få gjort.

 

PS. Der jeg har vært med på å forhale en båt, så har fortøyningstauet hvert festet i brygga. Har aldri eller vil aldri, gå ombord i noen båt for å få løsnet på fortøyningene.

Og de 2-3 gangene jeg har forhalt båter så har det vært mindre snekker,joller som har vært heller skjødesløst fortøyd (les. bint fast).

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

tror jeg hadde klikket helt på trynet , og slått vilt rundt meg til alle i nærheten hadde logge rett ut. etter det ville jeg hoppet på alt vitalt inni kroppene deres, og da når ingen lagde lyd lengre , ville jeg ryddet plass i helvete til dem. :smash:

hadde de fortsatt da , ville jeg blitt sint. :tongue:

 

ellers så hadde jeg det bra takk :-)

 

 

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

 

Det er kanskje det vakreste innlegget jeg har lest noe sted noen gang hifo :lol: :lol:

 

Æ syns æ hørte en nordlending... :wink:

 

 

 

Forøvrig synes jeg ikke man skal tukle men andres fortøyning. Det bør unngås ved korttidsfortøyning og det er aldri aktuelt å flytte på mine faste fortøyninger uten at jeg har blitt varslet.

Eneste unntak er hvis fortøyningen er dårlig eller kan være til fare for andre.

Å ta seg til rette på ei gjestebrygge for å "tyne inn en toogførtifoter" er ikke akseptabelt. De gangene jeg har kommet til gjestebrygger/tankbrygger og det eneste "hullet" har vært litt for lite til min båt har jeg lagt meg til og vente eller gått et annet sted.

Om noen tilbyr seg å flytte sin båt så jeg får plass er det hyggelig og fint men jeg ville aldri forlangt det eller tatt saken i egne hender, denslags blir det fort bråk av.

 

Dette bør forøvrig heller ikke være noe problem, man tilbyr seg gjerne å flytte seg hvis det er mulig men man rører ikke andres båt uten samtykke.

Jeg ville heller ikke lagt meg longside noen uten samtykke, det blir litt som å legge strandmadrassen klin inntil noen andres på ei halvtom strand...

 

 

Edit : Så først nå at dette emnet gjelder den faste båtplassen. Sånt gjør man bare ikke!! Enhver er ansvarlig for sin egen faste fortøyning og ingen andre har noe med å rote med den. Jeg har 2 kjettinger låst mellom brygge og båt så det skal noe til å flytte på meg ...

Den som eier brygga har vel en kontaktliste på de som leier plass der, et par telefoner så har man ordnet en slik sak ryddig og greit med samtykke fra alle.

Jeg er temmelig sikker på at Truls hadde akseptert å flytte litt på seg hvis han bare ble forespurt og fikk være med på det selv.

Redigert av Brynjar (see edit history)

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Utgangspunktet er jo at båten lå skikkelig fortøyd, men "noen" har endret på dette ved å flytte på båten. Hvis dette hadde medført skade på min båt så er jeg absolutt ikke i tvil om at jeg ville holdt vedkommende som hadde flyttet på min båt ansvarlig for enhver skade dette hadde medført! Jeg er sågar nesten 99% sikker på at jusen også er slik.

 

Kommer an på ? Hvis man har fortøyd uten anvisning og har vært til ulempe for andre båter, kan en flytting forsvares. Å flytte en båt i en gjestehavn er som regel udramatisk. Vanligvis skal forsikring dekke skader på båt og forsikringsselskap kan kreve regress fra den som har forårsaket skaden , vil jeg tro.

 

Hvis båteier kan kreve erstatning fra den som flytter en båt og har forårsaket skade , antar jeg at det er motsatt når man berger en båt. Da må båteier punge ut med bergningslønn. Vet ikke hva som er best ?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde klikket totalt. Man flytter ikke andres båter, uansett!

Hva om man kom til butikken og en bil sto litt skrått, og ved å flytte denne litt, fikk du også p-plass nær inngangsdøra. Skal man da begynne å sjekke om den er åpen og eventuelt rattlåsen ikke virker, slik at man får skjøvet den litt bort? Selv om den kom farlig nær handlevogn-skuret og at det var stor fare for skader fra disse? De som synes det høres greit ut, håper jeg bor laaaangt vekke fra meg og min båt og mine biler...

 

Bare en digresjon.....

Jeg bodde i Brasil noen år og besøkte Rio de Janeiro flere ganger. Der fikk du ikke sette på bremsene når du parkerte. For der gikk de ansatte og dyttet bilene frem og tilbake for å gi plass til flest mulig biler. Når du så kom for å hente bilen din, måtte de ofte dytte litt på et par biler for at du skulle få ut bilen din.....

Link to post
Share on other sites

Det er ofte slik at det som hever stemmen kraftig i slike settinger om flytting av båt nok er de som er minst kompetente til å føre sin egen båt... De legger gjerne til midt på en langbygge for at det er lettest for dem å manøvrere båten inn... De ofrer medseilene svært sjelden en eneste tanke og legger seg slik at også de kan finne en plass... Andre egositer fortøyer gjerne ved den eneste leideren ved brygge siden det er best for dem.... i stedenfor å sende konemor og de 8 små på land via leideren og deretter flytte båten selv slik at også andre kan komme i land senere..

 

Små joller og daycruiserer legger serg gjerne på de største båplassene i gjestehavner uten tanke for at disse hadde vært mere egnet for de med båter som er av en slik størrelse at de hadde hadde passet bedre for en større båt...

 

Hadde flere hatt omtanke for andre og ikke vært så grådig og egoistisk med tanke på valg av plass når de fortøyer så tror jeg mye av dette som deabtteres i denne tråden kunne vært unngått..

 

Selv etter å lest denne tråden så er jeg av den oppfattning at jeg ikke under noen omstendigheter vil røre andres fortøyninger med mindre det er fare for liv og helse... Er det bare båten som blir skadet så kan den gjerne få ligge siden dette er en død dings... Har eier fortøyd så dårlig så har egoisten kun seg selv å takke..

 

Hva om en flytter en båt som ligger utsatt til og den blir skadet i ettertid.... hvordan kan da de av dere som mener det er ok å flytte en båt med tanke på fare for skade da kunne dokumentere at båten ville fått mere skader om den ikke ble flyttet...

 

 

Vi var på Kvitsøy, to ca 5 meters båter, i sommer. På gjestebrygga var det greit med plass, men vi fant ut det var best å legge oss utpå hverandre for å bruke minder plass. Vi lå der noen timer i sola, og mens vi var der kom en kar med stor båt som hadde lagt seg rundt hjørnet på brygga og lurte på om vi skulle være lenge. Det var rett før vi likevel skulle avgårde, og da vi kastet loss, ga vi beskjed at vi dro, slik at han kunne flytte båten til der vi hadde ligget. Som var en bedre plass for ham.

Prøver å vise hensyn, men føler kanskje at det råder litt "jeg har større båt enn deg, og har derfor mer rett enn deg" tendenser av og til :wink: .

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Om jeg synes det er "lurt" å flytte en båt som ligger longside, altså at jeg flytter den for å gi meg selv eller andre bedre plass så gjør jeg det.

 

Om det er en fast plass gjør jeg det ikke, men i dette tilfelle her, er det snakk om en meter, ikke aner jeg, men båtplassen som TS ligger på er kanskje merket? Om den ikke er merket, eller den er ufullstendig merket, hadde jeg ikke brydd meg, men jeg hadde fortøyd overseg bra, og brukt rikelig med fendere.

 

Forøvrig her på innsjøen vår (storsjøen) flytter vi stadig båter om sommern, men her er de største båtene under 30 fot. Har skjedd flere ganger at vi til og med drar opp dreggen for å flytte dem. Ingen bryr seg om dette her.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

tror jeg hadde klikket helt på trynet , og slått vilt rundt meg til alle i nærheten hadde logge rett ut. etter det ville jeg hoppet på alt vitalt inni kroppene deres, og da når ingen lagde lyd lengre , ville jeg ryddet plass i helvete til dem. :smash:

 

Enn om jeg er sterkere enn deg da ? :wink:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Du kan trygt legge til den siste prosenten også. Det er ikke tvilsomt at den som forhaler annen manns båt etter eget forgodtbefinnende, får ansvaret for skade som kan henføres til forhalingen. Det skulle bare mangle! At dette overhodet "diskuteres" tolker jeg nesten som et utslag av det alminnelige moralske forfallet i samfunnet.

 

:cheers:

 

 

Det er ikke alle som er kompetente til å flytte andres båter. For å være helt ærlig ser jeg fryktelig mange som ikke engang er i stand til å fortøye sin egen båt.

Link to post
Share on other sites

Svært mange, inkludert undertegnede, fortøyer ofte slik at tampen går tilbake til båten. Jeg synes det er en grei måte, både fordi det ser ryddigere ut ut på brygga, og fordi en forbipasserende tulling ikke så lett kan komme på idéen om at : "ha ha nå skal jeg ha det gøy og løsne denne båten"

 

Om en fortøyer slik vil jeg også tro det er en høyere terskel for bedrevitere som vil flytte båten siden de i sin visdom ser at du ikke har fortøyd slik det passer dem..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en liten diskusjon med forsikringsselskapet om dette. Her fortøyer jeg båten med nokså lange liner med gummidempere, og så venter noen at jeg skal bruke kjetting eller wire. Den dagen jeg får kjøpt en 5-6 meter FG-merket wire med god gummifjæring og strømpe som ikke lager riper i båten så skal jeg vurdere det.

 

Du må ha kjetting eller wire som er lengre enn fortøyningen, den skal ikke være der for å holde båten på plass, bare sikre mot tyveri.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Du må ha kjetting eller wire som er lengre enn fortøyningen, den skal ikke være der for å holde båten på plass, bare sikre mot tyveri.

Javisst, det er derfor jeg vil ha en 5-6 meter lang wire. Krav til gummidempere er bare ekstra sikkerhet. Regn med at på et eller annet tidspunkt kommer det en luring som flytter båten din akkurat så mye som det går før den ligger med stram wire. :wink:

Link to post
Share on other sites

i dag er dagen for å bekjenne mine synder :wink:

i dag tukla jeg med en annens båt - men det var i beste mening :rolleyes:

 

Var nedom og flyttet litt på egne ekstra fortyøyninger ettersom vinden har snudd og vannstanden synker. Da oppdaget jeg en seilbåt som lå rart. Gammel, klassisk skjærgårdskrysser i tre. Den så ut som om den lå på utsiden av en annen båt - men på en rar måte. Da oppdaget jeg at ene fortøyningen på trebåten hadde røket og at den nå bare hang i akterfortøyningen og gnagde mot seilbåten den hang på utsiden av. Jeg anså at det var fare for mer skader på begge båter samt at akterfortøyningen på trebåten røk - og da ville den være i drift.

 

Jeg vurderte å ringe NSSR ettersom de har ei skøyte på andre siden av sundet - men jeg vet at de ikke har vakt på dagtid - så jeg bestemte meg for å løse det selv.

 

Jeg fikk hentet tau i egen båt slik at jeg fikk dratt på plass trebåten - ikke helt lett pga stort vindpress - men det løste seg. Så fikk jeg brukt at annet tau ombord i trebåten til ny baugtrosse.

 

Det var ingen ombord i trebåten.

 

Det interessante er da: tuklet jeg uten lov ?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Nå må dokk bi ferdig med den her tråden.

Enkelt og greit det er ikke lov å legge seg i andre si fortøyning med mindre det er spurt om lov eller avklart på forhånd,så enkelt er det.

I forhold til å forhaale båter for å komme til kai,levere etc er det lov men eier skal kontaktes.

Hvordan ville man likt at båt var flyttet eller noen hadde lagt seg i fortøyninga,jeg hadde blitt forbanna hvis det ikke var tatt kontakt med meg på forhånd.Noen annen diskusjon rundt det her er bare for å kverulere.

Redigert av summer family (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det Bitteliten gjorde var å berge verdier, og har ingenting med trådstarters problemstilling å gjøre. Han gjorde det eneste korrekte. Å unnlate å gjøre noe dersom det er mulighet for det, ville kanskje kunne medføre ansvar. Moralsk er det utvilsomt.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Hva om en tukler med fortøyningene i beste mening med intensjon om å berge verdier og eieren av båten er av ennen oppfatning...... når han ankommer båten uken etter og ser båten er skadet og flyttet......

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...