Jump to content

Tukle med andre sine fortøyninger


truls8

Recommended Posts

Hei

 

Eg kom tilbake til båten min søndags kveld, da hadde naboene vært å flyttet båten min 1 meter bak. Eg ligger ved en dårlig traktordekk kai. Dette gjorde at alle fenderene min nå gikk inn i mellom sprekkene.

Dette ble gjort fordi de ville ha plass til en båt til på kaien.

 

Eg ble ganske forbanna når eg såg at båten min var flyttet 1 meter slik at det kunne komme skader og svarte merker på skroget. Dette kan umulig være lov? Er det noen som har noen kommentarer, eller referanser til lover som gjelder i dette tilfellet?

Link to post
Share on other sites

Må da være lov å flytte en båt en meter , om den ligger slik at om den flyttes den ene meteren så er det plass til to båter der . Men man må jo bruke hue litt også da , å se at båter ligger riktig etter at du evt har flyttet den . Har du en fast plass , så er det vel ingen som har noe med å flytte på den vil jeg tru,.

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Å flytte en båt synst eg er helt på kanten.

 

Ja eg har fast plass. De som flyttet den strammet inn på den ene springen, gjorde ingenting med de andre tauene. Og alle fenderene som eg hadde tilpasset var nå på feil plass. Hadde båten ligget slik i meir en de få timene eg ikkje var klar over dette, ville det blitt store skader på båten.

Hadde dette skjedd på f.eks lørdag når det var skikklig uvær ville båten hat store skader.

 

Det er greit å flytte båten min 1 meter, hvis det blir gitt beskjed slik at eg kan komme å se til båten og at det blir gjort skikklig slik at båten ligger godt fortsatt.

 

Eg meiner eg las en gang at hvis en flytter på fortøyningene til en båt er en ansvarlig for båten skulle den slite seg eller få annen skade, stemmer det?

Link to post
Share on other sites

På en fast båtplass. Nei, ikke uten å spørre eier først. Havnesjefen kan vel ta avgjørelsen, men da bør eier informeres. Er det ikke fast plass da?

 

Men derimot i gjestehavner, så har jeg gjort det selv. Når det ligger båter longside med nesten plass til en båt mellom. Så har jeg vært med på å justere avstanden for å få inn en båt til. Forutsetter selvfølgelig at man passer på at fortøying og fendring er skikklig gjort etter forhaling.

Ikke fått noen sure tilbake meldinger av eier for det.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ser at de fleste synst det er greit å flytte båten hvis fortøyninger og fendring er fjort skikklig.

Dette er eg helt eining i.

 

Derimot hos meg så var dette ikkje gjort skikkelig og hvis eg ikkje hadde komt et par timer etterpå og det var stille, kunne det blitt store skader på båten.

Korleis forholder en seg til noe slikt hvis det kommer skader på båt? Blir dette no eg må ta på min forsikring eller vil det kunne politianmeldes og dei som flyttet båten blir ansvarlige for skadene?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Man må vel forventa at folk som tillater seg å flytte en båt, er seg sitt ansvar bevisst til å rydde opp etter seg og sikre at alt er i orden.

På den annen side er jeg redd for holdning der man sier at dette er helt greit. Det betyr at hvem som helst kan ta seg til rette og flytte båten uten at man har nødvendig kunnskap om knuter, fendring, bølge og værforhold.

Link to post
Share on other sites

Her er mange interessante innspill og tanker.

Sett med mine nærsynte blå er dette et område hvor holdningene har forandret seg svært meget. Jeg er selv gammel nok til å ha vært aktiv båtbruker i mer enn 50 år og den opplæringen vi fikk fra "de voksne" den gangen var veldig klar: "Man flytter bare annen manns båt i rene nødsfall - og hvis man blir nødt til å flytte må man være ekstra, ekstra forsiktig med fortøyning og fendring."

For min egen del sitter dette fortsatt i ryggmargen, selv om jeg ser at mange av dagens båtbrukere driver og forhaler andres båter mer eller mindre etter eget forgodtbefinnende.

 

Jeg ser det dessverre også i en større målestokk etter som jeg selv er aktiv ombord i større veteranskip. Fra tid til annen opplever vi at tilfeldige kairanglere synes det er ustyrtelig morsomt å kaste løs fortøyningene på disse. Det medfører at 1.000 tonns stålskip kommer i drift, og det skal ikke mye fantasi til for å se hvor galt dette kan bære ivei når de driver innover i småbåthavnen....

 

Den endringen som jeg nevnte ovenfor synes også å berøre politiet. Vi har nemlig klaget til politiet på at fortøyninger kastes loss og at anker slippes helt umotivert. Svaret har tildels vært at da må vi sørge for å sikre og låse - som om det skulle være vår skyld at rampen herjer :headbang::headbang:

 

Når det gjelder ansvar og forsikring i forbindelse med skader som påføres annen båt som følge av en forhaling så kan jeg med stor sikkerhet si at man får null og nix dekning fra andre enn sin egen kaskoforsikring. Som jeg har sagt og skrevet dusinvis av ganger før: båtforsikring er noe HELT annet enn bilforsikring og man bør i utgangspunktet ikke regne med at andres ansvarsforsikring dekker noe som helst. Man MÅ derimot sørge for å ha sin egen kaskoforsikring iorden!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Er veldig enig med det poseidon sier, slik trudde eg også at det var. En skal ikkje tulle med andres fortøyninger. Og hvis en gjør det, gi beskjed og sjekk at alt er 110%.

 

Men hvis nå noen skulle ha forandre på fortøyningene og det blir skade på båten, i praksis så må en nok ta det på sin kasko, men er ikkje da den personen som gjorde endringene ansvarlig. Han vil neppe være i stand til å betale for en totalskadet båt, men eg synst det er veldig rart at han ikkje står ansvarlig.

Kan dette gå under hærverk, skade på andres eiendom? Da med grovt uaktsom oppførsel som fører til skade på båt.

Redigert av truls8 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

......., i praksis så må en nok ta det på sin kasko, men er ikkje da den personen som gjorde endringene ansvarlig. .......

........Kan dette gå under hærverk, skade på andres eiendom? Da med grovt uaktsom oppførsel som fører til skade på båt.

 

"Ansvarlig" er i denne sammenheng kun et ord. Vi kan godt være enige om at den som eventuelt etterlater en annens båt dårlig fortøyd burde ha et moralsk ansvar for hva han har gjort eller ikke gjort.

Men hvor langt tror du ærlig talt at du kommer med den?

Å karaktere det som hærverk eller skade på andres eiendom er nok også nokså forgjeves. Det ville ihvertfall bli en lang og tung motbakke, med politianmeldelse og full prosess - eller mest sannsynlig: "Henlagt pga bevisets stilling..."

 

Vi kan godt være enige om at denslags er frustrerende og forkastelig, at det er uansvarlig og umoralsk, men i praksis får du nok regningen selv og det er da man bør ha en god kaskoforsikring . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Om noen hadde tuklet med mine fortøyninger hadde jeg forventet at de tok kontakt og ba om lov før de flyttet båten min. "Uatorisert" tukling er hærverk i mine øyne.

 

Jeg er enig med Poseidon - i min verden er det ytterst unaturlig å tukle med andres fortøyninger - med mindre det er nød eller man ser at båten tar skade slik den ligger fortøyd.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uten å være for bombastisk mener jeg at eventuell fremtidig skade pga dårlig fortøyning er noe du må ta på din egen forsikring. Selv om båten er flyttet har du som eier ansvar for å påse at båten er skikkelig fortøyd.

 

Sikker ?

 

40 foteren ligger i gjestehavn. Denne ble flyttet av en som skulle ha inn sin, som førte til at vår båt kom nærmere fastbrygge akter.

 

Under forrige storm ble der påført større skader akter, da den sørlige vinden presset bryggene innover mot fastbrygge.

 

Han erkjente skyld og tar dette på sin kappe, samt skader påført vår båt forut. Disse skader forut skjedde som følge av at han la båten sin altfor nærme vår slik at når bølgene slo innover, lå båtene og "klappet på hverandre".

 

Følgene er at baugspyd er ødelagt, badetrapp inklusive fester, samt muligens ror.

 

Sist jeg pratet med ham, var at hans forsikring skulle dekke alt dette.

 

Blir resultat noe annet, forventer jeg selvsagt at han dekker egenandelen på vår forsikring.

 

Jeg skal uansett ikke ha omkostninger grunnet annenmanns tukling med fortøyninger på vår båt.

 

Noe annet ville være svært merkelig i mine øyne. Man må nemlig ta ansvar for sine handlinger.

 

Det skal tillegges at vedkommende så langt har vært ryddig i forhold til hendelser som er skjedd.

Link to post
Share on other sites

"Man flytter bare annen manns båt i rene nødsfall - og hvis man blir nødt til å flytte må man være ekstra, ekstra forsiktig med fortøyning og fendring."

Det er en god leveregel, ja. Unntaket er der hvor det finnes en havnesjef eller -vakt, som gjerne har myndighet til å anvise plass og godkjenne fortøyning. Når dette systemet fungerer blir båtene i utgangspunktet liggende så tett som de bør ligge, og de som fortøyer uten å ha fått anvist plass gjør dette på egen risiko.

 

Hvordan folk fortøyer båtene sine blir fort like personlig som undertøyet deres. Om noen andre har sine egne meninger om hva som er en god måte å fortøye på spiller liten rolle dersom båteier har sine egne meninger. I praksis er det bare to meninger som gjelder, den som eier båten og den som eier brygga.

Link to post
Share on other sites

Om noen hadde tuklet med mine fortøyninger hadde jeg forventet at de tok kontakt og ba om lov før de flyttet båten min. "Uatorisert" tukling er hærverk i mine øyne.

Problemet er vel hvordan en skal få tak i eieren av den båten som eventuelt skal flyttes.

Det er vel ikke så mange som har telefonnr sitt skrevet på båten

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke likt om noen flyttet båten min uten å gi beskjed. Vi går jo å sjekker båten våres regelmessig, men ikke hver eneste dag, så om båten hadde blitt flyttet på og det samme kveld blir uvær så vil jo båten være noe mer utsatt enn til vanlig pga fenderne o.l. som kanskje ikke ligger slik det skal for å beskytte den. I en havn med faste plasser har de vel en oversikt over dem som eier båtene slik at de kan ta kontakt.

Link to post
Share on other sites

Selv om båten er flyttet har du som eier ansvar for å påse at båten er skikkelig fortøyd.

 

Har litt problemer med å følge logikken din her siden andre, uten ens viten og samtykke, har flyttet på båten? Utgangspunktet er jo at båten lå skikkelig fortøyd, men "noen" har endret på dette ved å flytte på båten. Hvis dette hadde medført skade på min båt så er jeg absolutt ikke i tvil om at jeg ville holdt vedkommende som hadde flyttet på min båt ansvarlig for enhver skade dette hadde medført! Jeg er sågar nesten 99% sikker på at jusen også er slik.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis dette hadde medført skade på min båt så er jeg absolutt ikke i tvil om at jeg ville holdt vedkommende som hadde flyttet på min båt ansvarlig for enhver skade dette hadde medført!

Enig med deg Mouche,

man på tar seg et stort ansvar med å flytte og fortøye andre sine båter uten eierens tillatelse.

Det er ikke alle som er like nøye med å fortøye skikkelig

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...