Jump to content

Tukle med andre sine fortøyninger


truls8

Recommended Posts

Hadde jeg vært den som hadde "tuklet" hadde jeg avfeid ham tvert og gitt beskjed om at siden han ikke var her i forrige uke når jeg gjorde fast båten, står jeg ikke her å tar imot strekk fordi han tror situasjonen var annerledes enn jeg vet at den var... Bevis at jeg gjorde noe feil, eller hold kjeft..

 

Jeg er forhåpentligvis en hyggelig kar, men å bli strukket opp for å ha reddet verdier ( både hans og andres) godtar jeg ikke..

 

Vi har heldigvis ikke amerikansk rettsvesen og forhold her i landet

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

i dag er dagen for å bekjenne mine synder :wink:

i dag tukla jeg med en annens båt - men det var i beste mening :rolleyes:

 

Var nedom og flyttet litt på egne ekstra fortyøyninger ettersom vinden har snudd og vannstanden synker. Da oppdaget jeg en seilbåt som lå rart. Gammel, klassisk skjærgårdskrysser i tre. Den så ut som om den lå på utsiden av en annen båt - men på en rar måte. Da oppdaget jeg at ene fortøyningen på trebåten hadde røket og at den nå bare hang i akterfortøyningen og gnagde mot seilbåten den hang på utsiden av. Jeg anså at det var fare for mer skader på begge båter samt at akterfortøyningen på trebåten røk - og da ville den være i drift.

 

Det interessante er da: tuklet jeg uten lov ?

 

Her har du vel i grunnen reddet en båt fra havari/mere skader, så da er det eventuelt bergningslønn du skulle motatt. :flag: :flag:

Men den avstår du sikkert fra, det ville i hvertfall jeg gjort.

 

Eier av båten blir helt sikkert glad for det du har gjort.

Link to post
Share on other sites

Sydvesten: i dette tilfellet henger det tauet som røk både på brygga og på båten. og båten ble lagt tilbake på samme sted som den opprinnelig lå. Et moralsk dilemma jeg ser er om det tauet jeg festet båten med ikke holder.

 

Men jeg anså altså at det var bedre å tukle med båten og få den sikret enn at den skulle

1. slå i stykker en annen båt

2. slite seg løs og utgjøre en fare for både brygger og andre båter.

 

rett eller feil er det som er interessant synes jeg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville heller ikke ha krevd bergingslønn, men hvis eier av en eller annen grunn iIKKE hadde vært takknemlig for hjelp, men begynt å bære seg om at jeg hadde skadet båten osv...DA hadde det vært på sin plass å kreve bergingslønn kanskje :cool:

 

Bitteliten: kan ikke se at du er i nærheten av ett moralsk dilemma så lenge hans tamper henger avslitt på både brygge og båt. Selv om dine fortøyninger også skulle bli slitt av har du i det minste forsøkt å hjelpe.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om noen hadde tuklet med mine fortøyninger hadde jeg forventet at de tok kontakt og ba om lov før de flyttet båten min. "Uatorisert" tukling er hærverk i mine øyne.

 

 

i dag er dagen for å bekjenne mine synder :wink:

i dag tukla jeg med en annens båt - men det var i beste mening :rolleyes:

 

Var nedom og flyttet litt på egne ekstra fortyøyninger ettersom vinden har snudd og vannstanden synker. Da oppdaget jeg en seilbåt som lå rart. Gammel, klassisk skjærgårdskrysser i tre. Den så ut som om den lå på utsiden av en annen båt - men på en rar måte. Da oppdaget jeg at ene fortøyningen på trebåten hadde røket og at den nå bare hang i akterfortøyningen og gnagde mot seilbåten den hang på utsiden av. Jeg anså at det var fare for mer skader på begge båter samt at akterfortøyningen på trebåten røk -og da ville den være i drift.

 

Jeg vurderte å ringe NSSR ettersom de har ei skøyte på andre siden av sundet - men jeg vet at de ikke har vakt på dagtid - så jeg bestemte meg for å løse det selv.

 

Jeg fikk hentet tau i egen båt slik at jeg fikk dratt på plass trebåten - ikke helt lett pga stort vindpress - men det løste seg. Så fikk jeg brukt at annet tau ombord i trebåten til ny baugtrosse.

 

Det var ingen ombord i trebåten.

 

Det interessante er da: tuklet jeg uten lov ?

 

Mener du handlet riktig,

men hadde jeg gått forbi og hendelsen du beskriver der du selv grep inn hadde skjedd med din båt, og jeg viste at denne var din båt, så hadde jeg tenkt meg om to ganger før jeg gjorde noe.

Kunne jeg risikere at du mente jeg hadde utøvd hærverk ved å "tukle" med dine fortøyninger??

Og slik vil vi vel ikke ha det i båthavnene våre?

Link to post
Share on other sites

Er enig Bitteliten, men det er ikke sikkert alle andre båteiere som finner skade på sin båt er det.. Selv har jeg gjort det samme som du gjorde, senest i fjor vinter da en daycruiser på litt over 20 fot lå og dunket mot kaia ved dieselfyllingen på Stathelle.... Jeg var innom på en av mine sjekk runder til min egen båt og så denne båten... Den hadde en tamp i baugen og en i hekken.... hvilket ikke var nok.... Jeg tok ankertauet fra dreggkassen akterut og la på et spring og båten lå bedre etter det...

 

Så lenge man ikke kvitterer for utført arbeid så går nok dette bra.... og jeg formoder eieren ikke hadde noen store motforestillinger mot dette....

 

Selv er jeg glad og takknemmelig om noen legger en tamp ekstra om de ser at min båt ikke er fortøyd som den burde være, og tau har jeg alltid hengende på rakka akterut...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bitteliten, du gjorde helt rett. Din aksjon faller under reglene om såkalt "negotiorum gestio" elelr "uanmodet forretningsførsel" på bokmål. Det er ikke tvilsomt at du er berettiget til å besørge fortøyd en båt om harslitt seg, og det er like lite tvilsomt at du ikke kommer i ansvar derved. Dette er imidlertid en stikk motsatt situasjon av det som tråden startet med. Din aksjon, Bitteliten, skjedde på vegne av eieren og for å sikre hans interesser. Forhalingen nevnt i innlegg # 1 skjedde derimot på vegne av den fremmede "forhaleren" og i dennes interesse.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei

Nå må dokk bi ferdig med den her tråden.

Enkelt og greit det er ikke lov å legge seg i andre si fortøyning med mindre det er spurt om lov eller avklart på forhånd,så enkelt er det.

I forhold til å forhaale båter for å komme til kai,levere etc er det lov men eier skal kontaktes.

Hvordan ville man likt at båt var flyttet eller noen hadde lagt seg i fortøyninga,jeg hadde blitt forbanna hvis det ikke var tatt kontakt med meg på forhånd.Noen annen diskusjon rundt det her er bare for å kverulere.

:crazy::crazy: sunn fornuft er en fin egenskap.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten:

Du burde nok forsøke å få tak i eieren, og fortelle hva du har gjort. Det er alltid en stor fordel, for begge. Hvis du ikke allerede har gjort det da....

Har pratet med en av de som bor i båten. De har litt blanke øyne og små pupiller for å si det slik. Men jeg sa nå i fra i dag - og de takket og bukket :smiley:

 

Hadde min egen båt slitt seg hadde jeg satt pris på at andre hadde berget båten. Men å forhale slik trådstarter skrev hadde jeg ikke likt - for å si det mildt.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg....det ville heller ikke jeg likt.

 

På den annen side:

Jeg, og helt sikkert kanskje de fleste opplever ofte at (spesielt der man ligger/skal ligge longside) dersom en båt forlater brygga og en ny legger til...da oppstår slike fenomen. Da kan det bli god plass både foran og bak den nyankomne båten dersom den er noen fot mindre.

 

Skal noen da forhale, og hvis "noen" ikke gjør det skal da noen andre forhale noens andres båter...for å unngå for store glipper? Ofte er det slik at det ankommer en båt som er akkurat for stor til å få plass i den ledige "båsen". Men dersom en forhaler en av båtene, ja da blir det plass. OK, dersom båteieren er tilstede, og selv ser det eller blir gjort oppmerksom på det...da er det ok. Men, ikke at andre skal forhale en annens båt for å få plass til en båt til.

 

Tenk deg følgende:

Du har akkurat forhalt en båt, og symmetrien er total. Så går en av de andre båtene "i rekken", og problemet gjenoppstår......slik kan man fortsette.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nå forskjell på å fortøye en båt som har slitt seg, og det å løse fortøyninger for å få plass til en til. Husker jeg leste i avisa for mange år siden om en rettsak der noen hadde forhalt en seilbåt 3 m. akterover for å få plass til sin egen. Disse var ukjent på stedet og visste ikke at de hadde forhalt seilbåten midt oppå en stein ved kaia. Da sjøen falt ble seilbåten skadet i bunnen. Utøverne av udåden mente at det måtte være seilbåtens forsikring som skulle dekke skadene, men her gikk forsikringsselskapet til regress, og vant saken mot dem. Begrunnelsen var et referat fra gamle sjølover om at den som løser annen manns fortøyninger står ansvarlig for de skader som oppstår som følge av handlingen. Jeg er faktisk enig i dommen, og ville ikke selv løse fortøyninger på andre båter uten at eier eller havnesjef var kontaktet. Jeg har nok vært utsatt for at andre har flyttet min båt, og likte det dårlig, spesielt fordi de hverken kunne fortøye eller sette knop. Ingen som kjenner til om det finnes lover om dette?

Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd følgende:

 

En båt lå longside....mener den var 37 fot. Så kastet den loss og forlot havna. Da kom det en Nidelv 26 og la seg der....omtrent midt mellom den foran og den bak. Så kom det en Princess 40 og leieren spurte høflig om ikke den 26-foteren kunne legge seg på den andre siden av flytebrygga for der var det plass til Nidelven men ikke en 40 foter. Så kunne han få den plassen, og da fikk "alle" plass. Eieren av Nidelven smilte og sa: Jeg ligger bra her jeg....

 

Nå lå båten vår bak Nidelven, også bak vår båt var det 1 m med "tomrom", etter at en noe større båt gikk like før vi kom.

 

I og for seg helt enig med eieren av Nidelven at å begynne å forhale så kan man fortsette.

Link to post
Share on other sites

Synes man kan vise allment hensyn og vennlighet, som nevnt tidligere. Her kunne/burde Nidelven flyttet seg, med mindre det var til vesentlig ulempe, feks sol, bølge, eller bryggeforhold for ham.

Men det er jo et stykke utenom å flytte en båt slik som tråden startet med...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

At Nidelven la seg midt i den åpne plassen skjønner jeg ikke - burde jo lagt seg nære båten bak eller forran, men det var kanskje en god grunn?

I alle fall skjønner jeg Nidelven veldig godt. Skal han, eller andre med mindre båter, holde på å flytte seg etter hvilke båter som kommer og går for å gi plass vil det jo bli rene ping pong aktiviteten. Og slik kan det fortsette helg etter helg for de mindre båtene. Klart de blir lei og sier nei til slutt. Skjønner dem veldig godt.

Link to post
Share on other sites

.... la seg midt i den åpne plassen skjønner jeg ikke ......

 

Det virker som en eller annen ny naturlov har utviklet seg: kommer man til 100 meter meter ledig kai, så legger man seg midt på! Når neste båt kommer, så legger den seg midt på en av de ledige kaistrekkene - og slik fortsetter det.

 

Når alle har lagt seg "midt på" så ender man opp med diverse ledige småstykker som ingen kan benytte, men som alle kan ergre seg over :wink:

 

Jeg har lurt på hva dette "midt-på-kaien-syndromet" kommer av; men har ikke funnet noen bedre forklaring enn manglende omtanke og en viss redsel for å manøvrere . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Jeg har lurt på hva dette "midt-på-kaien-syndromet" kommer av; men har ikke funnet noen bedre forklaring enn manglende omtanke og en viss redsel for å manøvrere . . . .

Blanding av egoisme /dårlig sjømannskap/dårlig evne til å manøvrere egen båt. :nono: Ser dette hver eneste dag/helg sommeren igjennom.Huff. :crazy:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Midt på er helt logisk det Poseidon.

Vi hadde nok gjort det samme med bilene hvis det ikke var for de oppmerkede oppstillingsplassene. Vi er bare slik vi mennesker, og det er jo litt rart å se på flyplassene at hvert annet sete er ledig i ventehallen og halvparten av menneskene står.

 

Det virkelige problemene oppstår hvis seteraden fylles feil fra begynnelsen, det vil si at det er to ledige seter mellom. Da skjønner vi ingen ting, for hvis dette utvikler seg i omfang så blir plutselig to tredel av de ledige setene opptatt uten at noen sitter i dem, i motsetning til bare halvparten hvis alle gjorde det riktig. :smiley:

Link to post
Share on other sites

At Nidelven la seg midt i den åpne plassen skjønner jeg ikke - burde jo lagt seg nære båten bak eller forran

 

Her er det snakk om en forskjell i legde på 11 fot, dvs ca 3 meter. Tviler på om det hadde blitt særig mye bedre plass om han hadde forhalt båten halvannen meter den ene eller andre veien. Kanskje man hadde frigitt nok plass til en jolle? Og jeg skjønner veldig godt at han ikke ønsket å forhale til andre siden av flytebrygga, bare fordi nestemann hadde større båt....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Og jeg skjønner veldig godt at han ikke ønsket å forhale til andre siden av flytebrygga, bare fordi nestemann hadde større båt.

Når eier er ombord i en småbåt så er det sjelden behov for forhaling for å flytte den et lengre stykke. Det er som regel bare å starte motoren, løse fortøyningsliner og flytte båten for egen maskin. :wink: Det pleier ikke å være så mye bry, og som regel får man den hjelpen man trenger.

 

Når det gjelder å ligge tett så kommer det litt an på hvor mye vind og bølger brygga er utsatt for. Det er litt for dumt med skade etter sammenstøt mellom to fortøyde båter (men det er faktisk slikt som kan skje). Stort sett er det mer enn god nok avstand mellom de fritidsbåtene jeg seg rundt omkring utenom høysesongen.

 

For øvrig finner folk på mye rart. For et par år siden skulle jeg legge til longside ved en plass hvor det var i underkant av en meter klaring til båtene på hver side. På brygga sto en hjelpsom gutt på 10-12 år og dermed var baugspringet lagt og strammet på 1-2-3, og plutselig kom det en person løpende fra båten som lå foran min og forsøke å fjerne springet mitt igjen. Det er en nokså tåpelig handling når vedkommende var bekymret for et sammenstøt. Heldigvis ble det med forsøket. (Dog ville det antagelig blitt en enkel sak for forsikringsselskapet.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...