Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

Rustconverter har sine ulemer ja, iallefall ein del av dei, og problemet er jo finne ut kva som funker og ikkje.

 

Der ein ikkje kjem til å fjerne all rust, kva gjer du der da? 

Heldt det heilt tørt i kjølsvinet alltid er vel i praksis ikkje mulig.

Link to post

Hvis det er et fingerbøl vann i bunnen av Hulda så er det en lekkasje som må tettes. Hos meg er det null fritt vann.

 

Med kompressor, rustpikker, blåsepistol, stålbørste og støvsuger kommer man langt. Det som er igjen da kan males over med bruk av korthåret, stiv malekost.

 

Om du ønsker å gå metoden Owatrol etc., følg bruksanvisningen. Jeg har ingen erfaring der.

 

Brukes det rustomvandler av et eller annet slag, sjekk ut hva rusten omvandles til. Rust av jern er enten Fe2O3 eller Fe3O4 (siste rust med lav oksygentilgang). De 'omvandlerene' jeg har vært borti omdanner rusten til en karbid-forbindelse. Rusten blir et hardt belegg som kan overmales. Greia er at over tid løsner belegget fra underlaget, vann krabber innunder og man ender opp med tæringsskader som tildekkingskorrosjon, spaltkorrosjon osv. Det er min erfaring.

 

MVH

Pensjonert og lett surrete korr.ing.

 

Link to post
oblygre skrev On 27.01.2025 at 08:13:

Jeg prøvde å bestille LiFePo4-celler på Ali. Etter forskjellige triks fikk jeg endelig 4 celler. Bør være 100 Ah, målt kapasitet er omtrent 22 Ah.
Satt i dag og bladde gjennom forskjellige annonser for cellene på Ali. Veldig billig, men sjekket litt: Daikala 280 Ah celler til sannsynligvis 562 per stykk. Dimensjoner 141x100x43mm, 1,3kg. Verdensrekord i kapasitet i forhold til størrelse og vekt! Ved nærmere ettersyn på bildet av cellene ser kapasiteten ut til å være utvisket! Med andre ord: Rent bedrag!
Jeg kjøper mye fra Ali, og for det meste går det bra. Det hender at de krever moms, men det er unntaket. Og når leveringen er forsinket, sporer jeg alltid pakkene mine gjennom track.global, og hvis leveransen ikke blir levert, får jeg alltid pengene tilbake.
Men LiFePo4-batterier: Det er faktisk umulig å finne en seriøs leverandør gjennom Ali!

Ja, jeg hadde en lignende situasjon nylig. Men jeg har ikke fått refundert frakten ennå. Men jeg har åpnet en tvist og venter på at den skal bli løst. 

Link to post
  • 2 uker senere...

Vart ikkje båt likevel på oss alikevel nå, selger (3 privatperson i sameie :-() trekte seg rett før kontrakta skulle skrives, antar det var ein forkjøpsrett mellom dei som vart brukt.

Vurderer å sjå på ein alubåt neste helg.

 

Ref. malingstyper og 2 komp. epoksy,  går ofte bra over 1 komp vinyl og urethanmalinger, men dårlig over alkyd.

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Tenkte å kjøpe meg MIG sveiseapparat (skal først og fremst fikse ein gammal traktor), og driver og ser på ein alu seglbåt.

Kva alu sveisetråd må ein da bruke?

Er denne ok?

"OK Autrod 53.83 er en magnesium-manganlegering, AlMg4.5Mn, trådelektrode for gassmetallbuesveising av kunstlignende basismaterialer og tilsvarende i henhold til andre standarder. OK Autrod 5183 sveisetråd er utviklet for å gi et sveisemetall med høyest mulig strekkfasthet i sveisetilstanden til EN-AW-5183 og tilsvarende legeringer med høyt magnesiuminnhold.

Legeringen brukes i marine- og bygningskonstruksjoner der høy styrke, høy slagfasthet og god korrosjonsbestandighet er nødvendig. Legeringen anbefales ikke ved forhøyede temperaturer på grunn av risikoen for sprekker forårsaket av spenningskorrosjon. Legeringen kan ikke varmebehandles."

 

EN-AW-5183 er vel ofte det båter bygges av?

 

Esab OK Autrod 51.83 Alutråd 1,0MM Spole 2KG | Industrivarer.no

 

 

Link to post
  • 1 måned senere...

image.jpeg.6f955a953e0200c148a4f0b9a89ced5f.jpeg

 

Da har jeg fått tilslaget på en stålbåt som ligger 140 mil unna der jeg bor, men jeg har hatt en kyndig venn til å se godt over den, og selgeren har vært veldig ærlig på tilstanden på båten. Den har vært på vannet hele veien, men trenger service på både motor og styring, og overbygget trenger å males opp. 

 

Jeg har aldri hatt stålbåt før, så jeg kommer nok til å komme med en del spørsmål, men det første er at jeg skal ned over påske og få den på land, også bli kvitt blåskjellfarmen som er under, samt bytte sinkanodene. Båten har ikke vært oppe på noen år, så jeg må nok beregne å gjøre en real jobb her.

 

Så første spørsmål er hvordan er vanlig fremgangsmåte under vannlinjen på stålbåt? Bruker man for eksempel å male opp stålet etter skraping, før man legger bunnstoff på? 

 

Og et spørsmål til senere, men er nyskjerrig likevel, hva er beste måten å angripe rusten på overbygget på? Båten trenger en real vask, men jeg ønsker å få bukt med rusten også. Det skal ikke være noen dyp rust. Jeg ser noen bruker vinkelsliper med stålbørste, andre nålehakke på trykkluft. Hva skal jeg beregne her? Og hva bør man behandle med? 

Link to post
Rs2-GTi skrev 5 minutter siden:

hva er beste måten å angripe rusten på overbygget på?

Det beste er nok sandblåsing, med umiddelbar påføring av primer etterpå. Det nest beste er å slipe vekk all rust med slipeskive helt til du er inne på blankt stål. Kan kanskje bli utfordringer med at det spruter fra vinkelsliperen og ødelegger malingen andre steder hvis du ikke dekker veldig godt til. 

Link to post
Komodo skrev 35 minutter siden:

Kan kanskje bli utfordringer med at det spruter fra vinkelsliperen og ødelegger malingen andre steder hvis du ikke dekker veldig godt til. 

Samt dekke til vinduene kan være en god ide. 

Link to post

Du kan starte med å søke opp 'Byggingen av Hulda på oppfordring'. Orker du å tråkle deg gjennom den tråden, finner du alt du trenger å vite. Pluss litt til.

 

Fjerne rust på seriøs måte så er det blåsing til SA 2,5 med 'alugrit' som gjelder. Som nr.2 kommer nålepikking med trykkluft. Stålbørsting og alt det der kommer lenger ned på listen over effektivt grunnarbeide. Merk at maling er det 2-komp epoxy som gjelder. Over vannlinjen dekkes denne med 2-komp poleurethanmaling. Vinduene må plukkes ut for at de ikke skal bli et vedvarende irritasjonsmoment med rustrenning.

Link to post
Hulda skrev for 7 timer siden:

Du kan starte med å søke opp 'Byggingen av Hulda på oppfordring'. Orker du å tråkle deg gjennom den tråden, finner du alt du trenger å vite. Pluss litt til.

 

Fjerne rust på seriøs måte så er det blåsing til SA 2,5 med 'alugrit' som gjelder. Som nr.2 kommer nålepikking med trykkluft. Stålbørsting og alt det der kommer lenger ned på listen over effektivt grunnarbeide. Merk at maling er det 2-komp epoxy som gjelder. Over vannlinjen dekkes denne med 2-komp poleurethanmaling. Vinduene må plukkes ut for at de ikke skal bli et vedvarende irritasjonsmoment med rustrenning.

 

Har kommet over denne tråden nå nylig, så skal absolutt få lest den på sikt, men akkurat nå må jeg mer eller mindre jobbe døgnet rundt frem til jeg drar ned til båten, nettopp for å få tid til å dra ned til båten 😅 Som min far bruker å si - må skynte seg, så man får tid til å ta det med ro. 

Takk for tips - jeg mistenker det blir vinkelsliper denne gangen for å få det nogenlunde, tror det bli for ambisiøst å frakte med seg kompressor stor nok til å drive skikkelig trykkluftverktøy 140 mil sørover. Men greit å vite om, så får man se hva man får til, kan jo være man kan få leid seg en kompressor lokalt. Men siden det er mange ting som må gjøres med båten, så kanskje man skal være realistisk og ta en midlertidlig løsning nå, også kanskje sikte seg inn på å gjøre det mer grundig til neste vår. Får se litt hvor mye tid det går på det som brenner mest først, antar jeg. 

 

Skal ha båten liggende sørpå og bruke den som hytte på sjøen, så blir ikke sånn at jeg kan stikke bort hver ettermiddag å jobbe med den, men kan jo jobbe med den mens jeg er "på hytta". Er en som foretrekker å jobbe i stede for å slappe av. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...