Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

Noen som har prøvd 2komp på gamle malingsrester og rester av bunnstoff?  Vil jeg se reaksjon med en gang? Og synes det lett?  Lite folk her gitt. 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

 

  • fjern bunnstoffet og puss for hånd den gamlemalingen lit, mal oppå med samme maling er min mening. 
  • Det bllir best når resten er 1 K.
  • Svart 26.August (redigert)
  jeb skrev On 26.8.2017 at 0.16:

 

første spørsmålet mitt, er hvordan virker rust olja på stål , jeg har pusset ned noen flekker som jeg hadde, og sauset det inn med perfect rust olje .

Og ventet noen dager hvor jeg brukte 2 komp epoxy  grunning , og etter noen dager pusset jeg forsiktig over og malte med mps 1 komponent

høyglans maling , er dette godt nok, eller er det andre frem gangs måter  dette er lang over vannlinja .

Normalt vil jeg si det er som å tisse i buksa varmt med en gang,  men det kan gå bra lenge. 

Gjør det selv for å for å ta om igjen senere på året.

 

En bør forholde seg til det gamle malingsprogrammet  enten det er 1 eller 2 komp og ikke blande  de .(min mening)

Å fjerne rust flekker så er det    Sandblåsing,  vinkelsliper,  nålhammer  som er best, så en kommer ned til rent stål. 

så  på med grunning , er en pirkete sparkle og toppstrøk, .eller slipe ned og legge på flere toppstrøk til en er fornøyd.

P s, mange tråder her

https://baatplassen.no/i/search/?&q=rust hvordan behandle

Redigert 26.August av Roger jo
Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har funnet resept.  Owatrol cip rustgrunning 2strøk. Den tåler 2 komp. Så 3lag Jotun HB og 2lag bunnstoff. Grunnen til jeg vil ha 2 komp er at da kan jeg spyle av skjell om noen år uten og ødelegge rustbeskyttelsen.  

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Testing for og fjerne bunnstoff, primer og gammel maling uten sandblåsing.  Man må bruke vinkelsliper pga stor hastighet og da går ting kjappere. Prøvd lamellskive med pussepapir- ikke bra.

Sliperondell i slags plastmateriale fra Biltema, skånsom og bra. Men blir fort brukt opp. Koster 100.-

Sliperondell fra Biltema i metall, snurret metalltråder . Fungerer veldig bra på bunnstoff og grunning og primer. Varer lenge.  Litt mye merker etter den,men da får ny maling bra feste. 

20171112_163349.jpg

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Hei

Er ny paa forumet og skriver paa tastatur uten Norske bokstaver , saa paa forhaand unskyld. Var i Nederland i sommer og kjopte "ny" staalbaat fra Stentor verftet. Bygget i 2004. Staal baade i skrog og overbygg. Veldig fornoyd saa langt. Godt isolert og med sentralfyring og vann baaren varme. Har tidligere erfaring med Staalbaat. Har eid Redningskrysseren G.Unger Vetlesen i 3 aar. Foer jeg kjopte naavarende baat hadde jeg en fantastisk 44 fot Hans Christian Pilot house som vi solgte, hun blir tatt godt vare paa i Bergens omraadet. Vaar nye "QUEST" skal brukes sommer som vinter med base i Bodo. Vedlegger ett bilde fra Nordlands kysten

IMG_6080.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei og God Morgen

 

Skrog og overbygg / dorer er isolert med rockwool 10 cm.Alle vinduer er dobble /isoler glass . Ellers har den en 6 sylindret Perkins pa 190 hk. Bunkers kapasiteten er 4200 liter / vann er 2000 liter. Oppvarmingen er vannbaaren varme fra en Kabola sentralfyr til radiatorer i de forskjellige rom . Pluss separat elektrisk VV tank.Septik og graavanns tanker er hver pa 450 liter. Den har walk arund maskin rom med nesten full staahoyde ca 170 cm. Videre er det en 12 kw mastervolt whisper generator. Dieselfiltrene er dobble racor filter plus polerings system for uren diesel. Det siste har jeg ikke faat satt meg ordentlig inn i enda.Forbruks batteriene er 1200 amt. Underveis kan man bruke 2.5 kw over inverter ,saa stekeovn,en plate pa komfyr og kaffetrakter. Bak maskinrommet er det ett lasterom med full staahoyde med hydraulisk luke ut til badeplattformen og vanntett dor inn til maskinrommet.utrolig praktisk for service eller feks batteriskift ,man trenger ikke aa gaa gjennom innredningen .Thrustere forut og akterut, aktive Naiad stabilisatorer som fungerer veldig godt . Fortoynings utstyret er veldig bra med rustfrie pullerter skikkelig dimensjonert,i tilegg 3 elektriske fortoynings capstaner , en paa hver side akterut pluss en paa toppen av ankervinsjen . Som du ser av bildene rustfrie ankre med 120 meter kjetting paa hver side. Bildet er ved kai i Bodo hvor du kan bla kan se den hydrauliske luken inn til lasterommet

IMG_5821.jpg

Link to post
Share on other sites

Velkommen.  Og gratulerer med kjempestaselig stålskute.   Mye bra utstyr hos deg ja.  Du skriver du kan bruke 2.5kw mens du går via inverter? Går du i null med lading og forbruk da?  Lurte på og sette inn oppvaskmaskin hos meg og bruke inverter   . Da ser det ut som det går bare man har motor igang.  Den bruker 0.61kw pr vask.     Har montert ny støtte til bordet i salongen og oljet bordet i dag. Må jo holde på litt selv om skuta er på land.  

20171114_132330.jpg

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Takk takk. Driver og pusser skroget helt ned på utsiden Under vannlinjen. Og skal male og gjøre det skikkelig for og unngå rust.   Artig med prosjekter,men mye jobb. 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Flott stålbåt! Hvordan var det å seile den hjem fra Holland? Jeg har også en plan om å kjøpe i Holland og seile den hjem og bruke en sommer på prosjektet. Går ut fra at du benyttet endel kanaler på veien hjem. Hvor lang tid brukte du til Oslo og videre til Bodø?

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Flott båt Kvitberg. Jeg så mange sånne båter da vi var i Nederland i sommer. Vi var ombord i en da vi lå i Hindelopen, og jeg lot meg imponere over hvor enormt lydløs det  var da han startet opp. Gratulerer med super båt, og jeg misunner deg området du bruker båten i.

Tok turen fra Bodø via Lofoten og hjem sommeren 2016, og det finnes ikke vakrere steder så vidt jeg kan skjønne.

Hvor i nederland hentet du, og hvilken rute gikk du?

 

Link to post
Share on other sites

Herlig båt! Stiller meg i rekken av gratulanter. 

Jeg var på Linnsen Yacht nylig og så hvordan båtene ble bygd opp. Og som Tom også beskriver, de går nesten lydløst, når du sitter ombord. 

Vi, Båtens Verden, kommer med en reportasje derfra på nyåret. En sedat båttype som man bare må nyte.

 

Legger ved et bilde fra havna til Linnsen Yacht i Maasbracht.

Det nederste er fra den nye 50-foteren som ble presentert forrige uke. Herlig båt.

Havna til Linnsen.jpg

Intr. 50 fot.jpg

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Takk for gratulasjoner.Er kjempefornoyd med baaten. Tom , tror vi laa pa samme brygge i Skrova 2016 . Da hadde jeg en 44 fots Hans Christian Pilot house. Jeg hentet ny  baaten i Sneek flott service og profesjonelle folk hele veien. Baaten min er ogsaa veldig stillegaaende. Selv ved full fart er det nesten ikke stoy. Vi saa pa ett par Linsen baater ogsaa foer vi bestemte oss for Stentoren. Ogsaa veldig bra baater. Mange av Linsen baatene har jo kalesje over styreposisjone og med helaars bruk i Nord Norge passet ikke det helt.

Bildet er fra Lunch stopp i Skjarhavn

IMG_5710.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei Figaro

 

Det gikk helt greit og seile baaten hjem. Gikk bare paa kanaler fra Sneek til utseilingen fra Ilsjemeer. Fra Textel gap til Stavanger var det 72 timer. (kuling nesten hele tiden )Fra Stavanger til Bodo ca 100 timer.Det var silkeseilas med stilla baade paa Stadt/Hustadvika og Folla. Viktig med oppdaterte kart i Nordsjoen ettersom det er en enorm utbygging av Vindmollefarmer. Hele sorlige Nordsjoen var narmest som ett Disco med varselys overalt. Kan annbefale Elburg Yachting som meglere. veldig ryddige . Likeledes De Valk i Sneek. Begge disse har ett enormt utvalg av baater som ligger tilsalgs.

Hadde jeg hatt bedre tid var planen og gaa opp Elbe saa Kiel kanalen og opp paa ostsiden av Danmark og Svenskekysten

Link to post
Share on other sites

Kvitberg skrev for 3 timer siden:

Takk for gratulasjoner.Er kjempefornoyd med baaten. Tom , tror vi laa pa samme brygge i Skrova 2016 . Da hadde jeg en 44 fots Hans Christian Pilot house. Jeg hentet ny  baaten i Sneek flott service og profesjonelle folk hele veien. Baaten min er ogsaa veldig stillegaaende. Selv ved full fart er det nesten ikke stoy. Vi saa pa ett par Linsen baater ogsaa foer vi bestemte oss for Stentoren. Ogsaa veldig bra baater. Mange av Linsen baatene har jo kalesje over styreposisjone og med helaars bruk i Nord Norge passet ikke det helt.

Bildet er fra Lunch stopp i Skjarhavn

IMG_5710.jpg

Utrolig flott båt??

Var det du som hadde med et barn, og som jeg snakket med på flytebrygga til Ellingsen?

Link to post
Share on other sites

Hei

Ja det stemmer det er sonnen min Oliver han er 10 naa og var med pa turen Nordover. Her er han , og han har ikke konvertert til annen religion men han annonserte at etter 72 timer i Nordsjoen skulle han kysse brygga ved annkomst Stavanger,he,he

Tror du har bilde av "gammel" baaten min i Skrova  paa din tur beskrivelse

 

IMG_5393.jpg

Link to post
Share on other sites

Kvitberg skrev 19 minutter siden:

Hei

Ja det stemmer det er sonnen min Oliver han er 10 naa og var med pa turen Nordover. Her er han , og han har ikke konvertert til annen religion men han annonserte at etter 72 timer i Nordsjoen skulle han kysse brygga ved annkomst Stavanger,he,he

Tror du har bilde av "gammel" baaten min i Skrova  paa din tur beskrivelse

 

IMG_5393.jpg

He he. Deilg med fast grunn under beina igjen etter en så lang overfart?

Husker møtet med dere, og det stemmer med bildet??

Link to post
Share on other sites

Driver og støper ballast barrer av sement med innlegg av syrefast skrotmetall om dagen. Bruker en plastbalje som form, ca 6-7 liter.  Hver barre veier da 22kg.  Men ble fortalt at man ikke burde ha syrefast mateiale i stålbåt. Derfor støper jeg metallet inn.  Bør jeg prime barrene med kzprimer ol? Tenkte på smøremembran til slutt. For og forseile de.  Og legge barrene på treplater for og unngå gnissing mot skroget.  Og skumme barrene fast med byggskum , for og unngå bevegelse. Tanken er og fylle opp 1000 kg. Blir 50 barrer. Greit jeg har mye plass.  Barrene jeg støper blir mye billigere enn bly.   1.3kr pr kilo for barrer støpt selv. 19kr kg for bly.  

Redigert av Jernklumpen (see edit history)

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så var 260 kg ballast på plass i skottet foran motoren.  Støpte sementbarrer a22 kg . Fylt med syrefast skrotmetall, og primer med 3 strøk keydi kz ( for og ikke trekke til seg fuktig luft)  skummet blokker sammen med byggskum, slik at de ikke kan flytte seg . Og da er det mulig og få løsnet de ved behov. 

20171216_114837.jpg

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...