Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

Det er zink anodene som har tæret bort. I nærheten av propell, så hadde zinker håret ca 50% på 1 sesong. Og resten var tæret ca 30%.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Tro og tvil, det er for gutta med skjortekraven bak/frem. Antall kilo anoder er vel uinteressant? Er det ikke? Bruker du aluminium (med omtrent den doble av drivende spenning relatert sink), så blir vel strømtettheten minst 4-gangen? Det står vel muligens en del under 'byggingenav Hulda'. Den tråden har jo blitt rene oppslagsverket. Og reiseskildring.

 

Tror min eldste anode er ca. 10 år gammel. Anodene på baugpropellen forsvinner etter tre år. Skroganodene maler jeg på baksiden slik at strømtettheten holder seg på et folka nivå.

Link to post
Share on other sites

Kan du forklare bedre? Er det bedre og bruke aluminium anoder? Hvor fåes slike? Er det rimligere enn zink?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Hvorfor må vi lese om Hulda for og få svaret? Når du tydeligvis vet svaret.  Er vel enklere for oss om du skriver svaret her.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Du mener det er greit om jeg setter meg ned og skriver en A4-side hver gang noen lurer på et eller annet, eller finner en ny vri på temaet? Det synes ikke jeg. Et minimum av egeninnsats synes jeg er ok.

Spørsmål 1) Sjekk ut tidligere linker.

Spørsmål 2) Vet ikke.

Spørsmål 3) Vet ikke.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei!

 

Har lenge vurdert å oppgradere til en større båt, med mulighet for å dra på ferietur med denne.

 

Når jeg vokste opp hadde vi på et tidspunkt en Wicabo 36. Denne har jeg følgelig gode erfaringer med, og har kommet over et eksemplar som ser helt grei ut.

 

Er det noe spesielle ulemper med denne båten som jeg burde være obs på, eller er det andre båter som er "bedre"? :)

 

Jeg bor i Trøndelag, og aktuell båt er i Oslo. Litt usikker på hva jeg bør/må kontrollere før jeg eventuelt går inn i en handel her.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Heihei!

 

Har overtatt skute, 1983-model.

 

Naturligvis en del "småtterier". Blandt annet rustflekker på overbygg.

 

Har en tanke om en større "runde" på dette neste år. Jeg kunne tenkt med en midlertidig løsning som pynter opp litt.

 

Hvilken løsning/produkt foreslår dere på dette?

20180617_142754.jpg

20180617_142756.jpg

20180617_142752.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg ville bare brukt en vanlig hvimaling som er lett å få av igjen. For eksempel Bengalac. Når dette skal fikses permanent, bør du bruke en 2-komponent primer. Da må du ned til bart stål for at det skal fungere optimalt. Jeg har samme forholdet selv. Skal på land under tak juli neste år for å ta en del fiksing. Da blir det 19 år siden første sandblåsing og maling. Har en del flekker og avslag rundt omkring. 

Link to post
Share on other sites

Det samme har jeg skal opp til høsten så bunnen får tørke litt før jeg går over, hadde båten oppe nå i forrige uke og så at det trengte litt små pussling

 

Hulda, det du sa om at du malt sinken på baksiden, har det noe og si på litt avskalling av maraton og primeren min bak sinken når den ikke er malt.

 

 

 ?_task=mail&_uid=6193&_mbox=INBOX&_action=get&_part=2&_embed=1&_mimeclass=image

Redigert av jeb (see edit history)

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hallo jernklumpen, har hatt min Flexima 36, i drift nå i 21år, har 8 2kilos sinkanoder på skroget + småanoder på ror baugtruster og propellakse. Den eneste anoden som byttes av og til, er den på akslen. Har vert nøye med å unngå strøm i skroget.

hilsen Flexima

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei dere stålbåt-eksperter! Ser litt på denne båten: https://www.finn.no/151234780

 

Hva tenker dere? Styrker, svakheter? Hva må spesielt sjekkes?

 

Virker som den har fått bra med omsorg fra siste eier, men oppgis å være 1999-modell, bygget på 80-tallet. Det finner jeg litt underlig.

 

Hva er den vesentligste kostnaden ved å eie en slik båt vs en plastbalje i samme størrelse? Dvs hva er fordelen og ulempen her? 

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Hvis du er sikker på at det ikke er skjult rust på innsiden som eter seg utover uten at du merker det, så ser denne grei ut på bildene. Årlige kostnader på stål og plast er etter min erfaring med stålbåt i ni år hipp som happ. Jeg har plast nå og opplever ikke arbeidsmengden med årlig vedlikehold som mindre med plast en stål. Den båttypen du ser på var ett poppulært selvbyggerprosjekt på 70 tallet så jeg ville sjekket litt når det gjelder byggeår. Noen kan jo ha brukt 20 år på å ferdigstille den, eller ble den strippet og bygget opp igjen i 99? Stålbåt har et ufortjent dårlig rykte så tenk litt på at du skal selge den en gang når du gir bud.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hei

Saxe38'en er tatt på land for årlig vedlikehold under vannlinjen. Fleire steder på skroget har båten eit slags "utslett" som eg ikkje har sett før, se bilder. Noen tanker om kva dette kan være for noe og kva vi kan gjøre med dette? Bare å male over med nytt bunnstoff eller børste vekk eller noe annet?

 

For 6 år siden vart skroget sandblåst for så å få sprøytet på 2 strøk grunning med sinkholdig Jotamastic og deretter 2 strøk Jotun Sea Quantum Ultra. Videre 1 strøk Sea Quantum Ultra kvart år siden. Det eg la merker til som er annerledes fra tidligare år er at meir av sinkanodene var borte denne gange. På baugpropeller var det ingen ting igjen og dei på skroget var redusert til ca halvparten, det er noe nytt på denne båten.

 

 

IMG_3465.jpg

IMG_3466.jpg

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

@Hulda Har fulgt med på tråden din siden starten og erindret noe derfra. Tok eit kjapt oppfriskningsdykk og finner at temaet er behandlet på side 4, 5 og 30 i tråden din. Om eg forstår det rett, så oppstår dette fenomenet pga. strøm på avveier. Da som krypstrøm fra det elektriske anlegget og som forskjellig spenningsforhold mellom forskjellige metaller i sjøvann. Så som Hulda, så har Merlin 1-polet anlegg på motor og 2-polet på det meste andre.

 

Min konklusjon av oppfriskningsdykket er at dette problemet er mest av estetisk art så lenge det er sinkanoder igjen på skroget. Det er da dei som ofrer seg og stålet i skroget klarer seg fint til tross for "pesten".

 

Eg tok ein tur til bort til båten i ettermiddag og tok noen fleire bilder.

 

Akselanoden er det mykje igjen av:

Akselanode.jpg

 

Andodene på baugpropellen er heilt borte på begge sider. På babord side er det ein god del bart stål og både bunnsmøring og grunning flasser av:

Avskalling_ved_baugpropell.jpg

 

Anode på roret styrbord side. Alle anoder var 1 kg når installert i mai 2019. Anodene er boltet på med bolter som er sveist til skroget av bekvemmelighetshensyn. Kanskje vi bør gå tilbake til å sveise dei direkte fast? Går inn for å få god mekanisk forbindelse mellom bolt med mutter og anode for å sikre mulighet for at spenning kan løpe fritt:

Anode_ror_styrbordside.jpg

 

Anode ror babordside:

Anode_ror_babordside.jpg

 

Anode kjøl styrbord. På babord side av kjøl er det ingen anode:

Anode kjøl styrbord.jpg

 

Anoder på hhv. styrbord- og babord side av kassen propellakslingen kommer ut av:

Anode_stilk_styrbordside.jpg

Anode stilk babordside.jpg

 

Eg skrapet også litt i "pesten" på tidligare bilde. Det er bart og blankt stål under, kan skimtes på bildet med litt fantasi:

Bart_stål_bak_pesten.jpg

 

I andre områder finnes ikkje den svarte "pesten", men væskefylte bobler. Bart og blankt stål bakom også her:

Væskefylte_blærer.jpg

 

Så på med samme mengde anoder også denne gangen og prøve å få samlet alle lause tråder med strøm ombord slik at alt er jordet til skroget og ellers leve med problemet? Når det blir for gale, sandblås som påkrevd og bruk malingssystem fra Jotun eller tilsvarende.

 

Redigert av Troll 20 (see edit history)

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Noen avklaringer og ukvalifisert synsing. Dog fra en som har høgskoleutdanning innen temaet:

  • Legg merke til at det er opphoping av blærer rundt anodefestene
  • Anoder skrudd fast til påsveisede bolter er helt greit
  • Legg merke til at det er opphoping av malingdefekter rundt baugpropellen
  • Ingen maling er helt tett for vanninntrenging
  • To-polede anlegg er en sannhet med modifikasjoner
  • Sanne to-polede anlegg krever pluss- og minusledere, samt at komponentene må være skilt fra skroget med isolasjonssett

Og da har vi kommet et stykke på vei. På en av sidene til Hulda, er det også en ekspert innen maling som uttaler seg om sinkrik epoxymaling i svært lite rosende ordelag ut fra hva som virker til å være en reell erfaringsbakgrunn. Det hele handler om ampere. Eller på en mer folkelig måte, hvor mange elektroner som legger seg på overflaten og lager kvalm. Her kan det være for mye, blir mer kosmetiske skader, som du og jeg opplever, eller for lite som vil gi korrosjon. 

 

Eksempel baugpropell: Elektromotoren er to-polet. Det vil si at det er ikke en minusleder lagt med vilje til skroget. Motoren har kullbørster. Kullstøvet broer over til stål et eller annet sted. Da er ikke lenger motoren to-polet. Jeg hadde en runde med Sleipner om dette, og 'korrosjonseksperten' deres måtte krabbe til korset. Det samme gjelder dieselmotorens dynamo, selvstarter etc. septikpumper, dusjpumper, lensepumper, winchmotorer og alt mulig annet der elektroner blir overført via børster. De lekker strøm om de er utstyrt med børster. Derfor er Hulda utstyrt med et sant to-polet anlegg og et vanlig en-polet anlegg. Når jeg slår av bryteren til det en-polede anlegget, virker ikke en eneste elektromotor om bord. Dieselmotoren funker ikke. Egen bryter på baugpropellen, kun engasjert når ankerwinch og baugpropell skal brukes. Når båten ligger stille, og en-polede bryter er slått av, er det kun lensepumpen som kan kjøre. Og den er helt isolert fra skroget, og båten er tørr i bunnen. Finner jeg ett eneste drypp vann i bunnen, er det en feil et eller annet sted. Den eneste permanente jordforbindelsen til skrog er instrumentjord til isolert Dynaplate. Instrumentjord er jording av coax-ledere fra VHF-antenne, AIS, ekkolodd etc. Denne strømmen er vekslende og gir ikke korrosjon.

 

Se byggingen av Hulda og da båten var på land i fjor. Se hvordan kjølen ble slipt ned med eksentersliper og primet et antall ganger med skikkelig, merk skikkelig, epoxyprimer. Neste gang båten er på land, er planen å gi vannlinjebeltet samme behandlingen. 

 

Hulda har martensittisk rustfri propellaksling. Den er ikke utsatt for gnidnings- eller tildekkingskorrosjon. Det er ingen isolasjon mellom motor og propell, elektrisk ledende materialer hele veien. Slik sett er motoren jordet til sjø. Derfor har jeg brukt etsprimer på propellen og stoffet den. Ingen groe så langt. Men merk at akslingen ikke må være av AISI 316. Anode på propell eller aksling vil gi mer groe på propellen, mer strøm i skroget om det er kontakt. 

 

Tidlig på morran dette. Drakk kaffe for seint og har kun sovet tre timer i natt. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hva kommer det av at anoder på roret blir fortere borte enn ellers på båten? Hadde dykker under i påsken, og han så at anoder på ror var borte og resten var kun 10prosent slitt. Har 4kgs anoder på skrog. Totalt 33kg. Har noen nærme baugpropell og der blir ikke zink som sitter på baugpropell slitt. 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en båt med teak-dekk som er limt/skrudd på ståldekket. Se bildet. (Dette er første gang jeg skriver i en slik sammenheng, så jeg håper det fungerer:smiley:) Båten ligger i utlandet, så jeg forsøker å tolke mest mulig ut av bildene før jeg tar turen. De brune flekkene på dekk, er det tegn på rust? Hva bør man eventuelt gjøre?

2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...