Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

Hei. Skal sveise litt på eksoskjøling ut fra sylindre på td70 B . Bør jeg koble fra batteri,dynamo,batterilader, snillere med, ladere med fra dynamo?  Skal bruke tig og båten ligger på vannet.  Trur det er lurt og la delene sitte fastskrudd, siden rustfritt/syrefast vrir seg mye ved sveising.  Tips mottas med takk.  Hilsen jernklumpen

 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Halvor skrev On 5.11.2008 at 10.10:

Hei til alle stålbåtseiere!

 

Kjøpte Torshovs sandblåser og en 2 sylyndret kompressor i høst. Gikk på med krum hals og sandblåste mange felter på båten. Erfaring etter endt arbeid er at sandblåseren fra Torshov er god til dette arbeidet, men der stopper det. Skal man blåse store flater, holder den ikke mål. Erfarte også at jeg måtte holde på lenge, med dertil høyt forbruk av sand, for å ta 2 komp maling. Rust tar den veldig effektivt og det ble ordentlig rent. Spesielt fint var det å bruke i krinkler og kroker og der det var sveiselarver. Total kostnad for kompressor og sandblåser = kr 3700.-

 

Kan også nevne at det ikke støvet veldig rundt omkring der jeg jobbet. Det var flere folk i havna da jeg drev på, og de sa at det ikke var noe problem. Eget verneutstyr viste seg å være viktigere. Hadde arb.briller og hette på kjeledressen, men det krøp inn sand i brillene ( og mange andre steder ) hele tiden. Neste gang blir det HV`s gassmaske!!!

 

Fant ut etterhvert at det lønte seg å bruke vinkelsliper først, for så å sandblåse etterpå. Deretter la jeg på et strøk med Owatrol, så et strøk med industrigrunning. Vet ikke om det er nødvendig med den røde grunningen i tillegg til Owatrolen, men det sies at den røde tåler 2 komp maling. Det gjør formentlig ikke Owatrolen.

 

Synspunkter??

 

Lar det hele stå til våren før jeg sliper og lakkerer.

 

Halvor

Hvordan ble det med owatrol som grunning rett på sandblåst skrog?  Brukte du kun olja eller grunningen som heter cip fra owatrol?  Skal ta samme jobben i høst

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Takk for info. Jeg har kjørt litt i is i vinter Og mangler primer og bunnstoff i fronten i vannlinjen.

 

Lurer da på hva jeg burde bruke etter evt sandblåsing for at det skal holde.  

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Gå i is en bra maling og tjukt  med bunnstoff i vannlinjen har virket hos meg. 

 

Sist jeg var opp og sandblåste (Grenland Group.) ble det blåst til  roughness 80 ry   malt med  Hempadur mastic 4588w   Hempel

2 strøk   175 og 350  my tykt

her er stoff å laste ned fra Hempel

http://www.hempelyacht.no/?gclid=EAIaIQobChMIr8utldCw1gIVjIKyCh1z8wIkEAAYASAAEgKoVfD_BwE

 

Jorun sin skole

http://www.ansatt.hig.no/henningj/materialteknologi/Materiallare/korrosjon/Forbehandling-Jotun.pdf

 

Lykke til.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei Roger jo.

Takk for infoen med jotun sin forklaring, jeg pusset på noe rust på lørdag da jeg oppdaget at døren på siden 

var blitt litt løs, dermed tok jeg av hele døren med dørstokk og diverse, under var det massiv rust og jeg ble litt skremt kl var 1330 og hadde ikke nødvendig utstyr i båten, jeg brukte det jeg hadde,  brukte stemjern og hammer for å ta det grøvste men det var jo blitt  litt rust der pusset så med stålbørste på drillen og fikk som det er nevnt i guiden til Jotun  polering av overflaten  med stål børsten, det var jo litt sent og begynne på dette, ettersom kl tikket og det  var blitt kaldere, fikk litt kalde føtter i tillegg, etter all pussingen la jeg på 2 strøk med respect rustolje og lot det stå i ca 2 timer før jeg la på 2 strøk med biltema sin 2 komp epoxy, dette for jeg bodde jo i båten i helgen og kunne jo ikke dra hjem før døren var på plass. jeg skjønner jo at jeg må ta dette bedre til våren og kanskje jeg må skjære ut en bit og erstatte det med en frisk plate. området er ca 60x5 cm bredde, er det normalt og sette inn en bit her og der om det er mye rust eller groper vil jeg si.

 

 

 

Hva betalte du for jobben med blåsing, og gjorde du jobben selv med på føring av  malingen.

 

litt interessant om jeg må gjøre det samme. eller litt generelt vedlikehold.

 

 

 

 

 

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med sandblåsing og rustdannelse rett etterpå? Må dette gjøres ved varmt og tørt vær med mye varmegrader? Eller kan man sandblåse og grunne med owatrol cip rusthemmende maling? Og legge 2 kompmaling oppå? 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Jernklumpen skrev for 4 timer siden:

 Eller kan man sandblåse og grunne med owatrol cip rusthemmende maling? Og legge 2 kompmaling oppå? 

 

Dette skurrer i mine ører.

 

Jeg sliper  og  maler rett på stålet når jeg flekker.

 

Det er vel ikke mange steder de har hall. Langesund er historie.

Grenland Group Tønsberg har. Mulig en kan få det rimeligere hvis en kan stille på kort varsel og de ikke har noe å gjøre.

En må nesten innhente anbud fra flere.

 

Først gangen i 87  laget jeg telt rundt hele båten sandblåste under et høytrykk med topp sommervarme,

Sandblåste hele natten og var klar da de kom kl 11.

Malerfirma fikk på første strøket, men så slo det om og de fikk ikke tatt andre strøket før etter 3 dager for det var dugg i stålet.

hver ettermiddag de kom. 

 

Siste gangen jeg sandblåste / malte var det i hall med 22 grader i hallen, som er det rette..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Snekrer meg ny tank i stålskuta, da den av plast lekker i stusser i toppen. Gammel sprø plast stoler jeg ikke på lenger.  Mye stusser man må ha på tanken gitt.  Hovedlufting, lufting til samletank, retur fra motor, uttak i bunn til samletank med kran, uttak nesten i bunn for og koble tanker sammen slik at nivå blir likt i begge tanker, tankmåler, 2 uttak i toppen av tanken til 2 dieselvarmer.   Hmmm   håper ikke jeg har glemt noe nå. 

20171016_101516.jpg

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Jernklumpen skrev On 16.9.2017 at 23.13:

Hei. Skal sveise litt på eksoskjøling ut fra sylindre på td70 B . Bør jeg koble fra batteri,dynamo,batterilader, snillere med, ladere med fra dynamo?  Skal bruke tig og båten ligger på vannet.  Trur det er lurt og la delene sitte fastskrudd, siden rustfritt/syrefast vrir seg mye ved sveising.  Tips mottas med takk.  Hilsen jernklumpen

 

Gikk fint og koble fra kun dynamo ved sveising. 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Skvalpeskott er det sveiset inn.  Mannelokk vil jeg ikke ha pga lekjasjepunkt. 2 tanker som skal kobles sammen, derfor stuss lavt på tanken 1,5" ca med kran

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Roger jo skrev On 3/10/2013 at 18.45:

Skal en ha et varig resultat er sandblåsing det som må til, og at en maler inne.

Kan man lage telt med byggplast fra rekker og ned til bakken,og kjøre på med byggtørker på diesel? Blir det bra nok tørk og varme i stålet for maling da? 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Trenger tips ang primer under bunnstoff.  Det er brukt 1komponent tidligere,og jeg gidder ikke ta jobben med sandblåsing denne gangen.  Har steamet av alt løst og brukt vinkelsliper med nylonrondell for og fjerne mye resterende .  Det er fortsatt rester etter 2-3 lag med grunning og litt bunnstoff.  

 

Trenger tips ang grunning/ primer.  Erfaringer? 

Jotun har en nylonprimer

Seajet har en primer med aluminium som høres veldig bra ut. Nr 011. 

Internasjonal har en som er tykk og god , men dyr.

Star maling hadde en som heter mps,men da fester ikke bunnstoff sa de, siden de ikke har bunnstoff i samme serie. De har hatt test med mps grunning og seajet bunnstoff. Og det løsnet. Pratet med de i går.  

 

Tips ønskes

 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

De som selger snabelsoffet, sier jeg ikke kan bruke 2komp oppå 1komp pga det reagerer og koker. Da vil det ikke herde skjønnte jeg.   Og det blir mer og fjerne 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Hva trur du om 1komp international som mellomlag (4strøk) mellom delvis stål og bunnstoff? Og 2strøk selvpolerende Jotun?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...