Halvor Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Er åpen for alt jeg. Er det noen som kan kommentere forslaget om Tech 7? Det er store krefter i sving her, og i utgangspunktet tror jeg ikke det holder. Hvor mye veier Stålmarken? Min veier 13600 kg med tom vanntank og halvfull diesel tank. Disse rommer ca 500 liter hver, så med fulle tanker er jeg litt i overkant av 14 tonn. Halvor Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Jeg har hivd i en bråte 10-liters kanner med vann så lavt som mulig helt ute i skutesidene. Hjelper noe, men er ikke helt fornøyd. Pusler med ideer om faste trim/stab-tanker og jeg regner med jeg setter på slingrekjøler etterhvert. Kommer til å gjøre jobben sammen med neste gangs sandblåsing om noen år. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Tech7 i kombinasjon med tette popnagler. Sitér dette innlegget Link to post
Halvor Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Tech7 i kombinasjon med tette popnagler. Kanskje det ja. Hvordan reagerer stål med Tech 7? Vet at vanlig silicon på stål gjør at det ruster. Hva med pop naglene i kontakt med stål, saltvann, galvanisk korrosjon? Ble mange spørsmål dette, og det er ikke meningen å kvele gode forslag. Kan bare litt for lite om det. Halvor Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 jeg var også inne på tanken om å bruke Popnagler, men liker ikke tanken på påpnagler og muligheten for lekkasje. Om du kjenner til til frekvensen på rullinga til båten er det vel mulig å beregne hvor fort vannet vil strømme forbi disse kjølene og derved beregne "normal last" - det vil jo komme tilfeller der det blir noe større last enn normal last, men en vil i alle fall få en viss ide. Jeg er enig i at det i utgangspunktet kan høres rart ut å lime på disse slingrekjølene, men på et areal av 0,3x2 meter vil teck 7 ha en fantastisk heft. Det finnes tall for å regne ut slikt, men jeg har ikke hverken tid eller kunnskap til å jobbe med det. Lag en egen tråd om det og se om ikke noen kan gjøre matematikken for deg! Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Allan E Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Popnagler finnes i veldig mange varianter og materialer. Ta kontakt med en av de store leverandørene for råd og tips. Sitér dette innlegget Link to post
Halvor Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Takk for innspillet. Skal forhøre meg. Halvor Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Hvor mye veier Stålmarken? Halvor Den veier rundt 10t. Ang bruk av tec 7 el. kan jo dette kombineres med å gjenge å skru i det ytterste stållaget. Er det noen på forumet som har erfaring med slingrekjøler, event peiling på beregning av størelse og plassering. Skal på slipp til våren og kunne tenke meg å vudere den muligheten. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 7.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Hei, på min båt er bunnen på skroget forlenget med en ca. 70cm lang stålplate. Dvs. at den går like langt ut som badeplattformen. Dette er originalt fra fabrikk, og ganske vanlig. Men på bildet til Stålmarken er det ikke en slik. Jeg tenker at dette muligens kan hjelpe på rullingen ved medsjø. Den fungerer også som en stor trimflaps, så ikke akterpartiet graver seg ned i sjøen. Det skulle ikke være altfor vanskelig å sveise på en slik Når jeg får lært meg å laste inn bilder, kan jeg vise dem her. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Tore B Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Hei, på min båt er bunnen på skroget forlenget med en ca. 70cm lang stålplate. Dvs. at den går like langt ut som badeplattformen. Gjett om jeg har tenkt på det, men jeg må rive mesteparten av badet å fjerne isopor før jeg kan begynne å sveise. Sitér dette innlegget Link to post
Halvor Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 På min båt er skroget også forlenget under badeplattformen. Der ligger septiktank og ankerkasse intergrert i skroget. Tror at båten er smalere enn din Stålmarken nede ved vannlinjen. Mitt skrog heller på en måte innover langs sidene, og nede ved vannet er bredden på båten ca 3 meter. Total bredde på båten fra kant til kant på dekket er 3,75. Tror at dette også gjør sitt til at båten blir ustabil i sidebevegelser. Skal ikke bare klage da. Båten er en drøm å kjøre i motsjø og skrå sidesjø. Med motoralternativet mitt med VP TAMD 70 E marsjer jeg på 9 knop på 1400 RPM. Har da et forbruk på ca 13 liter pr time. Overkommelig Halvor Sitér dette innlegget Link to post
trimaraan Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Jeg har drevet litt med rørarbeid, tenker at det må være hundre-ganger enklere og bygge en seilbåt av stål enn av gassfiber, har jeg rett? Lurer på: Hvilke plater vil dere anbefale meg og bruke? Hvor tynne kan de være? Husker disse tynne platene fra skolen.. de veier ikke så mye heller.. Når du svarer så trenger du ikke svare i Norsk-standar EØS-regler etc.. Ikke der jeg skal seile båten. Aldri vært god til sveise, men bunntråen sitter:) Ett sveiselag klarer jeg. Kan ikke være så vansklig? Klippe opp disse tynne platene, du kan jo bøye dem i alle retninger også. Sitér dette innlegget Link to post
Halvor Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Har tenk litt på en ting. Litt vanskelig å forklare men jeg prøver: Hvis jeg sveiser 2 stk flattjern på bunnen av selve kjølen og lar disse gå rett opp til vannlinjen. Der har jeg et godt sveisefeste uten å påvirke polyrethaneskummet. Når jeg har gjort det, sveiser jeg på slingrekjølene mellom de to flattjernene. Disse vil da ikke være i kontakt med skroget, men ligge et lite stykke ut. De to flattjernene vil jo da ligge på tvers i fartsretningen og "bremse". Spørsmålet er da om det gjør noe? Vil det påvirke andre ting jeg ikke ønsker? Båten er jo ikke planende, og det kan vel ikke øke drivstoffkostnader i stor grad? Synspunkter? Halvor Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Svar til Trimaraan: Det er nok enklere å bygge i stål hvis ban bare skal bygge 1 båt. Når det gjelder platetykkelse tror jeg du tenker på helt andre tykkelser en det stålbåter faktisk blir bygget av. Tynnplatene på skolen var vel på 0.5 til 1 mm tenker jeg, på båt må du opp i 4-5 mm, de er tunge å klippe. Når det gjelder bøying er det taljer og jekker som gjelder. På det Svenske nettstedet Maringarderoben er det en som har bygget en seilbåt på rundt 60 fot, der er det masse bilder fra byggeprosessen. Her er linken: http://www.maringarderoben.se/forum/index.php?topic=2491.0 Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Har tenk litt på en ting. Litt vanskelig å forklare men jeg prøver: Hvis jeg sveiser 2 stk flattjern på bunnen av selve kjølen og lar disse gå rett opp til vannlinjen. Halvor Er det omtrent sån som støtteplanken på bilde sitter bare at den skal ligge med tynneste enden i fartsretningen du mener? Sitér dette innlegget Link to post
Halvor Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Ja det var slik jeg tenkte. Hvis jeg bruker et flattjern på 10 mm feks, vil det være den centimeteren som vil bremse. Slingrekjølene kan jeg sveise på flattjernene, slik at de vender opp mot skroget, men med et par cm klaring til selve skroget. Blir det stivt nok? Aner ikke. Halvor Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Bruker du stål fra bladfjærer så gjør det vel ikke noe om det ikke er så stivt, men om det fungerer vet jeg ikke, hadde vært morsomt å gjort et forsøk, det koster jo ikke alverden å prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Halvor Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Det koster ikke allverden nei, og funker det ikke er det bare 5 minutter med vinkelsliper så er det som originalt igjen. Vi får se hva det blir til. God helg, og takk for svar så langt! Halvor Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Jeg har en kompis som sanblåser hvis noen trenger det, han reiser gjerne rundt Send meg en IM så får dere navn og nr Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
trimaraan Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 stålmarken: Jeg har tårer i øynene, helt utrolig håndtverk. utrolig flott båt... Har lagt den linken til mine favoritter:) Sitér dette innlegget Link to post
trimaraan Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 En middels stor aluminiums båt er ifølge Naval Academy 10% lettere enn plast, 37% lettere enn tre. (skulle gjerne ha pasta linken, men klarer ikke annet på min tantes macbook enn og skrive baatplassen.no og dobbeltklikke på linker) Senkesjølen er vel dette surfingbrettet under båten regner jeg med. Lurte bå, fungerer det sånn at jo dypere senkesjølen er jo sikrene er båten? Hvor mange meter kan det være lurt og ha en sjøl hvis du vil gradere deg mot og synke. Eller er det vekten/størelsen på båten som er avgjørene? Sitér dette innlegget Link to post
plimsoll Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Merkelig spørsmål. Kjølen har vel ingenting å gjøre med om båten holder seg flytende eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 8.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Hvis senkekjølen er så lang at den hele tiden har kontakt med bunnen, synker ikke båten Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Njord Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Hei ! Minus polen på batteriet er koblet til skroget på min båt. Er det noen som ser betenkeligheter ved å også koble 220V jord til skroget? Jeg har kuttet landstrømsjord ved inngangen til hovedtavlen, som også inneholder jordfeilbryter. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Figaro Svart 14.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Jeg har også kuttet jordledning og etablert lokal jord til skroget, etter å ha lest flere innlegg om temaet her på BP. Jeg ville ikke koblet 220V til skroget, men 12V derimot, har jeg ikke noe problem med hvis el-opplegget ellers er iorden. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.