Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

Apropos tykkelsesmåling.

Noen som kjenner til hvor en kan få fatt i slike apparatert til en overkommelig pris? Evt. leie?

Jeg må visst sitere meg selv her. Fant rett og slett ut at vi har et slik apparat på jobben :smash:

Det måler ståltykkelse uten å fjerne maling først. Skal bli spennende å teste ut på Njord :cool:

Link to post
Share on other sites

Er det noen av dere stålbåteiere som har autopilot? Har planer om å montere det i vinter, men når jeg ser på monteringsanvisningen ser det ut som jeg må ha fluxgate kompasset hengende etter i slepejolla for å få stor nok avstand til metall!!! fryktelig upraktisk det!

 

Jag har min kompass ca 1 m upp i masten, men den har svårt att vara stabil i sjögång.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
En hjemmebygd stålbåt trenger ikke å stå tilbake for noen fabrikkbygd båt, men det hender at de konstruksjonsmessige løsningene ikke er helt topp. Dette er ting jeg har observert med selvsyn, at forsterkninger mangler drenering slik at fuktighet samler seg opp, at avrundinger er dårlige slik at lakken blir for tynn og at det finnes en del spalter / porer som holder på fukt.

 

Helt enig. For noen år siden kom det inn en kunde som hadde grunnstøtt med en stål motorbåt. Vi rettet ut en bulk i kjølen. Jeg gikk rundt båten for etterkontroll. Oppdagen en tynn rift mellom side- og akterplate på den ene siden av hekken. Skrapte litt i malingen og oppdaget at man på BB side hadde glemt å sveise side- og hekkplaten sammen. Halve rumpa på båten hang i malingen. Etter at vi hadde sveist dette sammen, stoppet også den 'uforklarlige' lekkasjen han hadde hatt. Kunden fattet tiltro til oss, og satte båten (som var ny den sommeren) på land for vinteropplag. Da han skulle ut om våren, satt propellaksling og ror i sju stein. Vi oppdaget da at akslingene var i karbonstål og lagrene var bøssinger i bronse. Det ble etter hvert nokså mye jobb på denne båten. Og han var kunde i en årrekke inntil han solgte båten. Det var en Pedro Cruiser 32.

 

Stål: Der brukes det til vanlig bløtt- og lett sveisbart konstruksjonsstål. Jeg husker ikke hva jeg brukte, noe amerikanske saker, men jeg kan vel finne det ut.

 

På Hulda har jeg montert Raymarine autopilot som styrer via en Robertson elektro/hydraulisk liniærsak. Kompasset har jeg plassert sammen med GPS-antennen på et syrefast rør. Fungerer meget bra og jeg har ikke kunnet oppdage kursforskjell i forhold til magnetkompasset.

Link to post
Share on other sites

Hei stålmarken har også tengt på det med autopilot ,en kamerat av meg sa at jeg måtte snakke med de som leverer til båter i næring yrkesbåter . Jeg har ikke gjort noe mere med det . Men skal se om han kan få tak i noe stæsj han er sjefs maskinist på crusskip i caribien men er hjemme nå. finner vi noe skal jeg legge ut en link. :smiley:

Hvordan går det med denne saken? Er selv i markedet for autopilot så hvis du kan finne ut noe med maskinisten på cruiseskipet hvilken pilot/kompass som egner seg best til stålbåt, så er jeg interessert :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ja, sånn er livet, men dette tok sin tid. :discuss: (godt hun ikke leser her inne.)

Nå er det utstyr og andre duppeditter som skal ses på, forhandles om,

så bestilles båten i høst engang, for levering til våren.

Det er nå planen,

 

må trø forsiktig, så ikke "Admiralen" forandrer mening,

Så hun skal komme med hva hun vil ha salongen i,

farver osv. og så vet jeg at hun har en forkjærlighet for en skikkelig radar. :smiley:

Så der skal hun avgjøre hvilken vi skal ha. (deltakelse i prosjektet/brukerdeltakelse, er viktig :smiley: )

 

Dette skal bli bra.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha testkjørt Ebern i garasjen med friskluft inn gjennom ventilen så ble det passe varmt for å reparere jolla som nesten mistet hekken i vinter.

Eberspächer luftvarme ut og inn med en Eber hydronic D5W-S og isoterm 10 kw. defroster på samme areal og med regulering av varmluften til oppvarming av vinduer, bysse/spisekrok og førerplass.

Etter mye tenking ble isoterm defrosterens 4 utløp laget om til 2 100mm løp.

De to gamle Y-spjella kom til nytte til et friskluft inn eller resirk av innelufta. Det andre Y spjellet ble montert i det ene utløpet på varmluftkanalen til oppvarming av vinduer eller bysse/spisekrok det andre til førerplass ble montert på. Og en Varmluftvifte Eber Helios 12V/2000W ble montert

i hobbyrommet akter, hvis en skulle trenge noe tilskuddsvarme.

 

ALCO SP 2006 filter har gjenger i begge ender så det ble forfilter til ebern.

 

fire_til_to_i05631.jpg

uteluft eller resirk

uteluft_elle_inneluft_i05801.jpg

Mange slanger

fordeler_og_luft_i06131.jpg

varmluft til førerplass med spjeld på utløpet for å få full efekt på lufta til vinduene.

til_foerer_plass71.jpg

Vannvarmeren tar minst plass. Det tok mange minutter og sitte og gi dieselpumpa et strømsjokk i sekundet

for å få fram dieselen.

eber_d5_i0616.jpg

Vanntank av en gammel luftfukter, med kraner på returen gikk det som en drøm og lufte systemene, hver for seg, sugerøret

går til bunn av tanken. Koplet vannpumpa direkte. Innom hoggeren og fikk en ekspangsjonstank.

vann_tankeri06011.jpg

 

Så var det og kople til strømmem og starte opp, ikke stort og høre inne, men fikk sjokk når jeg kom på dekk, skal det bråke sånn??

 

En gammel traver koplet på motoren, tørkeskap og varme kostet 50 kr i sin tid.

gammel_traveri05901.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

defrJeg har samme defroster, men tviler på om den gir 10kw.

 

Det har du rett i så lenge Eberen bare er på 5kv er det vrient og tyne ut noe mer, men en med alle fire løpa opp til

vinduene så kjenner jeg lunk.

Men hadde trodd at den skulle gi mer luft, med synsing og dårlig husk mener jeg at det var mer fres i vifta til Eber varmluftblåseren.

 

Det er mer fres i den gamle bil varmeren.

 

Har du koplet defrosterden på motoren, er det mange momenter som spiller inn på kvor mye kv en får ut.

Redigert av roger-jo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Figaro har snakket med min kamrat , han mønstrer av den 10 mai .Han har prøvd og forklare meg på telefon , men det skjønte jeg lite av men autopiloten til garmin kan jeg ikke bruke :nonod: . Bare kompaset som er i båten er jo spesielt har en kule på vær side,billig var det heller ikke. Men tilbake til autopilot det dem har på skip koster, det er så avangserte systemer . Får høre hva han kan anbefale meg, han hadde noen ideer så vi for se .Nå om dagen har jeg holt på med hjøresoffa oppe på FB var så tomt der synes jeg. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Omsider har jeg naa faatt tid til aa bedrive vaarpuss.

 

Et spoersmaal i den forbindelse, jeg har flekket med Rustkiller fra Coroness, og maler med Arcanol over, da Rustkilleren er roed og paa hvit baat blir det mange stroek med kvitt foer det dekker tilstrekkelig. Arcanoen dekker fortreffelig mye.

 

Er det noe problem forbundet med dette?

 

Sikkert dumt spoersmaal, men spoer heller siden begge skal vaere av rusthindrende remedie....

 

Noen som har erfaringer med Arcanol som toppstroek? Jeg vurderer aa bruke denne paa dollbord som toppstroek.

 

(hvitmalingen er hempel)

Link to post
Share on other sites

Hur stor resistans har ni mellan ledare och skrov i era metallbåtar? När jag mätte idag så hade jag bara 20 kohm mellan minusledaren till elcentralen och skrov. Mellan plusledaren och skrovet gav ohmmetern inget utslag, dvs mycket stor resistans.

 

Er det ingen som kan svare Joshua, på hans spørsmål ?

Link to post
Share on other sites

Omsider har jeg naa faatt tid til aa bedrive vaarpuss.

 

 

Noen som har erfaringer med Arcanol som toppstroek? Jeg vurderer aa bruke denne paa dollbord som toppstroek.

 

(hvitmalingen er hempel)

Arcanol kan brukes som toppstrøk, men den får ikke så hard og blank overflate som f. eks. Bengalack.

Link to post
Share on other sites

sikkert mange løsninger på behandlig av rust . Jeg gjorde følgene utvendig, sanblåste alle rust flekker, fra vannlinjen sandblåste jeg alt så brukte jeg west system epoxsy 4 lag. Bunnstoff tar du på mens epoxsyn er klebri over vannlinjen lot jeg epoxyn tørke pusset med 80 papir så begynte jeg og ta på den 2 komonerte fra jotun top cout skrev dette sikkert feil :crazy: Men der ruster det ikke etterpå . Innvendig under dørken gjorde jeg helt rent med vinkelsliper med stålbørste.Det var en dritt jobb :crazy: så 2 lag med ovatrol 1 lag med bengalakk med 20 % ovadrol 1 lag ren bengalakk .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...