Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

Rustconverter har sine ulemer ja, iallefall ein del av dei, og problemet er jo finne ut kva som funker og ikkje.

 

Der ein ikkje kjem til å fjerne all rust, kva gjer du der da? 

Heldt det heilt tørt i kjølsvinet alltid er vel i praksis ikkje mulig.

Link to post

Hvis det er et fingerbøl vann i bunnen av Hulda så er det en lekkasje som må tettes. Hos meg er det null fritt vann.

 

Med kompressor, rustpikker, blåsepistol, stålbørste og støvsuger kommer man langt. Det som er igjen da kan males over med bruk av korthåret, stiv malekost.

 

Om du ønsker å gå metoden Owatrol etc., følg bruksanvisningen. Jeg har ingen erfaring der.

 

Brukes det rustomvandler av et eller annet slag, sjekk ut hva rusten omvandles til. Rust av jern er enten Fe2O3 eller Fe3O4 (siste rust med lav oksygentilgang). De 'omvandlerene' jeg har vært borti omdanner rusten til en karbid-forbindelse. Rusten blir et hardt belegg som kan overmales. Greia er at over tid løsner belegget fra underlaget, vann krabber innunder og man ender opp med tæringsskader som tildekkingskorrosjon, spaltkorrosjon osv. Det er min erfaring.

 

MVH

Pensjonert og lett surrete korr.ing.

 

Link to post
oblygre skrev On 27.01.2025 at 08:13:

Jeg prøvde å bestille LiFePo4-celler på Ali. Etter forskjellige triks fikk jeg endelig 4 celler. Bør være 100 Ah, målt kapasitet er omtrent 22 Ah.
Satt i dag og bladde gjennom forskjellige annonser for cellene på Ali. Veldig billig, men sjekket litt: Daikala 280 Ah celler til sannsynligvis 562 per stykk. Dimensjoner 141x100x43mm, 1,3kg. Verdensrekord i kapasitet i forhold til størrelse og vekt! Ved nærmere ettersyn på bildet av cellene ser kapasiteten ut til å være utvisket! Med andre ord: Rent bedrag!
Jeg kjøper mye fra Ali, og for det meste går det bra. Det hender at de krever moms, men det er unntaket. Og når leveringen er forsinket, sporer jeg alltid pakkene mine gjennom track.global, og hvis leveransen ikke blir levert, får jeg alltid pengene tilbake.
Men LiFePo4-batterier: Det er faktisk umulig å finne en seriøs leverandør gjennom Ali!

Ja, jeg hadde en lignende situasjon nylig. Men jeg har ikke fått refundert frakten ennå. Men jeg har åpnet en tvist og venter på at den skal bli løst. 

Link to post
  • 2 uker senere...

Vart ikkje båt likevel på oss alikevel nå, selger (3 privatperson i sameie :-() trekte seg rett før kontrakta skulle skrives, antar det var ein forkjøpsrett mellom dei som vart brukt.

Vurderer å sjå på ein alubåt neste helg.

 

Ref. malingstyper og 2 komp. epoksy,  går ofte bra over 1 komp vinyl og urethanmalinger, men dårlig over alkyd.

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Tenkte å kjøpe meg MIG sveiseapparat (skal først og fremst fikse ein gammal traktor), og driver og ser på ein alu seglbåt.

Kva alu sveisetråd må ein da bruke?

Er denne ok?

"OK Autrod 53.83 er en magnesium-manganlegering, AlMg4.5Mn, trådelektrode for gassmetallbuesveising av kunstlignende basismaterialer og tilsvarende i henhold til andre standarder. OK Autrod 5183 sveisetråd er utviklet for å gi et sveisemetall med høyest mulig strekkfasthet i sveisetilstanden til EN-AW-5183 og tilsvarende legeringer med høyt magnesiuminnhold.

Legeringen brukes i marine- og bygningskonstruksjoner der høy styrke, høy slagfasthet og god korrosjonsbestandighet er nødvendig. Legeringen anbefales ikke ved forhøyede temperaturer på grunn av risikoen for sprekker forårsaket av spenningskorrosjon. Legeringen kan ikke varmebehandles."

 

EN-AW-5183 er vel ofte det båter bygges av?

 

Esab OK Autrod 51.83 Alutråd 1,0MM Spole 2KG | Industrivarer.no

 

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...