Jump to content

97 meter langt lasteskip på grunn utenfor Fagerstrand


Dykker

Recommended Posts

Ble sagt at dykkere har prøvd å sveise på plater fra utsiden for å stoppe vanninntrengningen.

Talsmann fra rederiet (Kristian Gerhard Jebsen i Bergen) vet ikke noe om årsaken til grunnstøtningen.

Det er 13 meter dypt på utsiden av skipet og skipets høyde totalt er 22 meter så selv om/når det synker så vil det fortsatt ligge delvis over vannet.

Det er ikke gått hull på noen av tankene ombord.

Skipet kom fra Brevik og skulle til Slemmestad.

Link to post
Share on other sites

Noen som tør å gamble på hvor raskt dette blir fjernet?

Hvilket forsvinner først, dette eller de som har ligget noen år i fjæra langs kysten på vestlandet og nordover? ;)

 

Tja, omtrent samtidig med de ca 70 vrakene som ligger i Oslofjorden fra før... Hvorav Blücher, Holmengraa, U735 og Norvard inneholder masse snacks ifølge SFT. Det som er fjernet i Oslofjorden kan man stort sett takke Høvding skipsopphugging/SAGA og de høye stålprisene på '50-tallet for.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært innom TV2 nyhetenes overføringer noen ganger i dag. Dette er en tragisk sak - håper at oljesølet kommer under kontroll.

 

Ja, det er tragisk.

De samme nyhetene står og surrer her hos meg også.

Men jeg er forundret over at TV2 ikke har mer nautisk kompetanse å bidra med. Det øker ikke troverdigheten når den ansvarlige journalisten babler om "frakteskuta" som nå holder på å "få vann over ripa" og forteller at den er "lastet med" 150 tonn fyringsolje, osv, osv . . . .

Link to post
Share on other sites

Journalister skriver mye rart, men at ikke en gang båtjournalister klarer å skille mellom last og bunkersbeholdning, er litt mer overraskende. Her står det vitterlig at "Crete Cement" er fullastet med olje:

 

Lasteskip på grunn - fullastet med olje. Kystvakta er i full beredskap etter at lasteskipet "Crete Cement" grunnstøtte onsdag morgen utenfor Fagerstrand på Nesodden, lastet med 140 tonn olje. Skipet har fått hull i skroget og det fryktes nå at sementskipet skal være en miljøbombe.

 

Det er vel også Kystverket og ikke Kystvakten som er i full beredskap med tanke på forurensning.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet hvor de normalt skulle gått? Regner med at det er vest for Aspond?

 

Det første jeg tenkte var låst ror, men hvem vet..

 

Media kan man aldri regne med - når en liten forsinkelse i å føre inn den aller siste oppdateringen på papirkartene blir til at den manglet navigasjonsutstyr, ja da kan man bare droppe avisene og heller følge med her på baatplassen! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...