Jump to content

97 meter langt lasteskip på grunn utenfor Fagerstrand


Dykker

Recommended Posts

...tungoljen som det finnes mye av ombord, er det for fremdrift av fartøyet? Starter på diesel og går ellers på tungolje?

 

Jeg er ikke maskinist og kjenner ikke til hvordan brennstoffsystemet er konstruert om bord på "Crete Cement". Men dette fartøyet har tungolje om bord, og denne er mest sannsynlig for både hoved- og hjelpemaskineri. Noen skip starter og stopper hoved- og hjelpemotorer på diesel, men bruker tungolje til vanlig drift. Noen fartøy benytter ikke tungolje i det hele tatt, men diesel eller naturgass(LNG).

 

På større fartøy jeg har jobbet på, ble tungoljen brukt både ved start, stopp og regulær drift. Men det var diesel om bord til bruk i nødsfall og for nødstrømsaggregat. Men tungoljen er selvsagt avhengig av kontiunerlig heating.

 

Den 4. april i år ble det fattet et historisk vedtak i FN sin skipfartsorganisasjon IMO som vil føre til gradvis utfasing av tungolje(eventuelt avanserte rensesystemer) for å redusere utslipp til luft og sjø fra skipsfarten. Selvsagt vil også forurensninspotensialet med utslipp i havet ved eksempelvis kollisjoner eller grunnstøtninger, bli langt lavere om fartøyene går over til diesel eller gass. Men kanskje kan dette vedtaket føre til prispress på diesel? Her kan man lese om IMO-vedtaket:

 

Historisk vedtak om utslipp fra skip - Norge har fått gjennomslag i FNs skipsfartsorganisasjon, IMO, for nye og strenge krav som skal redusere luftforurensning fra skip. I praksis innebærer de nye reglene at skip innen få år ikke lenger kan gå på den sterkt forurensende tungoljen.

Link to post
Share on other sites

Fra min tid som trikker (siste båt i 70 - 71) ble det ikke brukt tumgolje til hjelpemotorene.

Oppstart av hovedmaskin og manøvrering ble alltid gjort med diesel. først i "rom sjø" gikk man over til tungolje. Ved ankomst gikk man over til diesel i god tid

Maskinistenes mareritt var stans i maskin på tungolje. Ved "Blackout" i sjøen måtte trikkeren fort ned i kjelleren - om så var i underbuksa!

Link to post
Share on other sites

Fikk ikke vite noe om hvoerdan den Varmes opp..

 

Men Til alle Fritidsbåter som kommer av ren nysgjerrighet.

 

Hold dere unna. Det er innført Seilingrestriksjoner i Østre-løp ved Fagerstrand.

Ta kontakt med KV Leikun Hvis dere skal inn og rote ved Lensene av en eller annen grunn.

Det er Masse tauverk i vannet.

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke tungolje noen fastlagt kvalitet.

 

Du har selvfølgelig rett i at det er forskjellige graderinger av tungoljer.

Såvidt meg bekjent trenger all såkalt tungolje "heating" før den skal forbrennes i en motor. Etter å ha fulgt med i denne tråden er det vel tydelig at det er tungoljen, som har blitt nedkjølet som skaper det store problemet, da den blir seig som "sirup" ved lave temperaturer. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke tungolje noen fastlagt kvalitet.

De lette kvalitetene trenger ikke heating. For ett skip i den størrelsen vi har her vil jeg tro det er tilfelle.

 

Ifølge data fra Kystverkets hjemmeside har "Crete Cement" tungolje med benevnelsen IF 180 om bord. IF står for Intermediate Fuel (Oil). Korrekt uttrykk på engelsk er Intermediate Fuel Oil(IFO) som er en blanding av Heavy Fuel Oil(HFO) og Marine Gas Oil(MGO - marin gassolje). Og ifølge tabell på exxonmobile.com har IF 180 et flytepunkt på + 9 grader Celsius. Det betyr altså at IF 180 holder seg flytende ned til + 9 grader Celsius. Da er det nok mye som taler for at den må ha heating.

 

På Wikipedia kan man lese litt mer om marint drivstoff(selvsagt med forbehold om feil).

Link to post
Share on other sites

Her har vi datablad på Guffa som er om bord. ( Marine Bunkeroljer (IF30 - IF380) )

OpenDocument"]http://www.statoil.com/[/url]

 

Hei Capitaine, ifølge datablad som `Hilmar 2`refererer til IF 380, ser det ut som det er en enda tyngre kvalitet ombord enn den du refererer til. Utifra disse opplysninger kan jeg forstå at det kan by på store problemer med oppsuging av bunkersoljer.

Link to post
Share on other sites

For ett skip i den størrelsen vi har her vil jeg tro det er tilfelle.

 

Ser ut som skipet brenner IFO180(cst) på hovedmotoren og da tror jeg det kan være liten tvil om at denne må forvarmes på denne tiden av året i våre farvann! MDO brukes kun på hjelpemotoren/e under vanlig gange, men skifter ofte til MDO ved manøvrering til/fra havn og i trange farvann som nevnt av andre. IFO180 CST og IFO380 CST(enda tjukkere!) er de to mest vanlige bunkersoljene som brukes på hovedmotorene på større lasteskip. Ingen av disse oljene er særlig hyggelige å få opp på strendene, visstnok mye værre enn ren råolje!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei Capitaine, ifølge datablad som `Hilmar 2`refererer til IF 380, ser det ut som det er en enda tyngre kvalitet ombord enn den du refererer til.

 

HMS-databladet som Hilmar viser til, tar for seg tungolje fra IF 30 til IF 380, såvidt jeg kan se. Dette databladet sier ikke noe bestemt om det er eksempelvis IF 30, IF 80, IF 180 eller IF 380 som er om bord i "Crete Cement". Men jeg kan selvsagt ha oversett noe. På Kystverkets hjemmeside står det derimot at det er IF 180 som er om bord, men det trenger ikke dermed være riktig. Egentlig bryr det meg ikke så veldig mye da jeg kan nyte min cognac istedet for å rydde opp i svineriet. :lol:

Link to post
Share on other sites

MDO brukes kun på hjelpemotoren/e under vanlig gange, men skifter ofte til MDO ved manøvrering til/fra havn og i trange farvann som nevnt av andre.

 

Som sagt varierer dette. Noen skip benytter tungolje på både hoved- og hjelpemaskineri ved start, stopp og vanlig drift, både i trange farvann og ved manøvrering.

Link to post
Share on other sites

HMS-databladet som Hilmar viser til, tar for seg tungolje fra IF 30 til IF 380, såvidt jeg kan se. Egentlig bryr det meg ikke så veldig mye da jeg kan nyte min cognac istedet for å rydde opp i svineriet. :lol:

 

Da er vi ganske enige `Capitaine`, jeg har nytt en 2-3 cognac`er og lar ekspertisen rydde opp. :lol::cheers:

Link to post
Share on other sites

Etter min mening burde tungoljer vært bannlyst i disse miljøverntider.

 

Ifølge linken som jeg viste til i et innlegg lengre oppe, blir tungolje faset ut fremover. Men rederne har benyttet tungolje da dette er det billigste drivstoffet man får tak i, særlig Heavy Fuel Oil(HFO). Det er målet om å tjene store penger som har vært drivkraften for den delvis konservative rederinæringen, og miljøhensyn har ikke akkurat stått øverst på agendaen. Men dette har begynt å endre seg.

Link to post
Share on other sites

Heisann, må bare inn å kommentere litt her!

 

Når det gjelder HFO så er egentlig IF380 oljen basisen for de fleste HFO (Heavy Fuel Oil) graderingene. De øvrige graderes videre nedover iht til viskositet.

 

Typisk for IF180 er en pumpbarhet på rundt 30 grader C.

Vanlig oppvarming av lagringstanker er bruk av steam-sløyfer eller thermal-olje sløyfer.

Samme til forvarming før forbruk på hovedmaskineri, hvor en gjerne skal ha 10 cst og ca 125-130 gr. C.

 

Videre kan nevnes at i de nye SECA area, som i vårt tilfelle gjelder ca. Øst og Nord om Brest (husker ikke eksakt lengde og breddegrad), så skal forbrent fossilt brennstoff ikke ha et svovelinnhold som overstiger 1,5%

Videre er det verdt å merke seg at fartøy i EU inland waters skal ikke brenne drivstoff som inneholder svovel som overstiger 0,1% (tror jeg det var).

Så noen miljøforebyggende er da på gang innen skipsfarten også!!

 

Så dette med Oil Recover:

I min tid om bord på et AHTS supply ship på 90 tallet så hadde vi en hendelse nær Runde hvor bulkeren Arisan gikk på grunn og omsider sank.

 

Vi hadde den gang i oppdrag å pumpe resterende bunkersolje om bord hos oss hvor vi hadde dedikerte tanker for dette.

 

Problemet var heatingen.

 

Før vi startet denne operasjonen var vi i kontakt med bl.a. rederiet og SFT for å forsikre oss om at vår skute ikke ville få problemer som følge av denne operasjonen. Hvilket også ble bekreftet og forsikret fra de involverte organ.

Vi hadde nemlig ikke mulighet til å forvarme oljen når den var kommet om bord. Frykten var derfor at vi kanskje måtte ”spa” den ut for hånd.

 

En snedig prototype av en Framo pumpe ble brukt til oppdraget. Bak på hekken hadde vi en svær snelle som innehold en slange på bortimot 2-300 meter.

I denne slangen, ca 4 tommer nominell diameter, var det også innstøpt hydrauliske tur, retur, og lekkolje slanger.

I enden var der monter denne Framo prototype Deep well sentrifugal pumpe som var hydraulisk drevet. Selve pumpe bygde ikke stort mer enn slangens egen ytre diameter. Snella ble tilkoblet vårt hydrauliske aggregat.

 

V.h.a. helikopter ble slange-enden, med påmontert pumpe, ført over til Arisan hvor den deretter ble senket nedi aktuell bunkers tank. Om bord hos oss startet vi så opp det hydrauliske aggregatet og dermed fjernkjørte pumpen som da pumpa oljen om bord hos oss.

Fungerte kjempebra. Olja kom om bord hos oss, og når vi var ”fulle” så stoppa vi den sjøl, dro til land og lossa, og deretter gjentok operasjonen inntil all olje var fjernet fra havaristen.

 

Lossingen foregikk ved at vi benyttet våre egne fastmonterte deep well sentrifugal pumper som var montert i våre tanker. Også den operasjonen forløp uten nevneverdige problemer.

 

Oljen vi pumpa vil jeg tippe var 240 cst olje, eller noe i den dur, men husker ikke eksakt når tid på året dette skjedde.

Men i disse dager er det jo vinter over det hele og temperaturen kan nok bli ei nøtt å knekke.

 

Mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Som sagt varierer dette. Noen skip benytter tungolje på både hoved- og hjelpemaskineri ved start, stopp og vanlig drift, både i trange farvann og ved manøvrering.

 

Derfor skrev jeg også "ofte" og ikke "alltid". Det er vanlig standard å ha inn i alle tidscertepartier f.eks NYPE en klausul om skipets rett til å benytte MDO når de manøvrerer i trange farvann og/eller går til/fra kai, etter min erfaring.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kystverket samarbeider blant annet med StatoilHydro som har oljeoppsamlingsutstyr i området samt IUA Bergen.

Yeah, right.

 

Såg hvordan samarbeidet var sist det gikk til h...

Statoil fikk ikke lov av Kystverket til å bruke hverken båt eller lenser, lensene som ble lagt var av private uten tilknytning hverken til kystverk eller mongstad, lensene fra kystverket kom først flere dager etter. Men ingen fikk lov å suge opp oljen, det skulle kystværket gjøre med sin oljevern 03 som låg i østfold, til tross for at mongstad disponerer egen oppsugingsbåt "slurpen"...

Link to post
Share on other sites

Yeah, right.

 

Såg hvordan samarbeidet var sist det gikk til h...

 

Ubekreftede rykter blant de "innfødte" på Fagerstrand går ut på at Et større oljefirma igjen tilbø sine tjenester og sine resurser. Dette ble avslått.

Har sikkert noe med juss å gjøre, men det ristes på en del lokale hoder :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...