hschrde Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Ser da virkelig ut som den står trygt på grunn nå? Ellers hadde de vel neppe gått inntil med akterskipet på den måten... Lurer på hva kriteriene for de landsettingsplassen er jeg - kanskje grunnforholdene egentlig passer bra? Hvis det er svik i styremaskinen OG de klarer å snu og sette på grunn på tross av det, da er det jo godt jobba... Hvis det hele kommer av en tabbe av et eller annet slag, ja da er det også godt jobba å holde hodet kaldt og sette på grunn... Tror en sånn avgjørelse er en skikkelig utfordring uansett - må vurderes riktig på kort tid, og med STOR innsats... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 I mine øyne har denne båten gått ned. Den ligger vel på bunne nå Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Lurer på hva kriteriene for de landsettingsplassen er Diverse kriterier. Adkomst, mulighet for lenser, akvakultur o.a. Liste over Strandsettingsteder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hschrde Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Interessant... Totalt er det jo veldig få plasser - men det betyr kanskje at de fleste instansene som er der nå er kjent med stedet? Det må jo være en veldig stor fordel, og sikkert noe av tanken med å ha disse stedene... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Man kan spekulere til man blir blå, men for meg ser det ut som følger: Crete Cement gikk nordgående lei. Jeg tror ikke den går mellom Aspond og Håøya (Det er sydgående lei), men skulle følge nordgående på Østsiden av Aspon (uten å lykkes). Av en eller en annen grunn har den ikke "klart" svingen (SB) og gått på et av "mine fiskeplasser" SØ for Aspond kanskje 100 m fra land. Det er mye nytt/endret i oppmerkingen i dette området. Kystverkets nettløsning er ikke oppdatert på dette, og nei - jeg tror ikke de navigerer etter det:) Derfra har den gått mot Fagerstrand brygge, kanskje for å legge til, men har snudd og gått sydover for å sette skuta på grunn. Det lykkes de med og hadde de ikke gjort det hadde skuta gått rundt og sunket. Digerud Søndre har vært slukket. Vet ikke om det er i gang igjen. Min spekulasjon: Det gamle hvite blinket på Aspon SØ som nå er rødt, har sluknet. På Aspond SV er det også et lys, (Tror det også er rødt). Begge er synlig før passering Aspond. Hvis losen har forvekslet Aspond SØ med Aspond SV så går man på grunn. Med alle forbehold om fri spekulasjon som ikke er basert på fakta. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Var ute i ettermiddag med Astor og bivånet havaristen rett sør av Fagerstrand brygge. Når medie skriver at det renner en masse olje i fjorden så mener jeg dette er å ta vel hardt i. Jeg tøffet rundt bare en kabellengde fra skipet og så ingen oljefilm på vannet. De har pakket inn havaristen med oljelenser. mens jeg lå der lå begge taubåtene inntil havaristen. Så begynte det å lekke lettolje og da trakk begge taubåtene seg ut og lensen ble lukket. I mens kom en annen taubåt, Gyltingen med en stor lense fra Drøbak. Det ble befaring på stedet av de ansvarlige for å vurdere situasjonen så langt. Det blåser friskt ute akkurat nå. Området der havaristen ligger ligger ikke spesiellt værutsatt til etter min mening. All trafikk ut og inn fjorden ble i dag omdirigert til vestre led i det aktuelle område. Fagerstrand og havaristen ligger kun et par kabellengder øst for skipstrafikken som normalt går inn fjorden i østre løp. Hvis Crete Cement skulle til Slemmestad kan den ha fått tilatelse fra Horten VTS Horten å kunne krysse vestre lei for å gå rett mot Slemmestad. Dette er selvsagt spekulasjoner. Jeg har fulgt med på nyhetene i hele dag og mener NRK sin utskremte har liten kompetanse på det han sier. Det blir lett noe dramtisk når de skal fortelle ståa her ute. Jeg tok noen bilder mens jeg var der ute:(Alle foto: Copyright Inge Jensen) [ Et AIS-bilde tatt ca. 14.30. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
bjornak Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Kjempebilder Astor, bedre enn alle nyhetskanalene denne tråden!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Er vel litt "ondskapsfull" nå, men,Viss dette skipet synker....... Skal det bli spennende å se hva som skjer..... Denne gangen synker det jo "utenfor stuedøra" til politikerne. Gjør det enkelt....... dekk det til..... som ubåten utenfor fedje...... Den inneholde 1000 ganger mer forurensing enn dette skipet.... Eller viss det er grundt, at det bare synker halvveis.... la det ligge i fjæra,.... til "pynt" Vi får se...... Jeg må bare informere Deg om at de aller fleste politikere IKKE bor her nede,og at det er vel å dra den litt langt å sammenligne en sunken u-båt fra krigens dager med denne båten.Det er ganske typisk at folk som ikke er fra "sentrale" strøk alltid skal komme med den samme gamle, som at når ting skjer "der nede",så kommer hjelpen automatisk.Man skal ikke glemme at det ligger et ikke helt ukjent fartøy som heter Blucher like ved, og den ble vel ikke tømt over natta den heller. Nei jeg sier: By og land, hand i hand . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Jeg har vært på fagerstrand i flere timer i kveld. Kommer tilbake med mere info. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Vel for de som ikke vet det så jobber jeg om bord på den grønne taubåten "Gyltingen" Jeg har for det meste tilbrakt dagen på "gylte" som ligger i vindfangerbukta. Her ligger det lagret 400 meter oljelenser Bestandig i tilfelle slike katastrofer som dette. Jeg var der i kveldstimene i kveld med en Oljevernsbåt og kjørte litt transport. Var helt oppi båten men det virker gangske stille der nå. Været er også stille så det har vi vært Ganske heldige med. Hilmar. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Hilmar....kolla her http://go.dagbladet.no/ego.cgi/dbf_oppsl1/...tslipp/3769856/ e de du med tampen?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Er det noen som vet hvor de normalt skulle gått? Regner med at det er vest for Aspond? Inngående lei går øst av Aspond. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Aloha II Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Skjer ikke mye i kveld! Bare en sleper ved skipet, samt kystvakta som står for lyssettinga. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 e de du med tampen?? var ikke tilstede da dette skjedde. Jeg vet ikke noe mere enn det media vet, Men det er ikke mere og vite. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Når vi ser på dette tracket. Så ser det ut til at det skal krysse over i vestre løp?? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Var du med Gyltingen når han slepte oljelensa fra Drøbak? Fikk du bildene jeg sendte deg på IM? Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Jeg sto igjen på brygga da lensene ble slept av gårde. Jada fikk bildene. Fine dem! Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Det er ganske typisk at folk som ikke er fra "sentrale" strøk alltid skal komme med den samme gamle, som at når ting skjer "der nede",så kommer hjelpen automatisk. Tjaaa, når Server gikk ned utenfor Fedje (like ved omtalte ubåt forresten), så gikk det to dager før lenser kom på plass,mens her tok det vel to timer... Og til orientering så er området rundt Fedje (= Mongstad) Nord-Europas største havn målt i tonnasje og tilnærmet all last er olje... Og Oljevern 03, den var på plass etter få timer, mens det gikk vel mange dager førden var på plass på Fedje... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Er det Kystverkets lenser eller IUA og Statoil på Fagerstrand sine som er i bruk? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 20.November.2008 Del på Facebook Svart 20.November.2008 "Inneholder store mengder forurensede stoffer" http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=524392 Javel ? Er stoffene i båten allerede forurenset ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 20.November.2008 Del på Facebook Svart 20.November.2008 Tjaaa, når Server gikk ned utenfor Fedje (like ved omtalte ubåt forresten), så gikk det to dager før lenser kom på plass,mens her tok det vel to timer...Og til orientering så er området rundt Fedje (= Mongstad) Nord-Europas største havn målt i tonnasje og tilnærmet all last er olje... Og Oljevern 03, den var på plass etter få timer, mens det gikk vel mange dager førden var på plass på Fedje... Da har de trolig lært av ulykken ved Fedje? Nå ser det heldigvis ut som båten er ganske så tett. Heldigvis. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 20.November.2008 Del på Facebook Svart 20.November.2008 Da har de trolig lært av ulykken ved Fedje? Jeg tviler på det, har det kommet noen flere slepebåter rundt om Mongstad? Håper iallefall det går bra med denne skuten og omgivelsene. Tipper skuten om ett år ligger på Remontowa... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 20.November.2008 Del på Facebook Svart 20.November.2008 Trist.... dette men la oss håpe dette ikke blir ett nytt "Murmansk" vrak liggende i fjærerstiene.. Formoder de rydder raskere opp i Oslofjorden enn på kysten av Finnmark eller Fedje for den saks skyld.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 20.November.2008 Del på Facebook Svart 20.November.2008 synes nordlendingene kan rydde selv jeg ;- ærlig talt , hvis rederiet er konk eller no , så bør nasjonen båtene hører til, koste fjerningen av vrak. murmansk høres russisk ut , og da bør de fjerne dritten . og selvsagt bør norge fjerne norske vrak hvorsomhelst i verden. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Aloha II Svart 20.November.2008 Del på Facebook Svart 20.November.2008 Er det Kystverkets lenser eller IUA og Statoil på Fagerstrand sine som er i bruk? Er vel en kombinasjon av alle tenker jeg. Statoil sine ble slept ut først i allefall. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.