Jump to content

97 meter langt lasteskip på grunn utenfor Fagerstrand


Dykker

Recommended Posts

Ser da virkelig ut som den står trygt på grunn nå? Ellers hadde de vel neppe gått inntil med akterskipet på den måten...

 

Lurer på hva kriteriene for de landsettingsplassen er jeg - kanskje grunnforholdene egentlig passer bra?

 

 

 

 

Hvis det er svik i styremaskinen OG de klarer å snu og sette på grunn på tross av det, da er det jo godt jobba...

 

Hvis det hele kommer av en tabbe av et eller annet slag, ja da er det også godt jobba å holde hodet kaldt og sette på grunn...

 

Tror en sånn avgjørelse er en skikkelig utfordring uansett - må vurderes riktig på kort tid, og med STOR innsats...

Link to post
Share on other sites

Man kan spekulere til man blir blå, men for meg ser det ut som følger:

Crete Cement gikk nordgående lei. Jeg tror ikke den går mellom Aspond og Håøya (Det er sydgående lei), men skulle følge nordgående på Østsiden av Aspon (uten å lykkes).

Av en eller en annen grunn har den ikke "klart" svingen (SB) og gått på et av "mine fiskeplasser" SØ for Aspond kanskje 100 m fra land.

Det er mye nytt/endret i oppmerkingen i dette området.

Kystverkets nettløsning er ikke oppdatert på dette, og nei - jeg tror ikke de navigerer etter det:)

 

Derfra har den gått mot Fagerstrand brygge, kanskje for å legge til, men har snudd og gått sydover for å sette skuta på grunn. Det lykkes de med og hadde de ikke gjort det hadde skuta gått rundt og sunket.

 

 

Digerud Søndre har vært slukket. Vet ikke om det er i gang igjen.

 

Min spekulasjon:

Det gamle hvite blinket på Aspon SØ som nå er rødt, har sluknet.

På Aspond SV er det også et lys, (Tror det også er rødt). Begge er synlig før passering Aspond.

Hvis losen har forvekslet Aspond SØ med Aspond SV så går man på grunn.

 

Med alle forbehold om fri spekulasjon som ikke er basert på fakta.

Link to post
Share on other sites

Var ute i ettermiddag med Astor og bivånet havaristen rett sør av Fagerstrand brygge. Når medie skriver at det renner en masse olje i fjorden så mener jeg dette er å ta vel hardt i. Jeg tøffet rundt bare en kabellengde fra skipet og så ingen oljefilm på vannet. De har pakket inn havaristen med oljelenser. mens jeg lå der lå begge taubåtene inntil havaristen. Så begynte det å lekke lettolje og da trakk begge taubåtene seg ut og lensen ble lukket. I mens kom en annen taubåt, Gyltingen med en stor lense fra Drøbak.

Det ble befaring på stedet av de ansvarlige for å vurdere situasjonen så langt.

Det blåser friskt ute akkurat nå. Området der havaristen ligger ligger ikke spesiellt værutsatt til etter min mening.

All trafikk ut og inn fjorden ble i dag omdirigert til vestre led i det aktuelle område. Fagerstrand og havaristen ligger kun et par kabellengder øst for skipstrafikken som normalt går inn fjorden i østre løp.

Hvis Crete Cement skulle til Slemmestad kan den ha fått tilatelse fra Horten VTS Horten å kunne krysse vestre lei for å gå rett mot Slemmestad. Dette er selvsagt spekulasjoner.

 

Jeg har fulgt med på nyhetene i hele dag og mener NRK sin utskremte har liten kompetanse på det han sier. Det blir lett noe dramtisk når de skal fortelle ståa her ute.

 

Jeg tok noen bilder mens jeg var der ute:(Alle foto: Copyright Inge Jensen)

 

 

[

fagerstrand.jpg

 

 

fagerstrand_1.jpg

 

 

fagerstrand_2.jpg

 

 

fagerstrand_3.jpg

 

 

fagerstrand_4.jpg

 

 

fagerstrand_5.jpg

 

 

fagerstrand_7.jpg

 

 

fagerstrand_8.jpg

 

 

fagerstrand_aisbilde.jpg

Et AIS-bilde tatt ca. 14.30.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er vel litt "ondskapsfull" nå, men,

Viss dette skipet synker.......

Skal det bli spennende å se hva som skjer.....

Denne gangen synker det jo "utenfor stuedøra" til politikerne.

Gjør det enkelt....... dekk det til..... som ubåten utenfor fedje......

Den inneholde 1000 ganger mer forurensing enn dette skipet....

Eller viss det er grundt, at det bare synker halvveis.... la det ligge i fjæra,.... til "pynt"

 

Vi får se......

Jeg må bare informere Deg om at de aller fleste politikere IKKE bor her nede,og at det er vel å dra den litt langt å sammenligne en sunken u-båt fra krigens dager med denne båten.Det er ganske typisk at folk som ikke er fra "sentrale" strøk alltid skal komme med den samme gamle, som at når ting skjer "der nede",så kommer hjelpen automatisk.Man skal ikke glemme at det ligger et ikke helt ukjent fartøy som heter Blucher like ved, og den ble vel ikke tømt over natta den heller.

Nei jeg sier: :flag: By og land, hand i hand :flag::cryin: .

Link to post
Share on other sites

Vel for de som ikke vet det så jobber jeg om bord på den grønne taubåten "Gyltingen"

Jeg har for det meste tilbrakt dagen på "gylte" som ligger i vindfangerbukta.

Her ligger det lagret 400 meter oljelenser Bestandig i tilfelle slike katastrofer som dette.

Jeg var der i kveldstimene i kveld med en Oljevernsbåt og kjørte litt transport.

Var helt oppi båten men det virker gangske stille der nå.

Været er også stille så det har vi vært Ganske heldige med.

 

Hilmar.

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Det er ganske typisk at folk som ikke er fra "sentrale" strøk alltid skal komme med den samme gamle, som at når ting skjer "der nede",så kommer hjelpen automatisk.

Tjaaa, når Server gikk ned utenfor Fedje (like ved omtalte ubåt forresten), så gikk det to dager før lenser kom på plass,mens her tok det vel to timer...

Og til orientering så er området rundt Fedje (= Mongstad) Nord-Europas største havn målt i tonnasje og tilnærmet all last er olje...

Og Oljevern 03, den var på plass etter få timer, mens det gikk vel mange dager førden var på plass på Fedje...

Link to post
Share on other sites

"Inneholder store mengder forurensede stoffer"

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=524392

 

Javel ? Er stoffene i båten allerede forurenset ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tjaaa, når Server gikk ned utenfor Fedje (like ved omtalte ubåt forresten), så gikk det to dager før lenser kom på plass,mens her tok det vel to timer...

Og til orientering så er området rundt Fedje (= Mongstad) Nord-Europas største havn målt i tonnasje og tilnærmet all last er olje...

Og Oljevern 03, den var på plass etter få timer, mens det gikk vel mange dager førden var på plass på Fedje...

 

Da har de trolig lært av ulykken ved Fedje? Nå ser det heldigvis ut som båten er ganske så tett. Heldigvis.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Trist.... dette men la oss håpe dette ikke blir ett nytt "Murmansk" vrak liggende i fjærerstiene.. Formoder de rydder raskere opp i Oslofjorden enn på kysten av Finnmark eller Fedje for den saks skyld..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

synes nordlendingene kan rydde selv jeg ;-

ærlig talt , hvis rederiet er konk eller no , så bør nasjonen båtene hører til, koste fjerningen av vrak. murmansk høres russisk ut , og da bør de fjerne dritten . og selvsagt bør norge fjerne norske vrak hvorsomhelst i verden.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...