Jump to content

97 meter langt lasteskip på grunn utenfor Fagerstrand


Dykker

Recommended Posts

Regner med samme praksis som her:

Krysseren Murmansk, Sørvær i Finnmark

 

Crete Cement skal nå fjernes av rederiet som eier skuta. Det er en selvfølge, og et krav i mijøvernlovgivningen. Det skal ikke koste skattebetalerne 1 krone.

 

 

Norske myndigheter har nok litt mer respekt for "eieren" av Murmansk.

 

Men jeg er forøvrig helt enig i at vraket bør fjernes. Også selv om det kommer til å koste oss skattebetalere noen kroner.

Link to post
Share on other sites

Norske myndigheter har nok litt mer respekt for "eieren" av Murmansk.

 

Ja respekten for eieren spiller nok inn her. Og for de av dere som har og bruker Google Earth, så har jeg en del sjokkerende posisjoner der man får et klart bilde av hvordan eieren har det langs sin egen skjærgård.

Si bare fra så skal jeg gi dere noen steder å sjekke ut som vil sjokkere et miljøverner hjerte...

Link to post
Share on other sites

Jeg håper virkelig at du ikke mente det jeg oppfattet at du mente, Seilaren.

 

Jeg har ikke noe forhold til Oslofjorden. Hadde derfor ikke klart å sørge så mye som dersom ulykken skjedde i mine trakter.

Ulykken hadde ikke berørt meg på noen måter.

 

Men jeg synes selvfølgelig på deres vegne at det er veldig bra oljen holdt seg ombord! :flag:

 

:wflag:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Tror ikke denne båten har fått så stor skade. Den har fått fylt maskinrommet og slått et hull i skroget. Lasten er muligens like tørr da den ligger i bulktanker beregnet på pneumatisk tømming. Lett å losse denne da.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Prøver å legge ut noen bilder fra Google Earth. Tatt fra satelitt selvsagt, dette er fra områder like øst for grensa ved Kirkenes.

Like sør og øst for Fiskerhalvøya som vi ser overtil.

 

Håper det blir noe av bildene da...

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16122/1.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16122/2.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16122/3.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16122/4.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16122/5.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16122/6.jpg

 

Og det finns massevis av slike ankerplasser der borte, det er bare å bruke tid å leite.

Link to post
Share on other sites

Norske myndigheter har nok litt mer respekt for "eieren" av Murmansk.

Var ikke Murmansk solgt til en Indisk hugger da? Tror ikke manglende respekt er årsaken til at den fortsatt ligger ved Sørøya. Norske myndigheter har vel heller et forklaringsproblem på hvorfor de (Torbjørn Berntsen) besluttet å la den drive på land i stedet for å la kystvakten kople opp sleper i den :headbang:

Link to post
Share on other sites

Nå gjelder vel denne tråden båten som havarerte ved Fagerstrand? Enig at Staten har vært tafatte når det gjelder mange vrak rundt norskekysten. Men la oss i denne tråden sette fokus på hva som skjer utenfor Fagerstrand. Vraket kan enda by på overaskelser og mye uforusett kan enda skje. La oss krysse fingre for at bergingsmannskapene klarer jobben. Vraket ligger kun en halvtimes gange fra min hjemmehavn på Storsand.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Men la oss i denne tråden sette fokus på hva som skjer utenfor Fagerstrand. Vraket kan enda by på overaskelser og mye uforusett kan enda skje. La oss krysse fingre for at bergingsmannskapene klarer jobben.

 

Enig med deg `Astor`, håper at bergningsmannskapene lykkes i denne jobben. De siste nyhetene fortalte at det kan ta inntil 14 dager før skipet kan være tømt for smøreolje/tungolje. Mener jeg leste at tankene inneholdt ca: 115 tonn tungolje, som kan være det største problemet m.h.t. utpumping.

Link to post
Share on other sites

Norske myndigheter har nok litt mer respekt for "eieren" av Murmansk.

 

Problemet er vel at man ikke riktig vet hvem eieren er.

Selv om fartøyet blir solgt til hugging, er det fremdeles ett skip. Med de muligheter det gir for å skjule eierskap.

Hadde kystvakten satt sleper ombord og den fremdeles hadde gått i fjæra ville de fått ett saftig erstatningskrav.

Hugger man den der den ligger dukker det nok opp en advokat som vil ha erstatning for skadeverk.

La det være sagt, dette er en skam, og krysseren skulle vært fjernet for lenge siden.

Link to post
Share on other sites

Men la oss i denne tråden sette fokus på hva som skjer utenfor Fagerstrand. Vraket kan enda by på overaskelser og mye uforusett kan enda skje. La oss krysse fingre for at bergingsmannskapene klarer jobben.

Astor, da jeg leste innlegget ditt, fikk jeg nesten en oppfatning av at utfallet av denne saken vil avhenge av i hvor stor grad vi klarer å krysse fingrene her i denne tråden, og ha fokus rettet mot Fagerstrand.

 

La oss samles i bønn.

Link to post
Share on other sites

I natt og dag har det blåst litt fra nord. Ca 7 - 10 kn.

Svært lite olje har "lekket" ut fra hovedlensa. Bøya mi (Digerud brygge) har fått svart rand og fortøyningstauet er litt tilgriset.

Det er lagt ut en ny lense syd for Digerud brygge.

 

Jeg har et spørsmål til "maskinistene" her:

 

Tungolja ombord har ligget noen dager nå uten oppvarming. Hvordan skal de få pumpet den ut med (jeg antar) sugepumper?

Link to post
Share on other sites

Tungolja ombord har ligget noen dager nå uten oppvarming. Hvordan skal de få pumpet den ut med (jeg antar) sugepumper?

 

Tungoljen ombord har nok blitt meget tungtflytende så her vil det ta tid med oppsuging.

Fra min tid på tankannlegg, mener jeg å huske at tungoljen ble lagret ved ca; 60 grader C.

Link to post
Share on other sites

Hei

Tungolja er sikkert seig og god nå, men jeg tror ikke den kan suges opp uten videre. Vanligvis er det på overflaten ikke mulig å suge mer enn 10 meter høyde da det vil kreve mer enn totalt vakuum.

For å få ut oljen av tankene som sikkert er mer enn 10 meter fra toppen, vil de måtte slippe inn vann eller sette på lufttrykk i tankene. Hvis tankene er tette kan det kanskje pumpes inn vann med et lite overtrykk etterhvert som en tømmer tanken for på den måten å få litt hjelp til å få ut oljen over vannflata.

Alternativet til å slippe inn vann må¨være pumper som senkes til et nivå langt ned i oljen eller på utsiden av tanken med uttak i tankbunnen.

Hvis den er for seig til å pumpes regner jeg med at den må tynnes ut med feks diesel, men det vet jeg ikke stort om. Måtte i tilfelle pumpe inn diesel og blande det med luft el.

 

Bare noen strøtanker en lørdag ettermiddag...

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...