Douro Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Uansett jeg synes det er bra at denne ulykken ikke fikk et tragisk utfall Men samtidig hadde jeg ikke brudd meg så veldig mye dersom........ Jeg håper virkelig at du ikke mente det jeg oppfattet at du mente, Seilaren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Regner med samme praksis som her:Krysseren Murmansk, Sørvær i Finnmark Crete Cement skal nå fjernes av rederiet som eier skuta. Det er en selvfølge, og et krav i mijøvernlovgivningen. Det skal ikke koste skattebetalerne 1 krone. Norske myndigheter har nok litt mer respekt for "eieren" av Murmansk. Men jeg er forøvrig helt enig i at vraket bør fjernes. Også selv om det kommer til å koste oss skattebetalere noen kroner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vannoverallt Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Uansett her eller der, deg viktigste er tross altt at det ikke gikk liv tapt, ikke slapp ut ole, og når allt er over lærer man forhåpentligvis noe av ulykken, så sjangsene blir enda mindre for at slikt skjer, selv om ulykker alltid vil skje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
barentz Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Norske myndigheter har nok litt mer respekt for "eieren" av Murmansk. Ja respekten for eieren spiller nok inn her. Og for de av dere som har og bruker Google Earth, så har jeg en del sjokkerende posisjoner der man får et klart bilde av hvordan eieren har det langs sin egen skjærgård. Si bare fra så skal jeg gi dere noen steder å sjekke ut som vil sjokkere et miljøverner hjerte... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Mange her som har Google Earth. Bare legg ut posisjonene, du. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Jeg håper virkelig at du ikke mente det jeg oppfattet at du mente, Seilaren. Jeg har ikke noe forhold til Oslofjorden. Hadde derfor ikke klart å sørge så mye som dersom ulykken skjedde i mine trakter. Ulykken hadde ikke berørt meg på noen måter. Men jeg synes selvfølgelig på deres vegne at det er veldig bra oljen holdt seg ombord! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Tror ikke denne båten har fått så stor skade. Den har fått fylt maskinrommet og slått et hull i skroget. Lasten er muligens like tørr da den ligger i bulktanker beregnet på pneumatisk tømming. Lett å losse denne da. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Seilaren. Og din interessesfære strekker seg så lang nesetippen er? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
barentz Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Prøver å legge ut noen bilder fra Google Earth. Tatt fra satelitt selvsagt, dette er fra områder like øst for grensa ved Kirkenes. Like sør og øst for Fiskerhalvøya som vi ser overtil. Håper det blir noe av bildene da... https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16122/1.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16122/2.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16122/3.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16122/4.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16122/5.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16122/6.jpg Og det finns massevis av slike ankerplasser der borte, det er bare å bruke tid å leite. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Norske myndigheter har nok litt mer respekt for "eieren" av Murmansk. Var ikke Murmansk solgt til en Indisk hugger da? Tror ikke manglende respekt er årsaken til at den fortsatt ligger ved Sørøya. Norske myndigheter har vel heller et forklaringsproblem på hvorfor de (Torbjørn Berntsen) besluttet å la den drive på land i stedet for å la kystvakten kople opp sleper i den Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Nå gjelder vel denne tråden båten som havarerte ved Fagerstrand? Enig at Staten har vært tafatte når det gjelder mange vrak rundt norskekysten. Men la oss i denne tråden sette fokus på hva som skjer utenfor Fagerstrand. Vraket kan enda by på overaskelser og mye uforusett kan enda skje. La oss krysse fingre for at bergingsmannskapene klarer jobben. Vraket ligger kun en halvtimes gange fra min hjemmehavn på Storsand. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Jeg må si at Oljeaksjonen Var rask og velykket. Her kan vi se Noen flere som bekrefter dette , Utklipp fra Amta Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Men la oss i denne tråden sette fokus på hva som skjer utenfor Fagerstrand. Vraket kan enda by på overaskelser og mye uforusett kan enda skje. La oss krysse fingre for at bergingsmannskapene klarer jobben. Enig med deg `Astor`, håper at bergningsmannskapene lykkes i denne jobben. De siste nyhetene fortalte at det kan ta inntil 14 dager før skipet kan være tømt for smøreolje/tungolje. Mener jeg leste at tankene inneholdt ca: 115 tonn tungolje, som kan være det største problemet m.h.t. utpumping. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 Er det vilje til det kan båten lenses på noen få dager hvis det settes inn nok ressurser. Absolutt ingen grunn til at dette skal ta flere uker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 Norske myndigheter har nok litt mer respekt for "eieren" av Murmansk. Problemet er vel at man ikke riktig vet hvem eieren er. Selv om fartøyet blir solgt til hugging, er det fremdeles ett skip. Med de muligheter det gir for å skjule eierskap. Hadde kystvakten satt sleper ombord og den fremdeles hadde gått i fjæra ville de fått ett saftig erstatningskrav. Hugger man den der den ligger dukker det nok opp en advokat som vil ha erstatning for skadeverk. La det være sagt, dette er en skam, og krysseren skulle vært fjernet for lenge siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 Jeg må si at Oljeaksjonen Var rask og velykket. Her kan vi se Noen flere som bekrefter dette , Helt enig. Jeg fulgte med på VHF. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 Men la oss i denne tråden sette fokus på hva som skjer utenfor Fagerstrand. Vraket kan enda by på overaskelser og mye uforusett kan enda skje. La oss krysse fingre for at bergingsmannskapene klarer jobben. Astor, da jeg leste innlegget ditt, fikk jeg nesten en oppfatning av at utfallet av denne saken vil avhenge av i hvor stor grad vi klarer å krysse fingrene her i denne tråden, og ha fokus rettet mot Fagerstrand. La oss samles i bønn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 mvh Asor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 Gjennomgår nødlosseplan - (Lørdag 22.11.2008, kl 11.45) Rederiet som eier det havarerte skipet "Crete Cement" har nå klar en plan for nødlossing av bunkersoljen. Denne planen skal nå gjennomgås av Kystverket og Sjøfartsdirektoratet før iverkstettelse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pelle Parafin Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 97 meter langt lasteskip på grunn utenfor Fagerstrand i Oslofjorden. Les her. KATASTROFE! Og så av alle ting i OSLOFJORDEN! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 Dette var vel gammelt nytt? Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 I natt og dag har det blåst litt fra nord. Ca 7 - 10 kn. Svært lite olje har "lekket" ut fra hovedlensa. Bøya mi (Digerud brygge) har fått svart rand og fortøyningstauet er litt tilgriset. Det er lagt ut en ny lense syd for Digerud brygge. Jeg har et spørsmål til "maskinistene" her: Tungolja ombord har ligget noen dager nå uten oppvarming. Hvordan skal de få pumpet den ut med (jeg antar) sugepumper? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 Tungolja ombord har ligget noen dager nå uten oppvarming. Hvordan skal de få pumpet den ut med (jeg antar) sugepumper? Tungoljen ombord har nok blitt meget tungtflytende så her vil det ta tid med oppsuging. Fra min tid på tankannlegg, mener jeg å huske at tungoljen ble lagret ved ca; 60 grader C. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 Hei Tungolja er sikkert seig og god nå, men jeg tror ikke den kan suges opp uten videre. Vanligvis er det på overflaten ikke mulig å suge mer enn 10 meter høyde da det vil kreve mer enn totalt vakuum. For å få ut oljen av tankene som sikkert er mer enn 10 meter fra toppen, vil de måtte slippe inn vann eller sette på lufttrykk i tankene. Hvis tankene er tette kan det kanskje pumpes inn vann med et lite overtrykk etterhvert som en tømmer tanken for på den måten å få litt hjelp til å få ut oljen over vannflata. Alternativet til å slippe inn vann må¨være pumper som senkes til et nivå langt ned i oljen eller på utsiden av tanken med uttak i tankbunnen. Hvis den er for seig til å pumpes regner jeg med at den må tynnes ut med feks diesel, men det vet jeg ikke stort om. Måtte i tilfelle pumpe inn diesel og blande det med luft el. Bare noen strøtanker en lørdag ettermiddag... Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
ThorU Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 Ryktes at de vil skifte navn på båten nå... fra Crete cement til Con Crete :lol: Dagens beste! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.