Brynjar Svart 20.November.2008 Del på Facebook Svart 20.November.2008 la oss ikke male en viss en på veggen her og? Helt enig Mouche.. Det var nok litt høyttenking på generelt grunnlag, jeg har ikke noe grunnlag for å tro at ikke skipsfarten heromkring foregår i relativt kontrollerte former. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 20.November.2008 Del på Facebook Svart 20.November.2008 Lasteeier/befrakter vil nok også påse at så er tilfelle og kanskje selv også sørge for å dekke seg forsikringsmessig. Mange som tror at internasjonal skipsfart er det samme som uregulert mafiavirksomhet, men det skyldes nok mere manglende erfaring enn kunnskap, ligger det ikke endel vrak slengt rundt norskekysten som ikke tilhører oss?? det er det prinsipielle med ansvar for fjerning vi diskuterte, og ikke om det er mafiavirksomhet\ulovligheter inni bildet. og det gjelder ikke spesielt dette skipet. men hypotetisk kunne dette stammet fra ukraina , og da mener jeg ukrainske myndigheter har det øverste ansvaret for slik fjerning. ja,, det kommer noen lengre nede på ansvarsstigen , men øverste burde ukranainisisiskekeke myndigheter ha ;-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kasund Svart 20.November.2008 Del på Facebook Svart 20.November.2008 Har ikkje orka å lese heile tråden.. Men er ikkje det litt merkeleg (som enkelte sei her), at når ein båt går på grunn "rett utanfor" stuedøra til oslo-sossen. så er det faktisk opptil fleire lager (ref tråden her), med oljeberedskap som kan komme på plass i løpet av veldig kort tid? Til dere o'store "forvaltera"* der på andre sida av fjella: Bør ikkje vi ha minst like hurtig reaksjon i tilfelle ulykker på vestlandet? Mongstad, Stavanger, Kristiansund, Florø, Aukra osv? Ikkje at det er gale at ei ulykke for ein gangs skuld blir behandla på rette måten, for all del :) Men her er faktisk kyststrekk i Noreg som er meir utsatt enn lille oslofjorden... Hadde det vore opp til meg, så kunne vi ha delt Noreg på "langs", austlandet og sørlandet kunne vi ha gitt til Sverige, så kan vi "sytepavene" som vi blir kalla ha danna ein ny stat. Dvs Rogaland, Hordaland, Møre og Romsdal, Trøndelagsfylka, Nordland, Troms og Finnmark. Så kunne vi ha tatt oss råa til å bruke litt av oljepengane som VI pumper opp til å heve eit ubåtvrak, fjerna ein lystbåt nær grensa til Russland og anna forefallande arbeid på f.eks veier. Hovudstaden kan vi legge til Trondheim, som er det geografiske midtpunktet(sann ca). Så kan dere som "sitter igjenn" på austlandet tenke på korleis dere skal fylle oppigjenn pensjonskassa :p Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oleandreas Svart 20.November.2008 Del på Facebook Svart 20.November.2008 Kan noen komme opp med et tilfelle hvor en båt har sunket med 115 tonn olje på vestlandet hvor det ikke har kommet noen umiddelbar reaksjon fra myndighetene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vannoverallt Svart 20.November.2008 Del på Facebook Svart 20.November.2008 Sunket og sunket, men ungene her ble advart mot og bade ett år l etter rocknes kantret, ikke lenge siden lokalavisen her, omtalte forurensede strender fra den ulykken enda. Siden det skjedde "utenfor" stuevinduene mine fulgte jeg litt med, og lenser var det dårlig med, manuel rensing av strender var det derimot mye av lenge etterpå. Nå prioriterte man selvsagt andre ting først i det tilfellet, så helt sammenligbart er det ikke. Men akkurat i den saken var jeg for en gansk skyld enig med oddekalv, hvorfor la ingen ut oljelenser, vekke fra havaristen, så det ikke hindret øvrig redningsarbeid, strømmen er strid så man kunne lagt de langt vekke, men hindret masse forurensing, kansje forde oljeverberedskapen var fraværende? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Javi Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Hadde det vore opp til meg, så kunne vi ha delt Noreg på "langs", austlandet og sørlandet kunne vi ha gitt til Sverige, så kan vi "sytepavene" som vi blir kalla ha danna ein ny stat. Dvs Rogaland, Hordaland, Møre og Romsdal, Trøndelagsfylka, Nordland, Troms og Finnmark.Så kunne vi ha tatt oss råa til å bruke litt av oljepengane som VI pumper opp til å heve eit ubåtvrak, fjerna ein lystbåt nær grensa til Russland og anna forefallande arbeid på f.eks veier. Hovudstaden kan vi legge til Trondheim, som er det geografiske midtpunktet(sann ca). Så kan dere som "sitter igjenn" på austlandet tenke på korleis dere skal fylle oppigjenn pensjonskassa :p Jeg vil på vegne av oss her på østlande be innstendig om unskyldning fordi vi ikke bidrar til felleskapet i form av skatter og avgifter............. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Til og med Oddekalven har skrytt av Kystverket denne gangen og det er jo på sin plass! Men til disse politikerene som våger å skryte av hvor gode de har vert de siste årene.... Her har ulykken skjedd på riktige sted og man har hatt resursene tilgjengelig, hva om det hadde skjedd ett annet sted? Muligens de har relativt kontroll på Oslofjorden - en brøkdel av kystlinjen. Godt besøkte havner bør ha slikt på plass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Hvis det er så j**la bra i Oslo-området fordi man der har alt og/eller får alt så kan jeg til opplysning nevne at på Finn.no så finnes det nokså mange hus og leiligheter i området som søker nye eiere! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Interessant at politiet og Havarikommisjonen i følge NTB synes å jobbe forskjellig med å finne årsakene til ulykken. Jeg siterer litt: Politiet legger menneskelig svikt til grunn for at lastebåten Crete Cement grunnstøtte i Grisebukta ved Fagerstrand i Oslofjorden onsdag. Overstyrmannen og losen skal ikke ha klart å sette ny kurs tidsnok. Havarikommisjonen kritiserer nå politiet for å trekke hastige konklusjoner. – Vi synes de er raskt ute med å trekke konklusjoner, men det er fordi vi har forskjellige arbeidsmetoder, sier direktør Grete Myhre i Statens havarikommisjon til NRK. Hun mener politiet bare har konsentrert seg om en liten del av det som kan være årsakssammenhengen. – Politiet etterforsker hendelsen der og da – vi etterforsker videre bakover. Vi har samlet inn loggbok og de dataene fra båten som vi synes er nødvendig for saken. Fremdeles er det tidlig i intervjuene, og vi kan ikke trekke noen konklusjoner, sier Myhre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Et filmopptak av skaden: http://www.dagbladet.no/tv/index.html?clipid=29521. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hekksjø Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Jeg vil på vegne av oss her på østlande be innstendig om unskyldning fordi vi ikke bidrar til felleskapet i form av skatter og avgifter ... Jeg henger meg på og legger inn min uforbeholdne unnskyldning også: Unnskyld! Unnskyld! Veldig, veldig unnskyld! Vi og forfedrene våre bosatte oss jo her utelukkende for å plage alle folk i alle andre landsdeler så mye vi kan hele tiden. Og en ting til: Alt pent og brukbart vær som måtte forekomme sør for Dovre og øst for Langfjella konstrueres av værgudene, på oppdrag fra østlendingene selvsagt, for å plage alle i alle andre landsdeler. Alle må jo nå snart forstå at dette er et planlagt komplott. Jeg må spørre i denne tråden også: Hva var det vi diskuterte, egentlig? Og enda en unnskyldning fra Hekksjø Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post Share on other sites More sharing options...
oddgeir Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post Share on other sites More sharing options...
Javi Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Oljelekkasjen tettet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 De som har mulighet til å skaffe Lokalavisen for i dag bør ta en titt. Her har det kommet Utaelser fra Lokale proffesjonelle folk. Det er ikke på internett! Noen som Kan scanne det kansje? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Er det Amta du tenker på Hilmar? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Hadde det vore opp til meg, så kunne vi ha delt Noreg på "langs", austlandet og sørlandet kunne vi ha gitt til Sverige, så kan vi "sytepavene" som vi blir kalla ha danna ein ny stat. Dvs Rogaland, Hordaland, Møre og Romsdal, Trøndelagsfylka, Nordland, Troms og Finnmark. Heit enige... Kanskje du kan bidra til å få startet opp Vestlands Partiet På tide det kommer en innkallelse til stiftelsesmøtet... Uansett jeg synes det er bra at denne ulykken ikke fikk et tragisk utfall Men samtidig hadde jeg ikke brudd meg så veldig mye dersom........ Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Den derre staten der ville fått særdeles få innbyggere. Halve befolkningen bor innenfor 150 km. fra Rådhusplassen. Forøvrig. Da man i forbindelse med Crete Cement episoden syntes man hadde for lit lenser, så kom det et lastebillass. Fra Bergen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjorngb Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 På NRK nyhetene blir det opplyst at Havarikommisjonen ikke er enig i politiets konklusjon på at dette var en navigeringsfeil.... Typisk - det var meningen å gå på øyen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brynjar Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Ryktes at de vil skifte navn på båten nå... fra Crete cement til Con Crete :lol: Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post Share on other sites More sharing options...
knutza Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Men er ikkje det litt merkeleg (som enkelte sei her), at når ein båt går på grunn "rett utanfor" stuedøra til oslo-sossen. osv.... Nå er det vel slik at "stuedøra til Oslo-sossen" har sin andel av vrak (og vel så det). Som andre nevner i denne tråden så er vrakproblematikken stor i Oslofjorden også. Men når en båt ligger slik til som denne så må den fjernes, uansett hvor den ligger. Jeg synes ikke man skal la dette være en lokaliseringsdebatt, eller en debatt hvor mange vrak som blir fjernet i Oslofjorden eller andre steder. Nå er jeg fra Nord-Norge og det er mange vrak som vi skulle sett fjernet fra mitt distrikt og, men jaggu er det mange vrak i Oslo området som også skulle vært fjernet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RITS Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Skal ikkje spekulere i årsaksforhold rundt grunnstøtinga. Men eg konstaterer at når ulykka først var ute så handla skipperen, sannsynlegvis etter losens rådgjeving på ein førebiletleg måte. Strandsettinga er i mine auge det mest profesjonelle som er gjort etter eit forlis i Norge og bekrefter mistankane tidlegare i tråden om Kristian Gerhard Jebsen rederi som ein seriøs aktør. Grisebukta er tilfeldigvis første havn på lista til Kystverket over 62 moglege nødhamner i landet og strandsettinga har så godt som eliminert faren for utslepp av tungolje frå fartøyet. Eg har ein mistanke om at losen må ha visst dette. Etter at svanehalsane er tetta er det berre for FRAMO å gå ned med ROLS'en og pumpe olja ut før heving. ROLS = Remote OffLoading System, for å nødlosse havarerte båtar. http://www.skipsrevyen.no/artikler/artikler-4-2008/1737.html Som sagt, eit førebiletleg handling. Hadde skuta sokke på djupare vatn ville vi no hatt ein større oljevernaksjon i Oslofjorden. Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Må ikke han der ha igang kompressorene sine for å få losset? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RITS Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 ROLS'en er for å få ut olje og evt. kjemikalier, altså det som er til umiddelbar fare for miljøet. Sementen er på grensa til ufarleg og i mine auge berre eit problem for reiarlaget, og ikkje så reint lite heller. Det er forøvrig heilt korrekt at båten må ha kompressorane i gong for å få losse sementen. Etter nokre år på rigg i nordsjøen med kontinuerlig kjemping mot pluggar i sementlina ombord skal eg vedde på at det no har kondensert så mykje både i lina og tankane at det vert ei seriøs utfordring å få både tankar og lina rein igjen... Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP Link to post Share on other sites More sharing options...
barentz Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Har ikke lest hele tråden her, men regner med at det ikke er noen intresse for å fjærne vraket.. Regner med samme praksis som her: Krysseren Murmansk, Sørvær i Finnmark Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Bor jo ingen der... ikke noe å bruke penger på. Edit: Tok feil, det bor 200 der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.