Jump to content

97 meter langt lasteskip på grunn utenfor Fagerstrand


Dykker

Recommended Posts

Lasteeier/befrakter vil nok også påse at så er tilfelle og kanskje selv også sørge for å dekke seg forsikringsmessig. Mange som tror at internasjonal skipsfart er det samme som uregulert mafiavirksomhet, men det skyldes nok mere manglende erfaring enn kunnskap,

 

ligger det ikke endel vrak slengt rundt norskekysten som ikke tilhører oss?? :confused: det er det prinsipielle med ansvar for fjerning vi diskuterte, og ikke om det er mafiavirksomhet\ulovligheter inni bildet. og det gjelder ikke spesielt dette skipet. men hypotetisk kunne dette stammet fra ukraina , og da mener jeg ukrainske myndigheter har det øverste ansvaret for slik fjerning. ja,, det kommer noen lengre nede på ansvarsstigen , men øverste burde ukranainisisiskekeke myndigheter ha ;-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Har ikkje orka å lese heile tråden..

Men er ikkje det litt merkeleg (som enkelte sei her), at når ein båt går på grunn "rett utanfor" stuedøra til oslo-sossen. så er det faktisk opptil fleire lager (ref tråden her), med oljeberedskap som kan komme på plass i løpet av veldig kort tid?

 

Til dere o'store "forvaltera"* der på andre sida av fjella: Bør ikkje vi ha minst like hurtig reaksjon i tilfelle ulykker på vestlandet? Mongstad, Stavanger, Kristiansund, Florø, Aukra osv?

 

Ikkje at det er gale at ei ulykke for ein gangs skuld blir behandla på rette måten, for all del :)

Men her er faktisk kyststrekk i Noreg som er meir utsatt enn lille oslofjorden...

 

Hadde det vore opp til meg, så kunne vi ha delt Noreg på "langs", austlandet og sørlandet kunne vi ha gitt til Sverige, så kan vi "sytepavene" som vi blir kalla ha danna ein ny stat. Dvs Rogaland, Hordaland, Møre og Romsdal, Trøndelagsfylka, Nordland, Troms og Finnmark.

Så kunne vi ha tatt oss råa til å bruke litt av oljepengane som VI pumper opp til å heve eit ubåtvrak, fjerna ein lystbåt nær grensa til Russland og anna forefallande arbeid på f.eks veier.

Hovudstaden kan vi legge til Trondheim, som er det geografiske midtpunktet(sann ca).

 

Så kan dere som "sitter igjenn" på austlandet tenke på korleis dere skal fylle oppigjenn pensjonskassa :p

Link to post
Share on other sites

Sunket og sunket, men ungene her ble advart mot og bade ett år l etter rocknes kantret, ikke lenge siden lokalavisen her, omtalte forurensede strender fra den ulykken enda. Siden det skjedde "utenfor" stuevinduene mine fulgte jeg litt med, og lenser var det dårlig med, manuel rensing av strender var det derimot mye av lenge etterpå. Nå prioriterte man selvsagt andre ting først i det tilfellet, så helt sammenligbart er det ikke. Men akkurat i den saken var jeg for en gansk skyld enig med oddekalv, hvorfor la ingen ut oljelenser, vekke fra havaristen, så det ikke hindret øvrig redningsarbeid, strømmen er strid så man kunne lagt de langt vekke, men hindret masse forurensing, kansje forde oljeverberedskapen var fraværende?

Link to post
Share on other sites

Hadde det vore opp til meg, så kunne vi ha delt Noreg på "langs", austlandet og sørlandet kunne vi ha gitt til Sverige, så kan vi "sytepavene" som vi blir kalla ha danna ein ny stat. Dvs Rogaland, Hordaland, Møre og Romsdal, Trøndelagsfylka, Nordland, Troms og Finnmark.

Så kunne vi ha tatt oss råa til å bruke litt av oljepengane som VI pumper opp til å heve eit ubåtvrak, fjerna ein lystbåt nær grensa til Russland og anna forefallande arbeid på f.eks veier.

Hovudstaden kan vi legge til Trondheim, som er det geografiske midtpunktet(sann ca).

 

Så kan dere som "sitter igjenn" på austlandet tenke på korleis dere skal fylle oppigjenn pensjonskassa :p

 

Jeg vil på vegne av oss her på østlande be innstendig om unskyldning fordi vi ikke bidrar til felleskapet i form av skatter og avgifter.............

Link to post
Share on other sites

Til og med Oddekalven har skrytt av Kystverket denne gangen og det er jo på sin plass!

 

Men til disse politikerene som våger å skryte av hvor gode de har vert de siste årene....

 

Her har ulykken skjedd på riktige sted og man har hatt resursene tilgjengelig, hva om det hadde skjedd ett annet sted? Muligens de har relativt kontroll på Oslofjorden - en brøkdel av kystlinjen.

 

Godt besøkte havner bør ha slikt på plass.

Link to post
Share on other sites

Interessant at politiet og Havarikommisjonen i følge NTB synes å jobbe forskjellig med å finne årsakene til ulykken. Jeg siterer litt: Politiet legger menneskelig svikt til grunn for at lastebåten Crete Cement grunnstøtte i Grisebukta ved Fagerstrand i Oslofjorden onsdag. Overstyrmannen og losen skal ikke ha klart å sette ny kurs tidsnok.

Havarikommisjonen kritiserer nå politiet for å trekke hastige konklusjoner. – Vi synes de er raskt ute med å trekke konklusjoner, men det er fordi vi har forskjellige arbeidsmetoder, sier direktør Grete Myhre i Statens havarikommisjon til NRK. Hun mener politiet bare har konsentrert seg om en liten del av det som kan være årsakssammenhengen. – Politiet etterforsker hendelsen der og da – vi etterforsker videre bakover. Vi har samlet inn loggbok og de dataene fra båten som vi synes er nødvendig for saken. Fremdeles er det tidlig i intervjuene, og vi kan ikke trekke noen konklusjoner, sier Myhre.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil på vegne av oss her på østlande be innstendig om unskyldning fordi vi ikke bidrar til felleskapet i form av skatter og avgifter ...

Jeg henger meg på og legger inn min uforbeholdne unnskyldning også:

Unnskyld! Unnskyld! Veldig, veldig unnskyld!

 

Vi og forfedrene våre bosatte oss jo her utelukkende for å plage alle folk i alle andre landsdeler så mye vi kan hele tiden.

Og en ting til: Alt pent og brukbart vær som måtte forekomme sør for Dovre og øst for Langfjella konstrueres av værgudene, på oppdrag fra østlendingene selvsagt, for å plage alle i alle andre landsdeler. Alle jo nå snart forstå at dette er et planlagt komplott. :crazy:

 

Jeg må spørre i denne tråden også: Hva var det vi diskuterte, egentlig?

 

Og enda en unnskyldning fra Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Hadde det vore opp til meg, så kunne vi ha delt Noreg på "langs", austlandet og sørlandet kunne vi ha gitt til Sverige, så kan vi "sytepavene" som vi blir kalla ha danna ein ny stat. Dvs Rogaland, Hordaland, Møre og Romsdal, Trøndelagsfylka, Nordland, Troms og Finnmark.

Heit enige... :yesnod:

Kanskje du kan bidra til å få startet opp Vestlands Partiet

På tide det kommer en innkallelse til stiftelsesmøtet...

 

Uansett jeg synes det er bra at denne ulykken ikke fikk et tragisk utfall :yesnod:

Men samtidig hadde jeg ikke brudd meg så veldig mye dersom........ :rolleyes:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Men er ikkje det litt merkeleg (som enkelte sei her), at når ein båt går på grunn "rett utanfor" stuedøra til oslo-sossen. osv....

 

Nå er det vel slik at "stuedøra til Oslo-sossen" har sin andel av vrak (og vel så det). Som andre nevner i denne tråden så er vrakproblematikken stor i Oslofjorden også.

Men når en båt ligger slik til som denne så må den fjernes, uansett hvor den ligger. Jeg synes ikke man skal la dette være en lokaliseringsdebatt, eller en debatt hvor mange vrak som blir fjernet i Oslofjorden eller andre steder.

Nå er jeg fra Nord-Norge og det er mange vrak som vi skulle sett fjernet fra mitt distrikt og, men jaggu er det mange vrak i Oslo området som også skulle vært fjernet.

Link to post
Share on other sites

Skal ikkje spekulere i årsaksforhold rundt grunnstøtinga.

Men eg konstaterer at når ulykka først var ute så handla skipperen, sannsynlegvis etter losens rådgjeving på ein førebiletleg måte.

Strandsettinga er i mine auge det mest profesjonelle som er gjort etter eit forlis i Norge og bekrefter mistankane tidlegare i tråden om Kristian Gerhard Jebsen rederi som ein seriøs aktør.

Grisebukta er tilfeldigvis første havn på lista til Kystverket over 62 moglege nødhamner i landet og strandsettinga har så godt som eliminert faren for utslepp av tungolje frå fartøyet. Eg har ein mistanke om at losen må ha visst dette.

Etter at svanehalsane er tetta er det berre for FRAMO å gå ned med ROLS'en og pumpe olja ut før heving.

 

ROLS = Remote OffLoading System, for å nødlosse havarerte båtar.

 

http://www.skipsrevyen.no/artikler/artikler-4-2008/1737.html

 

Som sagt, eit førebiletleg handling. Hadde skuta sokke på djupare vatn ville vi no hatt ein større oljevernaksjon i Oslofjorden.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

ROLS'en er for å få ut olje og evt. kjemikalier, altså det som er til umiddelbar fare for miljøet.

Sementen er på grensa til ufarleg og i mine auge berre eit problem for reiarlaget, og ikkje så reint lite heller.

Det er forøvrig heilt korrekt at båten må ha kompressorane i gong for å få losse sementen.

Etter nokre år på rigg i nordsjøen med kontinuerlig kjemping mot pluggar i sementlina ombord skal eg vedde på at det no har kondensert så mykje både i lina og tankane at det vert ei seriøs utfordring å få både tankar og lina rein igjen...

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...