Jump to content

97 meter langt lasteskip på grunn utenfor Fagerstrand


Dykker

Recommended Posts

Når vi ser på dette tracket. Så ser det ut til at det skal krysse over i vestre løp?

Nja, ser du på det mer detaljerte bildet (innlegg #29) så ser det ikke slik ut. Det er mer sannsynlig at noe teknikk eller maskineri ikke har virket, eller at alle på broen har blitt forstyrret et minutt. Uannsett, vi får vel vente på sjøforklaringa i stedet for å gjette.

Link to post
Share on other sites

Uannsett, vi får vel vente på sjøforklaringa i stedet for å gjette.

 

Sjøforklaring er opphørt. Istedet er det Statens havarikommisjon for transport(SHT) som undersøker ulykker og hendelser til sjøs(samt i luftfart, for jernbane og i vegsektoren). Men å fastsette sivil- eller strafferettslig ansvar og skyld, er det politiet som gjør, og ikke SHT.

Link to post
Share on other sites

Tjaaa, når Server gikk ned utenfor Fedje [...]

 

Nå er vel ikke de to forlisene sammenlignbare på noen som helst slags måte? Server sank i dårlig vær og brakk i to rimlig raskt slik att mye olje allerede hadde lekket ut får noen kunne rukket noe som helst. Mens denne ble satt på grunn med vilje, i en vik satt av til nettop det, i ett meget beskyttet havområde i perfekt vær. Pluss at både slepebåter og oljelenser var like i nærheten.

 

som en litt teit analogi: Du får bedre hjelp raskere om du tryner i trappa på sykehuset, enn om du gjør det samme helt alene langt inne i skogen.

Link to post
Share on other sites

Det gamle hvite blinket på Aspon SØ som nå er rødt, har sluknet.

På Aspond SV er det også et lys, (Tror det også er rødt). Begge er synlig før passering Aspond.

Hvis losen har forvekslet Aspond SØ med Aspond SV så går man på grunn.

 

Den lykta du sikter til var ikke ute av Drift da dette inntraff

Og hvis du mener den på Digerud? Blinken var i orden, Bare underdelen var mørk.

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

synes nordlendingene kan rydde selv jeg ;-

 

Jepp, de aller fleste av oss er jo bare uføretrygda fjærmakk alikevel.. :lol: :lol:

 

ærlig talt , hvis rederiet er konk eller no , så bør nasjonen båtene hører til, koste fjerningen av vrak. murmansk høres russisk ut , og da bør de fjerne dritten . og selvsagt bør norge fjerne norske vrak hvorsomhelst i verden.

 

 

Må faktisk si at jeg er prinsipielt enig med deg her Hifo, et skips eier bør absolutt og uten unntak være ansvarlig for hva som måtte skje med det og evt. følgeskade. Er firma/rederi konk, gå et hakk høyere om så til regjeringen i landet skuta tilhører. Det er iallefall ikke mye rett at vi skal betale for å rydde etter allslags ræl. Går et norsk skip på grunn i kariben bør selvfølgelig det norske rederiet eller Norge betale, skulle bare mangle.

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Må faktisk si at jeg er prinsipielt enig med deg her Hifo, et skips eier bør absolutt og uten unntak være ansvarlig for hva som måtte skje med det og evt. følgeskade.

 

Det er noe som heter forsikring, og forsikringsselskap, og forhåpentligvis har ikke disse gått konk, enda! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er noe som heter forsikring, og forsikringsselskap, og forhåpentligvis har ikke disse gått konk, enda! :wink:

 

Selvfølgelig Mouche. Men det vil jo også være eier/rederiets ansvar å forsikre seg tilstrekkelig. Det virket så selvsagt at jeg gadd ikke presisere det.. På den annen side, det er jo absolutt et "worst case scenario" hvis f.eks en oljetanker går på grunn, forårsaker skader for vanvittige summer og dens forsikringsselskap går dukken omtrent samtidig.. Hvem skal da betale?

 

Eller for å skalere det ned litt ; hvis du renner min båt i senk og du ikke har forsikring... da må du nok pent betale selv ja :smiley:

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig Mouche. Men det vil jo også være eier/rederiets ansvar å forsikre seg tilstrekkelig.

 

Lasteeier/befrakter vil nok også påse at så er tilfelle og kanskje selv også sørge for å dekke seg forsikringsmessig. Mange som tror at internasjonal skipsfart er det samme som uregulert mafiavirksomhet, men det skyldes nok mere manglende erfaring enn kunnskap, etter mitt syn (og mange års erfaring)! Her har vi å gjøre med et skip eiet av et førsteklasses norsk rederi i fart mellom to havner på norskekysten (Brevik/Slemmestad) og med norsk befrakter, avskiper og mottaker så la oss ikke male en viss en på veggen her og? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

får håpe att dom er tette....

 

De er det jeg funderer på.

Først, jeg har selvsagt ikke adgang til noen GA eller tankplan, så det blir spekulasjoner.

 

Det som forundret meg var at det gikk så fort.

Ved hull i forseksjonen hadde hun gått litt ned med nesa. Men hun gikk nesten på rett kjøl dypere i vannet. Det bør jo tilsi stor vanninntrenging. Og så vidt jeg kunne se var det også vannintrenging i maskinrommet. Ellers hadde hun ikke satt seg på bunnen etter at de hadde, svært snarrådig, fått satt baugen på land.

Tror det blir ei nøtt å få fjernet den der.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...