Jump to content

Og taperen er Bavaria


UnnaMed

Recommended Posts

Bavaria 34, Beneteau Oceanis 34, Hanse 35 og Delphia 33 er testet i Seilas. Selv om båtene vurderes jevnt, kommer Delphia best ut og Bavaria dårligst. Jeg synes testen er virker grundigere enn de fleste som er presentert de seneste årene, med brukere, journalister og eksperter.

Kanskje vel så viktig som testresultatene er i dagens situasjon å vurdere hvilke av verftene som vil leve til båten er levert og alle feil er rettet.

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest testen og gleder meg til å lese den.

 

Regner med at gjengen har inne som har viet seg til å kritisere Bavaria vil trykke denne til sitt bryst som Moses gjorde med steintavlene og messe dette som den endelige sannhet og med letthet hoppe over sin tidligere kritikk av tester der Bavaria har kommet godt ut som;

- testen er kjøpt & betalt av Bavaria

- dårlig/overflatisk test

- for kort testperiode

 

eller vil de like hardnakket opprettholde sin holdning til tester?

Link to post
Share on other sites

Testen denne gangen er gjort av flere blader i samarbeid , altså er det ikke en test gjort av en seilas journalist alene på flat vann nedenfor aker brygge , kanskje det har noe å si på hva som skrives ?

Synes de er gode disse testene som Seilas har begynt å kjøre og gleder meg til del 2.

 

Delphia tror jeg er en båt mange avskriver og glemmer å se på siden den er relativt ny på det norske markedet og samtidig er polsk , jeg synes den gir et veldig godt inntrykk rent teknisk hakket over hanse og bavaria.

Jeg ville fått problemer å velge mellom hanse,beneteau og delphia av disse. Hansen er den båten som har mest seilbåt potensiale av disse , beneteauen er den stiligste , delphiaen er den som oser mest kvalitet sammen med beneteauen , polska litt foran kanskje.

Bavariaen er grei på det meste men den skiller seg ikke på noen måte ut , jeg ville dog ikke kjøpt den da jeg mener cocpit er en katastrofe , cocpiten minner meg om nye Dehler 34 som kanskje er hakket verre.

Link to post
Share on other sites

Vi har en tråd om dette allerede... Seilas tester 33-35 fotere

 

Men det er klart, vinklingen i overskriften vil nok medføre en ny 1000-innleggstråd, kanskje :lol:

 

Kanskje vel så viktig som testresultatene er i dagens situasjon å vurdere hvilke av verftene som vil leve til båten er levert og alle feil er rettet.

 

Ja, det er et viktig poeng, men det er jo synd å måtte velge båt etter forhandler også... Jeg vil tror gjengs oppfatning er at Lunde er mest solid av disse, med NORMAR på neste. Hvem som er best av BluePetter og Nelson vet jeg ikke. Har ikke studert regnskapene til BluePetter. Eneste jeg vet er at Nelson leverer varen fortsatt. Båten min er nettopp ferdig der en rekke reklamasjoner er foretatt som jeg tror en del importører ville fraskrevet seg. Jeg er iallefall imponert over hvor langt Nelson har strukket seg for å gjøre meg fornøyd. F.eks var det en ørliten lekkasje i eksoslangen. De testet båten uten å klare å få frem lekkasjen, men de byttet den likevel når jeg sa at dette kommer når du har gått med båten i timesvis. Veldig bra, syns jeg. Har slitt mer med å få gjennom tilsvarende, "tvilstilfeller" med bilen min (FORD).

 

Ja og naturligvis virker testen"grundigere" denne gangen, hva nå en det skulle bety.

 

Det tror jeg du fort skjønner hvis du leser begge testene. Jeg er iallefall av den oppfatning at dette er mye bedre. Vet ikke om tyskerene var med på 40-fots testen, men mitt inntrykk er at svært mange utenlandske tester er mye mer omfattende i form av å studere hvordan en båt er bygd enn det som gjøres i norske tester...

 

Testresultatene kan vi nok diskutere mye, men mitt inntrykk er at det er svært riktig det som står om vår båt. Det eneste som jeg er veldig uenig i er at 350en scorer lavest på design, men tar en med finish her som sikkert er ment tror jeg nok det kan stemme, det også. At de har bommet så kraftig på prisen på Hansen er en stripe i lakken og ødlegger inntrykket av en ellers god test. Du får ikke 350en for 630.000, det er 320 du får for den prisen...

 

Jeg mener det blir veldig feil å vektlegge alle områdene likt, men det er jo et greit ut.pkt for å komme frem til noe konkret, men det fleste av oss vil nok vektlegge de forskjellige områdene båtene er målt på forskjellig og vil dermed også få andre "vinnere" og "tapere" enn Seilas. Uansett er det vel bare gode båter i av disse 4 så det er ikke noe å grine for om Baven ble sist, marginal slått av Hansen. Ville aldri valgt en Delphia eller Bav uansett. Beneteauen kom etter at jeg hadde bestemt oss, men liker som nevnt i den andre tråden veldig dårlig at riggen er festet så tvilsomt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg ville fått problemer å velge mellom hanse,beneteau og delphia av disse. Hansen er den båten som har mest seilbåt potensiale av disse , beneteauen er den stiligste , delphiaen er den som oser mest kvalitet sammen med beneteauen , polska litt foran kanskje.

Bavariaen er grei på det meste men den skiller seg ikke på noen måte ut

 

Langt på vei enig, Delphiaen falt fort ut hos oss, vi syns den ble veldig kjedelig innvendig, putestoffet som da mor er svært opptatt av var av "god" gml 80-tals kreasjon. Det ble liksom ekstremt mye friskere med microfiber stoffet du kunne få i Hanse. Likte heller ikke at det ikke var rustfriebolter i kjølen... Men det var svært mye bra ved båten, men ikke SÅ mye mer spennende enn Bav spør du meg. Vi var nok også skeptiske til at det var relativt nytt for 1 år siden med Delphia med utrygg 2. håndsverdi. Bavariaen falt ut nettopp fordi den er slik alle andre Bavariaer er, nesten vanskelig å se at det var en ny modell. Vi kom til at hvis vi skulle ha Bav så kunne vi kjøpe en B38AC til samme pris, nesten ny. Beneteauen var ikke kommet, vi likte dog svært godt 343, men den seiler dårlig iflg ryktene og dermed la vi den også på is, selv om vi faktisk gav bud på en nesten ny... Ser for meg at B34 hadde blitt relativt sett mye dyrere enn Hansen samtidig som den er mindre fokusert mot seilegenskaper som vi vektlegger høyt.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Og taperen er Seilas (og alle leserne)

 

Testene til Seilas og Båtliv er like dårlige som TV2 sine tester av wienerpølser og iskrem. Hvordan i all verden er det mulig å fortelle hvem som er best av disse båtene? Båtene er vel ikke bygget som en anbudskonkurranse etter en mal som Seilas eller andre har laget. Båter handler om følelser, smak og behag. Om interiøret eller seilegenskapene ikke faller en tilfeldig journalist eller to for øyet, så har det ingen betydning for mine valg. Skriver de at f.eks. Hanse 350 er en koselig båt med flott interiør, er jeg totalt uenig. Jeg ville ikke hatt den båten om noen kastet den etter meg, jeg er dritt lei IKEA interiør. Ikke kjøpte jeg Bavaria heller, men det var ikke fordi jeg ikke likte båten, men fordi det stinker så jævlig polyester nede i båten at det nesten ikke er til å holde ut. Andre igjen ville kaste min franske campingseiler fordi den seiler for sakte, er så mørk under dekk, og har vinduer du bare ser himmelen ut av.

 

Så er det seilegenskaper som det skrives om i øst og vest. Klart det er gøy at båten flytter seg når det blåser, men om det skjer i 6,2 knop eller 7,1 har INGEN betydning for turseilere. Jamen, jamen, skriker de ivrigste 10-dels seilerne, båten min er raskere enn båten din. Det er som å høre på en flokk med bitte små unger. Kjøper du en Oceanis 34 eller en Bavaria 34 så er det definitivt ikke for å seile så fort som mulig. "Seilbåtglede" (eget ord som betyr enda større glede enn motorbåt :yesnod: ) dreier seg om MYE mer enn fart, selv om de som snakker høyest på dette forumet er fryktelig opptatt av akkurat fart og hvor skjøte sitter.

 

Jeg er opptatt av komfort underveis: For meg betyr det at cockpiten ikke er overfylt av tau, skjøtevogner eller et ratt som sperrer mulighetene for å bevege seg i cockpiten.

Jeg er opptatt av komfort i havn: For meg betyr det gode senger som ikke er formet som en gulrot, god sittekomfort, og en gjennomtenkt bysse med mye stuveplass og god kjølekapasitet.

 

Båt er følelser og egne ønsker, behov og økonomiske muligheter. Og verken du eller Seilas skal fortelle meg hva som er best for meg.

Jeg vet ikke hvem som har fortalt redaktørene at vi vil ha tester av alt mulig, men for min del er omtale mye mer verdt enn en sammenligning av epler og pærer. Så kan vi hver for oss finne ut om vi liker båten, pølsene, iskremen eller hva det skal være.

 

Forøvrig liker jeg kyllingpølsene til Prior best, så det er de du skal kjøpe neste gang du skal ha pølser til middag. Men husk at det skal være Heinz ketchup, ikke Idun.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Og taperen er Seilas (og alle leserne)

 

Testene til Seilas og Båtliv er like dårlige som TV2 sine tester av wienerpølser og iskrem...

 

Hvordan i all verden er det mulig å fortelle hvem som er best av disse båtene?

 

Og ellers har det gått bra på jobben i dag? Ingen har tvunget deg til å leste testene, ingen har tvunget deg til å skrive i denne tråden...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

:discuss: Nå tar det visst litt av her?? Spinner har rett til å mene hva han vil og til å skrive det, men ved nærmere ettertanke blir det vel littoutrert. Selvfølgelig "stinker det polyester " i en ny Bavaria, og i en ny Hanse, og i en ny delphia osv...netopp fordi de er nye og avgir gas etter produksjonen. MEN det forsvinner ganske fort. Og den testen Seilas organisert denne gangen var faktisk bra. En helt annen vinkling enn før. De fleste av oss kan faktisk lese en del ut fra disse testene, men hvis det er en eneste som tror at man velger båt med innsiden av hue, så glem det... Følelser, synsing, konas mening og mange andre irrasjonelle ting er vel så viktig. Du valgte en fin båt du Bjoris, men raske båter i 34 fots klassen heter hverken Bavaria Hanse, eller Delphia. Det var X og Dufor som var i en særklasse rasket på disse testene. Kos dere i helgen
Link to post
Share on other sites

Kan godt forstå att Delphia har kommet bra ut. Tittet selv på 40 da vi kjøpte vår. Pga att lev den gangen var Gøteborgcharter, fallt den rett ut. Hansen er litt for mye IKEA, og den jeg liker heter 411 og finnes ikke lenger. Benetau er pene båter, men under skallet likt allt annet i samme sjanger. Bav har lave karmer og uaktuell. Jeg likteden gamle bedre.

 

MEN, jeg er ikke ute etter 34 foter, den er for liten. For liten i sjøen og for liten ombord.Derfor er ikke jeg den rette til å vurdere dette. En som er på jakt etter en 34-35 foter er den rette. Jegliker plass ombord og det får jeg ikke i en 34 foter. Har ikke lest testen, vil tro den nye Bav 35 hadde gjordt det bedre pga 3 cabiner.

 

Ut av det som leveres er vel Bav hakket bedre på dekksutstyr, med tyskerskjøte, 6 wincher osv.

 

Uansett, les det av testen som er av interesse for dine egne behov. Kjøp rett og slett den båten du liker best.

Ellers Spinner, idag er du i slag. Cooool :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hva var det som var plusser og minuser med Bavaria i den testen?

 

Testen kritiserer det elektriske anlegget som det menes ikke var ryddig nok. Dessuten var finishen grov og båten var "litt kjedelig". Pluss i margen for stort kartbord, bra bysse og hyggelig pris.

 

Dessuten blir cocpiten kommentert. Denne virker noe ubeskyttet og grunn da det er prioritert høyde i akterkabinen. Ikke sikker på om jeg er enig i denne prioriteringen.

Link to post
Share on other sites

Bavaria 34, Beneteau Oceanis 34, Hanse 35 og Delphia 33 er testet i Seilas. Selv om båtene vurderes jevnt, kommer Delphia best ut og Bavaria dårligst

Testen gjenspeiler vel flertallets konklusjon i alle Baria trådene på BP. Så da er det vel riktig da at Bavaria er dårlige båter, eller tar jeg feil ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...