Jump to content

Og taperen er Bavaria


UnnaMed

Recommended Posts

Hvis de som har Bavaria er fornøyd med sin båt,så la de få være i fred,det er jo en årsak til at de har kjøpt det merke.(Jeg for min del synes Bavaria er fine å se til)Har forøvrig lite kjennskap til seilbåter,og kunne heller aldri tenk tanken på å kjøpe en,uansett merke. Til alle Bavariaeiere:Kos dere med den båten dere har. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Det er en 3-4 av dere her på BP som ikke fornekter dere. :cryin: Det må være noe nedarvet kværulerende tendenser,som MÅ fyre-fyre-fyre :flag::crazy::crazy: for enhver pris.Er dt komplekser for noe? :confused: For egen regning har jeg sjelden ,eller kanskje aldrig "nedverdiget" meg til å si noe "dritt" om andres båtvalg,hverken Jeanneau,Maxi,..............

 

Og hvor har jeg sagt noe dritt om Bavaria? Ja, jeg har sikkert en del komplekser, de fleste av oss er vel ikke helt foruten?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er fascinerende å se hvor engasjerte man kan bli i sin nedrakking av Bavaria-båtene. Det virker som om det er blitt stuerent å slenge dritt om de båtene mange har brukt flere årslønner på å kjøpe - vanlige folk som vil komme seg ut på sjøen og ha det romslig ift kronene som legges ned. .

Takhøyden virker svært mye høyere hos motorbåtfolket - kanskje poenget er at man kan hygge seg på sjøen å ha respekt for hverandres farkoster, uansett om det er en diger Fairline eller en prustende gammel snekke?

Dette har ikke vært representativt for de seilbåtfolk som jeg har møtt etter snart 30 år med seilbåt. Jeg tror nok noen få her på BP med fordel kunne legge om kursen når de legger ut om sine egne fortreffelige farkoster og andres primsoller.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes å seile i frisk bris med onkels VG-jolle (kanskje 8-9 fot) fra 1980 med utseilte seil og en baug som borrer seg ned i sjøen foran og er uberegnelig som en morgengretten okse - og omtrent like elegant: DET er båtliv det!!!!!!

 

Så for min del kan det å få seg seiltbåt en gang KUN bli enda bedre :D

 

Mathilde: takk for den! Er også sikker på at det er det eneste riktige :)

 

PS! Lett bris er egentlig mer enn nok til å gi høy puls, kryssblikk og sterk skjelving ;)

Link to post
Share on other sites

Jeg er ganske sikker på at mange Toyota- og Volkswagen-eiere godt kunne tenke seg en saftig Mercedes eller BMW, men vi tjener jo ulikt - hva er problemet?!

"problemet" kan være at bavaria eierene ikke godtar at de har en "billigbåt"

. kan ikke se annet enn konstruktiv kritikk av bav her i denne tråden hvertfall.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Dette har ikke vært representativt for de seilbåtfolk som jeg har møtt etter snart 30 år med seilbåt. Jeg tror nok noen få her på BP med fordel kunne legge om kursen når de legger ut om sine egne fortreffelige farkoster og andres primsoller.

Totalt enig :cheers: I årevis har jeg vanket i seilbåtmiljø,og vi snakket sjelden/aldrig negativt (aktisk var det litt/et snev av samme negativitet overfor Maxi :puke: )om den ene hadde Maxi-Albin-HR-Swedenyacht-Dehler-X Yacht- Diva-osv osv.Vi diskuterte i fora/på brygga/ før og under seilas,at seilegenskaper var forskjellig,at den ene gikk bedre på kryss,andre bedre på slør/lens ,seiltrim/seil etc.etc.ja,men ikke at han som hadde valgt Diva eller X-yacht hadde valgt feil fordi om jeg hadde eks.Sweden Yacht.Dette er noe nytt innen seilmiljøet,"janteloven" serut til å ha gjort sitt inntog også her. :headbang::headbang: Ser ut til at alle forståsegpåere her på BP prøverå "skremme vannet"av alle nye seilbåteiere som "ikke har valgt rett " i forhold til spesialistenes syn. :nono: Jeg er overbevist om årsaken,men gidder ikke dra dette opp igjen for n`tegang nå. :cool:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

"problemet" kan være at bavaria eierene ikke godtar at de har en "billigbåt"

.

Jeg må stille samme spørsmål til deg,som jeg stillte til en annen her på tråden,tror du virkelig at folk som har kjøpt eller kommer til å kjøpe Bavaria er "dumme". :confused: For det er jo det du sier,at VI :confused::confused: ikke godtar at vi har en billigbåt? Selvsagt vet vi at vi har kjøpt en billig båt(ikke billigbåt,hvis du fatter forskjellen),men vi vet også at den ikke er "så mye billigere" enn nærmeste konkurenter.Endog er det noen her på BP som mener at det finnes vel så billige båter.Og så må man snart forstå at "billig" ikke betyr dårlig kvalitet.At en 5-15år gammel Bavaria/Hanse/Jeanneau m.fl overhode ikke er mer slitt/forringet enn en 5-15 år gammel x-Yacht/Sweden Yacht m.fl :sailing:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Jeg må stille samme spørsmål til deg,som jeg stillte til en annen her på tråden,tror du virkelig at folk som har kjøpt eller kommer til å kjøpe Bavaria er "dumme". :confused:

 

Må si at jeg ikke forstår et slikt spørsmål. Man må da hverken være fattig, dum, rik eller smart for hverken å handle på IKEA eller Bavaria eller annen "billigbåt"

 

Mange Bavaria eiere er veldig fornøyde med båtene sine. Det synes jeg er flott. At produktet er billig sammenlignet med andre seilbåter er jo velkjent. Ikke dermed sagt at det er dårlig. I de aller fleste tilfeller henger kvalitet og pris sammen. Jeg tror også det gjør det for Bavaria. Det betyr ikke at produktet er dårlig - men jeg tror ikke det har samme kvalitet som en båt som koster kanskje 4 ganger så mye. Hadde det hatt samme kvalitet hadde nok en del av de dyre verftene vært konkurs for lenge siden. Kanskje ikke så lett å se det etter noen få år - men om 10-20 år tror jeg det vil synes på båtene. Og kanskje særlig på innredningen. Kanskje vil det også synes etterhvert som flere Bavaria eiere får mer seilerfaring og begynner å seile båtene sine hardere. (Det uttaler jeg med basis i at det er mange Bavariaer som mest går for motor - en hypotese jeg har - har ikke fakta på det)

 

Jeg er litt usikker på er om Bavaria eiere har opplevd forskjellen over lang tid på en Bavaria og en båt som hevder å være av høyere kvalitet. Det er vel ikke så mange Bavaria eiere som har hatt båtene sine i 10 år eller mer. Dog vil vi nok få mer og mer erfaring med det fremover. Jeg tror ikke de erfaringene blir noe annerledes enn de erfaringene mange har med feks Maxi eller Albin båter fra 70 og 80 tallet. Mange av de båtene seiler fortsatt meget godt og de tas godt vare på av fornøyde eiere

Link to post
Share on other sites

Totalt enig :cheers: I årevis har jeg vanket i seilbåtmiljø,og vi snakket sjelden/aldrig negativt (aktisk var det litt/et snev av samme negativitet overfor Maxi :puke: )om den ene hadde Maxi-Albin-HR-Swedenyacht-Dehler-X Yacht- Diva-osv osv.Vi diskuterte i fora/på brygga/ før og under seilas,at seilegenskaper var forskjellig,at den ene gikk bedre på kryss,andre bedre på slør/lens ,seiltrim/seil etc.etc.ja,men ikke at han som hadde valgt Diva eller X-yacht hadde valgt feil fordi om jeg hadde eks.Sweden Yacht.

Jeg hører ikke i seilbåtmiljøet der jeg har vanket at noen snakker skit om andres båter. Som du skriver - fokus på er på seilegenskaper. Også vet man jo at noen båter er lettere enn andre - og at noen seiler best under 10m/s og noen seiler best over 10m/s. Andre - som gamel HR'er trenger gjerne liten storm for å komme til sin rett :wink:

 

En sak jeg synes er synd er at det ser ut til at både forhandler og båtkjøpere ikke veklegger sjøegenskaper/seilegenskaper ved kjøp av båt. Jeg har selv erfart at forhandler står med store runde øyne og åpen munn når jeg spør om prøvekjøring av båt før jeg skriver kontrakt. For meg er det helt naturlig. Dette var en av grunnene til at vi leide litt forskjellige båter noen somre også. Jeg ville gjerne teste litt forskjellige båter før vi eventuelt kjøpte seilbåt. Nå endte vi opp med jerngenoa i stedet - men jeg var veldig klar på hva slags seilbåt jeg ikke ville ha etter å ha leid seilbåt og fått erfaring med importøren (som også leide ut) i 2-3 somre.

 

Det er sikkert ikke så lett å få til prøveseilinger/prøvekjøringer. Men kanskje forhandlere kunne gardere seg med noen eiere?

Link to post
Share on other sites

For det er jo det du sier,at VI :confused::confused: ikke godtar at vi har en billigbåt? Selvsagt vet vi at vi har kjøpt en billig båt(ikke billigbåt,hvis du fatter forskjellen)

:lol::lol: du har kjøpt en "billigbåt" dermed basta. :lol::lol: ditt mellomrom mellom billig og båt , hjelper ikke på det faktum..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Dette er noe nytt innen seilmiljøet,"janteloven" serut til å ha gjort sitt inntog også her. :headbang::headbang: Ser ut til at alle forståsegpåere her på BP prøverå "skremme vannet"av alle nye seilbåteiere som "ikke har valgt rett " i forhold til spesialistenes syn. :nono: Jeg er overbevist om årsaken,men gidder ikke dra dette opp igjen for n`tegang nå. :cool:

mvh

fem@il

 

Jeg synes det er litt synd å se at du fortsetter å slenge rundt deg med en masse grynt og snøft om hvor forferdelige alle andre er og hvor mye dritt de slenger om alt og alle, men på direkte spørsmål om din dokumentasjon så blir du merkbart stille? Så da gjentar jeg mitt spørsmål fra tidligere innlegg i kveld; hva, hvor og/eller når har jeg skrevet noe her i tråden eller ellers på forumet som gjør deg berettighet til å navngi meg som en av; "Det er en tre/fire av dere her på BP som ike fornekter dere......"

 

Som det heter på nynorsk; "Put up or shut up!" Og slapp av, jeg er ike veldig hårsår så bare kom med det, gi jernet!

 

:cheers_wine:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er litt synd å se at du fortsetter å slenge rundt deg med en masse grynt og snøft om hvor forferdelige alle andre er og hvor mye dritt de slenger om alt og alle

jeg begynner å ane en omvendt Jantelov fra noen Bavarianere. Liker man ikke båten deres så har man ikke noe med å si det til noen - for de er så veldig fornøyde selv at alle andre ikke skal komme her og mene noe annet.

 

Jeg har merket flere ganger i sommer - også fra venner med Bavaria - at de er utrolig opptatt av å forklare at de har gjort et godt kjøp. Blir nesten litt slitsomt. De gir seg heller ikke når man sier at båten er fin. Så kanskje - men bare kanskje - er at Bavarianerne også tar et par rev i seilet og aksepterer at ikke alle har så stort behov for å vite at de synes de har gjort et godt kjøp? For meg kan folk kjøpe hva de vil - jeg bryr meg ikke.

Link to post
Share on other sites

Byttet i fjor min 10 år gamle Orust-båt i en ny Bavaria i samme størrelse og er svært fornøyd med byttet. Høyde og fart under seil er omtrent hipp som happ men Bavariaen er betydelig lettere å håndtere i mye vind. Videre har Bavariaen utrolig mye smarte løsninger med betydelig mer stueplass og betydelig bedre plassutnyttelse både ute og inne, dette til tross for at den har like store vann, diesel og septiktanker. Den gamle båten var solid sammenskrudd og med kraftige dimensjoner. Greit nok men håpløst hvis det var behov for å demontere noe for å komme frem med kabler for eksempel. Bare en detalj som at Bavaria har plasert luker/mannhull som gjør det enkelt å komme til å bytte septikslanger tyder på at de tenker brukervennlighet. I Orust-båten var inredningen skrudd og limt slik at en måtte rive i filler deler av innredningen for å komme til å bytte septikslanger. Helt utrolig når det gjelder en slik ting som jo må gjøres min. hvert 10 år. Bavariaen er selvsagt lettere bygget men virker solid nok der det trengs. Et eksempel er røstjernsinnfestinger som virker svært overbevisende.

En annen fordel var at det ble penger til overs ved overgang fra gammel til ny båt.

Link to post
Share on other sites

Og så må man snart forstå at "billig" ikke betyr dårlig kvalitet.

fem@il

Som et utgangspunkt for et svar hadde det vært fint - i tillegg til at du svarer på Enzo's spørsmål - også skriver noen få utvalgte ord om hva du legger i kvalitet. Ta gjerne med også hva du mener er god kvalitet på en båt og hva du mener er dårlig kvalitet på en båt.

Link to post
Share on other sites

Så da gjentar jeg mitt spørsmål fra tidligere innlegg i kveld; hva, hvor og/eller når har jeg skrevet noe her i tråden eller ellers på forumet som gjør deg berettighet til å navngi meg som en av; "Det er en tre/fire av dere her på BP som ike fornekter dere......"

stusset også på hvorfor ditt gode navn ble dratt inn i slik en beskrivelse..

 

Stjerneeksempel på forståsegpåere :eek::nonod::confused::yesnod:

Sitat: Dermed basta( :smash::smash: jeg har rett :smash: ,alt annet godtar jeg ikke :smash: )

God bedring :cheers::lol:

mvh

fem@il

klønete formulert av meg . beklager . det var en billig "billigbåt" jeg skulle skrevet :-)

vet hvordan du tolker "billigbåt" , men i mine øyne kan en billigbåt eller billigbil være verdt hver krone. men alikevel er en billigbil\båt en billigbåt uansett hva du vrir det til. mener du en slik "billigbåt" som du har , er top of the line ? elller mener du den er nedi segmentet med de som bare er dobbelt så dyre?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Som det heter på nynorsk; "Put up or shut up!" Og slapp av, jeg er ike veldig hårsår så bare kom med det, gi jernet!

 

:cheers_wine:

Det erbare å lese de innleg jeg siterer,så skjønner du hva jeg mener.Jeg bør da ikke svare/sitereflere ganger? :eek: Det gjelder deg og andre jeg siterer,og regner med at det holder med en gang? :lol: Enten man er enig i innlegget eller ei? :crazy:

Forøverig kommer jeg nok ikke tilå følge din oppfordring om "å holdekjeft". Og jeg er helt avslappet.:fishing:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...