Jump to content

Og taperen er Bavaria


UnnaMed

Recommended Posts

Arnstein, jeg forstår at det kan oppleves slik, men jeg mener du tar feil. Det er noen sleng kommentarer om Bavaria, men slik jeg ser det diskutere de aller fleste av oss forhold ved en båt som vi er opptatt av og som det er forskjellige løsninger på... En skulle jo tro det også var interessant å diskutere slik ang motorbåter?

Hei Bjoris, jeg vet ikke hva du synes nå etter å lest innleggene siden i går. Jeg kjenner deg fra før, så jeg vet hva du står for og at du ønsker å få frem en saklig sammenligning og teknisk vurdering av de forskjellige båtene. Det er god debatt. Dessverre registrerer jeg at det er mange seilbåtfolk her på forumet, som er ufine og absolutt må rakke ned på Bavaria-båtene. Det synes jeg er dårlig gjort og uverdig.

 

Til dere som må utdype deres nedlatende holdning, vennligt prøv heller å vinkle debatten positivt og få frem det positive. Kunsten er å få det negative til og høres positivt ut slik at motparten ikke sitter helt avkledd tilbake. Hadde noen begynt rakke ned på min NB 820 Sport i samme grad som Bavaria-selbåtene har fått gjennomgått, hadde jeg blitt riktig lei meg. Jeg har brukt forferdelig mye penger og tid på å finne den rette båten til mitt ønske, og det har nok de fleste Bavaria-seilere også.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Siden det nepper er noen her som mener de noen gang har hetset bavaria så føler vel alle som ikke eier en slik båt seg truffet , synes det er synd å plassere folk i bås og la båsen være alle som ikke eier favorittmerket ditt Fem

Lei for å si det Enzo,men jeg tror jeg har skrevet det en 8-10 ganger at Bavaria er IKKE favorittmerketmitt. :nonod: Det er Maxi 1300,og som jeg også har nevnt før faktisk vurderte.Og jeg har også nøye beskrevet dette vedr.båtvalg,hvorfor,avveiinger mmi flere tidligere innlegg,men det er tydeligvis ikke så inntressant at man har fått det med seg.

Når det gjelder de etterspurte svar,så bare refererer jeg nk engang til de sitater jeg ref.Det holder med en gang? :lol: Jeg svarer når jeg synes ting er verdt å svare på,så les bare deres egne innlegg som er rfererert,så er svaret gitt. :yesnod:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Merkelig svar fem@il. Du skriver at du har en liste på 4-5 værstinger. Men du vil ikke skrive den ned. I stedet mener du at hver og en skal finne ut av det selv. Veldig merkelig og veldig lite fint gjort mot alle som da lurer på om de er på dine svarte liste. Respektløst for alle andre synes jeg. Men det virker ikke som om du bryr deg om det. Med mindre du ikke vil konkretisere ditt syn er det min anbefaling at du lar være å henge ut på den måten.

 

Jeg vet jo at jeg er en av værstingene dine (could'nt care less) - så jeg skriver ikke for egen del. Jeg skriver fordi jeg synes du oppfører deg ufint mot alle andre.

 

Men for å rette diskusjonen inn på sak igjen gjentar jeg mitt spørsmål over:

Som et utgangspunkt for et svar hadde det vært fint - i tillegg til at du svarer på Enzo's spørsmål - også skriver noen få utvalgte ord om hva du legger i kvalitet. Ta gjerne med også hva du mener er god kvalitet på en båt og hva du mener er dårlig kvalitet på en båt.
Link to post
Share on other sites

Som uteseilende pensjonist i en stor del av dette året, har jeg også sett mange eldre Bavaria. Det gjennomgående inntrykket er at dette er båter som holder seg godt. Noen av de eldre modellen var også flotte og tydelig swaninnspirerte.

Jeg må si at mange av de uttalelsene som kommer her på BP er høyst ukvalifiserte , også de som handler om sammenhenger mellom pris og kvalitet. Håndarbeid er svært dyrt og ikke nødvendigvis kvalitativt bedre en et godt industriprodukt. Det er derfor liten grunn til å ta ulike innspill noe særlig alvorlig.

Link to post
Share on other sites

Kan noen vise til statistikk eller noen dokumentasjon på at Bavaria lager dårlig kvalitet??

 

Har de høyere feilprosent?

Har de en høyere andel misfornøyde kunder som har kjøpt dette påståtte dårlige produktet?

Er de oftere innblandet i ulykker?

 

Og husk se tingene i forhold til antall produserte enheter?

Link to post
Share on other sites

Merkelig svar fem@il. Du skriver at du har en liste på 4-5 værstinger. Men du vil ikke skrive den ned. I stedet mener du at hver og en skal finne ut av det selv. Veldig merkelig og veldig lite fint gjort mot alle som da lurer på om de er på dine svarte liste. Respektløst for alle andre synes jeg. Men det virker ikke som om du bryr deg om det. Med mindre du ikke vil konkretisere ditt syn er det min anbefaling at du lar være å henge ut på den måten.

 

Jeg vet jo at jeg er en av værstingene dine (could'nt care less) - så jeg skriver ikke for egen del. Jeg skriver fordi jeg synes du oppfører deg ufint mot alle andre.

Regner med at du skjønnerat ved IKKE å navngi,(det er ikke aktuellt å navngi),det er nettop daman IKKE henger ut,hvertfall i min verden. :rolleyes:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Kan noen vise til statistikk eller noen dokumentasjon på at Bavaria lager dårlig kvalitet??

 

Har de høyere feilprosent?

Har de en høyere andel misfornøyde kunder som har kjøpt dette påståtte dårlige produktet?

Er de oftere innblandet i ulykker?

 

Og husk se tingene i forhold til antall produserte enheter?

 

 

Har aldri sett og kan ikke tenke meg at det finnes noen slik statistikk og den vil sikkert ikke komme i framtiden heller.

 

 

så allt dette snakket om dårlig kvalitet baserer seg på annenhåndsinformasjon og synsing?- for de fleste som eier dette merket er fornøyde.

Link to post
Share on other sites

Kan noen vise til statistikk eller noen dokumentasjon på at Bavaria lager dårlig kvalitet??

 

Har de høyere feilprosent?

Har de en høyere andel misfornøyde kunder som har kjøpt dette påståtte dårlige produktet?

Er de oftere innblandet i ulykker?

 

Og husk se tingene i forhold til antall produserte enheter?

Du er inne på kjernen i diskusjonen. Jeg har forsøkt å få noen til å konkretisere hva kvalitet egentlig er. For det er mange som hevder at noe har bra kvalitet mens andre hevder at det ikke har bra kvalitet.

 

I markedsføringsteori er kvalitet bla definert som

 

opplevde erfaringer med et produkt/forventede erfaringer med et produkt

(/=delt på)

Er summen av disse over 1 har produktet god kvalitet - dvs at opplevelsen er over forventningene

 

Poenget er at opplevelser og erfaringer er subjektive. Og det tror jeg også er kjernen i diskusjonen om hva som er bra på båter. Noen hevder at feks Bavaria er bra - mens andre hevder det motsatte. Rett og slett fordi man har ulike oppfatninger av hva som er bra. Ingen tar feil i en slik diskusjon.

 

Problemet med et web forum er at man ikke vet bakgrunnen for de som uttaler seg - så man kan ikke uten videre forstå hva dere bakgrunn og holdninger er. Således kan man i en tråd få et råd om at feks Bavaria er verdens beste båt og at Bavaria er verdens værste båt. Synspunktene er ikke feil - men det blir forbaska vanskelig for den som spør å vite hva han skal tro.

Link to post
Share on other sites

ja, man bør vel være en bavariaeier , for de virker så objektive i sine uttalelser :-)

Det er ikke aktuellt for meg å gå tilbake i tid,for å komme "hetseeksempler",men kan gjerne komme med eksempler i framtiden,for det blir garantert nok av dem. :flag:

Og her er et (se sitat over),om enn av den milde ,men av den sarkastiske sorten. :cheers:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Ta gjerne med også hva du mener er god kvalitet på en båt og hva du mener er dårlig kvalitet på en båt.

 

Jasså Bitteliten, du driver å kverulerer litt igjen :wink:

 

Du har sikkert lest mange av Fem@il sine innlegg om Bavaria og vet svaret, men jeg tar gjerne på meg oppgaven å svare på vegne av Fem@il:

 

Bavaria båtene har "god nok" kvalitet! Så enkelt er det! Det er ikke nødvendig at mønsteret på teaklaminatet går samme vei på all innredning, eller at det har stått en svenske med ræva i været og skrudd i hver skrue for hånd, for at man skal føle seg tilfreds med båten sin. Mange av de som har kjøpt "billig" båter har betalt godt over en million kroner for båten sin. Det har lite med billig å gjøre etter min oppfattning. At det går an å bruke 4 millioner for samme størrelse båt er helt irrelevant, Bavaria har "god nok" kvalitet. Er det så vanskelig å skjønne? Er det ikke flott at folk har kjøpt den båten de har ønsket seg og er fornøyd?

Du liker å flotte deg i en Nord West til 5-6 millioner og det er jo kjempefint for deg. Du (eller banken din) er villig til å betale så mye penger for båtopplevelsen, og det er helt din egen sak. For oss som har "billigbåter" er kanskje ikke alle smådetaljer så fryktelig viktig for å få en like positiv opplevelse av sjølivet som deg.

Du har fått deg en båt mange drømmer om, selv om det ikke er min drøm. Jeg har kjøpt en båt jeg syns er kjempefin og det har alle de som har kjøpt Bavaria båter også gjort. Vi er alle stolte av de båtene vi har, så hvorfor mase så fryktelig om Bavaria?

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Emnet bavaria begynner muligens å bli litt utdebattert? Bare så det er sagt syns jeg bavaria lager rimelig greie båter. Men det er bare noen av dem som peker seg ut som (etter min mening) mye båt for pengene. Må bare minne om at jeg anbefalte to bavariamodeller til en fyr i går (i en annen tråd). En kompis (bavarianer) fikk faktisk et tysk flagg i gave av meg en gang. :lol:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

1600 solgte båter i norge, og hvis hver av dem seiler 500 nautiske i året, blir det ca tilsvarende 37 ganger rundt jorden pr. år. Jeg vil ikke gå til det skritt å påstå at bavaria er laget overlegent bedre enn andre båter, men 37 årlige jorden rundt turer i norge, og stort sett fornøyde eiere, bør jo tyde på at det ikke er bavaria som har et problem, men de personene som har en god grunn til å mislike Bavaria.

 

Det er jo godt vi har et forum der de kan få ut trykket :wink:

Link to post
Share on other sites

så allt dette snakket om dårlig kvalitet baserer seg på annenhåndsinformasjon og synsing?- for de fleste som eier dette merket er fornøyde.

Ser du siterer meg når du skriver dette så du retter vel svaret til meg , og til det kan jeg svare at jeg aldri har sagt at bavaria har dårlig kvalitet og det kommer jeg heller ikke til å si før jeg ser bevis på det og det beviset kommer sikkert aldri. Tror du blander kortene litt og ikke ser postene til andre folk med objektive øyne.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror egentlig at noe av det som er bra med "billigbåtene" nettopp er at de er laget uten endel av det utstyret som etterhvert blir en feilkilde. Feks. skrudd teakdekk, skrudd ned i balsa sandwich. Slikt "ekstrautstyr" krever mye håndarbeid, både før og etter at båten er ferdig.

Link to post
Share on other sites

Det erbare å lese de innleg jeg siterer,så skjønner du hva jeg mener.Jeg bør da ikke svare/sitereflere ganger? :eek:

 

Jo, dessverre! Denne idioten har nå bladd igjennom hele denne tråden og kan faktisk ikke se et eneste sted jeg har uttalt meg på noen måte i negative ordelag om Bavaria? Det jeg på den annen side kan se/lese, er de mange innlegg hvor du slenger rundt deg med edder og galle og kanskje uten at du har tatt deg bryet med å stille inn skytset eller definere hvem som er din "fiende" eller sågar om det er noen? Vel er det mørkt ute, men ikke så mørkt?

 

Så igjen, har du sagt A så får du jamen si B, for som Sydvesten ynder å si; har du ikke baller? :rolleyes: I think not!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror egentlig at noe av det som er bra med "billigbåtene" nettopp er at de er laget uten endel av det utstyret som etterhvert blir en feilkilde. Feks. skrudd teakdekk, skrudd ned i balsa sandwich. Slikt "ekstrautstyr" krever mye håndarbeid, både før og etter at båten er ferdig.

For ca 4 uker lå vi ved en tysk og dyr svenskbygget båt på rundt 50 fot. De to ombord hadde en grassat jobb med å rive opp det sjabby teakdekket med en mengde skruer ned i balsaen. Eieren vil etterpå tette hullene og male dekket. Han sa mye rart, heldigvis er min tysk nokså semmer.

For tre uker siden lå det i samme havn ,en 37 fots båt fra denne svenske øya, han (svensk) måtte skifte slange til septikken - hans gloser om båten, øya den kom fra, de som bodde på øya og deres opphav i 3-4 slektsledd skal ikke gjengies. Det betyr vel at kvalitet er et nokså variert begrep, alt etter den situasjonen som gjelder - som flere også har påpekt.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke at hver gang jeg forsøker å få til en saklig debatt om hva kvalitet er så får man slengt dritt i trynet. Trist og leit at det skal være slik. Jeg kan glede dere med at det nok vil ta en stund før dere hører fra meg igjen. Jeg har ingen interesse av å være deres personlige spypose eller pissoar.

 

For meg er diskusjonen om hva som er kvalitet interessant fordi det i min verden er en subjektiv greie. Det blir det samme som at folk prater om "mye båt for pengene". Hva er nå egentlig det da? Jeg tror det er minst like mange meninger om det som om kvalitet .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...