Jump to content

Og taperen er Bavaria


UnnaMed

Recommended Posts

Så enig så enig.... :yesnod: Min drøm har lenge vært Bavaria 30C venter bare på at lommeboka tillater det.

Hvilket annet merke gir meg så mye båt for pengene! attpåtil ny!!

 

:sailing:

Spørs hvort du mener mye volum for pengene eller mye båt. Sammenlignbart volum for pengene er eks. Beneteau, Delphia, Hunter og flere industrifabrikker. Der mener jeg mye volum levert i vannet med bunnstoff og dem tingene man trenger til flytting av volumet i mellem steder og litt komfort om bord i volumet også.

Link to post
Share on other sites

B30C har gått ut av produksjon, men det er kanskje B31 Bøljan har planer om å kjøpe ny(?). I så fall syntes jeg det er en fin båt med mye comfort "i volumet" :wink:

 

JAGGU IKKJE LETT Å FØLGE MED PÅ ALLE DISSE MODELL UTGAVENE AV BAVARIA, DE SKIFTER UTROLIG FORT UT MODELLENE SINE,

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg nok har sammenheng med merkets salgsstatistikk. Tror ikke du?

Beneteu selger da mere seilbåter enn bavaria på verdensmarkedet. Fokuset er stort sett det samme overalt likevel.

 

Jeg tror at kjøperne må sørge for å holde sitt fokus på opplevd kvalitet når man velger båt. Bavaria er verdens billigste seilbåter. Det har man i bakhodet når man sier seg førnøyd. De fleste som kjøper seilbåt sjekker ut bavaria først siden de er biligst. Mange syns bavaria er fine greier og kjøper disse. Men de fleste kjøper noe annet. Disse syns at de får mer for pengene andre steder. Det må man jo akseptere. Alle bav'eiere jeg har møtt sier at de har fått mye båt for pengene. Men det syns ikke jeg... Da hadde jo vi også valgt bavaria. Er det noe galt med oss?

 

Jeg opplever at de som velger bavaria oftest fokuserer på basic-tingene som volum, antall lugarer osv. Hver gang jeg nevner seilegenskaper sier de ting som "det er bra nok for oss" eller "vi seiler jo ikke regatta". Det er jo greit det, men da må de tåle å høre at de ikke er spesielt kravstore...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Må også nevne at mange har bestemt seg på forhånd for bavaria ut fra at de er billigst på papiret. Når man ikke gidder å sjekke ut hva annet man kan få for det samme beløpet så blir det jo litt rart å forkynne for hele verden at man fikk "mest for pengene" slik som enkelte "glad-bavarianere" jeg har møtt gjør....

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Beneteu selger da mere seilbåter enn bavaria på verdensmarkedet.

 

Det stemmer helt sikkert.

 

Bavaria er verdens billigste seilbåter.

I testen står det att Hanse er billigst :wink:

De fleste som kjøper seilbåt sjekker ut bavaria først siden de er biligst.

 

Feil, jeg tenkte ikke Bav. Jeg var i kontraktsforhandlinger med Jeanneau, men pga de var lite proffosjonelle i møtet trakk vi oss. :yesnod:

 

. Er det noe galt med oss?

 

Bergensere :lol: (neida, har større krav til en båt en det Bav kan levere)

 

seilegenskaper sier de ting som "det er bra nok for oss" eller "vi seiler jo ikke regatta". Det er jo greit det, men da må de tåle å høre at de ikke er spesielt kravstore...

 

På lik linje med SO, Oceanis, 3 siffret Dufour. Har ikke regatta som det største fokuset, men ha det bra underveis

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Mouche: Jeg vet ikke, men de andre merkene har ikke vært utsatt for det samme fokuset som Bavaria har. Tenker da først og fremst på all negativ kritikk som står i sterk kontrast til eiernes egene opplevelser.

 

At Bavaria får slik fokus synes jeg er naturlig for uansett hva man måtte mene om båtene så er det jo et faktum at et båtverft i Bayern, av alle steder, har fått en slik success, vært prisledende pga nyutvikling i produksjon og som det sies utgjør halvparten av alle salg her i landet. Etter mitt syn så tåler båtene å bli gått etter i sømmene, men kanskje "problemet" er at det finnes så mange hårsåre eiere som er velvillige offere for litt erting? :wink:

 

For egen del så kunne jeg godt ha tenkt meg en Bavaria, men siden det er flere båter, også i samme prisklasse, jeg kunne tenke meg ende mere, ja så blir det neppe en Bavaria på meg med det første, men man skal vel "aldri si aldri"! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

For egen del så kunne jeg godt ha tenkt meg en Bavaria, men siden det er flere båter, også i samme prisklasse, jeg kunne tenke meg ende mere, ja så blir det neppe en Bavaria på meg med det første, men man skal vel "aldri si aldri"! :rolleyes:

 

Delphia er i så måte en flott konkurrent, og kan tenkes att det godt kunne bli neste båt. For la importør jobbe litt først og se hvordan de takler dette. Vil ikke tro det er lett å sitte med 2 agenturer. Skal holde "full fokus".

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Baatsmann:

 

Ok så hanse er billigst. Da kan vi svare "bøljan" her oppe. Det er hanse som gir mest for pengene :yesnod:

 

Det er mulig jeanneau v/heitmann kan oppleves som lite engasjerte. Men å si at de er uproffe er vel å ta det litt langt? Lunde båt er jo for å aspiranter å regne i denne bransjen. Heitmann har vel ikke permittert noen enda og har størst lønnsommhet av forhandlerne. Så det å være engasjert i møtet med kundet er bare en liten del av jobben hvis man skal overleve i den bransjen.

 

 

"På lik linje med SO, Oceanis, 3 siffret Dufour. Har ikke regatta som det største fokuset, men ha det bra underveis"

Har man det ikke bedre underveis med en stivere båt som går fortere i mindre vind?

 

For øvrig tror jeg du valgte en grei båt. Personlig syns jeg at so 40,3 virker penere in mer solid, men syns ikke skroget kommer til sin rett uten sunfast riggingen. Jeg er enig i at so, oceanis, og tresifret dufour er i samme liga som bav seilmessig. Men en ting må du huske; so båtene kan leveres med performance rigg/kjøl. Denne utsetter konstruksjonen for høyere belastning enn standardriggen. Dermed får So modellene større marginer på rigg og innfestninger enn nødvendig. Dette nyter også de som velger standardriggen godt av.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

For min side liker jeg båter med dypgående skrog og retningstabil kjøl, behagelige båter i sjø og rufsevær. Ingen av disse industrifabrikantene produserer i dag båter med dem egenskapene jeg ønsker og hvis jeg skulle valgt meg båt i dag skulle jeg kjøpt en av eldre konstruktsjon eller noen som er ikke produsert inn på den hyttemarkeden. Seile regatta eller kjøre billøp er morsomt inni mellem men jeg bruker mange dager i året på sjøen og veiene og velger meg ikke fartøyer med Grand Prix egenskaper.

Link to post
Share on other sites

Det Heitman scorer veldig på er de som jobber på messene for han. De er flinke og kan båt. En av de kjenner vi gjennom mange år, tidligere NM mester IF. De kan det strukturelle, er flinke til å "tegne og forklare". Det skaper en stor trygghet for kunden.

 

Ble vist den nye 44I. Den virker bra.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

¨

Hvordan stiller dette seg, sammenligningsvis, med eiere av Hanse, Jeanneau, Maxi, Hunter, Delphia, HR, Najad osv osv osv osv? :rolleyes:

Det er en 3-4 av dere her på BP som ikke fornekter dere. :cryin: Det må være noe nedarvet kværulerende tendenser,som MÅ fyre-fyre-fyre :flag::crazy::crazy: for enhver pris.Er dt komplekser for noe? :confused: For egen regning har jeg sjelden ,eller kanskje aldrig "nedverdiget" meg til å si noe "dritt" om andres båtvalg,hverken Jeanneau,Maxi,HR etc,annet enn at jeg står for mitt synspunkt at forskjellene er marginal,og sjelden/aldrig verdt prisforskjellene. :eek: Og her kan vi fortsette og fortsette i det uendelig,og det er jo tross alt ganske underholdene :cheers: ,men lite matnyttig.Hvis noen som skal kjøpe seilbåt spør meg,så får de alltid ærlig svar vedr.de båter jeg selv har hatt/har,og nære venner har hatt/har,både de positive og de negative sider.Det viktigste må tross alt være at flere får oppleve seillivets gleder. :sailing:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Må også nevne at mange har bestemt seg på forhånd for bavaria ut fra at de er billigst på papiret. Når man ikke gidder å sjekke ut hva annet man kan få for det samme beløpet så blir det jo litt rart å forkynne for hele verden at man fikk "mest for pengene" slik som enkelte "glad-bavarianere" jeg har møtt gjør....

Hvor dumme tror du /mener du alle andre er enn deg selv,Sun Flyer? :confused: :nono: :lol:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

For egen regning har jeg sjelden ,eller kanskje aldrig "nedverdiget" meg til å si noe "dritt" om andres båtvalg,hverken Jeanneau,Maxi,HR etc,annet enn at jeg står for mitt synspunkt at forskjellene er marginal,og sjelden/aldrig verdt prisforskjellene.

 

Og der sa du jo noe nedverdigende om andres båtvalg :smiley: , om noen sier at de ikke synes Bavariaene er verdt prisen så det det vel ikke noe verre enn om du sier at HR,Maxi,jeanneu ikke er verdt prisen eller er det ikke det samme ?

Link to post
Share on other sites

Og der sa du jo noe nedverdigende om andres båtvalg :smiley: , om noen sier at de ikke synes Bavariaene er verdt prisen så det det vel ikke noe verre enn om du sier at HR,Maxi,jeanneu ikke er verdt prisen eller er det ikke det samme ?

Regner med at du se forrskjellen i å generellt si at endel båtslag er etter min oppfattning priset altfor høyt,unaturlig/unødvendig høyt,og ikke verdt prisforskjellen,enn å konkret si at BAVARIA ikke er verdt prisen?? Eller :confused:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Det er fascinerende å se hvor engasjerte man kan bli i sin nedrakking av Bavaria-båtene. Det virker som om det er blitt stuerent å slenge dritt om de båtene mange har brukt flere årslønner på å kjøpe - vanlige folk som vil komme seg ut på sjøen og ha det romslig ift kronene som legges ned. Selvsagt er det slik at det ville vært hyggelig med en Orust-båt, eller kanskje en Oyster, men prisene ligger jo hinsides over! Jeg er ganske sikker på at mange Toyota- og Volkswagen-eiere godt kunne tenke seg en saftig Mercedes eller BMW, men vi tjener jo ulikt - hva er problemet?!

 

Fungerer det slik f.eks. i ulike hytteforum at det er greit å rakke ned på en spesiell leverandør, fordi hytta oppfattes som "billig"? Nå er det snart 30 år siden jeg gikk ut av ungdomsskolen, men dette føles jo som snakk i frikvarteret om riktig jakke eller hva det måtte være. Helt utrolig.

 

Bør man regne med at når man ligger i en uthavn og kunne tenke seg å snakke trivelig med naboen, så bør en anta at naboen i sin noe dyrere og mer adelsriktige båt snakker dritt om båten din idet dere har sagt hade? Heldigvis virker båtfolk hyggeligere i virkeligheten enn på nett.

 

Dersom det som fremkommer på dette forumet er representativt for seilbåtfolks syn på og respekt for sine medseileres valg av båt, ja det er det langt, langt under pari. Uenighet i prioriteringer, hva som føles riktig, hva man liker best osv. er selvsagt subjektivt, men her er det da vitterlig snakk om fullstendig nedrakking av ett båtmerke. Takhøyden virker svært mye høyere hos motorbåtfolket - kanskje poenget er at man kan hygge seg på sjøen å ha respekt for hverandres farkoster, uansett om det er en diger Fairline eller en prustende gammel snekke?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...