Jump to content

Og taperen er Bavaria


UnnaMed

Recommended Posts

Her er mine inntrykk fra bav 38 2005 modell.

Negative sider:

 

1. Når det friskner til er seilegenskapene mindre bra, den virker den for rank. Hadde trengt tyngre eller dypere kjøl. Roret biter dårlig ved hard krenging og dette har ført til unødvenig negative opplevelser når man har blitt overrasket av sterk vindøkning. Disse blir forsterket av:

2. Dekksutstyret.

 

2c. Løygangen er ubrukelig pga for dårlig utveksling. Kan ikke justeres under press

2d. Verken storseil eller genouafallet er ført til vinsj. Dette umuliggjør riktig seiltrim under varierende forhold.

2f. Rulletrommelen (furlex 200) er i underkant for en så stor båt. Det blir tungt å rulle inn fokka når linen i tillegg er ført gjennom rekkestøttene.

2g. Opplegget for å flytte skjøtevognen trinnløst fungerer ikke bra nok. Man må ta all kraften ut av seilet for å justere denne fram.

3. Cockpiten fungerer dårlig både på sjøen og i havn. Den for trang i havn og man sitter ikke bra noe sted. At pidestallen skjelver når jeg tramper ved siden av den gir ikke så god kvalitetsfølelse. Men den holder nok.

5. Rekkestøttene virker veldig løse. Tåler de normal bruk?

13. Måler til dieseltanken er tvilsom

15. Båten er vanskelig å selge til en god pris pga at bavaria kommer med nye modeller hele tiden.

Viggo----------------------------

 

Merkelig nok er jeg veldig enig i det meste av det du beskriver Sun Flyer :crazy: Tydelig at du vet litt om båten,men siden jeg som kjent er eier av en slik båt,og har brukt denne MYE :sailing: i 5 sesonger,kan jeg ikke la være å komentere det jeg er uenig og/eller ting jeg menerer feil:

1)At seilegenskapene er mindre bra ved påfriskning av vind er egentlig ikke riktig (dette gjelder mange båt-typer),det er bare å begynne reve fra 8m/sek(det bør vel de fleste),kjøre riktig seiltrim,så "slipper aldrig roret".Har seilt både skarp kryss og slør i oppmot 20 m/sek(over det forsøker jeg uansett båt å ikke være underveis)Negative opplevelser i denne sammenheng beror på manglende seilkunnskap,og gjelder de fleste nybegynnere i hvilken som helst båt ved feil seiltrim/seilføring.Men at båten hadde hatt godt av ca.200kg mer i kjølen ,kan jeg være enig i.

2C,helt enig,i tillegg er den altfor kort,men det gjelder alle båt-typer som har den stående på "hyttetaket".

2d)Dette er noe av det første man gjør om,dermed er punktet borte.

2f)Dette bedres 50% ved å sette trinser på rekkestøttene.

2g)Dette mener jeg ikke er riktig,aldrig vært noe problem

3)Må være smaksak,synes cockpit fungerer utmerket både under seil,og ved land. 8 personer uten problem i cockpit mener jeg er romslig,og jeg kan tilogmed sitte på cockpitkarmen å seile :cheers:

5)Rekkestøttne ikke noe dårligere enn andre,tåler greit normal bruk.

13) problem med dieselmåler ukjent

15)At båten er vanskelig å selge,er direkte feil.Kjenner godt til 4-5 salg/kjøp siste 16 mnd,hvor samtlige har gått for pris likt eller mer enn det ble betalt ny.

(Ike ønsket pris på Finn.no)

Den siste bare for 3 mnd siden.Mener faktisk at denne 38,samt tidligere 34-36 er av de beste Bavaria har laget både seilmessig og utseendemessig,og lettest å selge.

Saklig hilsen :eek:

fem@il

Link to post
Share on other sites

2b. Verken genoua eller storseilskøtet kan nås av rormann

 

2d. Verken storseil eller genouafallet er ført til vinsj. Dette umuliggjør riktig seiltrim under varierende forhold.

 

12. Det lukter kloakk i ca halvparten av alle bavariaer jeg har vært i. Min kompis unngår dette ved å skylle med klor etter hver tur. Septikken er i plast.

Spørs hvad turbåt skal ha mange regatteegenskaper. I turbåt sitter man foran i kokpiten og koser seg med autopilot på men ønsker seg ikke hele tiden bak ratta til seiling av båten.

 

Hvis man skal ha fallene ført bak skal også revelinjene ditt. I turbåt endrar man storseilfallet på grunn av revinga men ikke på grunn av 0.1kn.

 

Lukten kommer mer fra slangene har jeg opplevt. En billig produkt har begrenset budsjett og sluttresulatet blir preget av de.

Link to post
Share on other sites

Fem@il: Sitat: (Seiljåtten @ 25.11.08 23:42)

-Rekkestøttene begynner å lekke om man bruker dem til å dra seg ombord.

Er enig i at b38ac er en bra bavariamodell, men ikke at den er lett å selge. Men det spørs selvfølgelig hvilken pris man vil ha. Tror f.eks at "stigt" ikke fikk solgt sin. Men min kompis skal legge ut sin i februar og jeg tror neppe han får igjen de 1,3 som han gav. Men det hadde vært hyggelig om jeg tok feil, selvfølgelig. Problemet meddieselmåleren var "et kjent problem" hos lunde når han reklamerte på det. Selvfølgelig er noen av mine punkter en smaksak mens andre er lette å rette opp. Men poenget her var jo å si hva en syns, så kan man mene hva en vil selv. Hvis jeg skulle lagt en tilsvarende liste på min egen båt hadde den sikkert vært like full av irritasjonsmomenter.

 

Glemte forresten å nevne at standardmotoren er i minste laget, og at akterstagstrammeren har polyestertau samt for dårlig utveksling.

Bav 38 ac er en harmonisk og grei turbåt, men den trenger litt tuning.

 

Spørs hvad turbåt skal ha mange regatteegenskaper. I turbåt sitter man foran i kokpiten og koser seg med autopilot på men ønsker seg ikke hele tiden bak ratta til seiling av båten.

Hvis man skal ha fallene ført bak skal også revelinjene ditt. I turbåt endrar man storseilfallet på grunn av revinga men ikke på grunn av 0.1kn.

Siden bav 38 er såpass rank trenger den rask adgang til skjøtene også på tur. Men det er min mening.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

:sleep::sleep::sleep:

 

Disse Bavaria-diskusjonene er ikke bare usigelig kjedelig - deler av dem har faktisk også et visst komisk preg. Andre deler er på barnehage-nivå.

 

Fatter og begriper ikke at det kan trigge så mange ikke-Bavaria-eiere å skrive, skrive, skrive og skrive om en båt de ikke selv eier. Det må definitivt ligge noe mer en skrivekløe bak. Men det jeg skjønner er at, har en brukt en haug med penger på en båt som skal være en "kvalitetsbåt" så er det selvsagt viktig å overbevise seg selv og andre om akkurat det.

 

Ærlig talt så bryr jeg meg katten om hva andre mener om min Bavaria - jeg er storfornøyd, stolt av båten og den fungerer akkurat som forventet. Som alle båter har den sterke og svake sider. Etter fire norskbygde båter kan jeg ærlig talt ikke se at Bavaria er hakket dårligere - tvert om. Jeg har vært mer misfornøyd med mine tidligere båter.

 

Ikke skjønner jeg heller når det faktum at Bavaria er billige, brukes som et skjellsord. Dette anser jeg som en vesentlig kvalitet, om vi snakker helhetlig om båt og båthold.

 

Hele den Bavariadiskusjonen minner veldig om Asterix og Obelix. Litt voldsomt, litt komisk, og veldig forutsigbar...

:lol::lol: definitivt det beste som er sagt i denne tråden

Link to post
Share on other sites

Kommer an på hvordan en ser det. Jeg hadde to interessenter og den ene kjøpte den. Vi fikk dessuten overlevering en uke etter at den nye båten var ankommet som er perfekt i forhold til å slippe å flytte på land for en måned. Ganske enkel flytting:)

 

Kjøperen hadde aldri eid båt før og var storfornøyd med at det var så lett å seile fra alle bav'ene :lol:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Kjøperen hadde aldri eid båt før og var storfornøyd med at det var så lett å seile fra alle bav'ene :lol:

Regner med det var skipperen som var årsaken til at vi ikke tapte for Match 35 da for snart ett år siden med båten din.. Båten hadde ikke sjangs i havet til å holde noe i nærheten av den høyden Matchen gjorde... Det var på et leg vi greide å passere 35'en og da seilte de kun med genoann siden storen mått tas ned for reperasjon...

 

Da fikk jeg se hva en Bavaria virkelig var god for.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Regner med det var skipperen som var årsaken til at vi ikke tapte for Match 35 da for snart ett år siden med båten din.. Båten hadde ikke sjangs i havet til å holde noe i nærheten av den høyden Matchen gjorde... Det var på et leg vi greide å passere 35'en og da seilte de kun med genoann siden storen mått tas ned for reperasjon...

Vi måtte seile lavt fordi genouatrimmeren ikke klarte å stramme riktig. :wink: Dessuten tok vi igjen de to matchbåtene før storseilene røk. De røk ca når vi passerte dem. Kanskje pga at de prøvde å holde følge med oss? Også ved tidligere anledninger har sf 40'en vist seg som en lett båt å seile fort med i sterk vind. En annen gang i sterk kuling røk masten på den samme match'en som vi sloss med. Det er ikke alle båter som er dimensjonert riktig....

 

Det de egentlig vant på var vel å kjøre spinnaker på første legget. Noe jeg ikke gjorde da jeg nødig ville ødelegge et seil på en båt som var til salgs. De tjente flere minutt på oss der og vi tapte med omtrent samme tiden.

 

Dessuten er det neppe noen bombe at en tom båt med full kevlargarderobe seiler noe høyere enn leiligheten min med dacronseil som hos andre knapt er godkjente som transportseil. Skipskatten er enig med meg... :smiley:

 

Da fikk jeg se hva en Bavaria virkelig var god for.....

Match 35 var for bra. Så de sluttet å lage dem.. Etter å ha byttet samtlige kjøler og alle mastene som ble levert det første halvåret. :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg liker spesielt dårlig Bavaria 38 AC. Både 2000 modellen og 2005 modellen har jeg et meget anstrengt forhold til... Er redd forholdet ikke vil bedre seg kommende sesong, iallfall ikke uten nytt seil... Kameraten min sin Bavaria 36 AC har jeg derimot et meget godt forhold til, men så henger usikkerheten der, var båten grodd, kan ikke kameraten min seile overhode (mistenker jo at det er en kombinasjon siden vi hadde slått dem om de hadde LYS 1.00 også...)! Gleder meg stort til disse uformelle regattane som det nok bilr mange av kommende sesong... Time will show... :lol:

 

Den som sier at båtfart ikke betyr noe har ikke mye konkurranseinstinkt, det er iallefall sikkert og visst... Rart hvor høy puls en kan få av å sitte helt i ro og nesten ikke forflytte seg...;)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ikke så langt unna sannheten, faktisk...

 

Sun Fast 43 kostet 1,950 000,- uten elektronikk og seil i 2002. Det var en bra båt men den ble for dyr i produksjon og solgte dårlig. De nyere jeanneauene er vesentlig billigere. Og det gjør det vanskelig å få igjen pengene for de som skal selge 2001-2005 modeller. Bra for meg når jeg kjøpte sun flyer, men mindre gunstig når jeg skulle selge den forrige sf40'en. En 2000 modell blir nesten regnet for å være veteranbåt nå for tiden... :crazy:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Ikke så langt unna sannheten, faktisk...

 

ble for dyr i produksjon og solgte dårlig. De nyere jeanneauene er vesentlig billigere.

Var bare det jeg ville fram til,at også den båten var tatt ut av produksjon. :lol::lol:

Mener du å si at Jeanneau,som nå er blitt vesentlig billigere,er blitt vesentlig dårligere? :confused::crazy:

Nødvendigvis ikke? :rolleyes: Jo,den må vel det? :confused:

mvh'fem@il

Link to post
Share on other sites

Det de egentlig vant på var vel å kjøre spinnaker på første legget. Noe jeg ikke gjorde da jeg nødig ville ødelegge et seil på en båt som var til salgs. De tjente flere minutt på oss der og vi tapte med omtrent samme tiden.

 

Dessuten er det neppe noen bombe at en tom båt med full kevlargarderobe seiler noe høyere enn leiligheten min med dacronseil som hos andre knapt er godkjente som transportseil. Skipskatten er enig med meg... :smiley:

neglespretten2008b.jpg

 

Bra da at en annen var med på Matchen. Vi tok egentlig ned seilet for å vente på dere og få litt spenning på siste kryssen inn mot mål siden dere hadde samme lystall. :wink:

 

På Stord sist hadde vi og samme lystall, men så ingenting til dere etter at dere tok ned flagget. :flag:

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Var bare det jeg ville fram til,at også den båten var tatt ut av produksjon. :lol::lol:

Selv om det ikke ble lagd så mange sf43, så ble skroget/innredningen en kjempesuksess i form av so43 og so 43ds. Disse deler skrog/innredning med sf43. Båtene ble produsertfra 2001 til 2005 i godt over 1000 eksemplarer.

Mener du å si at Jeanneau,som nå er blitt vesentlig billigere,er blitt vesentlig dårligere? :confused::crazy:

mvh'fem@il

Det spørs hva man legger i kvalitetsbegrepet. Men ja, jeg ville ikke byttet mot en ny.

 

På Stord sist hadde vi og samme lystall, men så ingenting til dere etter at dere tok ned flagget. :flag:

Vi har nå reparert profilen foran slik at vi kan føre kevlarseilene på nisseseilasen neste helg. Skal ikke bli så lett bytte da... Hvem skal du være med?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...