Jump to content

Landstrøm og valg av skilletrafo


terron

Recommended Posts

Jeg har allerede en jordplate, men denne går til VHF'en.

 

Ihht monteringsanvisning kan jeg også bruke midtuttaket på trafo'en, og da vil jeg også ha jording i båten dersom denne står på land. (Slipper vendebryter evt.)

Pros/cons med å bruke midtuttak/dynaplate?

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Skilletrafoen ombord i Astor tok kvelden forrige fredag. Elektriker har tatt den ut og det må handles inn en ny.

Det som skjedde var at varmtvannstanken begynte å lekke. Vannet rant ned på det elektriske i forkant av vv-beholderen og kortsluttet termostaten til vv-vannet. Øyeblikket etter kom det røyk ut av skilletrafoen.

Jeg har lest gamle tråder. Hva er på markedet i dag?

Skilletrafoen bæør kunne tåle rundt 2-3 kW vil jeg tro. Noe overdimensjonert er uaktuellt å kjøpe da det er begrenset støm å hente i de fleste havner.

 

Varmevannsbeholderen var en 50 liter som Maritim skaffet ny pakning og termostat på to dager.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da gikk vi for Victron sine produkter fra Farco i Oslo. Nå gjenstår det å se om vi kan få samme nytte av den vesle 1000 watts bensin-aggregatet som vi hadde fra før. Sammen med vår dyktige elektriker finner vi løsninger etter hvert. Gode råd fra Farco kommer også godt med. Vi ser fram til å dra sammenligninger/erfaringer kontra det som satt i Astor fra før.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Etter 2 vintre og 1 sommer på vannet ser jeg behovet for skilletrafo. Har Ladix/Defa systemet på 220V anlegget, så tenkte på den de har til systemet sitt. Men prisen er ganske avskrekkende.

 

Ser i databladet til Noratel at deres sak er identisk, bortsett fra tilkoblingspunktene, og til ca 1/3 av prisen.

Regner med at Defa sin blir levert av Noratel og bygd om av Defa. Eventuelt ferdig levert slik Defa krever av Noratel, og Defa tripler prisen for å være distributør :thumbsdown:

 

Noen som vet hvor en får kjøpt løse plugger som passer i Defa systemet?

 

Farco, Kan du sende på IM hva dere tar for deres?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Etter 2 vintre og 1 sommer på vannet ser jeg behovet for skilletrafo. Har Ladix/Defa systemet på 220V anlegget, så tenkte på den de har til systemet sitt. Men prisen er ganske avskrekkende.

Noen som vet hvor en får kjøpt løse plugger som passer i Defa systemet?

Farco, Kan du sende på IM hva dere tar for deres?

 

Da har du de gamle pluggene til Ladix, Defa kjører i dag på Defa plugger samme som til BIL

Det fins overganger Ladix/Defa.

Pursgrunn billass 35555860 hadde før, vet ikke om de nye eierne har samme servicen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Til dere som kan dette.

Jeg monterte inn Noratel sin LS28-115 for to år siden. Årsaken var vesentlig at da kunne jeg bruke alt 115V utstyret i båten og samtidig ha skilletrafo. Dette fungerer meget bra, så langt. Men til spørsmålet:

Når jeg ser i databladet til Noratel (Se også link over) sier den ikke noe om ekstra jordplate under vannlinjen. Ei heller har jeg montert dette og ei heller sa elektriker noe om det. Er det noe jeg ikke trenger pga løsningen Noratel har valgt?

 

En som er litt uvitende på dette feltet, men gjerne vil oppdatere meg da båten skal ut for salg og jeg vil informere så korrekt som mulig

Link to post
Share on other sites

...........

Når jeg ser i databladet til Noratel (Se også link over) sier den ikke noe om ekstra jordplate under vannlinjen. Ei heller har jeg montert dette og ei heller sa elektriker noe om det. Er det noe jeg ikke trenger pga løsningen Noratel har valgt?

................

 

Akkurat dette lurer også jeg på! Hvorfor velger enkelte lokal jordplate i tillegg til å benytte midtuttaket på skille-trafo som jordingspunkt ??

 

Iflg. tidligere innlegg så er bruk av lokal jordplate ikke tillat her i Norge. Om båten flyter i ferskvann så kan man jo risikere å ikke ha tilstrekkelig jordingsforbindelse med moder jord ??!

 

Utifra Noratels beskrivelse så kan man benytte IT-jord med forbindelse til "flytende" jord. Da skal jordingspunkt til trafoens midt-uttak IKKE benyttes.

Jeg tolker her "flytende" jord som lokalt jordplan med egen jordingsplate som har kontakt med vannet båten flyter i, men det er kanskje feil tolkning ??

 

 

 

???

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Å koble en dynaplate til beskyttelsesjord på sekundærsiden av trafoen er for å sikre at alle omgivelsene ligger på samme potensial. Dette har ikke noe med lokal jord som er diskutert i andre tråder.

IT nett er ikke tillatt i båt med mindre man har et potensialutgjevningseystem mellom utsatte anleggsdeler og eller berøringshinder i tillegg til isolasjonsovervåkning.

Link to post
Share on other sites

................

IT nett er ikke tillatt i båt med mindre man har et potensialutgjevningseystem mellom utsatte anleggsdeler og eller berøringshinder i tillegg til isolasjonsovervåkning.

 

Takk for svar OP !

 

Forstår jeg deg riktig da at denne jordingstilkoblingen til dynaplaten da utgjør potensialutgjevningssystemet ??

 

At uten denne tilkoblingen så kan man risikere en "kavring" om man berører f.eks. en jordet panelovn samtidig med f.eks. en bunnventil, og det uten at der er påvist noen jordfeil ?

 

ref. tidligere tråd der sønnen til REM fikk "kavringer" mens båten stod på land og han berørte propellanlegg fra utsiden og han selv var våt. Mener å huske at spenning mellom landjord og propellanlegg ble målt til 70-80 VAC med bare noen mA strøm. Altså en potensialutjevning mellom landjord og sekundærsiden av skilletrafo, gjennom mannen. (Forstod det slik at jording fra skilletrafoens sekundærside var tilkoblet propellanlegget)

 

Isåfall, for å unngå slike ubehageligheter når båten er på land, så kan man rett og slett slå ned et jordspyd for deretter å koble den til dynaplaten ??

 

Henger dette ressonementet på greip ??

 

:sailing:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Det er litt håpløst med slike spørsmål og svar på båtplassen for så lenge man ikke har kompetanse til å forstå svarene så er det heller ikke sikkert at man skjønner sine egne spørsmål.

 

Men ved en isolasjonsfeil i et IT nett så vil kapslingen få samme potensial som den fasen som lekker. Så lenge kapslingen ikke er koblet til beskyttelsesjord vil feilen ikke bli kortsluttet mot jord.

 

Hvis man da får en feil nr. 2 på et annet apparat vil man ved å berøre begge apparatene samtidig bruke kroppen til å slutte kretsen, og ingen jordvern vil beskytte deg mot en slik feil. (Feil på begge faser mot hver sin kapsling.

Derfor må det legges opp en potensialutjevning mellom alle kapslingene slik at to feil vil lage en kortslutning).

 

(Alternativt kan man i enkelte tilfelle etablere berøringshinder, men dette er lite brukt).

 

Isolasjonsovervåkningen som i slike anlegg er påbudt vil måle isolasjonsverdien mellom fasene og dette jordingssystemet (som ikke er koblet til trafoen). Poenget er da at man må reparere feil nr. 1 i anlegget før feil nr. 2 inntrer.

Feil nr. 1 er aldri farlig.

 

Når det benyttes dynaplate i båter med skilletrafo så er jo dette av flere årsaker, og man bruker jo gjerne flere dynaplater. Eks. er potensialutjevning av sjø mot båtens beskyttelsesjord og for eks. RF jord til forskjellig radioutstyr.

 

Hvorvidt man monterer dynaplate kommer litt an på systemet (hardwire forøvrig), og dette henger jo sammen med at man alltid skal sikre mot to feil. Dynaplaten er i så henseende en grei ekstra sikring da man har en ekstra sikring for alle apparater som er eller kan komme i kontakt med vann og representere en fare under unormale driftsforhold.

 

Når det gjelder trafoer til beste pris så hører man aldri noen som diskuterer isolasjonsklasse. I båt så er det isolasjonsklasse H som gjelder.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

I min båt har jeg dette landstrømopplegget, og så langt jeg kan forstå er det et 100% sikkert system, det være seg mot tæring pga. landstrøm og berøringsfare. Forutsetningen er selvfølgelig at det er utført etter gjeldende isolasjonsklasse osv. osv . . . Men jeg tar gjerne imot kritikk.

 

ok_landstrom.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er litt håpløst med slike spørsmål og svar på båtplassen for så lenge man ikke har kompetanse til å forstå svarene så er det heller ikke sikkert at man skjønner sine egne spørsmål.

...............

 

Det var da synd at du mener mine spørsmål er så "dumme" !

 

Jeg forsøker bare å forstå hvorfor jording fra skilletrafoens midtdeler på sekundærsiden er tilkoblet dynaplaten !!

 

Jeg forsøker igjen :

 

Utgjør denne tilkoblingen en del av det du kaller for "potensialutgjevningssystemet" ?? JA/NEI (Stryk det som ikke passer!)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg mener ikke at spørsmålene dine er dumme, men at det alltid er en fare for at verken spørsmål eller svar er å stole på. Er man over middels interessert så kan man jo kjøpe NEK 410, og når man har lest denne 20 ganger så skjønner man også at ja / nei svar ikke nødvendigvis er å stole på, -med mindre man har fått med seg alle systemene i båten og egenskapene / utfordringene.

En dynaplate er og vil alltid ha det formål å potensialutjevne sjøen mot det som er koblet til i andre enden av ledningen.

Så har man på grunn av egenskapen i sjøen noen sekundære egenskaper, og så får man jo selv vurdere om disse sekundære egenskapene er noe man kan ha nytte av, -alt etter hva annet utstyr man har i båten.

Så svaret er både ja og nei.

Link to post
Share on other sites

Anlegget til Lars H har potensialutjevning. Altså slik som Noratel beskriver med å koble midtuttaket til en jordingskrets. Etter hvert kommer jeg til å gjøre dette. Rett og slett for at støpsler sitter bedre i jordede stikkontaker. Og at det er en del snaks fra landdingser som passer til jorded anlegg. Jeg stresser ikke med denne utvidelsen.

 

Det Ole Petter beskriver er hvis du diller rundt i båten med mange ikke dobbeltisolerte apparater. Hvis to slike apparater har elektrisk lekkasje til den ledende delen du holder i på hvert av to apparater med motsatt fase, så kan strømmen ta snarveien gjennom din kropp. Du blir altså en del av en krets der strømmen tar snarveien.

 

I Hulda er det ett apparat som muligens ikke er dobbeltisolert, og det er komfyren. Ergo har ingen ombord mulighet til å få strøm gjennom seg. For det kan ikke bli noen krets. Hulda har Noratel trafo koblet som IT. Dette anlegget er målt, besiktiget og skriftlig godkjent i EU.

 

Rent teoretisk kan jeg ta den ene spenningssatte lederen fra trafoens sekundærvikling i hånden og hoppe i havet. Det vil ikke skje meg noe som helst, for jeg er ikke del av en krets.

Link to post
Share on other sites

........... hva med Galvanisk Isolator fra Biltema til under 500 kr?

Galvansik isolator.

 

Denne har jeg montert på landjordkabelen ombord i båten, men så har ikke jeg noen skilletrafo !

Etter hva jeg forstår så beskytter den mot krypstrømmer der spenningen er lavere enn ca. 2V (tror jeg at jeg målte)

 

:sailing:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

............

Rent teoretisk kan jeg ta den ene spenningssatte lederen fra trafoens sekundærvikling i hånden og hoppe i havet. Det vil ikke skje meg noe som helst, for jeg er ikke del av en krets.

 

Unnskyld min uvitenhet, men om du ikke har koblet jordingen til noen dynaplate, og du hopper til havs med den ene lederen fra sekundærsiden på skilletrafoen. Hvordan oppstår da kretsen fra lederen du holder i hånda, via din kropp til sjø og tilbake til sekundærsiden av skilletrafoen ??

 

For det kan vel ikke oppstå en krets fra sekundær, via landjord, og til primærside ???

 

Om du derimot har koblet sekundærsidens midtdeler (jordpunkt) til en dynaplate, så kan jeg se for meg at der oppstår en krets. Altså fra lederen du holder i handa, via sjø, tilbake til dynaplaten og til sekundærsidens midtdeler. Altså full jordfeil på den ene siden av sekundærsiden, og jordfeilvakt bryter (forhåpentligvis) ???

 

Forvirringa er total...... :confused: :confused:

 

:sailing:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

hva med Galvanisk Isolator

 

Ja da, helt korrekt at en slik såkalt isolator isolerer mot jordpotensialforskjeller på opp til et par volt, som er ok så lenge landjord befinner seg der den skal. Men det er desverre veldig ofte ikke tilfelle her i Norge (og i Albania).

Her i vår lokale trafokrets er det en periodisk stygg jordslutning, og vi har opp til 240 VAC mot jord på en fase og 0 på en annen. Det er i slike situasjoner en virkelig trenger skilletrafo mellom båt og land, og da hjelper en slik galvanisk isolator nada!

Link to post
Share on other sites

Unnskyld min uvitenhet, men om du ikke har koblet jordingen til noen dynaplate, og du hopper til havs med den ene lederen fra sekundærsiden på skilletrafoen. Hvordan oppstår da kretsen fra lederen du holder i hånda, via din kropp til sjø og tilbake til sekundærsiden av skilletrafoen ??

 

Neida, du er ikke forvirret. Det jeg sier er at jeg kan hoppe i havet med den settingen jeg har nå, og det vil IKKE bli noen krets. Altså IKKE krest, ikke støt/strømgjennomgang. Både det Ole Petter skriver og det Ingar skriver er slik jeg ser det riktig. Det er bare at i sære tilfeller vil Ole Petters hvis/om/ellers/i-så-fall trigge inn. Men nå er det engang slik at det å leve er en risikosport. Jeg kan bli truffet av lynet, selv når jeg sitter på kontoret.

 

Det er hva som er så flott med baatplassen.no, det er så mange som har virkelig dybdekunnskap innen forskjellige fagområder. En virkelig berikelse for dette utmerkede forum.

Link to post
Share on other sites

Hulda har Noratel trafo koblet som IT. Dette anlegget er målt, besiktiget og skriftlig godkjent i EU.Rent teoretisk kan jeg ta den ene spenningssatte lederen fra trafoens sekundærvikling i hånden og hoppe i havet. Det vil ikke skje meg noe som helst, for jeg er ikke del av en krets.

 

Hulda, jeg tyder ditt innlegg som svar på mitt spørsmål at jeg har en godkjent installasjon, siden Noratel er koblet forskriftsmessig dog om jeg ikke bruker jordingsplate?

Såvidt jeg kan bedømme er mitt system identisk med Lars H sitt som han skisserer opp, bortsett fra denne jordingsplaten, og at mitt system også omformer til 115V.

Ved siden av la elektrikeren opp 220V krets for stikkkontakter som går innom sikringsboks med jordfeilbryter. Brukes til kaffetrakter, mobiler og slike ting. Fra alle innleggene her vil jeg tyde at også dette da er greit?

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg elektriker, der er Ole Petter. Men vær klar over at du ikke har godkjent installasjon før autorisert elektriker har vært ombord,kontrollert og deretter skrevet ut godkjenningsskriv. Men koblingen din virker grei nok, slik jeg kan bedømme. Hos meg har jeg så langt bare en krets. Den er sikret med såkalt 16 A personautomat. D.v.s. det er topolet sikring med innebygget jordfeilbryter 30mA som bryter begge faser.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...