Jump to content

Landstrøm og valg av skilletrafo


terron

Recommended Posts

Ja ja, det er mye en må sette seg inn i her i båtverdenen, eg må altså finne ut hvordan landstrømsanlegget på min Nordic Oceancraft 38 (2005 modell) er bygget opp, håper det skal være mulig å finne noen tegninger på nett over dette, for eg har ingenting slikt i tegning/dokumentasjonsunderlaget til båten :headbang:

Om det ikke er en skilletrafo montert i anlegget, så skal denne på plass snarest mulig. :rolleyes:

 

Kan bli vanskeligere å måle seg frem til hvilken jordingsløsning/tilkobling som er på anlegget, når man ikke har tegninger.....selv om eg er elektriker, så er dette med jord vanskelig.

Link to post
Share on other sites

Helt normalt. 400V TN-nett.

Du burde ikke være så skråsikker Mix. Det er ikke så veldig mange TN lokalnett, de som er, er stort sett nye nett. Konsekvensene med å bytte om er faktisk litt større enn bytte av trafo. Men i et IT-nett som vi og de fleste desverre har kan jordfeil gi så store skjevheter at de stakkars forbrukere som ligger og flyter i sitt lokale jordplan faktisk burde være pålagt skilletrafo for egen sikkerhet, velvære og beskyttelse. Ihvertfall hvis en ligger med fast landstrøm og ikke er dobbeltisolert.

Link to post
Share on other sites

Tenk deg en trekant, hvert av hjørnene er en fase i IT-nett og det er 230 volt mellom hvert "hjørne". Normalt skal jord ligge i midten med lik avstand, (spenning) til hver fase. Men, skjevbelastninger og jordfeil kan trekke jordpotensialet langt vekk fra der det burde være før sikringer går og varsel gis. Helt til du får 0 volt på en fase og full spenning på en annen relatert mot jord. Jeg vet ikke, men vil ikke være veldig overrasket om dette er en "normalsituasjon" i mange havneanlegg.

Link to post
Share on other sites

Tenk deg en trekant, hvert av hjørnene er en fase i IT-nett og det er 230 volt mellom hvert "hjørne"

Det kan jeg godt tenke meg ja. Et IT-nett har ingen fremført null leder.

Men måler du mellom hver fase og jord i et IT-nett måler du 120V.

Det du sier at du måler 240V mellom en fase jord i et IT nett og 0V mellom den andre fasen og jord er en umulighet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Her tar du feil Mix. Har selv målt det samme i 2 marinaer og også i flere eldre privatboliger. :nonod:

 

Desverre er det slik at når strømmen forsvinner pga av jordfeil eller annet, er det mange som tar seg til rette og gjør de merkeligste ting... :sweat:

 

Dette er hovedgrunnen til at jeg snakker så varmt om skilletrafo. Da kan nabobåt eller bryggeinstallatør gjøre akkurat hva de vil. Du lever i din egen isolerte verden og trenger ikke tenke på korrosjon eller at folk skal få strøm i seg pga av andres feil :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

autorisert elektriker har vært ombord,kontrollert og deretter skrevet ut godkjenningsskriv.

 

Da har jeg kontaktet min elektriker, han spurte om jeg viste hvordan skjema dette var, er det ett standardformular eller er det en samsværserklæring eller hva?

Takk hvis noen kan hjelpe meg. Til forsvar av min elektriker, på innlandet hvor denne båten ligger, er det ikke mange som monterer inn skilletrafo i båt, generelt er strøm i båt ikke noe som elektrikerne her jobber mye med.

Link to post
Share on other sites

når strømmen forsvinner pga av jordfeil eller annet

 

Problemet er desverre at strømmen IKKE forsvinner! Det er bare jordpotensialet som blir feil. Det skjer lett og ofte her i Norge hvor det ofte er dårlig jordleding på grunn av mye fjellgrunn. Når så nettet i tillegg mangler jordreferanse, så mister vi ikke strøm, ingen sikringer går, men jordledningen er ikke lenger jordledning. Og DA er det veldig dumt å dra den ombord i en båt som jo ligger og flyter i et perfekt jordplan!

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Lurer på om du har missforstått innlegget mitt Regina. Det jeg skriver er at jeg har samme erfaring som deg. Har målt ved flere anledninger at en jordledningen har legt seg på samme spenningspotensial som en av faseledningene

 

Når strømmen blir borte har jeg sett følgende:

- Koplet fra jordledning i landstrømkabelen

- Bypasset jordfeilvern

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 2 år senere...

Jeg må innrømme at når jeg er på ferie, så er jeg dønn lat. Og så lenge det fungere med vanlig motstand og relé, orker jeg ikke å finne frem loddebolt og teste med NTC. Men når jeg kommer til hjemmehavnen, skal jeg koble om. Der er sikringen i land svært følsom for strømsjokk. Hittill på ferien har nåværende system fungert 100%.

 

Lars H.

webcam fra båten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...
Lars H. skrev On 14.3.2012 at 16.13:

Hei.

 

I min båt har jeg dette landstrømopplegget, og så langt jeg kan forstå er det et 100% sikkert system, det være seg mot tæring pga. landstrøm og berøringsfare. Forutsetningen er selvfølgelig at det er utført etter gjeldende isolasjonsklasse osv. osv . . . Men jeg tar gjerne imot kritikk.

 

ok_landstrom.gif

 

Lars H.

Hei😊 blåser litt liv i dette innlegget igjen. 
 

hadde båten nettopp oppe på slipp (Fairline Ph38) å fikk i meg krypstrøm når jeg tok i roret og proppellene

jeg har skilletrafo ombord men har ikke satt meg inn i det før nå.

 

Skilletrafoen jeg har er en komplett stålboks med rele og softstrøm (se bilde) la først merke til at jord fra land er koblet inn på rekkeklemme men ikke til stål boksen. Det er Tn nett her men når jeg er koblet til landstrøm å måler mellom fase og jord så måler jeg 6ACV på begge fasene. Jordingen til lader og vvb er koblet til 2 stk dynaplate/jordplate som ligger under luker nede i lasterommet (se bilde).
 

kobler jeg ifra landstrøm så måler jeg 230ACV mellom fase og jord etter inverteren. Blir ikke heilt klok på dette her. 
 

på et av bildene har jeg merket kablene med 1-3. Der

1= landstrøm

2= VVB

3= lader/inverter

DC9345E8-8E10-409A-B76E-F71AF6C89BB4.jpeg

2AA68075-D967-4A19-B181-53F1ED600053.jpeg

24650BEB-F8FF-4A0B-9182-4599B35AA1BE.jpeg

84D39BB3-486B-471D-A5A7-7098A4DF7B4A.jpeg

1E1FD52F-5801-41F7-B0FA-B63807407B2E.jpeg

Redigert av Jstava (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her tror jeg ikke at jeg kan hjelpe. Jeg er ikke elektriker, men jeg vet at mitt TT-anlegg er "idiotsikkert", både angående tæring og personellsikkerhet. Og det er ikke avhengig av hva slags nett det er på land. Jeg har heller ikke hverken inverter eller 230V generator ombord. Hvordan Fairline har koblet dette hos deg aner jeg ikke. Så, - sorry.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 25 minutter siden:

Her tror jeg ikke at jeg kan hjelpe. Jeg er ikke elektriker, men jeg vet at mitt TT-anlegg er "idiotsikkert", både angående tæring og personellsikkerhet. Og det er ikke avhengig av hva slags nett det er på land. Jeg har heller ikke hverken inverter eller 230V generator ombord. Hvordan Fairline har koblet dette hos deg aner jeg ikke. Så, - sorry.

Ahh ok.

 

det som jeg har funnet ut i hvert fall er:

1. landstrøm går via en hovedbryter i lasterommet før den går til skilletrafoen.

 

2. tilførsel vvb går via skilletrafo til sikring så jordfeil før til slutt stikk til vvb.

 

3. tilførsel til Victron lader/inverter via skilletrafo så videre til sikring før til slutt stikk kontakter rundt om i båten ( tror ikke denne går via jordfeil automaten da  jeg har strøm i båten selv om jordfeil automaten ligger ute).

Link to post
Share on other sites

Slik som båten til Lars H har også Hulda skilletrafo koblet TT. I henhold til det direktivet som min båt er satt opp etter, er det så vidt jeg vet en begrenset kabellengde mellom skilletrafo og landinntak. Uten bryter i mellom. Nå vet heller ikke jeg hvordan båten din er koblet opp. Så vidt jeg vet er alt metall med kontakt til sjø bondet på Fairline. Om denne bondingen 'sklir' innom båtens jording vet jeg ikke. Videre er Hulda koblet opp med 2-polede personvernautomater, slik at begge ledere blir koblet ut ved feil. Det er mulig at skilletrafoen din er dobbeltisolert, og da er det ikke krav til jording av skapet. Info skal i så fall finnes/trafo være merket dobbeltisolert.

Jeg vet ikke hva ditt siste bilde er. 

I sum så har du et elektrisk anlegg om bord som ikke er jordet når båten står på land. Vanlig prosedyre er at båtens el.anlegg oppstrøms skilletrafo kobles til landjord når båten er ute av sjøen. Eller at man trekker jordet skjøteledning om bord og ikke bruker båtens 220 V oppstrøms skilletrafo. 

Videre er 'flytende jord', hvilket båten har etter det du beskriver, forbudt i Norge. Originalt levert med båten eller ikke. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at du Jstava linker til et 10 år gammelt koblingsskjema. Nå er ikke mye endret siden det, men uttak for bruk med båten på land er tatt med. Her er selvfølgelig jordledningen tatt med.

 

landstrom_2022.jpg.398d4a01a8f4300b30593b0b3a059839.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 47 minutter siden:

Slik som båten til Lars H har også Hulda skilletrafo koblet TT. I henhold til det direktivet som min båt er satt opp etter, er det så vidt jeg vet en begrenset kabellengde mellom skilletrafo og landinntak. Uten bryter i mellom. Nå vet heller ikke jeg hvordan båten din er koblet opp. Så vidt jeg vet er alt metall med kontakt til sjø bondet på Fairline. Om denne bondingen 'sklir' innom båtens jording vet jeg ikke. Videre er Hulda koblet opp med 2-polede personvernautomater, slik at begge ledere blir koblet ut ved feil. Det er mulig at skilletrafoen din er dobbeltisolert, og da er det ikke krav til jording av skapet. Info skal i så fall finnes/trafo være merket dobbeltisolert.

Jeg vet ikke hva ditt siste bilde er. 

I sum så har du et elektrisk anlegg om bord som ikke er jordet når båten står på land. Vanlig prosedyre er at båtens el.anlegg oppstrøms skilletrafo kobles til landjord når båten er ute av sjøen. Eller at man trekker jordet skjøteledning om bord og ikke bruker båtens 220 V oppstrøms skilletrafo. 

Videre er 'flytende jord', hvilket båten har etter det du beskriver, forbudt i Norge. Originalt levert med båten eller ikke. 

Hei det siste bilde mener jeg er jordplate. Når jeg måler på platene og jord til lader/inverter samt vvb så for jeg kontakt. Mener også på at at resterende jording på båten som så ror,aksling ect er også koblet til desse platene

 

jeg har tegnet en tegning som jeg har forstått det er koblet i båten

66EB0A5E-26CE-44F0-A8A3-821F1D50C7A3.jpeg

Redigert av Jstava (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke elrktriker. Det er flere her inne som innehar slik kompetanse. Ut fra min kunnskap har ikke disse 'jordingsplatene' noe der å gjøre. Og inverterkretsen mangler 2-polet jordfeilbryter. Ser du på tegningen til @Lars H., er det i prinsippet slik Trudelutt og Hulda er koblet opp. Hulda har i tillegg aggregat som er koblet opp på samme måte, og hele jordingssystemet går inn på felles jordskinne. Uten noen 'kobling til sjø'.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde Fairline med originalt koplet Victron skilletrafo fra fabrikk. Det stod en bryter på skilletrafo klart og godt merket med at den skal slås over så snart båten løftes ut av vannet slik at du får landjorda inn i kretsen.

 

Alt dette var utført og merket fra fabrikken og også beskrevet i instruksjonsboka.

 

Har du ikke en slik bryter?

Link to post
Share on other sites

@Jstava Tror du burde få en elektriker til å gå over dette. Et par ting som vises av bildene:

 

1) Du har brudd i isolasjonen på flere kabler. Lett synlig på bilde 4.

2) Ser ut til at du har flere uttak oppstrøms rett ut fra skilletrafo. Disse bør samles til ett uttak fra skilletrafo som du deretter deler opp fra en separat koblingsboks/sikringsskap med sikring på hver kurs.

3) Din skilletrafo er koblet på en "normal" måte, dvs at landjord i praksis ikke er koblet inn etter skilletrafo. Det er i tråd med anbefaling og regelverk. Som noen har nevnt over her, så kan du ha et strømopplegg med landjord som "bypasser" skilletrafo, men da må du ha en egen vender for dette som benyttes når båten f eks skal på land. Da må en slik vender levere 230 volt rett inn i båtens 230-volt el-anlegg på et punkt etter skilletrafo og hvor du altså drar med deg landjord inn i båtens anlegg.

 

Inntil du har fått orden på anlegget gjelder regelen om at du under ingen omstendighet må koble på landstrøm når båten din står på land. Det kan være livsfarlig. Dra heller med deg en skjøteledning ombord og bruk strøm direkte fra denne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...