Jump to content

Landstrøm og valg av skilletrafo


terron

Recommended Posts

Hulda skrev for 2 timer siden:

Jeg er ikke elrktriker. Det er flere her inne som innehar slik kompetanse. Ut fra min kunnskap har ikke disse 'jordingsplatene' noe der å gjøre. Og inverterkretsen mangler 2-polet jordfeilbryter. Ser du på tegningen til @Lars H., er det i prinsippet slik Trudelutt og Hulda er koblet opp. Hulda har i tillegg aggregat som er koblet opp på samme måte, og hele jordingssystemet går inn på felles jordskinne. Uten noen 'kobling til sjø'.

Ja jeg ser at lader/inverter burde være tilkoblet jordfeilvern.

men viss du ser på de første bildene jeg la til så er det et rekkeklemme som er felles som jeg kan bruke, burde jeg koblet til land jord til felles jordskinne slik at trafoen og boksen blir jordet samt legge en lask til jord som går til vvb og laderen? (Har testet dette men får fortsatt samme måling)

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Jeg hadde Fairline med originalt koplet Victron skilletrafo fra fabrikk. Det stod en bryter på skilletrafo klart og godt merket med at den skal slås over så snart båten løftes ut av vannet slik at du får landjorda inn i kretsen.

 

Alt dette var utført og merket fra fabrikken og også beskrevet i instruksjonsboka.

 

Har du ikke en slik bryter?

Nei det er ikke slik en bryter på Ph38 modellene. Jeg vett noen av de andre fairlinene har det.

Link to post
Share on other sites

Jstava skrev 1 minutt siden:

Ja jeg ser at lader/inverter burde være tilkoblet jordfeilvern.

men viss du ser på de første bildene jeg la til så er det et rekkeklemme som er felles som jeg kan bruke, burde jeg koblet til land jord til felles jordskinne slik at trafoen og boksen blir jordet samt legge en lask til jord som går til vvb og laderen? (Har testet dette men får fortsatt samme måling)

Jeg vil anbefale deg å forholde deg til innlegget fra @HansH

Link to post
Share on other sites

HansH skrev for 1 time siden:

@Jstava Tror du burde få en elektriker til å gå over dette. Et par ting som vises av bildene:

 

1) Du har brudd i isolasjonen på flere kabler. Lett synlig på bilde 4.

2) Ser ut til at du har flere uttak oppstrøms rett ut fra skilletrafo. Disse bør samles til ett uttak fra skilletrafo som du deretter deler opp fra en separat koblingsboks/sikringsskap med sikring på hver kurs.

3) Din skilletrafo er koblet på en "normal" måte, dvs at landjord i praksis ikke er koblet inn etter skilletrafo. Det er i tråd med anbefaling og regelverk. Som noen har nevnt over her, så kan du ha et strømopplegg med landjord som "bypasser" skilletrafo, men da må du ha en egen vender for dette som benyttes når båten f eks skal på land. Da må en slik vender levere 230 volt rett inn i båtens 230-volt el-anlegg på et punkt etter skilletrafo og hvor du altså drar med deg landjord inn i båtens anlegg.

 

Inntil du har fått orden på anlegget gjelder regelen om at du under ingen omstendighet må koble på landstrøm når båten din står på land. Det kan være livsfarlig. Dra heller med deg en skjøteledning ombord og bruk strøm direkte fra denne.

Ja jeg er i kontakt med elektriker. Men kan en del elektrisk jeg også med tanke på at det er en del av jobben. Men akkurat skilletrafo har jeg ikke noe erfaring på.

 

1. skal fikses😊

2.ja både tilf. til lader samt vvb går via skilletrafoen

3. så det du sier at anlegget mitt er "normalt" og jeg trenger ikke å være bekymret på at jeg ikke har jord i båten når jeg er tilkoblet landstrøm. 
 

Men det må vell være optimalt å være tilkoblet jord når du er på landstrøm. Er det mulig å koble om i skilletrafoen får å få jord uten å måtte bypasse den?

Link to post
Share on other sites

Oppsett for skilletrafoer er at el-anlegget etter skilletrafoen i praksis ikke har forbindelse mot land i det hele tatt. Du får et indusert strømnett ombord. (det er forklart på forumet her flere steder). Poenget er at du da er helt frikoblet fra eventuelle jordfeil i landstrømanlegget på brygga.

 

Hele poenget med skilletrafoen bortfaller hvis du drar med deg jord fra land forbi skilletrafoen og inn i båten.

 

Baksiden av dette er at du altså ikke kan benytte dette oppsettet når båten ligger på land fordi du da ikke har jord, ref kommentar over om behov for egen vender med bypassfunksjon.

Link to post
Share on other sites

HansH skrev 24 minutter siden:

Oppsett for skilletrafoer er at el-anlegget etter skilletrafoen i praksis ikke har forbindelse mot land i det hele tatt. Du får et indusert strømnett ombord. (det er forklart på forumet her flere steder). Poenget er at du da er helt frikoblet fra eventuelle jordfeil i landstrømanlegget på brygga.

 

Hele poenget med skilletrafoen bortfaller hvis du drar med deg jord fra land forbi skilletrafoen og inn i båten.

 

Baksiden av dette er at du altså ikke kan benytte dette oppsettet når båten ligger på land fordi du da ikke har jord, ref kommentar over om behov for egen vender med bypassfunksjon.

Ok med andre ord så fungere anlegget mitt normalt og jeg trenger ikke å være redde for noe når jeg er tilkoblet landstrøm på sjøen?.

 

skal få koblet om uttaket på skilletrafoen slik at det går først til sikring før den går videre til lader/inverteren

 

men bør jeg jorde samleskinnen i trafoboksen med felles jord fra båten?

Link to post
Share on other sites

Så lenge du har kobling til sjø, er ikke anlegget ditt 'normalt'. Den koblingen bør/må fjernes. På Hulda går det ledere fra skilletrafoens sekundærspole til et sikringsskap. Der er det tatt ut 1 stk 10 A kurs med 1,5 kvadrat ledninger til sikk og 1 stk 16 A kurs med 2,5 kvadrat ledere for stikk til koketopp/mikro/batterilader. Og så lurer jeg på om ikke jord fra felles jordskinne er koblet til trafoens nullpunkt. Men akkurat der er jeg ikke helt sikker. Men det er vel der betegnelsen 'TT' kommer inn. Ikke arrester meg på akkurat den uttalelsen.

 

Om du kobler landjord inn på ditt elektriske anlegg når du ligger på sjøen, vil det medføre galvanisk tæring av den hurtige sorten. Akkurat der er Hulda på hjemmebane i kraft av korrosjons-entusiast. 

 

Utenom alt dette, så mener jeg at Firlane har et omfattende bonding-system for å beskytte metaller neddykket i sjø. Dette systemet bør være funksjonsdyktig.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Så lenge du har kobling til sjø, er ikke anlegget ditt 'normalt'. Den koblingen bør/må fjernes. På Hulda går det ledere fra skilletrafoens sekundærspole til et sikringsskap. Der er det tatt ut 1 stk 10 A kurs med 1,5 kvadrat ledninger til sikk og 1 stk 16 A kurs med 2,5 kvadrat ledere for stikk til koketopp/mikro/batterilader. Og så lurer jeg på om ikke jord fra felles jordskinne er koblet til trafoens nullpunkt. Men akkurat der er jeg ikke helt sikker. Men det er vel der betegnelsen 'TT' kommer inn. Ikke arrester meg på akkurat den uttalelsen.

Hva mener du at jeg har kobling til sjø?

 

ja har planer om å føre kabelen fra sekundær siden til sikringskapet. 1 av 2 kabler gjør det. Det er kun tilf. til laderen som går direkte i fra skilletrafoen

 

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 29 minutter siden:

Jeg mener de to 'jordingsplatene' på jordlederen nedstrøms lader/inverter.


 

ahh forstår. Men har du noen formening på om jeg skal koble til felles jord fra båten til felles jord i skilletrafoen? Altså jordskinnen som  er koblet til trafoen og selve boksen

Redigert av Jstava (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skilletrafoen skal ikke ha felles jord. Felles jord fra jordskinnen kan føres til trafo sekundærspole nullpunkt, om trafoen er satt opp med nullpunkttilkobling. Det er, så vidt jeg vet, ikke alle trafoer som har denne muligheten. Igjen, her er det elektrikerene som sitter på kunnskapen. Det er skrevet mye her på forumet rundt denne problematikken. Hulda er ekvipert med Noratel trafo som har nullpunkttilkobling.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 32 minutter siden:

Skilletrafoen skal ikke ha felles jord. Felles jord fra jordskinnen kan føres til trafo sekundærspole nullpunkt, om trafoen er satt opp med nullpunkttilkobling. Det er, så vidt jeg vet, ikke alle trafoer som har denne muligheten. Igjen, her er det elektrikerene som sitter på kunnskapen. Det er skrevet mye her på forumet rundt denne problematikken. Hulda er ekvipert med Noratel trafo som har nullpunkttilkobling.

Jeg forstår

 

jeg for undersøke litt med en elektriker for å høre hva jeg skal gjøre.

 

takker for gode svar😊👍

Link to post
Share on other sites

HansH skrev On 18.10.2022 at 11.18:

Oppsett for skilletrafoer er at el-anlegget etter skilletrafoen i praksis ikke har forbindelse mot land i det hele tatt. Du får et indusert strømnett ombord. (det er forklart på forumet her flere steder). Poenget er at du da er helt frikoblet fra eventuelle jordfeil i landstrømanlegget på brygga.

 

Hele poenget med skilletrafoen bortfaller hvis du drar med deg jord fra land forbi skilletrafoen og inn i båten.

 

Baksiden av dette er at du altså ikke kan benytte dette oppsettet når båten ligger på land fordi du da ikke har jord, ref kommentar over om behov for egen vender med bypassfunksjon.

 

Mulig jeg missforstår dette innlegget, men når du først har skilletrafo, er det ingen forskjell på jording om båten ligger i sjøen eller på land. Om man mener at man må ha en egen bryter for å koble til jord når båten står på land, så behøves ikke det.

 

Derimot har man lokalt jordplan (Kuttet jordleder) som var tillat for 15 år siden ,uten skilletrafo, så må man ha en bryter, for å koble til landstrømsjord når båten ligger på land.

 

Når det gjelder jording av sekundærsiden av skilletrafo gjelder følgende

- Har du bare en last, ingen jording

- Har du flere laster, så skal man ha felles jord på alle lastene. Grunnen er at da kan det oppstå potensialforskjeller mellom chassi på utstyr

Jord kan etableres på flere måter

- Midtuttak på trafo .Se Lars Helgesen skjema

- Om det mangler midtuttak, legg opp jordsystem som TN-nett

image.png.51d06541e7554674c54d16daad600941.png

Da kobler i P.E og N leder sammen og legges til chassis på alle elektriske apparater/laster/utstyr. På denne måten forhindres berøringsfarlige spenninger mellom apparater/laster/utstyr. Skulle L1 kortslutte mot chassi på noen apparater/laster/utstyr vil sikringen løse ut

 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 9 minutter siden:

 

Mulig jeg missforstår dette innlegget, men når du først har skilletrafo, er det ingen forskjell på jording om båten ligger i sjøen eller på land. Om man mener at man må ha en egen bryter for å koble til jord når båten står på land, så behøves ikke det.

 

 

Nei, det er jo klart. Båten er sin egen verden, uansett hvor den befinner seg. 

 

Men er det noen som vet noe om det er noen begrensning på hvor lang lederen mellom landstrøminntaket og trafoen får lov å være? Mener jeg har hørt/lest noe om det. 

Link to post
Share on other sites

Ally. Ser innlegget ditt. Eneste forklaring jeg kan se er at om det oppstår en intern feil eller kortslutning/overslag internt i selve trafoen, så får du ekstra beskyttelse. Ved en slik feil drar du jo fase og jord fra land inn på jord faser i båten. Dette er i alle fall en svært skjelden feil, men kan forekomme om man overbalster en traf og den ikke er sikret rett.

Vet du om dette er en elektronisk skilletrafo eller en ren transformator, grunnen til at jeg spør er at det finnes switchmode kraftforsyninger med ikke isolert tilbakekobling, mellom inngang og utgang?

Hoved regelen rundt P.E jord er jo bare at man skal forhindre at folk får strøm i seg

Link to post
Share on other sites

En skilletrafo er en vikling som er koblet til landstrømmen. Og så er det en helt annen vikling som ikke har elektrisk forbindelse til den første som gir strøm til båten. Den først viklingen avgir et magnetfelt som den andre viklingen fanger opp. Med andre ord selve jordledningen overføres ikke fra inngangsisden til utgangsiden av trafoen

 

Et galvanisk skille er i prinsipp et par dioder som er koblet mot hverandre. Bare spenningen blir høy nok gir disse ingen isolasjon

 

 

Landstrøn/Inntaksiden av skilletrafo. Om en av faseledningne kommer borti metall chassi, så kommer det litt an på om landstrømskabelens jordledning er koblet til chassi. Om den er det vil landstrømssikringen ryke. Om den ikke er koblet til så er det hypotetiske muligheter til å få strøm i seg innen jrodfeilrele/bryter slår ut. Man kan se for seg at at nabobåt har jordfeil og en av fasene lekket til propellen eller et lokalt jordplan. Om du tar på din skilletrafochassi samtidig med ,propellakslingen så begynner det og gå strøm her om det er den korteste vei til jord.

 

Men sannsynligheten for at en av faseledningen løsner og legger seg til chassi må vel være forsvinnende liten.

 

 

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...