Jump to content

Landstrøm og valg av skilletrafo


terron

Recommended Posts

Klusser litt med tegningen til Lars og spør om det er godt nok - og lovlig - å ikke ha forbindelse til midtuttaket.
Uten midtuttaket koblet til jord rundt omkring i uttakene, vil ikke jordfeilsbryteren ha noen funksjon.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er enkelt og greit enkelte ting man ikke kludrer med i fritidsbransjen for det svarer seg neppe. Jeg kom hjem fra en jobb på Nøtterøy nå på torsdag hos et firma har to aluminiumsbåter. Den ene båten er bygget i Arendal og Elite elektro har gjort installasjonen i denne båten. Denne båten har vært problemfri i alle år og har selvfølgelig en ordentlig installasjon.

Den andre båten er bygget med et isolert anlegg men i dårlig utførelse. Jeg trodde jobben kunne gjøres på to dager, men det gikk tre dager å få båtens elektriske anlegget tett.

 

Dette er noe dere fritidsbåteiere ikke bør bevege dere inn på, for her går det fort galt. Benytt tegningen til Lars og lag et ordentlig og enkelt system. Uansett hvilke feil dere måtte få i et slikt anlegg så er det sikkert og stabilt. Alle strømlekkasjer fanges jo opp i beskyttelsesjord, og om jordvernet skulle svikte så er det allikevel 100 % personsikkert.

Det korroderer heller ikke og dere kan sove godt om natten. Gjør dere de minste forsøk på å isolere så pådrar man seg problemer det fort koster mye penger å komme ut av.

Det er jo en årsak til at alle anbefaler løsningen Lars har tegnet.

 

Når det gjelder flytende jord er det vel riktig at man ikke trenger jordfeilbryter, men dette skyldes jo at en jordfeilbryter ikke vil virke ved første feil i et slikt anlegg. (Det har jo ikke noen hensikt i å montere noe som ikke virker).

Men så er det vel heller ikke valgfritt om man vil ha en isolasjonsovervåkning slik som det fremstilles her, for det er påbudt.

Link to post
Share on other sites

Noe man automatisk ender opp med på en båt om mann nar en D koblet generatotr og noe mann kan velge om mann har en Y koblet generator. Det vil i praksis si at det ikke er noen elektrisk forbindelse mellom gjord og fasene.

Mann kanne jo også si at den er flytende fordi det er ombord i en båt men det blir vel bare tull.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Går det ann å si noe om forventet tid/kostnad for montering av noe slikt gjort av autorisert personell? Det kunne jo vært artig å hatt en landstrømsanlegg som en faktisk kunne bruke uten en vond klump i magen og utnapping av kontakt så snart en har nok strøm/varmt vann sli jeg gjør...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Synes de blir litt uoversiktelig endel av disse emnene. Blir vel mange sider og MENINGER å forholde seg til for en lekmann.

Ja, som jeg har skrevet før er denne jordingsdebatten til de grader på kollisjonskurs med en av filosofiene for BP, at medlemmene skal spare tid og penger ved å få råd som løser problemer. Her er det stikk motsatt, jo mer tid man bruker på å studere disse trådene, jo større spørsmålstegn ender man opp som.

Utrolig egentlig, gitt at når det gjelder sikkerhet er problematikken minst like aktuell hjemme, men når så man sist dette diskutert....?

 

Jeg har gjort et forsøk på å illustrere slik at 'vanlige' kan forstå her?.

Link to post
Share on other sites

Synes de blir litt uoversiktelig ...

Det er ikke så ille som det virker, Puffin. Jeg har inntrykk av at så godt som alle, fagfolk inkludert, er enige i at skilletrafo er den beste og også eneste fullgode løsningen. ----- Med ett enkelt og kverulerende unntak, og da er vel tolkingen grei ??

Link to post
Share on other sites

Sjekk Mastervolt.

 

Mastervolt har en elektronisk skilletrafo, som er ganske dyr men som veier kun noen få kilo.

Dette er prof maritimt utstyr med alle godkjenninger o.l. (DNV)

Mass GI 3.5 kVA/16A

Finnes også som 32A

 

 

Har selv en del utstyr fra Mastervolt.

Koster litt mer en Sleipner o.l men er også av en helt annen kvalitet.

Se www.staubo.no som er norsk importør.

http://www.mastervolt.com/view_product.php...amp;pro_id=5493

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Betalte ca kr 4.000,- for 16A utgaven.

 

Var dette "veiledende pris" eller har du fått den billig gjennon bekjente i firmaet?

 

Hvis denne prisen stemmer er det da noen grunn til og kjøpe skilletrafoen fra Victron som koster dobbelt så mye? Har sett igjennom spesifikasjonene og de virker ganske likt oppbygd. Eneste forskjellene jeg kunne finne var at Noratel sin hadde IP42 mot Victron som hadde IP21, men det er jo i Noratel sin favør. Ellers så var Noratel sin dobbelisolert, men fant ingen info om dette hos Victron.

Noen som har erfaring med disse og kan si noe om forsjell i kvaliteten på de?

 

Jørgen

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Nå ligger det en Noratel LS16-230 på kjøkkenbordet; klar for montering. Herligheten kostet 6862,- inkl mva.

 

Flere jeg har snakket med i "elektrikerbransjen", inkludert installatører, skibselektrikere, offshore elektrikere og "hus elektrikere" er alle enig i at det kun er skilletrafo som er 100% innenfor det som de selv kan sette navnet sitt på. Selv om det finnes mange alternativer som sikkert også er gode, går jeg for det som bransjen selv anbefaler. Prisen tatt i betraktning verdien på seildrev og egen helse ser jeg på som svært liten; og videre utgjør denne en liten del av det totale "båt kjøp budsjettet"... (Selvjustis...) :flag:

 

De 24 kg som trafoen veier tror jeg neppe gir utslag på noen regattaresultater; i så tilfelle skal jeg vurdere å gå ned tilsvarende i kroppsvekt :eek:

 

For de som bor i Stavanger området, kan en tur innom på Landor Larsens elektronikkmesse i helgen 5-7 juni, være verdt et besøk: En representant (leverandør?) fra Noratel vil da være til stede; også Landor Larsen er interesserte i brukererfaringer med dette produktet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...