Jump to content

En gave fra skattebetalerne: Last ned Den Norske Los


HaHa

Recommended Posts

Den Norske Los (eller DNL) er bokverket som kompletterer hovedkartserien til sjøkartverket.

I DNL finner du beskrivelser av omtrent hver bryggestump, ankringsplass og led vi har her i steinrøysa, inkl mange kartutsnitt, fotografier og med dybder i meter.

De røde rektanglene du finner på hovedkartserien - i havner og spesielt trange steder - finner du igjen som detaljkartutsnitt i DNL.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Er dette en glipp? Hvert bind koster vel omkring kr. 500.- i bokhandelen...?

Neppe glipp, Gnisten. Heller et slags opprør med tilhørende erkjennelse - eller omvendt.

Det begynte visstnok for x antall måneder siden med at direktøren for Meteorologisk institutt avgjorde at værdata og -varsler som skattebetalerne allerede hadde betalt for, ikke skulle betales en gang til. Dermed begynte de å legge ut masse, masse, masse på met.no og yr.no ganske gratis, istedenfor å forsøke å selge det gjennom markedsavdelingen sin. Nå har tydeligvis, og heldigvis, ideen smittet over til Sjøfartsdirektoratet.

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Personlig foretrekker jeg Foxit Reader fremfor Adobe, siden den er raskere og trenger mindre resursjer. http://www.foxitsoftware.com/pdf/rd_intro.php Gratis er den også..

 

Men jeg legger merke til at begreper som USSR og HLR 15:2 blir brukt, jeg trodde disse bøkene ble oppdatert så fort som bare det jeg?

 

Så mye for "piratkopiering" forøvrig, det eneste jeg har oppnådd er jo at jeg må kjøpe meg noen av disse bøkene. De var jo geniale. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Håper at denne erkjennelsen at det som det offentlige produserer av informasjon bør være gratis slår gjennom for alvor. I USA er det helt visst vanlig at elektroniske sjøkart er gratis.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Kanskje vi burde hatt et tråd eller sted med "downloads for båtfolk". Bare lovlige saker selvfølgelig. Her er to kandidater til som jeg synes er veldig kjekk:

 

Ugrib: Værvarselfiler til download http://www.grib.us/

SeaClear: Kartplotterprogramm for PC med AIS funksjonalitet. (Du må ha sjøkartene selv. Eventuellt scanne in kartene du selv eier.)

http://www.sping.com/seaclear/

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...